Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kampen om informationskompetence Informationskompetence – mål og måling –Temadag på Syddansk Universitet den 20. Januar 2004. ved cand. scient. pol. Udviklings-

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kampen om informationskompetence Informationskompetence – mål og måling –Temadag på Syddansk Universitet den 20. Januar 2004. ved cand. scient. pol. Udviklings-"— Præsentationens transcript:

1 Kampen om informationskompetence Informationskompetence – mål og måling –Temadag på Syddansk Universitet den 20. Januar 2004. ved cand. scient. pol. Udviklings- og projektkoordinator Peter Gorm Larsen Indehaver af firmaet www.policy.dk

2 Disposition  Kampen om kompetencerne  Hvad er informationskompetence?  Test af informationskompetence i erhvervslivet  Hvad kan det bruges til i erhvervslivet?  Konklusion

3 Kampen om kompetencerne! "This is not the end, this is not the begining of the end, but....it is the end of the begining... Sir Winston Churchill”.

4 KompetencerGoogle – hits,15.1.2004 ”Personlige kompetencer”4830 ”Faglig kompetence”3730 ”Social Kompetence”1930 ”IT kompetence”1470 ”Studiekompetence”1360 ”Interkulturel kompetence”998 ”Realkompetencer”738 ”Informationskompetence”724 ”Læringskompetence”391 ”Handlingskompetence”283 ”Forandringskompetence”227 ”Udviklingskompetence”162 ”Meningskompetence”127 ”Kreativ kompetence”74 ”Kropskompetence”66 ”Kommunikativkompetence”4

5 Kampen om kompetencerne!  Det Digitale Nordjylland  Danmarks Radio  Erhvervsbladet – Kronik  Gratis test, online test – 110 stk.  Dansk møbelindustri

6 Hvem skriver?

7

8

9

10 Disposition  Kampen om kompetencerne  Hvad er informationskompetence?  Test af informationskompetence i erhvervslivet  Hvad kan det bruges til i erhvervslivet?  Konklusion

11 Informationskompetence  Informationskompetence er evnen til effektivt at finde og behandle informationer.  Informationskompetence kan f.eks. sættes i relation til personer i organisationer (ledere og ansatte), uddannelsesinstitutioner (elever og studerende), kommuner (borgere i f.eks. Ringsted Kommune) og stat.

12 Aspekter af informationskompetence  Opdagelse af behov for information.  Undersøgelse af hvor og hvordan behovet kan dækkes. (Altid Internet?)  Afgrænsning og informationssøgning.  Udvælgelse af det mest brugbare materiale.  Indlemmelse af den fundne information i den viden man allerede har (stabilitet – assimilation og akkomodation) (læring).  Evaluering af processen.

13 Hvad er information?  Information når man er usikker.  Information er en forskel der gør en forskel.  Information er et knapt gode.  Information er muligheder og penge

14 Opfattelser af information Information som fortolkning 1) Personlig fortolkning 2) Kollektiv fortolkning Information som indhold Information som formidlingsproces Information som medie http://www.policy.dk/infol.htm

15 Disposition  Kampen om kompetencerne  Hvad er informationskompetence?  Test af informationskompetence i erhvervslivet  Hvad kan det bruges til i erhvervslivet?  Konklusion

16

17

18 Informationskompetent  Læring og information indgår som en naturlig del i at følge fagligt med på arbejdet (studiet, kommunen).  Kan anvende en personlig computer.  Kan anvende informationsteknologi.  Kan arbejde struktureret og avanceret når der søges efter information.  Evner at behandle informationen effektivt. Artikel i Uddannelsesbibliotekaren nr. 1 2004

19 AAE - ingeniør

20 BBS - maskinarbejder

21 HM ingeniør

22 JS ingeniør

23 JT – civilingeniør og chef

24 JG - ingeniør

25 NP - ingeniør

26 Udviklingsafdeling i stor vestjysk virksomhed – 7 personer

27 Gennemsnit for 7 personer i udviklingsafdelingen Lærings- og informationsbevidsthed 30 Computerfærdigheder37 IT-færdigheder35 Biblioteksfærdigheder22 Informationsfærdigheder23 Informationskompetence:29 Artikel i Uddannelsesbibliotekaren nr. 1 2004

28 Er vejledning og kursus nødvendig? ScoreKonstateringHandling 40-50 UdmærketVejledning og kursus ikke nødvendigt. 30-39 Meget tilfredsstillende Vejledning og kursus ikke nødvendigt 20-29 TilfredsstillendeVejledning og kursus en god mulighed. 10-19 Ikke tilfredsstillendeVejledning og kursus nødvendigt. 0-9 BekymrendeVejledning og kursus stærk nødvendigt. Artikel i Uddannelsesbibliotekaren nr. 1 2004

29 Disposition  Kampen om kompetencerne  Hvad er informationskompetence?  Test af informationskompetence i erhvervslivet  Hvad kan det bruges til i erhvervslivet?  Konklusion

30 Dansk Møbelindustri VIGTIGT MED ET VÅGENT ØJE PÅ KONKURRENTERNE Konkurrencesituationen for langt de fleste danske Møbelvirksomheder er benhård, og derfor kan det være afgørende for en virksomhed at vide i tide, hvad dens konkurrenter foretager sig, og hvad deres situation og planer er. Og faktisk er der mange muligheder. Alt dette blev behandlet på Foreningen Dansk Møbelindustris medlemsseminar om “Konkurrentovervågning i møbelindustrien” Den 3. december 2003 i Fredericia. Målet med seminaret var at give møbelvirksomhederne et indblik i de talrige kilder til konkurrentinformationer, der på fuldt legal vis er tilgængelige, Samt metoder til at analysere og udnytte disse informationer med. Kilde: Informationschef Niels Buhl, Fagbladet "Danske M ø bler" næste nr.

31 Brug for informationsspecialister Konkurrentovervågning i cyberspace Hvor synlig er konkurrentens hjemmeside på de internationale søgemaskiner? Hvilke søgeord bruger konkurrenten? Hvem har links til Konkurrentens hjemmeside - og hvem linker konkurrenten selv til? …programmer, der gør det muligt at arrangere intelligent overvågning af konkurrenternes hjemmesider, og sender en e-mailbesked, hver gang der sker en ændring i form af f.eks. Et nyt produkt, en ny forhandler osv. Og der findes også gratis testværktøjer, som virksomheden kan køre Konkurrenternes hjemmesider igennem og sammenligne med sin egen hjemmeside. …de talrige nyhedstjenester og databanker - både kommercielle og ikke- kommercielle - der findes på nettet….oprette såkaldte søgeagenter, der kan overvåge alle de nyheder og informationer, som offentliggøres omkring konkurrenterne. Han anbefalede også, at virksomheden selv iværksætter et beredskab, der gør det muligt at tjekke om man selv er udsat for overvågning fra konkurrentside - og hvem det i givet fald drejer sig om. Kilde: Informationschef Niels Buhl, Fagbladet "Danske M ø bler" næste nr.

32 Det Digitale Nordjylland http://www.detdigitalenordjylland.dk/index.php/m/62/?tx=informationskompetence

33 Det Digitale Nordjylland

34 Korsn ä s Packaging Virksomheden Korsn ä s Packaging, Divisionen Cargo Protection producerer luftpuder til godsstabilisering. Med 50 medarbejdere i Aalborg, forhandlere i 40 lande – og kunder over hele kloden – har virksomheden hele tiden behov for at v æ re p å forkant. ” Vi gik med i projekt Informationskompetence og videnstyring i SMV, fordi vi umiddelbart kunne se, at det ville give os nogle konkurrencem æ ssige og ø konomiske fordele. Og det g ø r det. ”

35 ”Allerede nu sparer vi dyrebar tid og ressourcer, fordi vi kan søge langt mere målrettet, og vi har fået nogle mere effektive redskaber til konkurrentovervågning via nettet. Også når det gælder indkøb af råvarer og produktionsudstyr kan vi nu søge worldwide, finde de bedste og billigste leverandører – og endda finde nye råvaretyper", forklarer udviklingschef Carsten Andersen, Cargo Protection. Han fortsætter: "Kort sagt har vi fået langt flere IKT- tangenter at spille på, og jeg er overbevist om, at resultatet vil kunne aflæses på bundlinien." Korsn ä s Packaging

36 Disposition  Kampen om kompetencerne  Hvad er informationskompetence?  Test af informationskompetence i erhvervslivet  Hvad kan det bruges til i erhvervslivet?  Konklusion

37 Kampen om informationskompetence  Informationskompetence er vigtig.  Det handler ikke kun om PC-kørekort og computere.  Det handler om at generere bedre viden, bedre beslutninger og færre fejl.  Det handler om at spare tid og penge.  Det handler om effektiv læring i bedre læringsmiljøer.  Få informationskompetence ind i uddannelse- og studieordninger.  Det handler om at komme på banen også udenfor biblioteker og udd. inst.


Download ppt "Kampen om informationskompetence Informationskompetence – mål og måling –Temadag på Syddansk Universitet den 20. Januar 2004. ved cand. scient. pol. Udviklings-"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google