Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

REFERAT Skandia: investForum Crowne Plaza, 18. marts 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "REFERAT Skandia: investForum Crowne Plaza, 18. marts 2010."— Præsentationens transcript:

1 REFERAT Skandia: investForum Crowne Plaza, 18. marts 2010

2 Indledning fra Skandia
Kamilla Klingbeil Charsten Christensen Gavin Cookman

3 Kamilla Klingbeil – om nettoafkastet
Opsummering: Nettoafkastet er det vigtigste tal for pensionen og det er et tal kunderne forstår, fordi det viser, hvor meget de reelt får i afkast, når alle omkostninger er betalt.

4 Charsten Christensen – om fremtiden
Citat: ”Morgendagens vindere bliver dem der: leverer høje nettoafkast gør det enkelt for kunderne leverer innovative produkter har en kapitalstærk ejer i ryggen giver holistisk rådgivning”

5 Charsten Christensen – om åbenhed
Opsummering: Alle tal er fremme i lyset og intet er skjult, men det er kun det første skridt – Nu gælder det om at arbejde videre, så vi kommer til enkelthed og forståelighed.

6 Gavin Cookman – om krisen
Opsummering: Skandia og Old Mutual kom solidt igennem krisen fordi vi holdt hovedet koldt, stresstestede forretningen i god tid og eliminerede kendt risiko.

7 Gavin Cookman – om OM’s bidrag til de lokale markeder
Opsummering: Skandia Nordic er en del af Old Mutuals ’Long term savings division’, hvor vi hjælper hinanden med at optimere og udvikle vores produkter, gennem erfaringsudveksling på tværs af landegrænser og forretningsområder. Skandia har en ekstremt kapitalstærk ejer i ryggen.

8 Gavin Cookman – om fremtidens kunder og deres behov
Citat: ”Vi skal kigge ud på den anden side af horisonten – Ellers ender vi med, at have de forkerte produkter på hylden” ”Fortæl os, hvilke produkter generation X og Y vil have” (henvendt til rådgiverne)

9 Finansmarkederne 2010 Videoindlæg fra JPMorgan og BlackRock Debattører
Anders Møller Christensen – Nationalbanken Carsten Valgreen – Benderly Economics

10 Carsten Valgreen – om markedsøkonomi
Opsummering: Der vil altid være kriser i markedsøkonomi, men det positive er, at vi lærer af kriserne og kommer klogere ud på den anden side. Hvis staterne griber for kraftigt ind risikerer vi, at lære for lidt af kriserne. På sigt vil det give flere kriser og fare for endnu mere statslig indgriben.

11 Anders Møller Christensen – om tegn på, at krisen ebber ud
Opsummering: En faldende ledighed et af de tydeligste tegn på, at vi er på vej ud af krisen, men det kan tage lidt tid endnu, fordi virksomhederne venter så længe som muligt med at ansætte flere.

12 Carsten Valgreen – om vækst
Citat: ”Høj ledighed er typisk lig med udsigt til gode afkast på aktier. Det er bedring i sigte og den høje ledighed betyder minimalt lønpres – det skærper virksomhedernes konkurrenceevne”. ”Markedet skal nok skabe væksten, men regeringerne skal passe på med at stoppe toget for tidligt med reguleringer, af frygt for stigende inflation”.

13 Anders Møller Christensen – om market timing
Opsummering: Pas på med, at forsøge at ramme markederne på hhv. op og nedturene. Det er de 20 bedste børsdage på en 5 års periode, der skaber størstedelen af dit merafkast, så du risikerer, at smide det hele på gulvet fordi du er ude af markedet. Læg en langsigtet strategi og hold dig til den.

14 Carsten Valgreen – om fremtidens markeder
Opsummering: Kina kan godt fortsætte deres vækst på 8-9 % om året længe endnu. Der vil komme nogle udsving undervejs, men der er rigtig mange kommende forbrugere i Kina, så de kan måske fortsætte væksten i 10, 20 eller endda 30 år endnu.

15 Anders Møller Christensen – om fremtidens markeder
Opsummering: Afrikanske lande, der formår at gøre sig fri af korruption, kan blive de nye vækstmarkeder. De har f.eks. adgang til store naturressourcer.

16 Carsten Valgreen – Grønne investeringer
Opsummering: Det kan være en god idé, hvis du kan gætte hvilken grøn teknologi, der vil vinde, men det er usandsynligt. Der er rigtig mange nye virksomheder om buddet, og ingen ved om det bliver vind, sol eller bølger. Citat: ”Husk – Dem, der er meget opsatte på at sælge dig noget, har noget de gerne vil af med”.

17 Carsten Vejre – om HR direktørens forventninger
Citat: ”Vi HR direktører er nok naive, men vi er også skeptiske” ”Vi forventer at i kommer med en objektiv vurdering og giver os sparring”

18 Carsten Vejre – Hvad kan rådgiveren gøre for HR-direktøren
Opsummering: Forklar tingene letfatteligt Begræns informationen til det relevante Sørg for, at jeg kan benchmarke med andre Giv mig de argumenter jeg skal bruge overfor finansdirektøren/økonomichefen Ring til HR direktøren ved større ændringer i virksomheden

19 Carsten Vejre – Hvad kan rådgiveren gøre for HR-direktøren
Citat: ”Giv mig de argumenter jeg skal bruge overfor min finansdirektøren”

20 Carsten Vejre – Hvad kan rådgiveren gøre for virksomheden
Opsummering: Keep it simple Hvor får vi det bedste produkt, billigst Samme kontaktperson hver gang

21 Carsten Vejre – Hvad kan rådgiveren gøre for medarbejderne
Opsummering: Husk, at alder ikke er ligegyldig - over/under 50 Sundhedsforsikring betyder langt mere end pension Hvordan er medarbejderen stillet ved jobskifte/opsigelse

22 Åbenhed og gennemsigtighed
Indlæg Benny Engelbrecht Klaus Kjøller Paneldebat Anne Seiersen Søren Lindbo

23 Klaus Kjøller – om åbenhed
Opsummering: Selskaberne bruger for mange mærkelige ord og begreber. De skal sætte kommunikationsfolk til at lave oversigter til kunderne – ikke aktuarer og jurister. Selskaberne påfører kunderne en omkostning ved at sende dem noget pladder de ikke forstår.

24 Klaus Kjøller – om åbenhed
Citat: ”Erfaringen viser tydeligt, at jo lettere det er at skifte leverandør, jo bedre bliver servicen”

25 Klaus Kjøller – om åbenhed
Opsummering: Ansvarsreglen går ud på, at få kunden til at tage ansvaret for at forstå. Kunder er tryghedsnarkomaner og reagerer derfor på ”truende farer”. Men faren for at blive gammel/gå på pension er for fjern til, at få kunderne til at handle.

26 Klaus Kjøller – om åbenhed
Opsummering: Vær ekstremt enkle i jeres ”forklædebreve”, så læser kunderne måske videre. Husk at tage kommunikationsfolk med ved bordet når I udvikler nye produkter, ellers risikerer I, at kunderne ikke forstår dem.

27 Paneldebat Anne Seiersen: Vi fortæller det hele i dag, men vi skal blive bedre til at formidle det. Søren Lindbo: Branchen har i århundreder været gode til at gøre tingene komplicerede, så rådgiverne bliver ikke arbejdsløse foreløbig.

28 Paneldebat Klaus Kjøller: Selskaberne kan ikke lide turbulens og ønsker derfor at bevare tingene komplicerede. Anne Seiersen: Vi bærer rundt på noget historik, som det tager tid at ændre. Vi er i gang, men vi er ikke i mål. Vi skal også øge motivationen hos kunder for at læse de papirer vi sender til dem.

29 Paneldebat Benny Engelbrecht: Bent Bendtsen sagde at det var et ufravigeligt krav, at kunderne ved hvad det betaler, hvem de betaler til og hvornår. ”Selskaberne skal have tid til, at arbejde færdigt” Klaus Kjøller: ”Forståelighed skal være en konkurrenceparameter”


Download ppt "REFERAT Skandia: investForum Crowne Plaza, 18. marts 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google