Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Intrface 2010. Samarbejde mellem Vestjysk Gymnasium Tarm & Ringkøbing-Skjern Museum.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Intrface 2010. Samarbejde mellem Vestjysk Gymnasium Tarm & Ringkøbing-Skjern Museum."— Præsentationens transcript:

1 Intrface 2010

2 Samarbejde mellem Vestjysk Gymnasium Tarm & Ringkøbing-Skjern Museum

3 INTRFACE på HF- hvorfor/hvordan? HF (hos os) trænger til et løft/opmærksomhed Tværfagligheden i naturvidenskabelig faggruppe (NF) og i kultur- og samfundsfaggruppen (KS) Anvendelsesorienteringen på HF Tilrettelagt med faggruppernes timer over ca. 3 uger samt ekstra HF-projekttimer 5 medvirkende lærere, 2 i NF (1. HF) og 3 i KS (2. HF)

4 Overvejelser om: HF’ernes spredte faglige forudsætninger HF’ernes spredte motivation HF’ernes spredte fremmøde 2 store HF-klasser i år

5 Ringkøbing-Skjern Museum en naturlig samarbejdspartner: Et alsidigt økomuseum med flere og forskellige afdelinger/udstillinger Faggruppernes behov kan tilgodeses Tidligere sporadisk samarbejde

6 Naturvidenskabelig faggruppe 1p HF Fagsamarbejde mellem fagene: Biologi Geografi Kemi

7 Skjern Å Danmarks største naturgenopretningsprojekt Udretning og tilbagesnoning af åen Konsekvenser for: Dyrelivet Landskabet Næringsstofferne

8

9 Skjern Å Det faglige input i forbindelse med projektet Biologi Vandløbet som økosystem Betingelser for varieret dyreliv Fotosyntese og respiration Stofkredsløb Geografi Skjern Å dalens naturgeografi – kortudtegning Det geologisk kredsløb Landindvinding, miljø og natursyn Kemi Kemiske stoffer og reaktioner – vand, kuldioxid, ilt, glukose Næringssalte – nitrat, fosfat

10 Skjern Å Forløbet Lærere mødes med museumsmedarbejdere Lærerekskursion til Skjern Å og Bymuseet i Skjern 1p på heldagsekskursion til Skjern Å og museet i Skjern Valg af emne for projektet i grupper Nogle grupper på tur til Skjern Å og museet igen Arbejde med projektet og fremstilling af power point præsentation Fremvisning i april sammen med 2p (KS)

11 Projekt-emner Skjern Å – DK’s største naturgenopretningsprojekt Landskabet Udvikling af landskabet Aflejring af partikler ved å-mundingen Ringkøbing Fjord Konsekvenser af udretning af åen Naturligt eller menneskeskabt landskab Hvad ville ske hvis området ikke blev plejet Et færdigt projekt eller??? Natursyn - anvendelse af Skjern Enge Tivoli kontra natur Brugere/interesseorganisationer Planteliv Engplanter og å-/vandplanter Værtsplanter Næringssalte Udvaskning før og efter udretning/ tilbagesnoning af åen Skjern Enge Laks Laksebestanden før og nu Åen ledes uden om Hestbæk Sø Dansk center for vildlaks (avlsprogram) Odder Odderbestanden før og nu Provstgårds Hus At leve af naturen Jagt og fiskeri ved Skjern Å Fugle Fuglebestanden før og nu Provstgårds-brødrenes registrering

12 Projekt-emner – Kultur & samfundsfag: ”Livet ved Skjern Å i fortid, nutid & fremtid” Landbrug før ca. 1960 - det traditionelle samfund, bønder, hede- opdyrkning, andelsbevægelse, mv. Landbrug ca. 1960-2000 - det moderne samfund, vækst, industrialisering, forurening, mv. Landbrug efter ca. 2000 - det senmoderne samfund, økologi, bære- dygtighed, fritidssamfund, mv. Afvandingsprojektet 1940-1960’erne - den politisk proces, interesser, natursyn, projekterne, mv. Naturgenopretningen 1980-90’erne - forurening, politisk proces, interesser, natursyn, projekterne, mv. Jagt og fiskeri gennem tiderne - som erhverv og fornøjelse, livsformer, naturpleje, interesseorganisationer, mv. Trafik ved åen - veje, færger, broer, jernbaner, bebyggelse, teknologi, industrialisering, mv. Fritid ved åen - badning, sejlads, motionsløb, fugle og planter, natursyn, nationalpark, oplevelseslandskab, mv. Alle 3 fag inddrages i belysningen af emnerne

13 Ringkøbing-Skjern Museum På Ringkøbing-Skjern Museum kan du opleve livet i Vestjylland gennem de sidste 2000 år. Museet er ikke ét, men 14 forskellige museer og besøgssteder rundt om Ringkøbing Fjord. Museet har to naturvejledere ansat til natur- og kulturformidling

14 Hvad kan Ringkøbing-Skjern Museum tilbyde Skabe sammenhæng mellem kultursporene i landskabet og de indendørs udstillinger og samlinger. Vise at det moderne museum ikke nødvendigvis er en bygning med udstilling – det er kulturlandskabet, det er levendegørelse, formidling, digitale medier, podcast, argumentet reality, m.m.

15 En langsigtet investering Intrface-Projektet er for museet en investering på længere sigt, som forhåbentlig i fremtiden vil give flere brugere som ser museet som en resurse Skabe kontakt med fremtidens museumsgæster og åbne deres øjne for hvad et museum er og kan

16 Spørgeskemaundersøgelse – start (1) For nogle uger siden besøgte I Skjern Å. Hvad synes du om det? Svar:16 positive 4 middel 3 negative 3 ej svaret (2. HF knap så positive mht. å-/museumsekskursion)

17 Spørgeskemaundersøgelse – start (2) Hvor ofte går du på museum? Svar:2 ofte 4 af og til 19 sjældent eller aldrig (i 2. HF endnu flere ”sjældent eller aldrig”)

18 Spørgeskemaundersøgelse – start (3) Hvis/når du går på museum, er det så sammen med venner, familie eller i studiesammenhæng? Svar:2 med venner 14 med familie 17 i forbindelse m. skole/studie 1 ej svaret (samme billede i 2. HF)

19 Spørgeskemaundersøgelse – slut (1) Hvordan oplevede du at projektforløbet fungerede? Svar:12 godt 10 middel 2 dårligt (i 2. HF en mere negativ oplevelse af forløbet, 4-12-8)

20 Spørgeskemaundersøgelse – slut (2) Hvad husker du som det mest positive ved projektet? at lære noget nyt, noget man ikke vidste før, få øget forståelse for å-området det var sjovt, en anderledes undervisningsform selvstændigt arbejde med frie opgaver, som vi selv bestemte god sammenhæng med gennemgået fagstof at vi skulle lave et produkt ekskursionen i å-området fri i 2 dage, væk fra det normale, vi havde masser af tid (2. HF: især museets ressourcer og en museumsmedarbejder)

21 Spørgeskemaundersøgelse – slut (3) Hvad kunne du ønske anderledes? bedre introduktion og igangsætning, bedre præcisering af opgaven og forløbet mere hjælp til at komme i gang, se eksempler på færdigt produkt bedre guidning undervejs, mere museumshjælp til materiale- fremskaffelse (oplevet som vanskelig) selv bestemme gruppesammensætningen fremlæggelse i klassen af alle emner/produkter (2. HF efterlyste især bedre hjælp og materialer)

22 Spørgeskemaundersøgelse – slut (4) Har du mærket, at Ringkøbing-Skjern Museum har været involveret i undervisningsprojektet? Svar:12 ja 10 nej 2 ej svaret (Anderledes formulering 2. HF, næsten samme billede)

23 Spørgeskemaundersøgelse – slut (5) Har du fået lyst til at besøge flere filialer af Ringkøbing- Skjern Museum? Svar:5 ja 15 nej 4 ej svaret (2. HF knap så positiv)

24 Spørgeskemaundersøgelse – slut (6) Har projektet fået dig til at ændre holdning over for museer og deres arbejde? Svar: 9 ja 12 nej 3 ej svaret (I 2. HF: færre ændret holdning til museer)

25 Vores foreløbige vurdering: Der er udbytte og perspektiv i forløbet – også på HF og i de to faggrupper Generel oplevelse af tilfredsstillende motivation og engagement hos kursisterne Kursisterne oplevede forløbet konkret, udadrettet og anvendeligt Produkterne var jævnt hen ok Mirakler kan ikke forventes – heller ikke i dette uv-forløb! Partnerskabet nyttigt for skole og museum – og udfordrende (Roller & forventninger? Ejerskabet?) Projektet indholdsmæssigt & imagemæssigt fordelagtigt for begge


Download ppt "Intrface 2010. Samarbejde mellem Vestjysk Gymnasium Tarm & Ringkøbing-Skjern Museum."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google