Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ITD & KØRE- OG HVILETID.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ITD & KØRE- OG HVILETID."— Præsentationens transcript:

1 ITD & KØRE- OG HVILETID

2 Køre- og hviletid Digital tachograf Førerkort Pause Landevejskontrol
Manuelle indtastninger Download Undtagelser Hvad er formålet for jer i dag? Lovligt / ulovligt Strimmel

3 Hvorfor køre- og hviletidsregler?
Der er tre hovedformål med køre- og hviletidsreglerne: • fælles standarder for chaufførernes arbejdsmiljø • maksimal trafiksikkerhed • ens og fair konkurrencebetingelser

4 Hvad er køre- og hviletidsreglerne?
Fælles regelsæt for EU. Lastbiler > 3,5 ton og busser > 9 personer. Nationale og internationale undtagelser. Kontrolapparatforordning. DK Bekendtgørelse om køre- og hviletid i vejtransport. AETR-regler.

5 Hvor gælder reglerne? Alle EU-lande plus Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein. Udenfor: AETR-reglerne

6 Landevejskontrol Indeværende dag samt 28 dage tilbage Køretider Pauser
Hviletider Sikring af kontrolapparatets funktion Vejkontrollen skal ske uden forskelsbehandling

7 Virksomhedskontrol • Hvad kontrolleres: Køretid, pauser og hviletid
• Trafik- og Byggestyrelsen – 1 måned (EU krav: 4%) • Hvad kontrolleres: Køretid, pauser og hviletid Anvendes førerkort og diagram korrekt Logget ind med virksomhedskort • Digitale data og diagram indsendes Fører og køretøjsliste Evt. anden dokumentation • Materiale retur til høring i virksomheden Bed evt. om udsættelse Styrelsen kommer på besøg Hvis medlem af ITD – kontakt os endelig

8 Hvem har ansvaret? Vognmanden er ansvarlig for:
• at reglerne bliver overholdt • at data bliver korrekt og forsvar- ligt downloadet og opbevaret • at instruere i reglerne og betjening af kontrolapparat • at kontrollere, at instrukserne bliver fulgt. • at irettesætte såfremt. Føreren af køretøjet vil dog også blive holdt personligt ansvarlig. Også speditører, rejsearrangører, hoved- og under-kontrahenter samt vikarbureauer skal planlægge turene, så chaufføren ikke overskrider reglerne.

9 Zoom ind og ud på reglerne

10 Daglig køretid • den tid, som fartskriveren registrerer som kørsel
• er summen af de køretider, som ligger mellem to hvil • må højst vare 9 timer. 2 x om ugen 10 timer

11 Ugentlig køretid En uge regnes fra mandag kl til søndag kl Den ugentlige køretid må højst være på 56 timer. (4 dage x 9 timer) + (2 dage x 10 timer) = 56 køretimer

12 Køretid i dobbeltuge Den samlede køretid i to på hinanden følgende uger må højst være på 90 timer.

13 Pauser Rekreation 4,5 t køretid mindst 45 min..
4,5 t køretid mindst 45 min.. Efter pausen på 45 minutter begynder en ny køreperiode på 4,5 t – også selvom køretid kun var 3 timer. Pausen kan erstattes af et hvil. Efter pausen på 45 minutter – ny køreperiode, uanset hvor længe man har kørt

14 Pauser - delt Første pause mindst 15 min.
Den sidste pause mindst 30 min. afslutter køreperioden. Ved flermandsbetjening kan chaufføren holde pausen i passagersædet under kørslen.

15 Hvil Et hvil er en sammenhængende periode, hvor chaufføren frit kan disponere over sin tid. To former for hvil: dagligt hvil og ugentligt hvil. Daglige og reducerede ugentlige hvil kan holdes i lastbilen/bussen, hvis den er udstyret med passende soveplads.

16 Dagligt hvil – Regulært dagligt hvil
Minimum 11 sammenhængende timer. Hvilet kan deles i to og er så samlet 12 timer (3+9 timer). Senest 24 timer efter at en arbejdsdag er startet, skal det daglige hvil være afholdt.  

17 Dagligt hvil – Reduceret dagligt hvil
9 timer – dog kun 3 gange mellem to ugentlige hvil Kan ikke deles Et regulært eller reduceret hvil kan forlænges til et ugentligt hvil.

18 24-timersperioden Senest 24 timer efter at arbejdsdagen er startet, skal chaufføren have afholdt det daglige hvil. Arbejdsperiode Træk den daglige hviletid fra 24-timers perioden = den daglige arbejdsperiode.

19 Ugentligt hvil Hver uge skal indeholde et ugehvil.
Senest påbegyndt efter 6 x 24-timers perioder fra sidste ugehvil.

20 Ugentligt hvil Hovedreglen: Regulært 45 timer hver uge
Et reduceret ugentligt hvil (min. 24 timer) hver anden uge Kompensation

21 Ugentligt hvil – overskydende hvil

22 Ugentligt hvil i lastbilen
Daglige og reducerede ugentlige hvil kan holdes i lastbilen/bussen, hvis den er udstyret med passende soveplads. EU-Domstolen stadfæster belgisk forbud dec. 2017

23 Hvil - Færgeregel • Det regulære daglige hvil må afbrydes 2 gange
• Tilsammen højst vare 1 time • Kørsel indgår ikke i den daglige køretid, men i den ugentlige køretid

24 Hvil - Færgeregel Klokkeslættet er inklusive en times afbrydelse til kørsel om bord eller fra borde.

25 International turistkørsel – 12 dagsreglen
Hvis buschaufføren opfylder alle fire krav nedenfor, kan chaufføren køre 12 dage i træk, før ugehvilet skal holdes. Fire krav hvis du vil benytte 12-dagsreglen • med digital tachograf. • Mindst 24 timer af kørslen foregår uden for bussens registre- ringsland. • Ved slutningen af turen skal buschaufføren holde 2 regulære ugehvil eller 1 regulært ugehvil og 1 reduceret ugehvil. • Hvis bussen kører i perioden kl – og er 1-mands- betjent, må der kun køres 3 timer, inden der skal holdes pause på 45 minutter eller 15 og 30 minutter. Er bussen 2-mandsbetjent må der køres 4,5 t inden, der skal holdes pause. 

26 Påbud om afbrydelse af dagligt eller ugentligt hvil eller pauser
I en unormal situation eller et nødstilfælde blive bedt om at flytte køretøjet. Udskrive en strimmel fra tachografen og skrive hvorfor Den bemyndigede person, skal også underskrive strimlen eller skiven.

27 Andet arbejde Alt arbejde ud over selve kørslen skal registreres som ”andet arbejde” i tachografen. Det kan hverken tælle som pause eller hvil. Andet arbejde er al aktivitet, der tæller som arbejdstid, hvad enten det er for den samme arbejdsgiver eller en anden arbejdsgiver.

28 Registrér arbejdsdagen korrekt

29 Rejsetid til og fra lastbil
- registreres som ”rådighedstid” - registreres som pause eller hvil hvis han befinder sig på en færge eller i et tog med køje eller liggeplads - hvis chaufføren fører fx en personbil, skal tiden registreres som ”andet arbejde” - tid mellem bopæl og ansættelsessted, indgår ikke i køre- og hviletidsreglerne

30 Rådighedstid Andre perioder end pauser og hviletid, hvor chaufføren ikke skal blive på sin arbejdsplads, men skal være til rådighed. Ventetid ved grænserne eller som følge af kørselsforbud. Chaufføren skal have forudgående kendskab. Når flere chauffører kører i hold, er rådighedstiden den tid, 2. manden sidder ved siden af. Rådighedstid er andre perioder end pauser og hviletid, hvor chaufføren ikke skal blive på sin arbejdsplads, men skal være til rådighed for arbejdsgiveren. Det kan være for at påtage sig eller genoptage kørslen eller at udføre andet arbejde. Når chaufføren har ventetid ved grænserne eller som følge af kørselsforbud, regnes det også for rådighedstid. Chaufføren skal have forudgående kendskab til disse perioder og den forventede varighed. Når flere chauffører kører i hold, omfatter rådighedstiden den tid, der under køretøjets kørsel tilbringes ved siden af føreren eller i køje.

31 2 chauffører - Rådighedstid
Flermandsbetjening betyder, at der i hver kørselsperiode mellem to på hinanden følgende daglige hviletider eller mellem en daglig hviletid og en ugentlig hviletid er mindst to chauffører i lastbilen. Medføreren skal registrere sin tid i lastbilens kontrolapparat som rådighedstid. Sidder en medfører ved siden af føreren af lastbilen og ikke aktivt deltager i kørslen (aktiv deltagelse er fx at udfylde papirer eller betjene GPS’en), kan medføreren beregne 45 minutter af sin rådighedstid som pause.

32 2 chauffører - Betingelser
2 chauffører i lastbilen i hver kørselsperiode mellem 2 hvil. Den første time Hvil mindst 9 timer indenfor 30 timer. Der er tale om flermandsbetjening, hvis der er mindst 2 chauffører i lastbilen i hver kørselsperiode mellem 2 daglige hvil eller mellem et dagligt- og et ugentligt hvil. Ved flermandsbetjening er tilstedeværelsen af en eller flere chauffører valgfri den første time, men obligatorisk resten af tiden. Ved to eller flere chauffører skal det daglige hvil være på mindst 9 timer. Hver chauffør skal have afholdt sit 9-timershvil inden for en periode på 30 timer efter afslutningen af det forudgående daglige eller ugentlige hvil.

33 Fravigelser fra køre- og hviletids-bestemmelserne – uventede situationer
En uventet ekstraordinær hændelse, der er til fare for chaufføren, lasten eller andre personer. Forenelig med færdselssikkerheden. Neden for eksempler på uventede situationer: • Bevogtet rasteplads. Pga. chaufførens og lastens sikkerhed bliver han nødt til at køre videre til næste sikrede rasteplads. • Uventet kø fx i forbindelse med et trafikuheld. Udskrive strimmel - så snart chaufføren ankommer til den egnede holdeplads.

34 Den digitalt tachograf

35 Virksomhedskort Virksomhedskortet udstedes til virksomheden og bilen logges ind inden første transport. Ikke sidde i tachografen under kørsel. Det sikrer, at data tilhører virksomheden. Data overføres og downloades ved hjælp af virksomhedskortet og downloadnøgle Eller Trådløst Maks 60 dages mellemrum.

36 Førerkort Førerkortet er personligt. Download 21 dages mellemrum.
Førerkortet er personligt. Download 21 dages mellemrum. Kortet skal indeholde alle chaufførens aktiviteter. Manuelle indtastninger skal indtastes i UTC tid DK vintertid. UTC-tid = dansk tid + 1 time DK sommertid. UTC-tid = dansk tid + 2 timer Førerkortet udstedes personligt til chaufføren og skal altid indlæses i tachografen før kørsel. Chaufførens data skal overføres og gemmes på en central server via førerkortet med maks. 21 dages mellemrum. Overføres data for sent, er der risiko for, at gamle data overskrives, som så i givet fald mangler ved en eventuel kontrol. Hvem skal bruge førerkortet? Enhver person, som fører et køretøj, selv om det kun er i et kort tidsrum, eller som befinder sig i et køretøj for i givet fald at kunne føre det. Førerkortet skal indeholde alle chaufførens aktiviteter. Der kan således være behov for manuelle indtastninger. (f.eks det daglige hvil) Manuelle indtastninger skal indtastes i UTC tid DK vintertid. UTC-tid = dansk tid + 1 time DK sommertid. UTC-tid = dansk tid + 2 timer

37 Udskrifter Transportvirksomheden og føreren skal sørge for, at der kan foretages korrekt udskrivning af oplysninger/data i tilfælde af kontrol. Det betyder, at der skal være papir i kontrolapparatet, så udskrift af oplysninger kan foretages ved en vejkontrol. Hvis der ved kontrol ikke kan udleveres udskrifter, der har været pligt til, og det oplyses, at dette skyldes manglende papir i kontrolapparatet, anses forseelsen for manglende udlevering af udskrifter.

38 Den digitalt tachograf
• Altid logget ind med virksomhedskort. • Vid altid, om bilen går på andet arbejde eller pause, når den holder stille. • Alt chaufføren tid skal registreres. Indtast manuelt, når førerkortet sættes i tachografen, eller medbring aktivitetserklæring. • Vælg landekode ved start og slut • Husk ekstra papirruller. • Køretiden registreres i UTC tid, vises på display i dansk tid.

39 Tips til chaufføren • Tryk landekode ved start og slut af det daglige arbejde • Indtast tid væk fra tacografen manuelt • Sæt dig ind i, hvordan du betjener din tachograf • Hold pause senest efter 4,5 t uafbrudt kørsel • Du skal have afholdt dit daglige hvil senest 24 timer efter, at din arbejdsdag startede • Notér dine fravigelser på en tachografstrimmel • Download data med maks. 21 dages mellemrum • Indstil tachografen korrekt på hvil/pause, rådighedstid eller andet arbejde • Medbring data for de seneste 28 dage (førerkort, manuelle optegnelser, diagramark) • Lyt til tachografen. Den fortæller dig, hvornår du skal holde pause • Forstå symbolerne – fx skal ikonet ”pause” afspejle, at du holder pause og ikke, at du laver andet arbejde.

40 Læs mere…. På politi.dk under Borgerservice og Færdsel
På retsinformation.dk. Søg efter ”Bekendtgørelsen om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport” (nr. 328). I forlængelse finder du også EU’s køre og hviletidsforordning, kontrolapparatforordningen og AETR reglerne. Europa-Parlamentets og Rådets forordning er i bekendtgørelsens bilag nr. 1. Kontrolapparatforordningen er i bekendtgørelsens bilag nr. 2. AETR-reglerne er i bekendtgørelsens bilag nr. 3. På itd.dk kan du læse mere om reglerne for køre- og hviletid og ”undtaget kørsel”/OUT. 

41

42


Download ppt "ITD & KØRE- OG HVILETID."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google