Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tine Andersen 13. oktober 2006 Fremtidens fødevarer – fremtidens fødevareindustri. Tre scenarier for fødevareindustrien i Europa Tine Andersen, Center.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tine Andersen 13. oktober 2006 Fremtidens fødevarer – fremtidens fødevareindustri. Tre scenarier for fødevareindustrien i Europa Tine Andersen, Center."— Præsentationens transcript:

1 Tine Andersen 13. oktober 2006 Fremtidens fødevarer – fremtidens fødevareindustri. Tre scenarier for fødevareindustrien i Europa Tine Andersen, Center for Analyse og Erhvervsfremme

2 Scenarier = alternative fremtider
Tine Andersen 13. oktober 2006 Scenarier = alternative fremtider Scenarier er historier om det uundgåelige og det nødvendige kombineret med det uforudsigelige og det som afhænger af de valg vi træffer (Ulrich Golüke)

3 Tre scenarier for Europas fødevareindustri
Tine Andersen 13. oktober 2006 Tre scenarier for Europas fødevareindustri ”Rock Your Body” ”Stayin’ Alive” ”We are the World”

4 Lille grad af involvering
Tine Andersen 13. oktober 2006 De tre scenarier Drivkræfter Rock Your Body Stayin’ Alive We are the World Udviklingen i verdensøkonomien Forbrugernes efterspørgsel efter nicheprodukter og høj kvalitet Produkt og procesinnovation i fødevaresektoren Globalisering af produktion og handel Regional / bilateral Den offentlige sektors engagement i at påvirke ernæring og spisevaner Lille grad af involvering Aktiv involvering

5 Tine Andersen 13. oktober 2006 Rock Your Body Positiv udvikling i økonomien i Europa såvel som globalt EU’s landbrugsstøtteordninger er afskaffet Der er en stærk ”jeg-kultur” Europas indbyggere bor hovedsageligt i de store byer Det er generelt anerkendt, at et sundt liv forebygger aldersrelaterede sygdomme Industrien er flyttet ud – så miljøet i Europa har det fint Og hvem tager sig af, hvordan køer bliver behandlet i Argentina?

6 Rock Your Body – den europæiske forbruger
Tine Andersen 13. oktober 2006 Rock Your Body – den europæiske forbruger Sunde fødevarer understøtter en sund livsstil Forskellige forbrugersegmenter er kendetegnet ved forskellige ernæringsprofiler (alder, køn, genetik) Convenience-fødevarer og restaurant-måltider understøtter en travl livsstil Funktionelle fødevarer – den rationelle og bekvemme vej til sundhed Velstand giver efterspørgsel efter mange slags højt forarbejdede fødevarer og nicheprodukter Fødevaresikkerhed er et stort tema

7 Rock Your Body - Industri, marked og værdikæder
Tine Andersen 13. oktober 2006 Rock Your Body - Industri, marked og værdikæder De meget store, de små og de innovative Virksomheder investerer heftigt i teknologi og innovation Arbejdsdeling: Fremstilling i Kina, IKT-aktiviteter i Indien Produktudvikling i USA eller Vesteuropa …men på vej til Asien på grund af mangel på forskere i Europa Detailhandlen dominerer stadig værdikæden Men der sker også alternativ distribution E-handel er i kraftig vækst Convenience-fødevarer forhandles gennem sundheds- og fitnesscentre, restaurants, fast food-kæder, hoteller, skoler og virksomhedskantiner

8 Rock Your Body - Marketing og innovation
Tine Andersen 13. oktober 2006 Rock Your Body - Marketing og innovation Fokus på at brande fødevarer som sunde Dialog-marketing via internet Loyalitet skabes fx gennem sundhedspakker, som tilbyder særlige medlemspriser sammen med medlemskab af klubber eller net-communities Store arbejdspladser er en ny målgruppe som tilbydes overvågning af de ansattes helbredstilstand suppleret med ernæringsrådgivning Innovation i to retninger Produkt Proces

9 Rock Your Body - Kompetencebehov
Tine Andersen 13. oktober 2006 Rock Your Body - Kompetencebehov Fabriksgulvet Procesteknologiske kompetencer Indsigt i kvalitet og kvalitetsstyring Alle aspekter af fødevaresikkerhed og hygiejne Marketing, R&D, specialistfunktioner Specialiseret viden om ernæring Marketingkommunikation Customer relations management Indsigt i national og international lovgivning, regulering og standarder Ledelse Gode sprogkundskaber og gode kulturelle kompetencer Avancerede ledelseskompetencer (ledelse af eksperter) Mange specialistfunktioner er outsourcede til service-leverandører

10 Stayin' Alive - Kompetencebehov
Tine Andersen 13. oktober 2006 Stayin' Alive - Kompetencebehov Fabriksgulvet Faldende antal jobs i fødevaresektoren Store virksomheder:Produktionsmedarbejdere skal kende til avanceret produkt- eller procesteknologi (IKT, biotek, kemi, nanoteknologi osv.) I Europa ansættes stadig medarbejdere, som kun har grundlæggende færdigheder, når Produktet ikke lader sig transportere over længere afstande Produktets kvalitet eller brand tillader virksomheden at tage en høj pris (Belgisk chokolade, øl fra mikrobryggerier, maltwhisky etc. etc.) Marketing, R&D Stor efterspørgsel efter salgs- og marketingkvalifikationer i de store virksomheder Management Færre mellemledere betyder større krav til bredde Øget vægt på forretningsforståelse Fokus på bundlinjen

11 We are the World - Kompetencebehov
Tine Andersen 13. oktober 2006 We are the World - Kompetencebehov Fabriksgulvet Voksende beskæftigelse i fødevareindustrien – især i arbejdskraftintensiv bæredygtig produktion Bæredygtig delbranche: Stor efterspørgsel efter gode ”håndværkere” med råvarekendskab Medarbejdere med et fødevareindustri-certifikat og kurser i bæredygtighed foretrækkes Discount delbranche: Behovet for ufaglært arbejdskraft er lille og aftagende Specialistfunktioner, marketing, R&D Stort behov for specialister med indsigt i e-logistik og e-handel samt internet marketing – på diplom eller bachelor-niveau Discount underbranche rekrutterer faglærte procestechnikere og produktionsingeniører Store virksomheder beskæftiger et stigende antal tradere og kontraktjurister som er specialiseret i at lokalisere og source strategiske ressourcer på verdensmarkedet. Mellemledelse Kvalitetsledelse og færdigheder med dokumentation er vigtige Sprogfærdigheder efterspørges


Download ppt "Tine Andersen 13. oktober 2006 Fremtidens fødevarer – fremtidens fødevareindustri. Tre scenarier for fødevareindustrien i Europa Tine Andersen, Center."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google