Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Chip teoretisk Chip praktisk
CHIP V. RK Chip teoretisk Chip praktisk
2
Hvad er CHIP test - teori
CHIP test kan pege på et kognitivt udviklingstrin … Et pædagogisk redskab CHIP - en hjælp til underviseren passende arbejdsopgaver læringsrum fejl ”findes” ikke …
3
FOKUS Vurderingsredskab
Hvordan tænker og løser barnet opgaver på et givent tidspunkt Ingen intelligensprøve!! Lærerens værktøj til planlægning Bruges oftest ved skolestart, undervisningsdifferentiering og ved mistanke om udviklingsforstyrrelser. ”Dummy” svar tæller med!
4
De 4 forskellige kognitionsniveauer
Udgangspunktet er den almene teori om kognitiv udvikling. TÆNKESTRATEGIER … Situationsbestemt kognition 2 – 4 år Global kognition 5 – 6 år (skolestart) Analytisk/syntetisk kognition 7 – 9 år Helhedstænkning 10 – 11 år
5
Situationsbestemt kognition 2 – 4 år
Barnet ordnet sine erfaringer efter situation og emotion (morens ansigt, stemme, duft og brystet med mælk sammen til en helhed med følelser af tryghed og velvære). Tænkning i samlinger, komplekser (synkretisk tænkning) Piaget, Vygotsky – helheder. S- opgaver
6
Global kognition 5 – 6 år (skolestart)
På det globale trin går barnet mest efter enshed og lighed mellem tingene Dette trin kræver oftest, at eleven/barnet arbejder med og ser på noget konkret foreliggende. Dvs. eleven/barnet kan endnu ikke klare sig med indre forestillinger, tingene skal være foran det. G - opgaver Global- tænkning
7
Analytisk/syntetisk kognition (AS) 7 – 9 år
tænkning Global- tænkning Situations- Analytisk/syntetisk Ser efter små forskellig eller ligheder. Der ledes efter systemer ”den røde tråd”
8
Analytisk/syntetisk-
Helhedstænkning – 11 år helhedstænkning Helhedstænkning Eleven/barnet i stand til at finde principper og regler, når det er nødvendigt for opgaveløsningen. Det kan forestille sig tingene inde i hovedet som noget abstrakt. Analytisk/syntetisk- tænkning Global- tænkning
9
Spørgsmål/kommentarer
10
Kritik !! Klinisk syn/skematisk syn/teknisk syn – barnet som objekt!
Kvantitativ undersøgelse kontra kvalitativ undersøgelse Vi tæller svar – funktionsniveau!! Detaljer kontra det ”hele barn”. Vi ser på en lille del af barnet !! Usikkerhedsfaktorer … søvn, sult, tryghed, nervøsitet, ukendte voksne, temperatur, miljø osv..
12
Småbørns CHIP
13
Småbørns CHIP Læs instruktionen godt igennem inden testen.
Følg instruktionen. Undgå ”interference” eller gode råd.
14
Småbørns CHIP S opgaver Situationsbestemt tænkning
15
Småbørns CHIP
16
Småbørns CHIP
17
Småbørns CHIP
18
Småbørns CHIP S opgave S – svar (0 -7) K – svar (8 – 12)
19
Småbørns CHIP S opgave
20
Småbørns CHIP G opgaver Global tænkning G (0 – 6) NEJ G (7 – 12) JA
21
Småbørns CHIP G opgaver
22
Situations- tænkning med kategori tænkning
Global- tænkning Global- tænkning Situations- tænkning med kategori tænkning Småbørns CHIP S og G opgaver
23
Global tænkning Situations- tænkning NEJ JA Situationsbunden S -type
GS - type Kategorial K – type (forudsætter kategoritænkning) (god eller mindre god kompetence i kategoritænkning) G - type CHIPS TRIN G 1 G2 eller højere
24
CHIP For skolebørn
25
CHIP for skolebørn I disse opgaver ser du et mønster med et hul i.
Under mønsteret ser du 6 lapper, som passer til hullet. Du skal finde den lap, som du synes passer bedst i mønsteret. Sæt en streg over den lap, som du synes passer bedst. Her er først 2 opgaver, du kan øve dig på. Men vent med at bladre videre, til du får besked.
26
CHIP for skolebørn
27
CHIP for skolebørn
28
Analytisk/syntetisk-
CHIP helhedstænkning Analytisk/syntetisk- tænkning Global- tænkning
29
Spørgsmål/ kommentarer.
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.