Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rockwool Nordics Supply Chain

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rockwool Nordics Supply Chain"— Præsentationens transcript:

1 Rockwool Nordics Supply Chain
Paradoksledelse i praksis Maj 2019 CONFIDENTIAL  © ROCKWOOL Nordics

2 Rammesætning af workshop 13.00 – 14.30
Kort præsentation Organiseringens paradoks mellem Udvikling OG Drift Kort præsentation af ”Vippebrætsmodellen” og MPI – Testen Udvikling af ledelse i chefgruppen Drøftelser og dialog Refleksionsøvelse CONFIDENTIAL  © ROCKWOOL Nordics

3 Vi vil alle gerne yde vores bedste.
Anker Blom Nielsen Logistikdirektør 40 år hos Rockwool 15 år i nuværende job Ingen uddannelse Gift med Mary-Ann i 45 år 2 børn, 4 børnebørn Tror på: Vi vil alle gerne yde vores bedste. Det er lederens opgave at sikre rammer der muliggør dette. Inddragelse og kommunikation er afgørende Ærlighed holder altid Insisterer på: Vi skal opføre os ordentligt CONFIDENTIAL  © ROCKWOOL Nordics

4 Rockwool International Rockwool Nordics
Verdens største producent af stenuld Hovedkontor i Hedehusene Omsætning i 2018: 20 mia. DKK Overskud i 2018: 2 mia. DKK Antal medarbejdere: Ansvarlig for produktion og salg i de Nordiske lande Hovedkontor i Hedehusene Antal medarbejdere: 710 Salgskontorer i Jönköping, Oslo og Helsinki 4 fabrikker. 2 i Norge og 2 i Danmark

5 Afdelingens ansvar: Drive 3 driftstunge afdelinger, med omkostninger på flere hundrede millioner kr. Udvikle nyskabende Supply Chain løsninger. Ansvarlige for store tværorganisatoriske projekter ansatte i 4 lande og på 10 lokationer - KL - AR - JAB A A A A H A CONFIDENTIAL  © ROCKWOOL Nordics

6 Organiseringens paradoks mellem Udvikling OG Drift
CONFIDENTIAL  © ROCKWOOL Nordics

7 Organisationen

8 Organiserings paradokset Paradoks: Fuld fokus på daglig drift og krav til udvikling. I starten lå udviklingsansvaret i de 3 driftsafdelinger. Målet var at engagere medarbejderne og få udviklingsprojekterne forankret hos medarbejderne fra starten af. Det lød faktisk helt rigtigt. Resultat: Frustrerede medarbejdere og dårligt gennemførte projekter.

9 Organiserings paradokset
Demand Sourcing Fulfilment 12.00 02.00 07.00 Ordrer Produktion Læsning/Transport Udvikling Logistik

10 Organiserings paradokset I dag er udviklingsansvaret lagt over i en selvstændig afdeling med dedikerede projektmedarbejdere. Fordel: Både driftsafdelingerne og udviklingsafdelingerne er langt med fokuserede og opnår markant bedre resultater. Ulempe: Det naturlige ønske om at deltage i udvikling bliver undertrykt i driftsafdelingerne. Medarbejderne i udviklingsafdelingen bliver heltene. Min læring: Vi er ikke i perfekt balance på brættet. Et paradoks vi må leve med. Først efter forløbet med Clavis accepterede alle chefer deres rolle. En helt afgørende beslutning i udviklingen af afdelingen

11 Organiserings paradokset
Logistik Demand 12.00 02.00 07.00 Ordrer Produktion Læsning/Transport Udvikling Sourcing Fulfilment

12 Model og test - brugt i udviklingsforløbet
CONFIDENTIAL  © ROCKWOOL Nordics

13 “Vippebrætsmodellen” - at gøre det anderledes
Indadvendt Udadvendt Fleksibel Fokuseret “Vippebrætsmodellen” Følge med udviklingen i samfundet/markedet Kreativitet /udfordre vanetænkning Ny forskning –ny praksis Udvikling af produkter Visioner og fornyelse Fornyelse - at gøre det anderledes Commitment, trivsel Koordineret samarbejde Læring, videndeling Værdier og Kultur Styrke teamtænkning – at gøre det sammen Relationer Fokus på mål Værdi for brugeren Strategier for målopnåelse Konkurrence Deadlines Forventninger Resultater – at gøre det hurtigt Stabilitet og sikker ”drift”. Retningslinjer og regler Kvalitetskontrol Dokumentation – at gøre det rigtigt Stabilitet * Luscher, 2012 : Inspireret af Competing Values Framework: : Cameron, Quinn, Degraff, Thakor

14 Management of Paradox Indicator

15 Management of Paradox Indicator

16 Udvikling af ledelse i chefteamet
Udfordre OG Støtte CONFIDENTIAL  © ROCKWOOL Nordics

17 Udfordringer: Demand afdelingen havde store problemer med dårlig trivsel og manglende resultatopfyldelse. De 2 andre afdelinger havde god trivsel og gode resultater, men kommunikerede uhensigtsmæssigt med andre afdelinger. Ved at bruge Vippebrætsmodellen og MPI testen blev der sat ord på hvorfor, og vi fik muligheden for at ændre.

18 Demand afdelingen. Krav på basis af målsætningen for afdelingen
Indadvendt Udadvendt Fleksibel Fokuseret * Competing Values Leadership: Cameron, Quinn, Degraff, Thakor Demand afdelingen. Krav på basis af målsætningen for afdelingen Følge med markedet – samfundets krav Positionering Forudse tendenser Produktudvikling Kreativitet. - at gøre det som de første Fornyelse Commitment, trivsel Koordineret samarbejde Læring, videndeling Værdier og Kultur Styrke team Relationer – at gøre det sammen BASIS Stabilitet og Sikker drift. Dokumentation Systematik Retningslinjer og regler Kvalitetskontrol – at gøre det rigtigt Stabilitet Målfokuseret Værdi for samfundet, for kunden Strategier for målopnåelse Konkurrence Resultater – at gøre det hurtigt BASIS

19 Demand afdelingen. Min vurdering af den ledelsesmæssige vægt
Indadvendt Udadvendt Fleksibel Fokuseret * Competing Values Leadership: Cameron, Quinn, Degraff, Thakor Følge med markedet – samfundets krav Positionering Forudse tendenser Produktudvikling Kreativitet. - at gøre det som de første Fornyelse Commitment, trivsel Koordineret samarbejde Læring, videndeling Værdier og Kultur Styrke team Relationer – at gøre det sammen BASIS Stabilitet og Sikker drift. Dokumentation Systematik Retningslinjer og regler Kvalitetskontrol – at gøre det rigtigt Stabilitet Målfokuseret Værdi for samfundet, for kunden Strategier for målopnåelse Konkurrence Resultater – at gøre det hurtigt BASIS

20 Demand afdelingen. TEST: Personlig præference
Indadvendt Udadvendt Fleksibel Fokuseret * Competing Values Leadership: Cameron, Quinn, Degraff, Thakor Følge med markedet – samfundets krav Positionering Forudse tendenser Produktudvikling Kreativitet. - at gøre det som de første Fornyelse Commitment, trivsel Koordineret samarbejde Læring, videndeling Værdier og Kultur Styrke team Relationer – at gøre det sammen BASIS Stabilitet og Sikker drift. Dokumentation Systematik Retningslinjer og regler Kvalitetskontrol – at gøre det rigtigt Stabilitet Målfokuseret Værdi for samfundet, for kunden Strategier for målopnåelse Konkurrence Resultater – at gøre det hurtigt BASIS

21 Demand afdelingen. Test: Hvordan ser han sig selv lede
Indadvendt Udadvendt Fleksibel Fokuseret * Competing Values Leadership: Cameron, Quinn, Degraff, Thakor Følge med markedet – samfundets krav Positionering Forudse tendenser Produktudvikling Kreativitet. - at gøre det som de første Fornyelse Commitment, trivsel Koordineret samarbejde Læring, videndeling Værdier og Kultur Styrke team Relationer – at gøre det sammen BASIS Stabilitet og Sikker drift. Dokumentation Systematik Retningslinjer og regler Kvalitetskontrol – at gøre det rigtigt Stabilitet Målfokuseret Værdi for samfundet, for kunden Strategier for målopnåelse Konkurrence Resultater – at gøre det hurtigt BASIS

22 Aktioner i Demand afdelingen
Aktioner i Demand afdelingen. Da det nu var klart hvad udfordringerne var, kunne vi tage den helt ærlige dialog. Paradoks: Vægte personlige præferencer mod afdelingens behov Efter svære samtaler blev jeg enig med Joost om vejen frem. Åben dialog i ledergruppen. I Produktbutikken tilbød vi medarbejderne hjælp til at finde andet arbejde. Vi rejste rundt i et halvt år og bearbejdede kulturen i kundeserviceafdelingerne.

23 Aktioner i øvrige afdelinger Paradoks: Stor faglig dygtighed / selvbevidsthed og krav til kommunikationsevner. Krav om at chefernes nærmeste samarbejdspartnere i andre afdelinger skulle fremhæve dem som deres bedste kollegaer efter 1 år. Uanset hvordan deres kollegaer opførte sig. Urimeligt og umuligt ? Nej, men det krævede en total kulturændring og stor støtte undervejs. Det tog nok 2 år inden vi var i mål. Over tid tog de andre afdelinger den nye kommunikationsform til sig og begyndte også at kommunikere på en hensigtsmæssig måde.

24 Resultat: Demand afdelingen har nu den højeste score i medarbejdertilfredshed i koncernen og resultaterne er særdeles tilfredsstillende. Øvrige afdelinger er berømmede for deres kommunikation og imødekommende attitude. Ny kultur: Vi er en service afdeling. Vi svarer ALTID positivt og med forståelse, uanset hvor urimeligt modparten synes at opføre sig. Nu gør de andre afdelinger det også !!!!!!

25 Ledelsesmæssige erfaringer jeg gerne vil give videre:
Du kan ikke være bekendt ikke at være ærlig. Det er unfair over for medarbejderen. Organisationens behov står altid over de personlige behov. Hjælp medarbejderen med at finde et nyt arbejde hvis hun/han ikke trives. ”SMART” goals. Det er ikke ledelse, det er management. Brug bløde mål til at ændre det ledelsesmæssige tankesæt. Vær ikke bange for medarbejderne. Det har jeg brugt 30 år på. Hvis du er et ordentligt menneske, så giv af dig selv og vær tro mod din overbevisning. (Hvis ikke du er, så skal du ikke være leder.) Sig straks fra over for uhensigtsmæssig opførsel. Skab kultur. Vær tålmodig. Distanceblænderne og de uduelige forsvinder med tiden TAG evt denne ud, eller gem til senere. Afhængig efter flow og tid I oplæg. CONFIDENTIAL  © ROCKWOOL Nordics

26 Afdelingens udviklingsforløb
2009 2013 2009 2014 2014 2016 2019 Nuværende organisation dannes sammen med Richardo Ernst Afdelingen har overtaget kundeservice og lagre. Vi har store udfordringer Nuværende organisation dannes sammen med Richardo Ernst Overværer et indlæg med Lotte og bliver inspireret af paradoks tanken Udviklings-forløb gennem-føres sammen med Clavis Demand-afdelingen gennemgår en total forandring Kultur-ændringen gennemføres i resten af afdelingen Dream-teamet er en realitet

27 Dialog Tal kort sammen to og to:
Hvad hæfter du dig særligt ved i Ankers beskrivelse, og hvordan spiller det evt. ind i din egen praksis? Hvad bliver du evt. nysgerrig på i forhold til Ankers arbejde med chefgruppen? CONFIDENTIAL  © ROCKWOOL Nordics

28 Refleksionsøvelse Hvordan vurderer du den ledelsesmæssige ”vægtning” på vippebrættet i øjeblikket i din afdeling/organisation? Hvilken ledelsesmæssig ”vægtning” vurderer du er nødvendig, for at matche den opgave I særligt skal lykkes med i den kommende tid. Hvad skal der holdes fast i, skrues op for og evt. ned for? Relationer Fornyelse Stabilitet Resultater


Download ppt "Rockwool Nordics Supply Chain"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google