Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
07 – Kort om OO Introduktion.
Advertisements

T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Indledende Programmering Uge 2 - Efterår 2006 Selektioner og interaktion mellem objekter Susanne Brix Lindros.
09 – Arv og polymorfi i java
Hvordan man skriver koden.
GP 10, 7/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 10 onsdag 7/ kl. 9:15 – 12:00.
Begreber og Redskaber 2. Plan for idag Noget om bestanddelene i et programmeringssprog Syntaksbeskrivelse af java Næste gang: –Binære tal –Repræsentation.
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
Items 4, 14, 24, 34, 44, 54 Orange gruppe Liv, Jonas, Thorkil, Søren S og Martin D.
1 Implementering af fundamentale datastrukturer. 2 Plan Stakke og køer Array-repræsentation Liste-repræsentation Hægtede lister Træer Terminologi Traversering.
Lektion 7 Læsestof: Kopier fra Caranno
Fundamentale datastrukturer
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
FEN KbP/seminar2: design11 Kontraktbaseret programmering Seminar 2 Klassedesign – grundprincipper Eksempler: Stack Dictionary.
Forelæsning 5.1 Brug af klassen Collections og interfacet Comparable samt parametriserede typer Projektuge: Ants and Spiders / Lommeregner dIntProg,
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Paradigmer i Programmering 2. Sammensatte typer Tupler og lister Programmering med rekursion Programmering med pipe-lines Programmering med polymorfe.
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
Begreber og Redskaber 7. Plan for idag Rekursive underprogrammer Rekursive datastrukturer Rekursion vs iteration Rekursivt: Flette sortering.
FEN KbP/seminar2: design21 Kontraktbaseret programmering Seminar 2 Klassedesign: Immutable lister Queue Shallowcopy og alkvantoren.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
1 Implementering af fundamentale datastrukturer. 2 Stakke og køer Array-repræsentation Liste-repræsentation Hægtede lister Træer Terminologi Traversering.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
Begreber og Redskaber 1. Plan for kurset Formål –Give et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling, samt overblik over udvalg af redskaber og metoder.
KF04 GRAY Item 2, 12, 22, 32, 42, 52. Consider a builder when faced with many constructor parameters Item 2.
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Opfølgning på Dygtig Skildpadde (Michael) To algoritmeskabeloner findEn findAlle Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed.
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
Blå gruppe: Søren, Alexander, Torben, Lasse. De 4 vigtige items: - Singelton - Override clone judiciously - Use interfaces only to define type - Prefer.
Begreber og Redskaber 11. Plan for idag Lidt afrunding: Collections Framework i Java Noget om oversættere og sprog Evaluering Sidste gang øvelser før.
Forelæsning 7.1 – repetition
Paradigmer i Programmering 3. Højere ordens funktioner Idag: Højere ordens funktioner Algebraiske datatyper Næste gang: I/O, Filer, interaktive programmer.
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Søgning.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSøgning.2 Søgeproblemer... Søgning efter fil(er) Søgning i databaser.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering5A.1 OOP – Model før funktioner Funktionsorienteret versus objektorienteret systemudvikling.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering7B.1 Søgning.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Collections og opremsning Nye typer collections, objektorienteret sweep.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Trinvis forfinelse Systematisk, gradvis udvikling af programmer.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud. Værktøjer og Teknikker, 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DATALOGISK INSTITUT Java på 20 minutter (eller lidt mere)
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
Interfaces – hvorfor, hvad og hvordan?.  Michael E. Caspersen 2003IOOPInterfaces.2 Oversigt Interfaces, hvorfor –Separering af specifikation (interface)
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering6C.1 OOP – Hvorfor nu det? Funktionsorienteret versus objektorienteret systemudvikling.
Introduktion til programmering Repetition. dIntProg, F08Repetition.2 dIntProg Sidste forelæsning (12/10) –kort tilbagemelding på evaluering –repetition.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
 Michael E. Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4A.1 Sweep-algoritmer Programmering med invarianter og uden kaniner.
Containerklasser – klassifikation og brug.  Michael E. Caspersen, 2003IOOPContainerklasser.2 Mange objekter Containerklasser –antag at man skal repræsentere.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Parametrisering En kort introduktion.
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Præsentationens transcript:

Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.2 Den onde class Bad { public static void run() { int x = 0; Node h = null; Node p = null; read(x); while ( x!=0 ) { p = new Node(); p.v = x; p.next = h; h = p; read(x); } while ( h!=null ) { p = h; h = p.next; x = p.v; write(x); } } } Hvad gør dette program?

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.3 Den gode class Good { public static void run() { int x = 0; Stack s = new LinkedStack(); read(x); while ( x!=0 ) { s.push(x); read(x); } while ( !s.isEmpty() ) { x = s.pop(); write(x); } Hvad gør dette program?

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.4 Hvorfor ond og god? class Good { public static void run() { int x = 0; Stack s = new LinkedStack(); read(x); while ( x!=0 ) { s.push(x); read(x); } while ( !s.isEmpty() ) { x = s.pop(); write(x); } Kommentarer? class Bad { public static void run() { int x = 0; Node h = null; Node p = null; read(x); while ( x!=0 ) { p = new Node(); p.v = x; p.next = h; h = p; read(x); } while ( h!=null ) { p = h; h = p.next; x = p.v; write(x); } } }

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.5 Abstraktionsniveauer I de to programmer kan vi identificere (mindst) fire forskellige abstraktionsniveauer. I “den onde” er disse fire niveauer totalt sammenblandet. I “den gode” er disse niveauer klart separeret. Generelt skal vi stræbe efter at designe pro- grammer hvor abstraktionsniveauerne er klart separeret og dermed lette at identificere. Kun herved kan vi håbe på at kunne konstruere vedligeholdelsesvenlige, pålidelige og effektive programmer. application stack linked list “pointers”

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.6 Men hvad er en stak? class Good { public static void run () { int x = 0; Stack s = new LinkedStack(); read(x); while ( x!=0 ) { s.push(x); read(x); } while ( !s.isEmpty() ) { x = s.pop(); write(x); } interface Stack { /** * returnerer om stakken er tom */ public boolean isEmpty(); /** * indsætter e øverst på stakken */ public void push(int e); /** * Under forudsætning af at stakken * ikke er tom, fjernes og returneres * det øverste element */ public int pop(); }

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.7 En HP-regnemaskine Indtastning Display 11  11 4   3 4  4 5  5 * * 161

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.8 Rullestakken inde bag scenen Indtastning Display 11  11 4   3 4  4 5  5 * * display

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.9 Regneudtryk Prefix-udtryk Infix-udtryk Postfix-udtryk Eks. 1 Eks. 2 +3*45 * *5 (3+4)*5 345*+ 34+5*

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.10 Evaluering af postfixudtryk Infix-udtryk Postfix-udtryk 3+4*5 345*+ Indtastning 3  3 4  4 5  5 *

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.11 Hvad sker der bag scenen? push 4push 5push 3pop b pop a push a*b pop b pop a push a+b

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.12 Algoritme for regnemaskine for alle tegn t i udtryk { hvis ( t er et tal ) push(t) ellers { int b = pop tal af stakken; int a = pop tal af stakken; vælg ( hvis t er ) { ‘+’: push a+b; ‘-’: push a-b; ‘*’: push a*b; ‘-’: push a/b; } pop b pop a push a+b * +

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.13 Regnemaskine i Java public int evaluate (String exp, Stack s) { // pre: exp er et lovligt postfixudtryk for (int i = 0; i<exp.length(); i++) { char ch = exp.charAt(i); if ( Character.isDigit(ch) ) s.push(Character.getNumericValue(ch)); else { int b = s.pop(); int a = s.pop(); switch ( ch ) { case '+': s.push(a+b); break; case '-': s.push(a-b); break; case '*': s.push(a*b); break; case '/': s.push(a/b); break; default: ; }//switch }//else } //for return s.pop(); }//evaluate

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.14 Afkobling CalculatorStack ArrayStack ListStack LinkedStack 1

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.15 En klasse som impl. stack class LinkedStack implements Stack { private Node sp; public LinkedStack() {... } public boolean isEmpty() {... } public void push(int e) {... } public int pop() {... } }  sp Stack s = new LinkedStack(); s.push(13); s.push(9); s.push(7); Repræsentationsinvariant:

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.16 Selve koden class LinkedStack implements Stack { private Node sp; public LinkedStack() { sp = null; } public boolean isEmpty() { return sp==null; } public void push(int e) { Node p = new Node(); p.v = e; p.next = sp; sp = p; } public int pop() { int res = sp.v; sp = sp.next; return res; }  sp Stack s = new LinkedStack(); s.push(13); s.push(9); s.push(7); Repræsentationsinvariant:

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.17 Specifikation som brandmur class Calculator { public eval(Stack s) {... b= s.pop(); a= s.pop(); s.push(a+b);... } class LinkedStack implements Stack { private Node sp; public LinkedStack() { sp= null; } public boolean isEmpty() { return sp==null; } public void push(int e) { Node p= new Node(); p.v= e; p.next= sp; sp= p; } public int pop() { int res= sp.v; sp= sp.next; return res; } ApplikationSpecifikationImplementation interface Stack { /** * returnerer om stakken er tom */ public boolean isEmpty(); /** * indsætter e øverst på stakken */ public void push(int e); /** * Under forudsætning af at stakken * ikke er tom, fjernes og returneres * det øverste element */ public int pop(); }

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.18 Alternativ implementation class ArrayStack implements Stack { // Class constant final private static int MAX = 100; // Instance variables private int items []; private int sp; // Constructor public ArrayStack() { items = new int[MAX]; MISSING CODE } // Methods public boolean isEmpty() { MISSING CODE } public boolean isFull() { MISSING CODE } public void push(int e) { MISSING CODE } public int pop() { MISSING CODE } } sp 0 Max items Repræsentationsinvariant:

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.19 Endnu et alternativ class ListStack implements Stack { // Instance variables private List items; // Constructor public ListStack() { MISSING CODE } // Methods public boolean isEmpty() { MISSING CODE } public boolean isFull() { MISSING CODE } public void push(int e) { MISSING CODE } public int pop() { MISSING CODE } } 0 items Repræsentationsinvariant: items.size()

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.20 Afkobling CalculatorStack ArrayStack ListStack LinkedStack 1

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.21 Polymorfi En variabel er kvalificeret med en type, men variablen kan referere til et objekt af en anden type. Dog skal objektets reelle type være en subtype af den kvalificerende type. Der er to måder at lave subtyper på i Java –implementer et interface –udvid en klasse. Klasseudvidelser (subklasser) skal vi se på i kommende lektioner. class Calculator { public eval(Stack s) {... b = s.pop(); a = s.pop(); s.push(a+b);... } class Engineer { Calculator c = new Calculator(); public calculate() {... c.eval(new LinkedStack()); c.eval(new ArrayStack()); } Qualifier

 Michael E. Caspersen, 2003IOOPregnemaskine.22 Plug-and-play push pop ArrayStack Der kan monteres både en LinkedStack og en ArrayStack (og alle mulige andre slags stakke man måtte finde på fremover!), fordi regnemaskinen er programmeret i forhold til det generelle Stack-interface. push pop LinkedStack