Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Krav til design, lovregler og andre pres på emballageindustrien Den 6. november 2005 Gigtforeningen Peter Huntley, EmballageIndustrien.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Krav til design, lovregler og andre pres på emballageindustrien Den 6. november 2005 Gigtforeningen Peter Huntley, EmballageIndustrien."— Præsentationens transcript:

1 Krav til design, lovregler og andre pres på emballageindustrien Den 6. november 2005 Gigtforeningen Peter Huntley, EmballageIndustrien

2 Har vi et problem ? •Vi har et problem - men har det markedets opmærksomhed ? •Hvem er skurken ? •Ikke forsvare problematisk emballage, men informere om emballageproduktionens dilemmaer •Problemet kalder på samarbejde – men er det: –Dårlig emballage eller manglende hjælpemidler ? –Emballageproducenters manglende vilje ? –Markedets prioriteringer af andre hensyn ?

3 Har vi fælles interesser ? •Ja, –Vi ønsker at tjene penge på gode designløsninger, der imødekommer Jer og forbrugere som helhed –I ønsker de gode løsninger, og vil formodentlig betale for dem •Kan vi påvirke markedet ? –Tja… –Nogen skal overbevises om priser, markeder og image

4 Gigt contra andre hensyn –Ønsket om produkthygiejne •Der må ikke ske kontaminering –Ønsket om produktbeskyttelse •Skader/forgiftning under transport –Ønsket om produktsikkerhed •F.eks. børnesikring –Ønsket om discount •Fokus på oplevelser – ikke daglige indkøb

5 Emballageoptimering, - Mange hensyn at tage Varebeskyttelse Lagring & transport Pris Design og marketing Bortskaffelse Forbrugervenlighed Læsbarhed Sikkerhed Betjeningsvenlighed Hygiejne/giftighed Vægt/volumen Etc. Sporbarhed, ægthed, tyverisikring

6 Emballagens formål, Ikke befordrende for betjeningsvenligheden

7 Gigt i den politiske debat - Drukner det i andre hensyn ? –Eksempler: •Emballagedirektivet - krav om optimering –Kræver mindre vægt og øget styrke, –d.v.s. vanskeligere åbning •Fødevaredirektivet - krav om fødevaresikkerhed –Kræver øget test og dokumentation for hygiejne, tæthed og afsmitning –d.v.s. vanskeligere åbning

8 Recovered paper utilisation and recycling rate, CEPI – countries ( Europe) 56% 53% 50% 47% 44% 41% 38% Million tonnes Recycling rate Det politiske fokus, - Ligger andre steder Emballageaffald bliver en råvare – øget genanvendelse og nyttiggørelse D.v.s. mere sortering – også i hjemmene

9 Egenskaber indbygget i emballagen Emballageværdi for kunden = pris Transportbeskyttelse mod fysisk overlast Branding/designprofil af produktet Filmbarriere til beskyttelse mod særlige miljøer Emballageoptimering med henblik på bedre logistik Emballage med ”smart tag” til måling af tryk og temperaturpåvirkning Tyverisikring indbygget i emballage Sikring af produktægthed via emballagen Sporbar emballage med ”smart tag” Tendenser

10 Velkommen på forsiden, - Det handler om image ”Børnesikringen svigtede – barn drak af klorflasken” ”Inficeret lørdagsbøf - emballagen var utæt” ”emballagen vanskelig at åbne – kræver en saks” ”Spild i fødevareforsyning til U-lande oppe på 30% p.g.a. dårlig emballage” ”Forfalskning af medicin i Indien p.g.a. manglende forsegling af emballagen”

11 Emballageudvikling, - Sådan bliver en emballage til •Standard-emballage på E-auktion –Emballagen er ikke en strategisk underleverance –Kravspecifikation og priskonkurrence –Beskeden produktudvikling •Special-emballage i udviklingssamarbejde –Emballagen er en strategisk underleverance –Inviterede designoplæg –Teknologisk og designmæssig fornyelse –Bedre grundlag for sammentænkt løsning

12 Typiske udviklingsmål, - Sat af detailhandelen på vegne af forbrugeren •Typisk prioritering ved standard-emballage: –1´ste fokus på billiggørelse –2´det fokus på styrke/funktion –3´die (politisk styret) fokus på miljø/hygiejne –4´de fokus på design –Udgangspunkt i gennemsnitsforbruger –Lavt fokus på særinteresser under kritisk masse –Begrænset forbrugersolidaritet når det handler om pris

13 Mange særinteresser •Hvad siger svagtseende om tekster ? •Hvad siger allergikere om materialerne ? •Hvad siger gigtplagede om åbning ? •Hvad siger folk, der ikke kan dansk ? •Hvad siger ældre om størrelsen ? •Hvad siger forbrugeren om holdbarhed ? •Hvad siger forbrugeren om prisen ? •Hvad siger butikkerne om spild ? •Hvad siger myndighederne om miljø/bortskaffelse ? •Hvad siger vareproducenten om omsætningen ?

14 Besværlig emballage, - Ikke kun et problem for gigtplagede •Fra den almindelige hverdag: •Chipsposen kan ikke rives op •Mælkekartonnen åbner skævt hver anden gang •Tandpastatuben kan ikke tømmes helt •Dåser kan ikke åbnes uden at spilde •Åbning af rensebenzinflaske kræver mindst to hænder •Syltetøjsglas kræver værktøj for at udligne vacuum •Papkassens rivestrimmel er stærkere end selve emballagen •Vi har alle problemet

15 Hvordan påvirke markedet ? •Designpanel –Gigtforening, EmballageIndustrien, DagligvareLeverandørForeningen, DSK, Forbrugerrådet m.fl. •Guideline til gode/dårlige løsninger –Emballageløsninger –Hjælpemiddelløsninger •”Gigtmærket” –Anerkendelse af gode emballageløsninger

16 Gør designmål enkle •Designmål skal være operationelle –Ikke: “mere betjeningsvenlige emballager” –Men f.eks.: “Halvér rivstyrken af plastsvejsninger” –Eksempel: “Blinde skal kunne identificere medicin” –Løsning: “Blindskrift på medicinkarton”

17 Hvornår er det nok ? - Findes der en nedre grænse for ledstyrken ? Plastsvejsningers rivstyrke Gigtpatienters tilfredshed1%100% 100% 1% Lidt gigtramteModerat gigtramte Svært gigtramte imødekommesimødekommes imødekommes Normal rivstyrke Reduceret rivstyrke Stærkt reduceret rivstyrke


Download ppt "Krav til design, lovregler og andre pres på emballageindustrien Den 6. november 2005 Gigtforeningen Peter Huntley, EmballageIndustrien."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google