Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skriv og tal dig ind i virksomheden med din kommunikation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skriv og tal dig ind i virksomheden med din kommunikation"— Præsentationens transcript:

1 Skriv og tal dig ind i virksomheden med din kommunikation
Fest For Fyrede 24. september 2013 Af Jan Høst-Aaris

2 Skriv og tal dig ind i virksomheden
24/09/2013 Jan Høst-Aaris Den attraktive stilling er lige poppet op på din skærm, hvordan kommer du videre og sikrer, at du rammer virksomhedens sproglige univers?

3 Analyser stillingsopslaget
Det kan godt svare sig at analysere, hvordan virksomheden taler om sig selv og så tale og skrive ind i det. 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

4 Skriv og tal dig ind i virksomheden
24/09/2013 Jan Høst-Aaris Illustration: Joan M. Mas/DailyPic

5 Skriv og tal dig ind i virksomheden
Du kommer på bølgelængde med virksomheden. Virksomheden forstår, at du forstår den og din opgave. I kan bedre samarbejde, når I “taler samme sprog.” 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

6 Hvordan får du en god forståelse af virksomheden?
24/09/2013 Hvad laver de? Hvilke fagord bruger de? Hvilken virksomhedskultur? Illustration: Joan M. Mas/DailyPic Jan Høst-Aaris

7 Forbered dig ved at læse stillingsopslaget grundigt igennem
Mærk efter Hvorfor vil jeg ansættes? Hvad er interessant i jobbet? Hvad kan jeg bidrage med? Find ud af mere: 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

8 Skriv og tal dig ind i virksomheden
24/09/2013 Jan Høst-Aaris

9 Skriv og tal dig ind i virksomheden
24/09/2013 Jan Høst-Aaris

10 Skriv og tal dig ind i virksomheden
24/09/2013 Jan Høst-Aaris

11 Virksomhedens selvforståelse?
Profilen ”Ekspanderende” ”I Mannaz har vi forrygende travlt” “En dynamisk, udfordrende arbejdsplads” ”Vestas dedikeret til at levere vindmølleløsninger” “Aller Media A/S er markedsleder på ugeblade og magasiner” BilligVVS leverer kvalitets VVS-produkter til billige priser” 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

12 Skriv og tal dig ind i virksomheden
Mini stillingsanalyse 24/09/2013 Faglige kompetencer Nødvendige/ønskede Personlige kompetencer Virksomhedens selvforståelse og øvrige relevante oplysninger Spørgsmål til virksomheden Jan Høst-Aaris

13 Skriv og tal dig ind i virksomheden
Se efter tillægsord (adjektiver): De fortæller om egenskaber ved ting og levende væsener. Præciserer og betone egenskaberne. Bliver det for svulstigt? Er der lidt for mange klicheer? “Er du en kreativ ildsjæl med stærke kompetencer inden for webdesign, digitale og sociale medier? Brænder du for lækkert design, og kan du omsætte denne interesse i kreative, opsigtsvækkende og SEO optimerede løsninger til en varieret kundegruppe?” 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

14 Skriv og tal dig ind i virksomheden
24/09/2013 Vær på udkig efter fagord: De fortæller om, hvilket faglige specialer, teknologier, processer m.m. “SEO, PPC, CTR, CRO - lyder fedt, ik?” Kan du tale med? Jan Høst-Aaris

15 Skjuler virksomheden facts?
Sproget kan dække over facts, fx en halvstøvet virksomhed Hvad er ikke beskrevet i stillingsopslaget? Hvad mangler du oplysninger om? 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

16 Få styr på virksomhedens krav og ønsker
Sorter hvad virksomheden har af krav og ønsker. 24/09/2013 Faglige kompetencer Nødvendige/ønskede Personlige kompetencer Virksomhedens selvforståelse og øvrige relevante oplysninger Spørgsmål til virksomheden Jan Høst-Aaris

17 Ring til virksomheden 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

18 Spørg og lyt dig ind i virksomheden
Det bedste råd er: Ring, spørg og LYT Skaf relevante oplysninger fra medarbejdere og ledere Få præciseret hvad virksomheden har brug for. Stil åbne hv-spørgsmål. Efterlad et godt indtryk og kom tættere på en jobsamtale. Lyt, lyt, lyt og spørg dybere ind på baggrund af din research. 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

19 Fra et stillingsopslag:
Om den rette ansøger: Udadvendt personlighed, en god udstråling og godt humør Praktisk touch, engageret, kompetent, blik for detaljer, gode formuleringsevner, et struktureret overblik, IT-flair, kendskab til CMS, CRM m.v. Dit kendskab til IT generelt er på superbrugerniveau (erfaring med CMS system er et krav) Arbejder selvstændigt, systematisk og målrettet og har evnen til at afslutte Koordinerer egne arbejdsopgaver og sørger for, at de bliver løst på tværs af af administrationen og marketing. Udpræget ordensmenneske og meget pertentlig med dine opgaver med øje for detaljen. 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

20 Betydninger Udadvendt personlighed: talende, åbent kropssprog, fylde og variation i stemmen God udstråling: man påvirker andre personligt og efterlader et indtryk, andre oplever som positivt, fx af overskud, glæde, energi, gensidighed, hjælpsomhed Selvstændig: kan selv klare opgaverne og i stand til at tænke og handle uden at føle sig bundet af råd, vejledning, forbilleder el. anden hjælp udefra; kommer med originale bidrag Engageret: interesseret, optaget af el. følelsesmæssigt involveret i opgaverne Pertentlig: meget omhyggelig med at udføre arbejdsopgaverne ordentligt Kompetent: på et højt fagligt kvalificeret niveau.   24/09/2013 Jan Høst-Aaris

21 Ordene Hvilke ord vækker genklang i dette sproglige univers
specialist, kender af, beslutningsdygtig, træfsikker, sikker i min vurdering, præcis, målrettet, hurtig, med sikker hånd, resultatorienteret, resultater, klart tænkende, effektiv, målbar, hjælpsom, omgængelig, udarbejde, administrere, styre, overskue, huske, overblik, perfekt, fejlfrit, topkvalitet, kvalificeret, dygtighed, social, åben, imødekommende, udadvendt, smilende, varm, IT-kyndig, behersker IT, CMS-superbruger, redaktør, redigerende, redigere, samarbejdende, får tingene til at glide   Jeg vil ikke anvende ord som sprudlende, farverig, kulørt, fabulerende, festlig, fantasifuld, kreativ, forfatter, lede, inspirere, motivere, designe, proces, visuelt, frækt, hipt, provokerende, muligheder, ideskabende, iderigdom, singleslider 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

22 Ansøgningen Skriv hvad du har på hjerte, så budskabet og indholdet er klart for virksomheden. Skriv personligt. Vis at der mennesker i begge ender af kommunikationen. Brug ord din læser forstår. Skriv konkret og så tæt på læserens og virksomhedens virkelighed som muligt. Hold dig til sagen – virksomhedens sag. Brug elementer fra virksomhedens verden til at beskrive dig selv. 24/09/2013 Illustration: Joan M. Mas/DailyPic Jan Høst-Aaris

23 Ansøgningen Læs stillingsopslaget grundigt Skriv Rediger
Korrekturlæs og ret. Læg ansøgningen væk et par dage og få den lidt på afstand. Læs din ansøgning igen gennem et sæt kritiske briller. Leg at du er lederen i virksomheden og skal sortere blandt mange ansøgere. Få evt. også en ven til at læse den kritisk. Foretage de sidste rettelser og send den. 24/09/2013 Jan Høst-Aaris

24 Spørg og lyt dig ind i virksomheden
God jobjagt 24/09/2013 Jan Høst-Aaris


Download ppt "Skriv og tal dig ind i virksomheden med din kommunikation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google