Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mobil Turist Information

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mobil Turist Information"— Præsentationens transcript:

1 Mobil Turist Information
Pilotprojekt Deltagere: Tourist Århus, Østjyllands Turistudviklingsfond, Danmarks Turistråd, Euman, Aalborg Universitet, Innovation Lab, Syddansk Universitet, Ribe Turistbureau, Esbjerg Turistbureau John B. Simonsen, Innovation Lab

2 Scenarie fra Dansk Turisme 2010
”Turisten vil kunne bruge mobiltelefonen som navigator, guide, underholdning og bookingkanal på én gang – foruden naturligvis telefon og kamera. Så behøver man ikke pløje guidebøger igennem eller rode med foldeud-kortet for at identificere og finde hen til de mest interessante attraktioner. Og når man går rundt i attraktionen kan man downloade al relevant information og indtale sin rejsedagbog on location.” Danmarks Turistråd:, Debatoplæg, november 2003, s.36

3 Pilotprojekt – turistinformation på mobiltelefon
Udvikle teknisk platform Program og services bygger på LifePilot platform fra Euman Udvikle services Bygge på eksisterende Guide Danmark Informationer Udvikle og teste nye mobile services MobilGuide Temature – multimedie by- og naturvandringer Lokationsbestemt markedsføring Turist til Turist info Udbredelsesmodel: starter i Århus – udbredes til Esbjerg & Ribe Udvikle forretningskoncept & model Projektet startet – afsluttes

4 Lidt baggrund I dag: - stor vækst i brug af Internet baserede services
Faktuel – bestille, rejse, hotel, billetter (Internet) Researche seværdigheder Behov for nye turistformidlingsformer: Stadig mere ferie, spredning på året, større aldersspredning (seniorer, unge, familier) Ikke bare konsum, men også oplevelser, aktiviteter, kultur, fest og farver ”Word of mouths” – del oplevelser og indtryk med andre turister Mobilen som multimedieterminal

5 Mobil turist Information Bekvemt, spontant og altid tilgængelig
Mobilen er altid med Udbredt i alle målgrupper (80% alle vesteuro-pæiske lande) Information tilgængelig Når du er på stedet På det tidspunkt du har brug for det Spontant informationsforbrug Kombinerer praktisk information (finde vej, finde nærmeste) med oplevelesesorienteret (temature) og lokationsbestemt information Barrierer smuldrer Anvendelse af elektroniske kort på mobil Udbredelse af brugbare termimaler, GPRS, positionerings-teknologi Operativsystem (symbian) Forretningsmodel

6 Hvorfor mobiltelefoner?

7 Overordnede idéer og principper
Lokationsbestemt information – og markedsføring Få informationer med udgangspunkt i hvor du opholder dig Få informationen når du er der? Udvid oplevelsen ud over den fysiske realitet ”levendegørelse af landskab og bygninger” Historier - storytelling Browsing by walking Kortet som udgangspunkt – Hvor er jeg? Hvor er Find Nærmeste Informationerne knyttet til stedet Andre turisters oplevelse Kulturarv, museer I HC Andersens fodspor

8 Ansatser til nye formidlingsformer og nye medier
Tilbydes i dag Rundture til ”key spots” i Dan Brown’s Da Vinci Mysteriet. Besøge steder fra Kurt Wallanders sager (Henning Mankell) Mobile Bristol I H. C. Andersens fodspor (Golden Days mfl.) Vores udgangspunkt Bygge videre på eksisterende informationer (ca. 200 turistforeninger mfl. vedligeholder grundinformation MobilGuide (ikon resultater, mouse over funktion) Initiere oplevelses information Initiere lokationsbestemt markedsføring

9 Grundlæggende projektidé
Applikation (brugerflade) Udbrede Tilpasse eksist. GuideDK XML Udvikle Mobil XML Mobil Guide Temature Lok. Markedsføring T2T Integrere Og levere Evaluere erfarings- opsamling

10 Teknisk koncept

11 Robust og fleksibelt system
Bygger på åbne standarder (XML, XLST, SVG mm) Udgangspunkt i dominerende operativsystem (symbian), men kan tilpasses andre Kan tilpasses nye positioneringsteknologier Mulighed for services på flere platforme (GPRS, UMTS, (wap, SMS)) Systemet bygger videre på eksisterende tekniske og organisatoriske rammer (GuideDK + organisation) Begrænset ”lock in” for turistbranchen (åbne standarder, konkurrence fra flere leverandører)

12 Valg af terminal Udvikles og testes med mobiltelefon( kamera og bluetooth) kombineret med GPS enhed Mobiltelefon mest udbredte terminal (ca. 80% af befolkningen i alle vesteuropæiske lande før 2008) Services kan tilpasses til andre terminaler med begrænsede omkostninger (PDA, Smart Phones) Symbian OS anvendes. Andre operativ systemer (fx Win CE, Palm) kan anvendes ved tilpasning af klient-applikation.

13 Positionering Selvstændig GPS enhed anvendes i pilotprojektet.
Senere tilpasses positionering fra telenettet, hvor telefon og telenet samarbejder om positionsbestemmelse. Assisted GPS positionering (25-50 m) er på vej i UMTS nettet. Præcision afhængig af UTSM dækning. Flere telefoner har funktionaliteten indbygget og teleselskaber overvejer initiativer. GPRS nettet benyttes i projektet. Kan uden problemer anvende 3G, hvor der også bliver mulighed for video information.

14 Service udvikling MobilGuide Temature T2T (og moderation)
Lokationsbestemt markedsføringsservice Aplikationsudvikling Udvikling af brugerinterface til de enkelte services

15 Målgrupper for mobil turist info?
Traditionelle målgruppeopdelinger - city break, børne-familier, forretningsfolk, én dags turister, ”back packers” etc. er af begrænset interesse som udgangspunkt. Det siger meget lidt om hvad de konkrete turister i målgruppen ønsker sig af mobile informationsservices. Mobil turist info skal ”løse opgaver” som turister allerede udfører bedre, billigere eller enklere end andre medier eller give nye muligheder, hvis de skal have appel til turister.

16 Lokationsbestemt markedsføring
Mobil Guide Temature Turist til turist Lokationsbestemt markedsføring bred appel til alle turist-grupper (bruger allerede kort, brochurer og guides) Basale turer + målrettede mod forskellige gruppers interesser Eksperimentel services - måske mest til unge? Turister producerer selv information og tilgår information produceret af andre. Markedsføre aktuelle arrange-menter og tilbud. Turister fravælge.

17 Mål med turistservices
Centrale værktøjer når turister vil: finde ud af hvad de vil se (”inspiration”) Hvordan de kommer dertil Hvor de interessante steder er Hvornår man kan komme der (åbningstider, tlf. nr.) Turister anvendelse af kort Ikke bare herfra og dertil de fleste turister har ikke en målrettet plan, men snarere ”good enough” plan med plads til spontanitet ofte en retning snarere end specifikke steder (downtown, indkøbssteder, caféer osv.; ”hvad er der her i nærheden”- funktion på tværs af kategorier)

18 Mobil Guide GuideDanmark på Mobilen – og med funktioner der udnytter lokationsbestemmelse Fritekst og kategorier. typer Nye søgefunktionaliteter Find nærmeste Hvad er der her i nærheden? Resultatvisning (på kort, ”mouse over” funktion)

19 Hvad er en Tematur En tematur er foruddefineret rute i en by/område. Oplevelsen knytter sig både til ruten og til information på udvalgte steder. Ruten har udgangspunkt i et tema – historie, arkitektur, natur, Byens Puls, etc. Udgangspunkt: Tematur består af konkrete geografiske steder med information bestående af 1 billede, 1 speak, 1 tekst (og forberede mulighed for 1 videosekvens) Én lokation med i flere temature ( fx historie, arkitektur) Hvilke informationer på turkort (km, genveje), hvordan – gå, cykle, køre i bil? Hvordan møder brugeren informationen, hvad skal han opleve, hvad kan han gøre Hvilke temaer er interessante for turister (bred/smal interesse) Information kan leveres automatisk når turisten kommer i nærheden af lokation Infozone

20 Temature For de mere interesserede turister?
enkle at variere: aktuelle, sæson, brede/smalle, event støtte osv. Nye temature Hip hopperens Århus Svend Åge Madsens Århus informationsindholdet (delvist) genbruges i trykte materialer? Udvikle beskrivelsesform kreativt (valg af billeder og lyd): Eksperimentere med produktion af temature – hurtigst muligt – behov for erfaringer med billede og lydside og test med brugere Produktionskrav (billeder, lyd, tekst) Lokationsbestemt information (info når du nærmer dig) Udvikle brugerinterface: Funktionalitet (overblik, navigation, informationslevering etc.) Skabe overblik over ture, valg af tur Se valgte ture på kort (mouse over info om de enkelte steder)

21 Tematur – LifePilot Internet

22 HVAD er T2T (turist til turist)
Turister som informationsproducenter: Turister producerer indhold med mobiltelefon (billede, lyd, tekst(?)) Informationer om indtryk, oplevelser (positive/negative), seværdigheder kan produceres af den enkelte turist og deles med andre turister Andre turister kan se dette indhold Moderering ønske om at undgå reklame, pornografi mm.

23 T2T : prototype

24 Lokationsbestemt markedsføring
Markedsføre Virksomheder/institutioner (logo) arrangementer og aktiviteter (i billede, lyd og tekst) ”multimedieplakat” for kulturelle arrangementer (Udstillinger, musik, teater) Turistorienterede tilbud (lokationsbestemt). Overveje at pushe information til brugere - godkendes af Forbrugerstyrelsen. Aktiv tilmelding Enkelt at fravælge (ikke bannerreklamer)

25 Udvikle Forretningsmodel
Mange parter Systemintegrator Turistorganisationer Danmarks Turistråd Lokale Turistforeninger Horesta Lokale virksomheder, institutioner Mobilselskaber Mobil producenter Risiko, omkostninger, værdi af bidrag

26


Download ppt "Mobil Turist Information"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google