Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMinna Graversen Redigeret for ca. et år siden
2
Præmis Biblioteker og deres tilbud tilgås fremover via mobile platforme På tværs af bibliotekerne er indsatsen på det mobile område spredt og ukoordineret en fælles strategi kunne gavne
3
Formål Eksisterende bibliotekstilbud skal gøre sig mobilt + der skal udvikles nye løsninger Synkronisere tilbuddene med brugernes behov og adfærd Koordinere med anden udvikling DDB nærmer sig
4
Organisation Overbygningsprojekt støttet af Kulturstyrelsen (Center for Bibliotek, Medier og Digitalisering) 7 biblioteker deltager Vejle, Herning, Kolding, Århus, Odense, Randers, Silkeborg Referencegruppe: Team Mobile.TING
5
Forløbet Fase 1 – Analyse Fase 2 – Løsningsdesign / Konceptudvikling
Fase 3 – Koncepter færdigbearbejdes
6
Fase 1 - Analyse Statistik, tendenser
Identificering af formidlingskanaler Kategorisering, overblik Markedsføring af digitale tilbud Klarlægge værktøjer for konceptudvikling User stories Wireframes Personas
7
Fase 2 - Konceptudvikling
5 sessions Idéudvikling Ideer Koncepter
8
Fase 3 – Koncepter færdigbearbejdes
Koncepter + Personas = Brugerhistorier Markedsføring Forretningsmodel Præsentation overfor virkelige brugere i målgruppen - fokusgruppesessions
9
Erfaringer
10
Personas
11
Personas Kan anvendes i alle dele af konceptudviklingen
Bestemmelse af målgrupper for koncepter Udformning af user stories Prioritering af koncepter Målretning af markedsføring Støtter kategorisering af løsninger/koncepter
12
Idéudvikling Idéer KAN kommanderes frem Mange mulige udgangspunkter
Inspirerende omgivelser (eks. udstilling på Designskolen i Kolding) Eksisterende problemstilling med eksisterende tilbud (eks. mat. der er ”gemt væk”) Associationsrækker (1 idé mange idéer) Behovs-diagnose Etc.
13
Konceptudviklingen Tag udgangspunkt i idéer, ikke teknologier
Mislykkedes med forsøg på at forene alle idéer med relation til skanning med mobilens kamera Tidlig validering af koncepter vha. fokusgruppesessions giver klarere koncepter og støtter prioriteringen
14
4-rumsmodellen
15
4-rumsmodellen En inddeling af bibliotekernes aktiviteter i 4 ”rum”
det relationelle introduceres – adskilt fra det transaktionelle, der groft svarer til mere traditionelle biblioteksydelser I projektet som redskab i konceptudviklingen og løsningskategorisering
16
Flemming (bib.-entusiasten) Gudrun (vidensøgeren) Sherin (arbejdsbien) Lene (Drive-in brugeren) Anne (Ikke-tid) Kristine (Opdrageren) Stig (Køber selv mit mat.) John (Specielle behov) Kirsten (Har ikke behov mere)
17
4-rumsmodellen Interessant, om der skal stræbes efter mobile løsninger i alle rum, eller om mobile løsninger er mere relevante i nogle rum fremfor andre?
18
Løsningskategoriseringen
Diskussion: Én mobil løsning vs. flere løsninger med hver deres fokus? Begge tilgange synes nødvendige Udfordring mht. at identificere hvornår den en forenet mobil løsning er for stor Vigtigt at kunne bedømme hvornår funktionalitet skal udskilles i sin egen løsning For mange løsninger kan forvirre brugere?
19
Projektets resultater / output
Løsningsskema Med komparativ analyse af løsningerne i bibliotekssektoren Markedsføringsmanual Samt 2 eksempler på markedsføringsplan 5 koncepter Heraf et koncept overleveret til nyt projekt (Intelligent Materiale Formidling) 2 eksempler på forretningsplan
20
Koncept: Brugermatch Brugere finder andre brugere med fælles interesser – løsningen opfordrer brugere til at møde hinanden og udveksle inspiration vedr. bibliotekets materialer og tilbud
21
Koncept: Find materialets alternative versioner
Mobilen bruges til at skanne et materiale – og der oplyses om materialet findes i andre former, f.eks. bog som lydbog eller e-bog, musik-CD som digitalt til download eller streaming m.m. Løsningen bruges f.eks. i butik og henleder opmærksomheden på at titlen også kan lånes på biblioteket
22
Koncept: Find det usynlige
Brugeren græsser på bibliotekets hylder. Materialer, der hører hjemme i hyldens kategori men ikke står der, gøres nu synlige gennem løsningen. ”Usynlige” materialer er f.eks. Udlånte materialer Materialer i magasin Digitale materialer Store materialer der står i særlig opstilling da det ikke passer her
23
Koncept: Mood tagging Løsning er et hurtigt værktøj til tagging af et materiale med en stemning. Materialet kan herefter fremsøges igen på samme grad af stemning, f.eks. ”sørgelig” eller ”munter”.
24
Koncept: Virtuelt arrangement
Muligheden for at være med til et arrangement på biblioteket uden at være fysisk til stede – og deltage aktivt med spørgsmål og kommentarer Spørgsmål indsendes f.eks. via SMS, chat-funktion, IM eller lignende – og ved store arrangementer med mange deltagere kan selv folk i salen have gavn af at sende spørgsmål afsted via mobilen
25
Et par pointer..
26
Koncept ≠ app/site En app/et site bør tænkes som en del af et koncept
De mobile enheder indgår i et miljø/en kontekst og fungerer sjældent alene
27
Apps afløser IKKE websites
Tiden er ovre hvor apps i sig selv giver synlighed Apps kører hurtigere/smidigere og kan tilgå al teknologien i apparatet, men.. Et website skal ikke installeres er en del af nettet og kan linkes til Har lavere omkostninger til udvikling og opdatering
28
”Website” vender tilbage
”Mobil hjemmeside” bliver meningsløs term – ingen adskillelse af udtrykkene ”website” og ”mobsite” Alle websites konstrueres, så de kan bruges i flere skærmstørrelser (Responsive Design)
29
Lavthængende frugter Vi har uudnyttede potentialer, der ikke kræver teknisk udvikling, eks. QR-koder + vejledningsvideoer Anvendelse af eksisterende online værktøjer (såsom bambuser til live streaming af arrangementer)
30
Mere info
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.