HEADER AND FOOTER"-MENU EKSPORTRÅDET Eksportrådet er den del af Udenrigsministeriet, som løser opgaver for private virksomheder inden for eksport og internationalisering 2 This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu"> HEADER AND FOOTER"-MENU EKSPORTRÅDET Eksportrådet er den del af Udenrigsministeriet, som løser opgaver for private virksomheder inden for eksport og internationalisering 2 This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu">

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udenrigsministeriet, Danmark

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udenrigsministeriet, Danmark"— Præsentationens transcript:

1 Udenrigsministeriet, Danmark

2 THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU
EKSPORTRÅDET Eksportrådet er den del af Udenrigsministeriet, som løser opgaver for private virksomheder inden for eksport og internationalisering 2 This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

3 Udenrigsministeriet, Danmark

4 Væksthus Hovedstadsregionen
Regionalt forbundet Væksthus Nordjylland Eksportrådet Væksthus Midtjylland Væksthus Hovedstadsregionen Regionale afdelinger Væksthus Sjælland Lokal virksomhedsservice Væksthus Syddanmark Entreprenører og virksomheder Udenrigsministeriet, Danmark

5 Business development center Central Denmark (Væksthus Midtjylland)
Per Ovesen – NOPEF / NEFCO Lars Holte Nielsen EU-kontor Bruxelles Lis Brink – Eksportsteps & Eksport Sparring Henrik Jensen- Region Midtjylland Allan K. Jensen – Eksportprogram Tonny Danielsen - Eksport-Sparring og Eksportprogram Kurt B. Kristensen Enterprise Europe Network Niels Erik Andersen Region Midtjylland Jørgen Bollesen – Eksport Kredit Fonden Katrine Dalsgaard Skovly – Eksportrådet, UM

6 Eksportrådet – organisationen
250 rådgivere fordelt over hele verden Karriere-diplomater, lokale handelsrådgivere, sektor eksperter, vækstrådgivere, rådgivere rekrutteret fra den private sektor, etc. #workingforDK

7 Udenrigsministeriet, Danmark
Stærke sektor kompetencer Maskiner & Underleverancer Fødevarer & Landbrug Sundhed Energy, Environment & Water ICT Udenrigsministeriet, Danmark 7

8 THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU
62% Af vores kunder er SMVer Arbejdspladser tiltrukket til Danmark igennem Invest In Denmark i 2015 1700 Af vores ydelser er indenfor Global Public Affairs 35% Af kunderne er tilfredse eller meget tilfredse med TCs ydelser 95% Af kunderne oplevede høj eller afgørende værdi af TCs ydelser 81% 85 Erhvervsfremstød, Ca virksomheder (49% SMV’er) 3356 Unikke virksomheder rådgivet i 2015 8 MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

9 Kongekronen på arbejde

10 Hvad tilbyder Eksportrådet
Rådgivning om eksport (betalingsbelagt rådgivning) Innovationscentre Invest in Denmark Udenrigsministeriet, Danmark

11 Udenrigsministeriet, Danmark
Eksportfremme Eksportsparring Eksportstart Markedsbesøg Vitus Strategiske Alliancer Regionale Key Accounts Altid individuel rådgivning med virksom- heden i fokus Udenrigsministeriet, Danmark

12 THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU
INNOVATIONSCENTER DANMARK I UDLANDET münchen seoul tokyo Silicon Valley shanghai new delhi bangalore são paulo CSR is known as the responsibility of a company for the social and environmental impacts of its business activities. But when you look at CSR from a trade policy perspective the focus is on the social and environmental conditions that a company works under in a particular market. If they are not satisfactory, the company is faced with a choice: leave the market or stay and do something about it. Cynics may argue that these conditions may be very satisfactory from a business perspective even though they violate basic international nomrs about human rights and environmental protectiion. Some might even say that conditions will be satisfactory precisely because they violate the basic standards, because the lower standards mean lower production costs. But of course it is not as simple as that. Consumers and in particular business customers have other ideas, and basic minimum standards for social and environmental protection are now a requirement in a number of industries with global value chains. And every year there is more pressure from the international community, not least international organisations and governments in Europe and the USA. We want to create a global level playing field, where countries and local industries compete on the basis of real business advantages as cost, infrastructure, business-friendly regulation and so on – not because they violate basic international norms for responsible business. In the MFA we help our companies move forward in this field. They must be able to manage their risk and maybe even turn their higher CSR profile into a business advantage – because they can differentiate themselves from their competitors. This slide gives you an overview of three different political tools that we use to help companies help themselves: MSI: Multi-stakeholder initiatives – political initiatives involving a particular industry, trade unions, NGO’s and local governments. The best known example in Denmark is the Danish initiative for a responsible garments and textile sector in Bangladesh. Another one is EITI, the international Extractive Industries Transparency Initiative, which we co-operate with and support through Danida. MSI’s are a mixture of sticks and carrots. Rules – or laws and international agreements - are predominantly the stick, but sometimes they are necessary. Two important recent examples are the new EU regulation on conflict minerals and the Free Trade Agreement between EU and Peru plus Colombia. Both have detailed requirements about responsible business and consequences if business does not live up to the international standards. Finally we have to raise people’s awareness of the standards and offer training. We do that through workshops and CSR reviews of local companies in 15 countries around the world, from Mexico in the west to Indonesia in the east. We also have longer running training programmes where we help companies move one or more levels up in CSR to the benefit of themselves and their business partners. Udenrigsministeriet, Danmark This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

13 Hvad tilbyder Invest in Denmark kunden?
Danmarks nationale investeringsfremmende agentur. Målsætning: Arbejdspladser i DK – 1700 arbejdspladser skabt eller fastholdt i 2015 47 investerings projekter – f.eks. Apple og IBM Integreret del af Eksportrådet under UM Stærkt globalt og regionalt set-up Fokus på Danske kerneområder indenfor cleantech, life science, ICT, skibsfart og design Interessevaretagelse og analyse af danske rammebetingelser Skal vi udvide vores forretning? Analyser Hvilket marked er bedst? Benchmark af Danmark i forhold til andre destinationer Hvem skal vi tale med? Facilitering af kontakter Hvordan er det i praksis? Besøgs-programmer Etablering Praktisk assistance Hvad nu? ‘Aftercare’_ Rådgivning og assistance i forhold til fastholdelse, udvidelse eller konkrete udfordringer

14 Energy, Environment and Water
Danske styrkepositioner inden for eksport Både de store fyrtårne og den store underskov Danmarks eksport af energiteknologi var i 2015 på 71,4 mia. kr., svarende til 11,1% af den samlede danske vareeksport . 35% af 71,4 mia. kr. gik til Tyskland, som dermed er det største marked for den danske eksport af energiteknologi. Udenrigsministeriet, Danmark

15 Et kig ind i krystalkuglen
THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU Et kig ind i krystalkuglen Hvad sker der efter Brexit? Hvad finder Trump på? Hvad med Kina? Danmark er en lille åben økonomi som er meget afhængig af handel med andre markeder This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

16 Urbanisering, Smart Cities, Sustainable Cities

17 Urbanisering, Smart Cities, Sustainable Cities
Fokus på løsninger Fokus på system eksport En anden type kunde Alliancer, klynger, partnerskaber Hvem sælger man til? Ikke en traditionel kunde men f.eks. en kommune. Kunden (som ikke er fagkyndig) læner sig måske op af rådgivere/konsulenter – som hermed bliver den rette beslutningstager

18 Urbanisering, Smart Cities, Sustainable Cities
Strategic Sales Alliances med støtte fra Eksportrådet: Chicago (vand) Taiwan (vand) Vækstrådgivere: Indonesien (klima og energi) Kenya (miljø) Kina (miljø) Tyrkiet (miljø, energi og urbanisering) Sydafrika (miljø, energi og forskning/innovation) Vietnam (grøn vækst, miljø og fødevarer) CLEAN Evt. Klimainvesteringsfonden (IFU)

19 Tak for opmærksomheden Spørgsmål?
Katrine Dalsgaard Skovly / / Udenrigsministeriet, Danmark


Download ppt "Udenrigsministeriet, Danmark"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google