Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opsummering fra workshop

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opsummering fra workshop"— Præsentationens transcript:

1 Opsummering fra workshop
Tirsdag den 11. december 2012 på Nyborg Strand ”Fra baby til barn og teenager” Rejsekammeraten Eventyrlig indretning Havfolkeferie ”Vinterferie på eventyrlige Fyn” ”HCA APP” Fortællerbænke Fynske høstfester ”Kongens fadebur”

2 Indledning Tirsdag den 11. december mødtes 70 forskellige fynske turismeaktører til workshop på Nyborg Strand – en workshop der er en del af Oplevelsesmaskinen. Formålet med workshoppen var at finde oplevelseskoncepternes unique selling point og tænke hele gæstens værdikæde ind i koncepterne ved at udarbejde en Customer Journey. Ydermere var formålet at teste de forskellige oplevelseskoncepter på en række brugere og få deres feedback og tanker omkring de enkelte koncepter. Igennem dialog med potentielle brugere af koncepterne fik netværksgrupperne indsigt i, hvad deres målgruppe efterspørger, og hvilke behov de har. Det andet formål med workshoppen var at påbegynde arbejdet med at udarbejde en forretningsplan for hvert enkelt koncept, der sikrer at konceptet er bæredygtigt i både organisatorisk og økonomisk forstand. Alt i alt er koncepterne ved at tage form – men stadigvæk er koncepterne ”babyer”, der skal gå, vokse, opdrages m.v.

3 Målene for Oplevelsesmaskinen
I løbet af dagen arbejdede workshoppens deltagere hårdt på at komme tættere på målene i Oplevelsesmaskinen: De første eventyrlige oplevelseskoncepter skal være klar til lancering til sommer. Etablering af partnerskaber på Fyn – starten på DMO-tankegangen. De færdigudvikle oplevelseskoncepter skal inkorporere styrkerne fra Fyn – herunder eventyr. Samtidigt skal koncepterne være bæredygtige rent forretningsmæssigt. Koncepterne skal tage udgangspunkt i Fyns arkitektoniske og fysiske rammer, naturen, tilgængeligheden, storytellingen, oplevelserne, serviceydelserne og det gode værtskab.

4 Den vigtige værdiskabelse…. Sådan hænger det sammen
Hvilke vigtige værdier skaber jeres koncept (customer journey) Værdier skal indgå i den samlede forretningsplan Skal bruges til reklamebureauet Det er værdierne der er grundpiller i koncepterne

5 Value Proposition - Gæsteværdier
Value Proposition/gæsteværdier er en betegnelse for den værdi et produkt eller en oplevelse giver gæsten. Nedenfor ses et postkort fra ”Poul og Birthe”, som giver nogle eksempler på værdier

6 Value Proposition - Gæsteværdier
Ud fra Poul og Birthes postkort kan man udlede flere forskellige gæsteværdier: Ro og afslapning Hygge/tryghed Unik naturoplevelse Autentiske rammer og oplevelser Lokale og økologiske råvarer God og lækker mad Venlig og hjælpsom betjening De bliver en aktiv del af oplevelsen Gæsteværdier er altså alt sammen noget, der ikke umiddelbart kan kopieres – det er specielt for Fyn. Man skal tænke på de følelser og oplevelser turisten har gennem hele oplevelsen.

7 Gruppeoversigt og oplevelseskoncepter
Havfolkeferie Aktiv ferie for hele familien i øhavet Øhavet exclusive Eksklusive luksusferier i øhavet Fortællerbænke Oplevelsesbænke med lokal forankring Rejsekammeraten Pakkerejse med oplevelser og overnatning for børnefamilier Fynske høstfester Besøg på fynske høstmarkeder og madproducenter HCA app’en – ’Så du kan (op)leve mens du rejser’ Eventyr App Vinterferie på eventyrlige Fyn Billige overnatninger og rabat på attraktioner i vinterferien Kongens Fadebur: Kulinarisk rejse fra jord til slot Gourmetpakkerejse med udgangspunkt i Nyborg Slot og lokale producenter

8 Status på oplevelseskoncepter
Havfolkeferie

9 Status på oplevelseskoncepter
Havfolkeferie Konceptet markedsføres under navnet ”Havfolkeferie” og henvender sig til børnefamilier, som trænger til en ferie, hvor man er sammen og laver noget sammen. I konceptet indgår en masse forskelige oplevelser, som alle tager udgangspunkt i Sydfyn og øhavet omkring. Konceptet sammenkobler de maritime oplevelser i Øhavet og det eventyrlige i en 3-dags pakkerejse for den aktive familie. Rejsens tema ligger sig op ad H.C. Andersens eventyr om Den Lille Havfrue og eventyret vil blive trukket med ind, der hvor det giver mening. Pakkerejsen indeholder bl.a. følgende aktiviteter: Sejltur i gamle træskibe. Gæsten er selv et aktivt besætningsmedlem og kaptajnen fortæller historier fra sine oplevelser på de syv verdenshave og måske om sine møder med havfolket. En dag i havkajak. Der kan evt. padles ud til en af øerne i Øhavet hvor der serveres en havfolkemenu. Gæsterne får udleveret våddragter og harpuner og får instruktion i undervandsjagt. Dagens fangst tilberedes over bål på stranden eller på en nærliggende restaurant. Skattejagt i form af geocaching på to små øer, som blandt andet fører til et skjult gammelt kapel som munkene i gamle dage har bygget. Marsvin safari, fisketur, snorkling og samle muslinger Lokale overnatningssteder indtænkes i konceptet.

10 Status på oplevelseskoncepter
Øhavet exclusive

11 Status på oplevelseskoncepter
Øhavet exclusive - Luksusferie i Øhavet Målgruppen er ’Det gode liv’ – par og ægtefælder Konceptet er en 3-dags-stik-af-fra-hverdagen-tur, hvor gæsten trækker stikket ud og holder pause fra den pulserende hverdag. Turen foregår på Sydfyn og i det Sydfynske øhav. Området er helt unikt og kan tilbyde nærvær, autenticitet, natur, fantastiske udsigter og smukke øer. Konceptet bygger på en 3-dagstur med blå aktiviteter og kulturelle oplevelser. Gæsterne skal bo på et lille hyggeligt hotel eller et eksklusivt B&B. De skal på en romantisk solnedgangssejlads på et gammelt træskib, hvor der servers champagne og hvor udsigten skal nydes. Næste dag er der planlagt øhop, hvor gæsterne sejler med færge ud, og ser de små øer. Her får man lov til at komme rigtig tæt på og mærke det autentiske. Gæsterne skal ud på de lokale gårde og smage de fynske specialiteter, shoppe i de hyggelige fiskerbyer og i det hele taget mærke stemningen og slappe af på de smukke øer. På tredjedagen er der mulighed for, at være lidt mere aktiv. Det kan være en kajakintrotur, golf, slotte, museer og meget andet

12 Status på oplevelseskoncepter
Fortællerbænke

13 Status på oplevelseskoncepter
Fortællerbænke Målgruppen er ’go local’ – det vil sige at man skal være opdagelsesrejsende, som vil ud i alle afkrogene af Fyn. Alle partnerne tilbydes at købe en bænk. Bænken kan fyldes op med forskellige ting - både i og uden på bænken. Grundrammen er QR-koder, som skal sidde på bænken. Når turisten sætter sig for at holde et lille hvil, fanger QR- koden opmærksomheden, og man hiver sin smart phone frem for at tjekke, hvad QR-koden viser. QR-koden indeholder et eventyr – fra HCA eller med historier fra Fyn fx historien om røvere fra Vissenbjerg. Der skal også være en masse unikke informationer om det lokalområde turisten befinder sig i. Er der nogle spændende gårdbutikker i nærheden, spisesteder, snapsemager eller en silderyger? Bænkene skal altså forankres lokalt. Hvad har stedet rundt omkring bænken at byde på? Samtidig skal der være en konkurrence eller et incitament til at besøge så mange bænke som muligt. Fx et bevis eller mærker man kan få med hjem – enten fysik eller i form af apps Bænken skal også opfordre til billeddeling, så folk på nettet kan se, hvad Fyn har at tilbyde. Målsætningen er fokus på hele Fyn.

14 Status på oplevelseskoncepter
Rejsekammeraten

15 Status på oplevelseskoncepter
Rejsekammeraten Rejsekammeraten er et koncept der bygger på er eventyrlige pakkerejser/oplevelser for børn og deres forældre eller bedsteforældre. Der fokuseres på den ægte og autentiske eventyrø, samværet med familien samt læring. Det der adskiller konceptet fra andre, både nationalt og internationalt, er den autentiske læring på baggrund af eventyret. Rejsekammeraten er en række tilvalgs muligheder/pakker med udgangspunkt i overnatninger. Der er en dag med: HC Andersen Bliv korsridder for en dag Rigtige prinsesser og prinser på et slot. Mange af de oplevelser som bliver tilbudt er pakket ind i eventyret og en læring om eventyr, historie og Fyn. – sådan at man netop besøger en hel eventy ø. Der skal være eventyrlige dørportaler ved de enkelte værelser på hotellerne, så børnene kan genkende deres eget værelse, og finde hjem til det rigtige værelse. Gruppen vil også lave nogle chokolade/marcipan ærter i grøn, som skal ligge som velkomstpakker på sengene og skal identificeres med HC Andersen og eventyret. Der skal sendes en dvd med eventyr til familien inden de kommer til Fyn, så de kan høre/se den på vej til Fyn. Når familien skal rejse hjem igen, får de en snackpakke med fynske produkter (kirsebær mm), som de kan spise på vejen hjem. Under selve opholdet får alle i familien en keyhanger med et kort med rabat og fast-track muligheder til attraktioner. Man bliver altså speciel VIP-gæst og er ikke blot et nummer i rækken.

16 Status på oplevelseskoncepter
HC Andersen app’en – ’Så du kan (op)leve mens du rejser’ (Den flyvende kuffert)

17 Status på oplevelseskoncepter
HC Andersen app – ’Den Flyvende Kuffert’ Konceptet er app’en: ’Den Flyvende Kuffert’. App’en er primært henvendt til ’sjov, leg og læring’ målgruppen, og skal få gæsterne til selv at blive en del af eventyret Produktet er eventyrfortællinger, som er indtalt på en app. Eventyrerne bliver tilgængelige ved download af en app, hvor lydfilerne ligger. Man kan downloade app'en ved at scanne et HCA-papirklip, som man finder en masse forskellige steder undervejs i planlægningen af og på selve rejsen. F.eks. ved booking, ankomst, ophold, transport- og ventesituationer og på eventyrbænke App’en skal have GPS-features og muligheder for at sende push-beskeder, så man kan få tilsendt sms'er, når man f.eks. krydser broerne og ferien begynder, eller når man passerer forskellige steder, hvor H.C. Andersen har opholdt sig, eller som indeholder en historie eller et tema, relateret til HCA. Rundt omkring i det fynske landskab – der hvor HCA har været – får man beskeder om fx:’ vidste du at…’. (facts om HCA). App´en skal også indeholde ’augmentet reality’, så man igennem mobilen kan se, hvordan gaderne så ud på HCA’s tid. Man skal også have mulighed for, at tage billeder af sig selv og sin familie i scener fra HCA’s tid og sende det som postkort til venner og familie eller lægge det op på Facebook. Der er også geocaching muligheder. Der skal være et guide-spor i app’en, så man kan få vist en film ved at scanne en QR-kode på f.eks. en skulpturer eller HCA relevante ting. Man kan downloade app´en inden man kommer til Fyn – så der skabes en forventning omkring ferien, og at eventyret åbner sig på Fyn

18 Status på oplevelseskoncepter
Vinterferie på eventyrlige Fyn

19 Status på oplevelseskoncepter
Vinterferie på eventyrlige Fyn Dette koncept vil øge besøgstallet på de tidspunkter af året, hvor der traditionelt ikke er så mange gæster. Konceptet tager udgangspunkt i vinterferien – hvor der er over 100 forskellige oplevelser for børnefamilier, og hvor hotellerne ikke har så mange gæster. Familierne tilbydes en række eventyrlige oplevelser på Fyn, billig overnatning og attraktioner med 25-30% rabat. Gæsterne får en oplevelse fra de kommer til de rejser igen. Ved ankomsten til hotellet modtager familien en oplevelsespakke. I den er der alt, lige fra informationer til hvad familien kan opleve, turforslag og gavekort til shopping til gode råd og vejledning fra hotelpersonalet til hvad familien skal opleve. Der vil også være et kort over de steder, der giver rabat. Kortet vises ved indgangen til attraktionerne og rabatten fratrækkes prisen. Gæsterne får billige oplevelser og har dermed råd til endnu flere oplevelser. Tanken er, at der i første omgang skal skabes opmærksom omkring den billige overnatning, og samtidig skal alle hotellerne, som er med, synliggøre på deres hjemmeside, hvad man kan opleve, mens man er på Fyn. Dvs. at der på hotellernes hjemmeside, VisitFyn portalen m.fl. skal være reklame for det billige ophold, og for de attraktioner som går med på at give ekstra rabat. Desuden vil der være en liste med events, som også kan være med til at lokke folk til Fyn.

20 Status på oplevelseskoncepter
Kongens Fadebur: Kulinarisk rejse fra jord til slot – ’ta’ køkkendøren til kongens hof’

21 Status på oplevelseskoncepter
Kongens Fadebur: Kulinarisk rejse fra jord til slot - ’ta’ køkkendøren til kongens hof’ Træd ind i en bid af Nyborg og Danmarks middelalderhistorie og smag på nutidens produkter fra Kongens Fadebur. De østfynske bønder og håndværkere har en 800 år gammel tradition for at være leverandører til Danehoffet og Nyborg Slot. Den tradition føres nu ind i det 21. århundrede, og du oplever hvordan historien kommer til live i de mest autentiske rammer i den gamle kongeby Nyborg og hos nutidens producenter, der stadig producerer nogle af Danmarks bedste fødevarer. Målgruppe er ’det gode liv’ – ægtepar 45+, som gerne vil have nogle gode oplevelser og noget godt at spise. Konceptet tager udgangspunkt i weekendophold, hvor man kommer til Nyborg og bor på hotel. Man kommer til Nyborg slot og ser, der hvor festerne er blevet hold, og man kommer ned i slottes fadebur, som er iscenesat med fødevarer. Gæsternes kommer på besøg hos to fødevareproducenter i Nyborg, og ser produktionen. De får lov til at smage på maden og mulighed for at købe produkter med hjem. Gæsterne får også en middag på Nyborg slot, hvor der er dækket op til den helt store fest. Inden middagen er der et foredrag, så gæsterne får et indblik i, hvad der foregik i middelalderen når der var fester og middage på slottet. Gruppen overvejer også, om man kan kombinere en sejltur med whiskysmagning ind i konceptet. Det gæsterne har med hjem efter deres ophold er gode minder, lækre og unikke produkter, gode fortællinger, og så at man er blevet mæt mellem ørerne og i maven. Værdierne for oplevesen er autenticitet, kvalitet, nydelse, afslapning, historie og viden

22 Status på oplevelseskoncepter
Fynske Høstfester

23 Status på oplevelseskonceptet i Gourmetgruppen
Fynske Høstfester Konceptet tilbyder gæsten en kulinarisk pakkerejse med udgangspunkt i årstidens høstmarkeder og festivaler. Konceptet koncentrere sig om busrejser rundt til fynske høstmarkeder og producenter – så det bliver let og enkelt for turisten at komme rundt Ferien kan enten være et weekendophold eller på hverdage, og kan bookes hele året rundt til de specifikke markeder. Gruppen har taget udgangspunkt i aspargesfestivallen som et forslag. Målgruppen er ’det gode liv’ og der er valgt en pakkeløsning med 2 overnatninger. Program: Fredag: Middag på Gl. Brydegaard – selvfølgelig med asparges Lørdag formiddag: Bussen kører til Torup Bakkegård som er aspargesavler, hvor folk kan få viden og indsigt. Lørdag eftermiddag: Bussen kører til Egeskov, hvor gæsterne får en picnickurv. I bussen skal der være guider, som kan fortælle om Fyn og fynske specialiteter. Gæsterne skal også besøge butikken fra Smagen af Fyn. Lørdag aften: Lav selv middag på Gl. Brydegaard, hvor kokken guider gæsterne til at lave 3 retters menu med asparges. Søndag: Bussen kører til Skaarupøre Vingaard, som er der vinen gæsterne har drukket er fra. Her skal de rundt at kigge, høre om vin og smage. Værdier: Nærvær – det lokale fynske, Autenticitet og kvalitet – den fynske muld

24 Forretningsplan Forretningsplanen blev introduceret.
Grupperne fik lavet aftaler omkring udfyldelse af planen, så de vigtigste ting omkring økonomi m.v. kan blive færdig på næste workshop til januar. Forretningsplanen er væsentlig, da koncepterne skal sælges - og der skal tjenes penge.

25 Forretningsplan

26 Det videre forløb Det videre forløb Sommerferien 2013: Brugertests
Salg og markedsføring i grupper. Reklamebureau deltager Nytårskur 10. januar Vissenbjerg Storkro Handlingsplan og planlægning af lancering (Tag gerne flere medarbejdere med) Implementering 26. februar Lancering den 2. april Det videre forløb Sommerferien 2013: Brugertests

27 Lanceringsevent Deltagerne besluttede ved flertal på workshoppen, at lanceringen af oplevelseskoncepterne skal løbe af stablen den 2. april 2013 i forbindelse med HC Andersens fødselsdag. Det betyder at alle koncepter skal være færdige og klar til salg den 2. april Produkterne skal være fremstillet, finansieringen skal være på plads, og det skal være muligt at booke og købe de oplevelser som koncepterne tilbyder.

28 Nytårskur På næste workshop den 10. januar 2013 vil der blive afholdt en nytårskur, hvor workshopdeltagerne har mulighed for at tage deres eget markedsføringsmateriale med og vise, de andre deltagere, hvad de har at byde på i deres virksomhed. På den måde kan deltagerne få et indblik i, hvad de andre har at tilbyde, og om der måske er grundlag for samarbejde på kryds og tværs.

29 Vi ses igen den 10. januar 2013 kl. 09.00 – 16.00
Workshop 4: Nu skal koncepterne gøres klar til markedsføring og salg… Sted: Vissenbjerg Storkro HJEMMEOPGAVE: Konceptbeskrivelsen inkl. elementer fra forretningsplan (se særskilte materiale)


Download ppt "Opsummering fra workshop"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google