Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Algoritmer og Datastrukturer 1 Amortiseret Analyse [CLRS, kapitel 17] Gerth Stølting Brodal.
Advertisements

07 – Kort om OO Introduktion.
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Indledende Programmering Uge 2 - Efterår 2006 Selektioner og interaktion mellem objekter Susanne Brix Lindros.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Grundlæggende programmering Efterår 2001
09 – Arv og polymorfi i java
Hvordan man skriver koden.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Begreber og Redskaber 2. Plan for idag Noget om bestanddelene i et programmeringssprog Syntaksbeskrivelse af java Næste gang: –Binære tal –Repræsentation.
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
Delphi og C++ Builder C++ Builder. C++ Historie Sproget blev designet for AT&T af danskeren Bjarne Stoustrup En objektorienteret videreudvikling.
Items 4, 14, 24, 34, 44, 54 Orange gruppe Liv, Jonas, Thorkil, Søren S og Martin D.
Lektion 7 Læsestof: Kopier fra Caranno
Fundamentale datastrukturer
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
Eksempel på realisering af domænemodel
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
FEN KbP/seminar2: design11 Kontraktbaseret programmering Seminar 2 Klassedesign – grundprincipper Eksempler: Stack Dictionary.
Forelæsning 5.1 Brug af klassen Collections og interfacet Comparable samt parametriserede typer Projektuge: Ants and Spiders / Lommeregner dIntProg,
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Paradigmer i Programmering 2. Sammensatte typer Tupler og lister Programmering med rekursion Programmering med pipe-lines Programmering med polymorfe.
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
Begreber og Redskaber 7. Plan for idag Rekursive underprogrammer Rekursive datastrukturer Rekursion vs iteration Rekursivt: Flette sortering.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
11 - Exceptions. 2 NOEA2009Java-kursus – Exceptions Hvad er en exception? En undtagelse. Typisk en fejl der opstår runtime Afbryder det normale programflow.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
1 Implementering af fundamentale datastrukturer. 2 Stakke og køer Array-repræsentation Liste-repræsentation Hægtede lister Træer Terminologi Traversering.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
Begreber og Redskaber 1. Plan for kurset Formål –Give et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling, samt overblik over udvalg af redskaber og metoder.
KF04 GRAY Item 2, 12, 22, 32, 42, 52. Consider a builder when faced with many constructor parameters Item 2.
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
Begreber og Redskaber 11. Plan for idag Lidt afrunding: Collections Framework i Java Noget om oversættere og sprog Evaluering Sidste gang øvelser før.
Forelæsning 7.1 – repetition
Paradigmer i Programmering 3. Højere ordens funktioner Idag: Højere ordens funktioner Algebraiske datatyper Næste gang: I/O, Filer, interaktive programmer.
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering5A.1 OOP – Model før funktioner Funktionsorienteret versus objektorienteret systemudvikling.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Trinvis forfinelse Systematisk, gradvis udvikling af programmer.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud. Værktøjer og Teknikker, 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DATALOGISK INSTITUT Java på 20 minutter (eller lidt mere)
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
Interfaces – hvorfor, hvad og hvordan?.  Michael E. Caspersen 2003IOOPInterfaces.2 Oversigt Interfaces, hvorfor –Separering af specifikation (interface)
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering6C.1 OOP – Hvorfor nu det? Funktionsorienteret versus objektorienteret systemudvikling.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
Introduktion til programmering Repetition. dIntProg, F08Repetition.2 dIntProg Sidste forelæsning (12/10) –kort tilbagemelding på evaluering –repetition.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Containerklasser – klassifikation og brug.  Michael E. Caspersen, 2003IOOPContainerklasser.2 Mange objekter Containerklasser –antag at man skal repræsentere.
Algoritmer og Datastrukturer 1
Algoritmer og Datastrukturer 1
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Præsentationens transcript:

Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation

dProg2, F07Regnemaskine.2 Anvendelse, interface, implementation push pop

dProg2, F07Regnemaskine.3 Den onde class Bad { public static void main(String[] args) { int x = 0; Node h = null; Node p = null; read(x); while ( x!=0 ) { p = new Node(); p.v = x; p.next = h; h = p; read(x); } while ( h!=null ) { p = h; h = p.next; x = p.v; write(x); } } } Hvad gør dette program?

dProg2, F07Regnemaskine.4 Den gode class Good { public static void main(String[] args) { int x = 0; Stack s = new LinkedStack(); read(x); while ( x!=0 ) { s.push(x); read(x); } while ( !s.isEmpty() ) { x = s.pop(); write(x); } Hvad gør dette program?

dProg2, F07Regnemaskine.5 Ond og god, men hvorfor? class Good { public static void main(String[] a) { int x = 0; Stack s = new LinkedStack(); read(x); while ( x!=0 ) { s.push(x); read(x); } while ( !s.isEmpty() ) { x = s.pop(); write(x); } Kommentarer? class Bad { public static void main(String[] a) { int x = 0; Node h = null; Node p = null; read(x); while ( x!=0 ) { p = new Node(); p.v = x; p.next = h; h = p; read(x); } while ( h!=null ) { p = h; h = p.next; x = p.v; write(x); } } }

dProg2, F07Regnemaskine.6 Abstraktionsniveauer I de to programmer kan vi identificere (mindst) fire forskellige abstraktionsniveauer. I “den onde” er disse fire niveauer totalt sammenblandet. I “den gode” er disse niveauer klart separeret. Generelt skal vi stræbe efter at designe pro- grammer hvor abstraktionsniveauerne er klart separeret og dermed lette at identificere. Kun herved kan vi håbe på at kunne konstruere vedligeholdelsesvenlige, pålidelige og effektive programmer. application stack linked list “pointers”

dProg2, F07Regnemaskine.7 Hvad er en “Stack”? class Good { public static void main (String[] args) { int x = 0; Stack s = new LinkedStack(); read(x); while ( x!=0 ) { s.push(x); read(x); } while ( !s.isEmpty() ) { x = s.pop(); write(x); } interface Stack { /** * post: isEmpty == 'the stack is empty‘ */ public boolean isEmpty(); /** * post: isFull == 'the stack is full‘ */ public boolean isFull(); /** * pre: not isFull * post: e is placed on top of the stack */ public void push(int e); /** * pre: not isEmpty * post: pop == 'the top element' * and the top element is * removed from the stack */ public int pop(); }

dProg2, F07Regnemaskine.8 En HP-regnemaskine Indtastning Display 11  11 4   3 4  4 5  5 * * 161

dProg2, F07Regnemaskine.9 Rullestakken inde bag scenen Indtastning Display 11  11 4   3 4  4 5  5 * * display

dProg2, F07Regnemaskine.10 Regneudtryk Prefix-udtryk Infix-udtryk Postfix-udtryk Eks. 1 Eks * 4 5 * * 5 (3+4) * * *

dProg2, F07Regnemaskine.11 Evaluering af postfixudtryk Infix-udtryk Postfix-udtryk 3+4*5 345*+ Indtastning 3  3 4  4 5  5 *

dProg2, F07Regnemaskine.12 Hvad sker der bag scenen? push 4push 5push 3pop b pop a push a*b pop b pop a push a+b

dProg2, F07Regnemaskine.13 Algoritme for regnemaskine for alle tegn t i udtryk { hvis ( t er et tal ) push(t) ellers { int b = pop tal af stakken; int a = pop tal af stakken; vælg ( hvis t er ) { ‘+’: push a+b; ‘-’: push a-b; ‘*’: push a*b; ‘-’: push a/b; } pop b pop a push a+b * +

dProg2, F07Regnemaskine.14 Regnemaskine i Java public int evaluate (String exp, Stack s) { // pre: exp er et lovligt postfixudtryk for (int i = 0; i<exp.length(); i++) { char ch = exp.charAt(i); if ( Character.isDigit(ch) ) s.push(Character.getNumericValue(ch)); else { int b = s.pop(); int a = s.pop(); switch ( ch ) { case '+': s.push(a+b); break; case '-': s.push(a-b); break; case '*': s.push(a*b); break; case '/': s.push(a/b); break; default: ; }//switch }//else } //for return s.pop(); }//evaluate

dProg2, F07Regnemaskine.15 En implementation af “Stack” class LinkedStack implements Stack { protected Node sp; public LinkedStack() { sp = null; } public boolean isEmpty() { return sp==null; } public boolean isFull() { return false; } public void push(int e) { Node p = new Node(); p.v = e; p.next = sp; sp = p; } public int pop() { int res = sp.v; sp = sp.next; return res; }  sp Stack s = new LinkedStack() s.push(13); s.push(9); s.push(7); Repræsentationsinvariant:

dProg2, F07Regnemaskine.16 Specifikationen er en kontrakt Kontraktperspektivet –to parter –gensidige fordele –gensidige forpligtigelser Skal opfylde start-betingelse Skal opfylde slut-betingelse Kan antage slut-betingelse Kan antage start-betingelse ForpligtigelserFordele Klient Udbyder Service

dProg2, F07Regnemaskine.17 Specifikation som brandmur class Calculator { public eval(Stack s) {... b= s.pop(); a= s.pop(); s.push(a+b);... } class LinkedStack implements Stack { protected Node sp; public LinkedStack() { sp= null; } public boolean isEmpty() { return sp==null; } public boolean isFull() { return false; } public void push(int e) { Node p= new Node(); p.v= e; p.next= sp; sp= p; } public int pop() { int res= sp.v; sp= sp.next; return res; } interface Stack { /** * post: isEmpty == the stack is empty */ public boolean isEmpty(); /** * post: isFull == the stack is full */ public boolean isFull(); /** * pre: not isFull * post: e is placed on top of the stack */ public void push(int e); /** * pre: not isEmpty * post: pop == 'the top element' * and the top element is * removed from the stack */ public int pop(); } ApplikationSpecifikationImplementation

dProg2, F07Regnemaskine.18 Alternativ implementation af “Stack” class ArrayStack implements Stack { // Class constant final private static int MAX = 100; // Instance variables private int items []; private int sp; // Constructor public ArrayStack() { items = new int[MAX]; MISSING CODE } // Methods public boolean isEmpty() { MISSING CODE } public boolean isFull() { MISSING CODE } public void push(int e) { MISSING CODE } public int pop() { MISSING CODE } } sp 0 Max items Repræsentationsinvariant:

dProg2, F07Regnemaskine.19 Endnu et alternativ class CollectionStack implements Stack { // Instance variables private Collection items; // Constructor public CollectionStack() { MISSING CODE } // Methods public boolean isEmpty() { MISSING CODE } public boolean isFull() { MISSING CODE } public void push(int e) { MISSING CODE } public int pop() { MISSING CODE } } 0 items Repræsentationsinvariant: items.size()

dProg2, F07Regnemaskine.20 Polymorfi En variabel er kvalificeret med en type, men variablen kan referere til et objekt af en anden type. Dog skal objektets reelle type være en subtype af den kvalificerende type. Der er to måder at lave subtyper på i Java –implementering af et interface –udvidelse af en klasse. Klasseudvidelser (subklasser) skal vi se på i kommende lektioner. class Calculator { public eval(Stack s) {... b = s.pop(); a = s.pop(); s.push(a+b);... } class Engineer { Calculator c = new Calculator(); public calculate() {... c.eval(new LinkedStack()); c.eval(new ArrayStack()); } Qualifier

dProg2, F07Regnemaskine.21 Afkobling CalculatorStack ArrayStack CollectionStack LinkedStack 1

dProg2, F07Regnemaskine.22 Plug-and-play push pop ArrayStack Der kan monteres både en LinkedStack og en ArrayStack (og alle mulige andre slags stakke man måtte finde på fremover!), fordi regnemaskinen er programmeret i forhold til det generelle Stack-interface. push pop LinkedStack