DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4D.1 Betingelsessætninger if.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Programmeringsparadigmer.
Advertisements

Indledende Programmering Uge 2 - Efterår 2006 Selektioner og interaktion mellem objekter Susanne Brix Lindros.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
GP5, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 5 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Intro Projekttyper v/ Lise Louv, Uddannelsesafdelingen Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus. Kursets ugeforløb læse – forelæsning – øvelsestime.
Programmering af dynamiske websider pages/tutorials/introducing-aspnet- web-pages-2/intro-to-web-pages- programming.
Efterår 2009VVU-IT: Softwarekonstruktion1 Velkommen til Softwarekonstruktion Aase Bøgh, Systemudvikling Martin Siegumfeldt,
Delphi og C++ Builder C++ Builder. C++ Historie Sproget blev designet for AT&T af danskeren Bjarne Stoustrup En objektorienteret videreudvikling.
Paradigmer i Programmering 1. Program for idag : Funktioner og udtryk i SML : Øvelse : Frokost – 14.00: Deklarative.
Paradigmer i Programmering 1. Plan for kurset 4 x Mads R, 4 x Torben B, 2 x opgave MR: Funktionsprogrammering, SML TB: Logikprogrammering, Prolog Opgave:
Forelæsning 2.2 Tilstand og opførsel (repetition)
Fundamentale sprogbegreber
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
GP4, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 4 Vi begynder Slides ligger på hjemmesiden. Du er velkommen til.
Quiz 3.1. Quiz 1 – Assignment dIntProg, E14 Hvad er værdierne af x og y efter udførelse af følgende program? 1.x er 6, y er 3 2.x er 8, y er 5 3.x er.
Obligatorisk opgave nr. 2 – PalmPilot. DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringpalmproject.2 PalmPilot En PalmPilot kan holde styr på –kalender.
Søgning.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSøgning.2 Søgeproblemer... Søgning efter fil(er) Søgning i databaser.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.1 Design af klasser Specifikation og implementation.
Fundamentale sprogbegreber Sætninger og udtryk Niveauer af programbeskrivelse (statisk versus dynamisk syn)
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Klassevariable- og metoder Tilstand og opførsel på klasseniveau.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering7B.1 Søgning.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Collections og opremsning Nye typer collections, objektorienteret sweep.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringkd.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering7A.1 Rekursion.
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering11.1 Lingo Basis.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
Klassevariable- og metoder Funktionalitet på klasseniveau.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1 Et lille banksystem Modellering beskrevet ved et UML klassediagram.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Introducerende objektorienteret programmering9D.1 Del, løs og kombinér.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering3E.1 Syntaksbeskrivelse Udtryk og Java-programmer.
 Michael E. Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4A.1 Sweep-algoritmer Programmering med invarianter og uden kaniner.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2A.1 Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Algebraiske begreber Tal, sandhedsværdier og figurer.
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering7B.1 Søgning.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 1 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Studiepraktik Thomas Bøgholm Mikkel Hansen Jacob Elefsen
Programmering.
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Parametrisering En kort introduktion.
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 9 – mandag – første time
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Præsentationens transcript:

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4D.1 Betingelsessætninger if

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4D.2 Betingelsessætninger  Betingelsessætninger tillader at foretage valg:  if-statement ::= “if” “(” condition “)” statement [ “else” statement ]  Eksempel:  int x = 42, y = 23;  if ( x > y )  System.out.println( “x er større end y” );  else  System.out.println( “kuk kuk” );

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4D.3 Boolske udtryk  Betingelserne i if er blot et udtryk af typen sandhedværdi (boolean)  Boolske udtryk har deres egne operatorer: ==binærlighed !=binærforskellig fra, >=binæreuligheder !unærnegering (not) &&binærog (and) ||binæreller (or)

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4D.4 Boolske udtryk  furnace f = new furnace();  double temperature = 12.0; ...  if ( ! f.exploded() && temperature < 25.0 ) {  f.burn10seconds();  temperature = f.getWaterTemperature();  }  f.turnOff();

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4D.5 Bloksætningen  Man kan gruppere en samling af sætninger til en enkelt sætning, en bloksætning, ved hjælp af {} parenteser  { x=7; y= 35; z=12*x+y; }  er een sætning med en samlet opførsel. Uundværlig i mange situationer...

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4D.6 Sammensatte sætninger  Øvelse: Hvad er forskellen på følgende to programstumper? if ( t.getX() > 100 ) { move(100); turn(90); } if ( t.getX() > 100 ) move(100); turn(90);