Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”."— Præsentationens transcript:

1 Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Anvendt sproghistorie Bjarne Simmelkjær Sandgaard Hansen postdoc, ph.d. Roots of Europe – Language, Culture, and Migrations Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab Det Humanistiske Fakultet Københavns Universitet Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 1

2 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Sprogforandring Sprogslægtskab Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Sproghistorisk viden og et samfundsproblem Konservativ dansk ortografi Forskningsidé Hvordan sproghistorikerens/forskerens liv ser ud… Spørgsmål og diskussion Indhold Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 2

3 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Sprogforandring Sprogslægtskab Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Sproghistorisk viden og et samfundsproblem Konservativ dansk ortografi Forskningsidé Hvordan sproghistorikerens/forskerens liv ser ud… Spørgsmål og diskussion Indledende præmisser Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 3

4 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Shall I compare thee to a summer's day? Thou art more lovely and more temperate: Rough winds do shake the darling buds of May, And summer's lease hath all too short a date, Sometime too hot the eye of heaven shines, And often is his gold complexion dimmed, And every fair from fair sometime declines, By chance, or nature's changing course, untrimmed. But thy eternal summer shall not fade, Nor lose possession of that fair thou ow'st, Nor shall death brag thou wand'rest in his shade, When in eternal lines to time thou grow'st. So long as men can breathe or eyes can see, So long lives this, and this gives life to thee. Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 4 William Shakespeare, Sonnet 18 (ca. 1609)

5 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Dansk, år 2015 e.Kr.: INSS har forskning, uddannelse og formidling som den primære opgave. Instituttet udgør rammen for uddannelse af 1600-1700 studerende på BA- til ph.d.-niveau, og 160 medarbejdere udfører her international forskning inden for sprog, litteratur, medier, kommunikation, kultur og køn. Instituttet tilbyder desuden studie- og erhvervsvejledning, bibliotekssamlinger, studiefaciliteter og administrativ support til studerende, undervisere og forskere. Kilde: http://inss.ku.dk/ominstituttet/http://inss.ku.dk/ominstituttet/ Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 5

6 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod www.shakespeak.com Gør dig parat til at stemme Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 6 Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium TEKST 1 2 Tekst til 4199 2016 Skriv ODSHERRED dit valg (f.eks. ODSHERRED b) Internet 1 2 Gå til shakeq.com Log in med ODSHERRED Twitter 1 2 Start din tweet med #ODSHERRED stemme nummer Skriv herefter dit valg (f.eks. #ODSHERRED 1 b) Ingen yderligere taksering pr. besked Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak add-in. Vil du downloade add-in gratis? Besøghttp://shakespeak.com/en/free- download/.

7 Forstår du denne danske tekst fra 2015 e.Kr.? A.Ja da, helt bestemt B.Til en vis grad C.Kun en lille smule D.Nej, slet ikke Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 7 # stemmer: 0 Tid: 60s Spørgsmålet vil være tilgængeligt når du starter din session og præsentation InternetGå til shakeq.com og log in med ODSHERRED TEKSTSend til 4199 2016: ODSHERRED dit valg (f.eks. ODSHERRED b) Twitter Tweet #ODSHERRED 0 dit valg (f.eks. #ODSHERRED 0 b) Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak add-in. Vil du downloade add-in gratis? Besøghttp://shakespeak.com/en/free- download/.

8 Forstår du denne danske tekst fra 2015 e.Kr.? Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 8 Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium A. B. C. D. Ja da, helt bestemt Til en vis grad Kun en lille smule Nej, slet ikke 0,0% Lukket Vi vil nulstille disse resultat eksempler, så snart du starter din session og dit slide show. I mellemtiden er du velkommen til at ændre dine resultaters udseende (f.eks. farver).

9 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Dansk, år 1241 e.Kr.: Mæð logh skal land byggiæs. Æn wildæ hwær man oruæs at sit eghæt ok latæ mæn nyte jafnæð, þa þyrftæ man ækki logh wið. Æn ængi logh ær em goð at fylghæ sum sannænd. Hwåre sum man æuær um sannændæ, þær skal logh letæ hwilt ræt ær. Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 9 Jyske Lov af Kong Valdemar Sejr

10 Forstår du denne danske tekst fra 1241 e.Kr.? A.Ja da, helt bestemt B.Til en vis grad C.Kun en lille smule D.Nej, slet ikke Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 10 # stemmer: 0 Tid: 60s Spørgsmålet vil være tilgængeligt når du starter din session og præsentation InternetGå til shakeq.com og log in med ODSHERRED TEKSTSend til 4199 2016: ODSHERRED dit valg (f.eks. ODSHERRED b) Twitter Tweet #ODSHERRED 0 dit valg (f.eks. #ODSHERRED 0 b) Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak add-in. Vil du downloade add-in gratis? Besøghttp://shakespeak.com/en/free- download/.

11 Forstår du denne danske tekst fra 1241 e.Kr.? Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 11 Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium A. B. C. D. Ja da, helt bestemt Til en vis grad Kun en lille smule Nej, slet ikke 0,0% Lukket Vi vil nulstille disse resultat eksempler, så snart du starter din session og dit slide show. I mellemtiden er du velkommen til at ændre dine resultaters udseende (f.eks. farver).

12 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Dansk, år ca. 950 e.Kr.: haraltr:kunuk R :baþ:kaurua:kubl:þausi: aft:kurmfaþursin:aukaft:þąurui:muþur: sina:sa:haraltrias:są R :uan:tanmaurk:ala: auknuruiak:auktanikarþikristną (Haraldr konung R bað gørwa kumbl þǿsi aft Gorm faður sín ok aft Þǿrwi móður sína, sá Haraldr es sǽ R wann Danm ǫ rk alla ok Norweg ok dani garði kristna) Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 12 Runeindskrift på Jelling-stenen

13 Forstår du denne danske tekst fra ca. 950 e.Kr.? A.Ja da, helt bestemt B.Til en vis grad C.Kun en lille smule D.Nej, slet ikke Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 13 # stemmer: 0 Tid: 60s Spørgsmålet vil være tilgængeligt når du starter din session og præsentation InternetGå til shakeq.com og log in med ODSHERRED TEKSTSend til 4199 2016: ODSHERRED dit valg (f.eks. ODSHERRED b) Twitter Tweet #ODSHERRED 0 dit valg (f.eks. #ODSHERRED 0 b) Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak add-in. Vil du downloade add-in gratis? Besøghttp://shakespeak.com/en/free- download/.

14 Forstår du denne danske tekst fra ca. 950 e.Kr.? Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 14 Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium A. B. C. D. Ja da, helt bestemt Til en vis grad Kun en lille smule Nej, slet ikke 0,0% Lukket Vi vil nulstille disse resultat eksempler, så snart du starter din session og dit slide show. I mellemtiden er du velkommen til at ændre dine resultaters udseende (f.eks. farver).

15 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser “Dansk”, år ca. 400 e.Kr.: ekhlewagastiz:holtijaz:horna:tawido (ek Hlewa-gastiz Holtijaz horna tawidō) Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 15 Runeindskrift fra det mindste af de to Guldhorn

16 Forstår du denne ”danske” tekst fra ca. 400 e.Kr.? A.Ja da, helt bestemt B.Til en vis grad C.Kun en lille smule D.Nej, slet ikke Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 16 # stemmer: 0 Tid: 60s Spørgsmålet vil være tilgængeligt når du starter din session og præsentation InternetGå til shakeq.com og log in med ODSHERRED TEKSTSend til 4199 2016: ODSHERRED dit valg (f.eks. ODSHERRED b) Twitter Tweet #ODSHERRED 0 dit valg (f.eks. #ODSHERRED 0 b) Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak add-in. Vil du downloade add-in gratis? Besøghttp://shakespeak.com/en/free- download/.

17 Forstår du denne ”danske” tekst fra ca. 400 e.Kr.? Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 17 Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium A. B. C. D. Ja da, helt bestemt Til en vis grad Kun en lille smule Nej, slet ikke 0,0% Lukket Vi vil nulstille disse resultat eksempler, så snart du starter din session og dit slide show. I mellemtiden er du velkommen til at ændre dine resultaters udseende (f.eks. farver).

18 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Oversættelse af teksterne Jyske Lov (1241 e.Kr.): Med lov skal land bygges, men ville enhver nøjes med sit eget og lade andre nyde samme ret, da behøvede man ikke nogen lov. Men ingen lov er jævngod (= lige så god) at følge som sandheden, men hvor man er i tvivl om, hvad der er sandhed, der skal loven vise sandheden. Jelling-stenen (ca. 950 e.Kr.): Harald konge bad gøre dette mindesmærke efter Gorm, sin fader, og efter Thyra, sin moder; den Harald, som vandt sig hele Danmark og Norge og gjorde danerne kristne. Guldhornet (ca. 400 e.Kr.): Jeg Læ-gæst af/fra Holt(e) (dvs. ”af/fra skoven” eller ”søn af Holt) gjorde hornet. Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 18

19 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Pointe: Sprog forandrer sig over tid… … men hvorfor forandrer de sig? Mulige interne årsager til sprogforandring Fysiske/artikulatoriske faktorer, f.eks. udtaleforenkling Psykologiske/kognitive faktorer, f.eks. sprogindlæring og perception/forståelse Mulige eksterne årsager til sprogforandring Behov for semantisk og/eller systematisk entydighed Ekspressiv sprogbrug Prestigiøs og stigmatiseret sprogbrug Gensidig indflydelse mellem skrift- og talesprog Præskriptivisme (”man må ikke sige…”) og sprogpolitik Sprogkontakt Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 19 IE >Græsk  Græsk 1.sg.*sek w -o-moi  hep-o-mai 2.sg.*sek w -e-sai  *het-ēihep-ēi 3.sg.*sek w -e-toi  *het-e-taihep-e-tai 1.pl. *sek w -o-med h ə ₂ hep-o-metha 2.pl.*sek w -e-sd h e*het-e-sthehep-e-sthe 3.pl.*sek w -o-ntoi  hep-o-ntai

20 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Pointe: Sprog forandrer sig over tid… … og hvordan forandrer de sig? Regelmæssige lydforandringer (lydlove), der dog kan forstyrres af analogi (stræben efter letgenkendelige mønstre) urgermansk *þ (th) > da. t, eng. th (jf. tyv ~ thief) urgm. *þ (th) > da. t, eng. th (jf. tre ~ three) urgm. *þ (th) > da. t, eng. th (jf. tænke ~ think) urgm. *au > da. ø, eng. ea (jf. eng. dead, da. død) urgm. *au > da. ø, eng. ea (jf. eng. leap, da. løbe) urgm. *au > da. ø, eng. ea (jf. eng. cheap, da. købe) Dannelse af nye ord (sammensætning, afledning, lån) Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 20

21 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod IndoeuropæiskIndoiranskGræskItaliskGermanskØstgermansk †NordgermanskØstnordiskSvenskDANSK Norsk (øst ~ bokmål) VestnordiskIslandskFærøsk Norsk (vest ~ nynorsk) VestgermanskBaltoslavisk…… Indledende præmisser Sprog kan rekonstrueres tilbage til tidligere stadier, som de ofte har til fælles med flere andre sprog Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 21

22 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser En anden grafisk måde at opstille et stamtræ på (del 1)… Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 22

23 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser En anden grafisk måde at opstille et stamtræ på (del 2)… Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 23

24 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Og en til… Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 24

25 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Og endnu en… Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 25 Oftest kalder man de enkelte under- niveauer for grene (eng.: branches)

26 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Og endn… UPS! Hvad laver du her, Anders! Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 26

27 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Sprogforandring Sprogslægtskab Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Sproghistorisk viden og et samfundsproblem Konservativ dansk ortografi Forskningsidé Hvordan sproghistorikerens/forskerens liv ser ud… Spørgsmål og diskussion Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 27

28 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Viden om sprogforandring og sprogslægtskab (forrige slides) ‘Old news’ inden for forskningsverdenen Næppe brugbar uden for den akademiske verden…? Sproghistoriske forskningsprojekter er sjældent interessante for bevillingsgivere  Ingen eller kun meget få penge til sproghistorisk forskning Samfundsproblem Dårlige staveevner hos grund- skoleelever (PISA-undersøgelse + nyere dansk forskning) Dansk kan være svært at lære for udlændinge Hovedårsag til disse problemer: Stor ortografisk dybde i dansk (= stor forskel på det danske skrift- og talesprog) Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 28

29 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Konservativ ortografi (retskrivning) Hurtig ændring af dansk udtale i historisk perspektiv (hurtigere end f.eks. norsk, svensk og islandsk) Skriften er ikke ændret i samme hastighed Konsekvens: Uoverensstemmelse mellem skrift og tale Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 29 ≠

30 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Principper i dansk ortografi (”styret” af Dansk Sprognævn) Udtaleprincippet (det fonologiske princip) Traditionsprincippet (fastlåste stavemåder, som ofte er historisk betingede) Tegnkonstansprincippet (det morfologiske princip) Sprogbrugsprincippet (generelt habile staveres praksis) Ofte diskuteret løsningsmodel Forenkling af ortografien (  mere udtalenær ortografi) Kritik fra tilhængere af den nuværende ortografi Hvad så med dialektformerne (f.eks. sønderjysk skjårt, k(j)øølskaf)? Hvad så med varierende udtaler af samme oprindelige lyd inden for beslægtede ord (baje, bajer, bagde, bagd, bauværk)? Større retstavningsreform synes ikke at være på vej! Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 30

31 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Forskningsidé SPROGHISTORISK VIDEN + SAMFUNDSPROBLEM = NY FORSKNINGSIDÉ Grundkoncept: Hvis vi ikke kan fjerne sproghistorien fra ortografien, må vi undervise sprogbrugerne i den! Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 31

32 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 32 Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Kilde: Rienecker, Lotte & Peter Stray Jørgensen (2012): Den gode opgave: håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser. 4. udg. Kbh: Samfundslitteratur

33 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Sproghistorisk viden anvendt i samfundet 1: Problemformulering Dårlige staveevner hos grundskoleelever Dansk kan være svært at lære for udlændinge Hovedårsag til disse problemer: Stor ortografisk dybde i dansk (= stor forskel på skrift- og talesprog) Historisk betinget, men ikke fokus på dette (større fokus på især Berlitz-metoden) Kan situationen forbedres ved at introducere basal sproghistorisk viden til de sproglærende? Fokus på grundskoleelever (5. klasse) Fokus på voksne andetsprogslærende med et andet indoeuropæisk sprog som modersmål Bonusspørgsmål: Hvordan påvirker en bevidsthed om fælles rødder og fælles sproglig historie sprogbrugerens interkulturelle kompetence i det multikulturelle samfund? Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 33

34 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Sproghistorisk viden anvendt i samfundet 2: Formål Introduktion af relevante aspekter af sproghistorien i sprogundervisningen for at fokusere mere på den strukturelle del af indlæringsprocessen Udarbejdelse af nye undervisnings- og læringsstrategier, hvor man ”lærer af fortiden” Demonstration af, hvordan en basal sproghistorisk viden kan gavne samfundet  Konkret samfundsnytte og anvendelighed (‘applicability’) Bedre (skrift)sproglig forståelse og beherskelse Hurtigere indlæring af fremmesprog Bedre interkulturel forståelse Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 34

35 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Sproghistorisk viden anvendt i samfundet 3: Empiri, data, fænomen Præ- og post-tests af sproglærende, som anvender sproghistorisk baseret undervisningsmateriale Undervisningsmaterialets fokusområder Forskellige lag i sproget (hvordan kender man forskel på arve- og låneord) Eks.: Placering af tryk, særlig gruppe af afledningspræ- og suffikser osv. Infortissvækkelsen: Neutralisering af ubetonede vokaler (oldnordisk i/e, a, u/o) til schwa [ ə ] Eks. sv. kaka ~ da. kage Kraftig tendens til sænkning af korte vokaler i visse lydlige omgivelser Ofte sket EFTER ortografisk standardisering Eks.: lidt [led ̥ ], synd [søn?], søn [sœn], skubbe [sg ̥ɔ b ə ] og rådden [r ˄ ð ə n] (oprindeligt o) Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 35

36 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Sproghistorisk viden anvendt i samfundet 3: Empiri, data, fænomen Undervisningsmaterialets fokusområder (fortsat) Klusilsvækkelsen: Lenition/svækkelse af klusiler (lukkelyde) i stavelsescoda (dvs. efter vokalen i en stavelse), sådan at on. p, t, k > b, d, g [b/β, δ, γ] Eks.: sv. skapa, mata ~ da. skabe, made Moderne dansk: Skrevet Spirantsvækkelsen: Lenition af spiranter (hæmmelyde) i stavelsescoda, sådan at on. b/v/f, d/ð, g [β/w, δ, γ] > [w/Ø, j/Ø, j/w/Ø] Eks. skōg > skōgh > skov > [sg ̥˄ w] Moderne dansk: Skrevet Mest for gruppen af voksne andetsprogslærende: Systematisk sammenligning af lyde mellem modersmålet (L1) og dansk (L2) Eks. urgm. *þ > da. t, eng. th (jf. tyv ~ thief Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 36

37 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Sproghistorisk viden anvendt i samfundet 4: Begreber, teorier, metoder Teorier til at analysere ud fra, metoder (faglige praksisser, begreber)  Fagligt etos Grundlæggende metode for udvælgelse af sproghistorisk materiale: Klare udviklingskæder baseret på den komparative metode, som overordnet set kan forklares gennem J.S. Mill’s Method of Concomitant Variation ”Whatever phenomenon varies in any manner whenever another phenomenon varies in some particular manner, is either a cause or an effect of that phenomenon, or is connected with it through some fact of causation” Forskning af Marcia K. Henry (bl.a. 1988, 1993), som påviser metodens positive effekt for amerikanske børn med læse-/stavevanskeligheder (mild og svær dysleksi) Konkrete pædagogiske metoder: Udvikles i tæt dialog og samarbejde med de involverede undervisere Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 37

38 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Sproghistorisk viden anvendt i samfundet 5: Fremgangsmåde Udarbejdelse af undervisningsmateriale Lettilgængelig folder om projektet og emnet rettet mod såvel undervisere som sproglærende E-læringsportal med undervisningsmateriale Sproghistorisk gaming-portal efter model af grammatikspillet VISL og talesprogsspillet SNAK Udvikles i samarbejde med underviserne Præ-test af testgruppe og kontrolgruppe bestående af sproglærende jævnt fordelt over landet Undervisning af testgruppe med sproghistorisk materiale og monitorering af progression Post-test af testgruppe og kontrolgruppe samt analyse af testresultater Jævnlig sparring og resultatsammenligning med mine forskningspartnere på søsterprojekter i Holland, Østrig og Letland Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 38

39 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Sprogforandring Sprogslægtskab Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Sproghistorisk viden og et samfundsproblem Konservativ dansk ortografi Forskningsidé Hvordan sproghistorikerens/forskerens liv ser ud… Spørgsmål og diskussion Hvordan sproghistorikerens/forskerens liv ser ud… Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 39

40 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod En forskningsidés fødsel kræver Viden, forståelse og analysefærdigheder… …men også kreativitet! Evnen til at identificere et problem (viden, færdig- heder) og udtænke nye løsningsmodeller (kreativitet) med udgangspunkt i eksisterende viden og/eller nye observationer (forsøg, eksperimenter, test) Behov for at tænke i anvendt (samfundsrelevant) forskning snarere end grundforskning (forskning for videns skyld) Meget forskning finansieres eksternt (af fonde og lign.) Mange af fondenes fokus: Anvendt forskning (forskningsresultaterne skal kunne løse samfunds- problemer, omsættes til patenter m.m.) Konstant fokus på forsknings- og karrierestrategi Hvordan sproghistorikerens/forskerens liv ser ud… Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 40

41 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Indledende præmisser Sprogforandring Sprogslægtskab Sproghistorisk viden anvendt i samfundet Sproghistorisk viden og et samfundsproblem Konservativ dansk ortografi Forskningsidé Hvordan sproghistorikerens/forskerens liv ser ud… Spørgsmål og diskussion Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 41

42 Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk indrykning Overskrift her For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens navn” i Sidefod Spørgsmål og diskussion Forskningens Døgn på Odsherreds Gymnasium Odsherreds Gymnasium, fredag den 24. april 2015 Dias 42


Download ppt "Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google