Klasser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

1 Frameworks. 2 Plan Frameworks • Kollektioner • Input/output Nyt designmønster: Decorator.
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Indledende Programmering Uge 2 - Efterår 2006 Selektioner og interaktion mellem objekter Susanne Brix Lindros.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Klasser.
Selve objektet versus referencen til objektet Nedarvning
Grundlæggende programmering Efterår 2001
Hvordan man skriver koden.
GP5, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 5 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
FEN IntroJava AAU1 Opsamling: afvikling af Java-programmer Input fra keyboard og fil Fra en prompt Fra BlueJ Fra NetBeans.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Begreber og Redskaber 2 BRP.
C# programmering Per P. Madsen Afd. for Proceskontrol
FEN Prædikater/Seminar 11 Prædikatslogik eller Kvantificerede udtryk Prædikater udvider propositionslogikken på to måder: –Vi tillader variable.
Begreber og Redskaber 2. Plan for idag Noget om bestanddelene i et programmeringssprog Syntaksbeskrivelse af java Næste gang: –Binære tal –Repræsentation.
Intro til C# apps Kodegennemgang af simpel C# app
Begreber og Redskaber 3 BRP.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Delphi og C++ Builder C++ Builder. C++ Historie Sproget blev designet for AT&T af danskeren Bjarne Stoustrup En objektorienteret videreudvikling.
GP6, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 6 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
Fundamentale datastrukturer
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
GP 3, 12/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 3 onsdag 12/ kl. 9:15 – 12:00.
Paradigmer i Programmering 2. Sammensatte typer Tupler og lister Programmering med rekursion Programmering med pipe-lines Programmering med polymorfe.
Primitive typer. dIntProg, F08Typer.2 Subtyperelation for primitive typer byte ≤ short ≤ int ≤ long ≤ float ≤ double char boolean double d; int i; d =
Begreber og Redskaber 7. Plan for idag Rekursive underprogrammer Rekursive datastrukturer Rekursion vs iteration Rekursivt: Flette sortering.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
11 - Exceptions. 2 NOEA2009Java-kursus – Exceptions Hvad er en exception? En undtagelse. Typisk en fejl der opstår runtime Afbryder det normale programflow.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
Paradigmer i Programmering 1. Plan for kurset 4 x Mads R, 4 x Torben B, 2 x opgave MR: Funktionsprogrammering, SML TB: Logikprogrammering, Prolog Opgave:
Nedarvning.
Fundamentale sprogbegreber
Begreber og Redskaber 1. Plan for kurset Formål –Give et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling, samt overblik over udvalg af redskaber og metoder.
Uge 14: distribuerede objekter, fjernprocedurekald, RMI Tirsdag: Introduktion Mulige fordele ved distribuerede objekter Introduktion til RMI: - Interfacets.
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
PD – kursusgang 3 Introduktion til Java Script. Mål Viden om hvordan JavaScripts indlejres i HTML dokumenter Viden om programmering i JavaScript  Erklæring.
Opfølgning på Dygtig Skildpadde (Michael) To algoritmeskabeloner findEn findAlle Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed.
Længste plateau En klassisk problemstilling (Gries, 1981) - og her i Java!!! Denne opgave drejer sig om at bestemme længden af det længste plateau i en.
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
GP4, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 4 Vi begynder Slides ligger på hjemmesiden. Du er velkommen til.
C#: Data Typer. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Indhold: “.NET is designed around the CTS, or Common Type System. The CTS is what allows assemblies,
GP3, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 3 Vi begynder Slides ligger på hjemmesiden. Du er velkommen til.
Forelæsning 7.1 – repetition
Paradigmer i Programmering 3. Højere ordens funktioner Idag: Højere ordens funktioner Algebraiske datatyper Næste gang: I/O, Filer, interaktive programmer.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Fundamentale sprogbegreber Typer. dIntProg, F08Typer.2 Typer Primitive typer –boolean –byte, char, short, int, long, float, double Objekttyper –klassetype.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger.
Algoritmeskabeloner findOne, findAll, findNoOf, findSumOf Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed (for objekter, herunder.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Præsentationens transcript:

Klasser

Plan Typer Sætninger Klasser Pakker Strenge Undtagelser

Typer En type er en mængde af lovlige værdier. En variabel betegner et sted i lageret, hvor en værdi er lagret. Enhver variabel er tilknyttet en type. I Java skelnes imellem to slags typer: (1) Primitive typer (2) Referencetyper

Primitive typer størrelse værdiområde char 16 bit \u0000 til \uFFFF byte 8 bit -128 til 127 short 16 bit -32768 til 32767 int 32 bit -2147483648 til 2147483647 long 64 bit -9223372036854775808 til 9223372036854775807 float 32 bit 6 betydende cifre (±1036, ±10-34) double 64 bit 15 betydende cifre (±10308, ±10-324) boolean ? false og true byte, short, int og long kaldes heltalstyper. float og double kaldes flydendetalstyper.

Konstanter (literaler) Heltalskonstanter kan angives med decimal notation: 23 oktal notation: 027 heksadecimal notation: 0x17 Flydendetalskonstanter angives som decimaltal med en optionel eksponentdel: 3.24 3.24e5 3.24e-5 3.24f 3.24d Tegnkonstanter omsluttes af to apostroffer: 'z' '\u007A' '\712' ' \n ' ' \t ' ' \ ' ' ' \" ' '\\'

Erklæring og initialisering Enhver variabel erklæres ved at angive dens type, dens navn og eventuelt dens startværdi. Eksempler: int num1; double minimum = 4.50; int x = 0, num2 = 2; int num3 = 2 * num2;

Basale operatorer public class OperatorTest { public static void main(String[] args) { int a = 12, b = 8, c = 6; System.out.println(a + " " + b + " " + c); 12 8 6 a = c; System.out.println(a + " " + b + " " + c); 6 8 6 c += b; System.out.println(a + " " + b + " " + c); 6 8 14 a = b + c; System.out.println(a + " " + b + " " + c); 22 8 14 a++; ++b; System.out.println(a + " " + b + " " + c); 23 9 14 c = a++ + ++b; System.out.println(a + " " + b + " " + c); } 24 10 33

Præcedens og associativitet Kategori Operatorer Associativitet Referenceoperatorer . [] Venstre-mod-højre Monadisk ++ -- + - ~ ! Højre-mod-venstre Typificering new (type) Højre-mod-venstre Multiplikativ * / % Venstre-mod-højre Additiv + - Venstre-mod-højre Bitvis skift << >> >>> Venstre-mod-højre Sammenligning < <= > >= instanceof Venstre-mod-højre Lighed == != Venstre-mod-højre Bitvis AND & Venstre-mod-højre Bitvis XOR ^ Venstre-mod-højre Bitvis OR | Venstre-mod-højre Logisk AND && Venstre-mod-højre Logisk OR || Venstre-mod-højre Betinget ?: Højre-mod-venstre Tildeling = += -= *= /= %= Højre-mod-venstre <<= >>= >>>= &= ^= |=

Typekonvertering Typekonvertering er konvertering af en værdi af en type til en værdi af en anden type. Eksplicit typekonvertering (casting) bruges for at skabe en temporær værdi af en ønsket type. Eksempel: int x = 6, y = 10; double quotient = x / y; // sandsynligvis forkert! Erstat med: double quotient = (double) x / y;

Indsnævring og udvidelse af typer Konvertering af en type fra et mindre værdiområde til en type af et større værdiområde kaldes for typeudvidelse (widening). Konvertering af en type fra et støre værdiområde til en type af et mindre værdiområde kaldes for typeindsnævring (narrowing). Eksempel: int i = 10; long m = 10000; double d = Math.PI; i = (int) m; // indsnævring (cast nødvendig) m = i; // udvidelse m = (long) d; // indsnævring (cast nødvendig) d = m; // udvidelse

Sætninger Simple sætninger: Udtrykssætninger (tildeling, metodekald, inkrementering, dekrementering) Erklæringssætninger break-sætninger continue-sætninger return-sætninger Sammensatte sætninger: sætningsblokke (sætninger omkranset af {} ) valgsætninger (if, switch) løkkesætninger (for, while, do) try-catch-sætninger

Udtrykssætninger Eksempler: x = y; x = y = 3; x++; y += x; p.move(x, y);

Erklæringssætninger Placeringen af en erklæring er bestemmende for variablens virkefelt (scope). Eksempel: { ... int i; // Her begynder i’s virkefelt i = 10; int j = 20; // Her begynder j’s virkefelt i += j; } // Her ender både i og j’s virkefelt

if-sætninger eller: if (Condition) Statement if (Condition) Statement1 else Statement2 Condition skal være et udtryk af typen boolean

switch-sætninger switch (Expression) { case CaseLabel1: Statement1 . case CaseLabeln: Statementn default: Statementn+1 } Expression skal være et udtryk af typen int, short, byte eller char

Eksempel på switch-sætning switch (someCharacter) { case '(': case '[': case '{': // Kode til at behandle startparenteser break; case ')': case ']': case '}': // Kode til at behandle slutparenteser break; default: // Kode til at behandle alle andre tegn }

Løkkesætninger while (Condition) Statement do Statement for (InitExpr; Condition; IncrExpr) Statement

Typisk anvendelse af do-sætning prompt user; read value; } while (value is no good);

Brug af break i løkker while (...) { ... if (something) break; } outer: while (...) { if (disaster) break outer; }

Brug af continue i løkker for (int i = 1; i <= 100; i++) { if (i % 10 == 0) continue; System.out.println(i); }

Referencetyper En referencetype er en klasse-type, en grænseflade-type eller en array-type. Referencevariable kan indeholde henvisninger til objekter eller arrays. Faktisk er arrays også objekter. Internt repræsenteres henvisninger ved lageradresser (32 bit). En referencevariabel kan indeholde den specielle referenceværdi null, hvilket angiver, at variablen ikke henviser til noget objekt.

Simple typer contra referencetyper int i; Point p; i = 123; 123 x = 0; y = 0; p: Point Hob (med spildopsamling) p = new Point();

Ønskværdige egenskaber ved programmel Brugbart Rettidigt Korrekt Robust Brugervenligt Effektivt Let at vedligeholde Genbrugeligt Normalt kan alle egenskaber ikke opfyldes samtidigt

Objektorienteret programmering Fokus på Genbrug Vedligeholdelse Vedligeholdelse forenkles ved Fleksibilitet Modularitet

Programmeludvikling Abstrahere: at se bort fra noget Programsystem Verden Programsystem Model Abstraktion System Algoritmer Fortolkning Abstrahere: at se bort fra noget

Grundlæggende begreber i objektorienteret programmering Fortolkning i den virkelige verden: Et objekt kan repræsentere alt, hvad der tydeligt kan identificeres Repræsentation i model: Et objekt har en identitet, en tilstand og en adfærd

Tilstand og adfærd Tilstanden for et objekt defineres ved felter med tilhørende værdier. Adfærden for et objekt defineres ved metoder, der kan aflæse eller ændre objektets tilstand.

Klasser Klasse: Fortolkning i den virkelige verden: Et klasse repræsenterer en mængde af objekter med fælles karakteristika. Objekterne kaldes for instanser af klassen Repræsentation i model: En klasse beskriver den struktur af tilstande og adfærd, der er fælles for alle klassens instanser

Eksempel på en klasse class Point { // Klassenavn int x, y; // Felter void move(int dx, int dy) { // Metode x += dx; y += dy; } } En klasse er en skabelon til brug for skabelse af objekter.

Tre vigtige begreber i tilknytning til programmeringssprog Syntaks (notation) Semantik (betydning) Pragmatik (anvendelse)

Klasseerklæringer [ClassModifiers] class ClassName [extends SuperClass] [implements Interface1, Interface2 ...] { ClassMemberDeclarations }

Klassemodifikatorer public Tilgængelig overalt. Kun én offentlig klasse per fil. Filen skal hedde ClassName.java private Kun tilgængelig inden for samme fil. Hverken public eller private Tilgængelig inden for samme pakke. abstract Indeholder abstrakte metoder. final Må ikke have underklasser.

Klassemedlemmer Medlemmer af en klasse udgøres af felter (attributter, klasse- og instansvariable) metoder indre klasser Deres rækkefølge er ligegyldig.

Felt- og metodeerklæringer [FieldModifiers] Type FieldName1 [= Initializer1], FieldName2 [= Initializer2] ...; [MethodModifiers] ReturnType MethodName ([ParameterList]) { Statements }

Felt- og metodemodifikatorer public Tilgængelig overalt. private Kun tilgængelig i klassen selv. protected Kun tilgængelig i klassen selv, dens underklasser og klasser i samme pakke. Hverken public, private eller protected Kun tilgængelig i samme pakke. final Et final felt har en konstant værdi. En final metode kan ikke overskrives. static Et static felt deles af alle instanser af klassen En static metode må kun tilgå klassens statiske felter.

Øvrige metodemodifikatorer Kun for metoder: abstract Implementeringen er udsat (og overladt til underklasser) synchronized Udføres atomisk i et flertrådet program native Er implementeret i C eller C++

Øvrige feltmodifikatorer Kun for felter: volatile Må modificeres af usynkroniserede metoder. transient Er ikke del af klasseinstansernes persistente tilstand.

Metodeerklæringer [MethodModifiers] ReturnType Name ([ParameterList]) { Statements } Returtypen er påkrævet. Hvis metoden ikke returnerer en værdi, benyttes void. Parameterlisten kan være tom. Hver parameter erklæres på formen [final] Type ParameterName

Skabelse og initialisering af objekter Initialisering af felter: Eksplicit: double x = 3.14; Felter, der ikke initialiseres eksplicit, initialiseres med deres standardstartværdi. Med konstruktører: En konstruktør er en metode uden returværdi og med samme navn som klassen. Med en initialiseringsblok: En sætningsblok, der er placeret i klassens definition, uden for enhver metode og konstruktør.

Konstruktører Konstruktører kan overlæsses: public class Point { double x, y; public Point() { // no-arg contructor x = 0.0; y = 0.0; } public Point(double x0, double y0) { x = x0; y = y0; Konstruktører kan overlæsses: En klasse kan have mange konstruktører, blot de har et forskelligt antal parametre, eller deres parametertyper er forskellige.

Skabelse af Point-objekter Point p1 = new Point(); Point p2 = new Point(13.0, 17.0); En klasse uden brugerdefineret konstruktør forsynes med en konstruktør, der er uden parametre og ikke foretager sig noget.

Initialiseringsblok public class Point { public double x, y; public Point() { x = 0.0; y = 0.0; } public Point(double x0, double y0) { x = x0; y = y0; { System.out.println("new point"); En initialiseringsblok udføres før enhver konstruktør.

Statisk initialiseringsblok public class Point { public double x, y; static int points; public Point() { x = 0.0; y = 0.0; } public Point(double x0, double y0) { x = x0; y = y0; static { points++; En statisk initaliseringsblok kan kun referere til klassens statiske medlemmer.

Tilgang til medlemmer Tilgang til felter og metoder sker med priknotation: objectReference.field objectReference.method(Arguments) Point p = new Point(); double x1 = p.x; p.move(10.0, 20.0);

Implementering af metoder Hvis returtypen er void, må en eventuel return-sætning i metoden ikke returnere en værdi. Hvis returtypen ikke er void, må enhver vej i metoden afsluttes med en return-sætning med et udtryk, der matcher metodens returtype. Lokale variable i en metode initialiseres ikke til deres standardstartværdi. Lokale variable skal initialiseres eksplicit, inden de bruges.

Parameteroverførsel Alle parametre i Java overføres by value. Eventuelle ændringer af en parametervariabel udføres på en kopi af den aktuelle parameter. void inc(int i) { i++; } int i = 0; inc(i); // i er stadig 0

Statiske felter og metoder Som standard er felter i en klasse instansfelter. Hvert objekt har sin egen kopi af feltet. Et felt, der er erklærer static, deles af af alle instanser af klassen. Der en kun én kopi af et statisk felt. En metode, der er erklærer static, kan kun anvende klassens statiske felter og statiske metoder. Ikke-statiske metoder kaldes instansmetoder. Statiske metoder kaldes klassemetoder.

Tilgang til statiske felter og metoder objectReference.staticField objectReference.staticMethod(Parameters) eller bedre ClassName.staticField ClassName.staticMethod(Parameters) Math.PI Math.sqrt(2.0);

Konstanter Konstanter erklæres som final static. public class Font { public final static int PLAIN = 0; public final static int BOLD = 1; public final static int ITALIC = 2; // ... }

Konstante referencer public class Color { public final static Color black = new Color(0, 0, 0); public final static Color blue = new Color(0, 0, 255); public final static Color gray = new Color(128, 128, 128); public final static Color white = new Color(255, 255, 255); public final static Color yellow = new Color(255, 255, 0); // ... }

Objektreferencen this Nøgleordet this kan bruges i en instansmetode til at referere til det objekt, som er modtager af kaldet. public class Point { double x, y; public Point(double x, double y) { this.x = x; this.y = y; } Tillader tilgang til “skyggede” felter. Eksempel på anvendelse:

Overførsel af this som parameter class Line { Point p1, p2; public Line(Point p1, Point p2) { this.p1 = p1; this.p2 = p2; } public class Point { double x, y; public Line connect(Point otherPoint) { return new Line(this, otherPoint); } }

Håndtering af aliaser public class Point { public Line connect(Point otherPoint) { if (this == otherPoint) return null; return new Line(this, otherPoint); }

Undtagelser En undtagelse (exception) repræsenterer en uventet begivenhed, f.eks. en fejlsituation. I mange situationer er det hverken muligt eller hensigtsmæssigt at håndtere en fejl i umiddelbar nærhed af det sted, hvor fejlen opstod. Gennem sit udtagelsesbegreb tillader Java adskillelse af fejldetektering og fejlhåndtering.

Kast af undtagelser Når en undtagelse forekommer, kastes en udtagelse. En undtagelser kan stamme fra to kilder: (1) Køretidssystemet (JVM), ved udførelse af en ulovlig operation (bl.a. nullPointerException, arrayOutOfBoundException) (2) Java-programmet (inklusiv Javas klassebibliotek), såfremt der kastes en eksplicit undtagelse.

throw-sætningen En undtagelse repræsenteres som et objekt og kastes med en throw-sætning: throw exception; hvor exception er en instans af en klasse, der er en underklasse af Throwable.

Hierarkiet af undtagelser Throwable Error Exception RuntimeException MyException Undtagelser af typen Error og RuntimeException er ucheckede. Alle øvrige er checkede.

Checkede undtagelser Enhver metode skal specificere, hvilke checkede undtagelser, den kan kaste. [MethodModifiers] ReturnType MethodName ([ParameterList]) throws Exception1, Exception2 ... { Statements } void method() throws MyException { ... throw new MyException(); }

try-catch-sætningen Sætninger, der kan kaste en undtagelse, kan placeres i en try-catch-sætning: try { // ... throw new MyException(); } catch (MyException e) { // handle the exception e } Hvis method kan kaste en undtagelse af typen MyException: try { method(); } catch (MyException e) { // handle the exception e }

Fangst af undtagelser try { // statements that may throw exceptions } catch (Exception1 e1) { // exception handler 1 } catch (Exception2 e2) { // exception handler 2 } finally { // finish up } Hvis en undtagelse kastes, søges sekventielt i den nærmest omkringliggende try-catch-sætning. Hvis der findes en parametertype, der matcher undtagelses-typen, udføres den tilsvarende catch-blok. Finally-blokken er optionel. Den udføres altid som det sidste, inden try-catch-sætningen afsluttes.

Behandling af undtagelser Der er principielt 3 måder, hvorpå en undtagelse kan behandles: Den kan ignoreres En ny undtagelse kan kastes Programmet kan stoppes try { // statements that may throw exceptions } catch (Exception1 e1) { // ignore } catch (Exception2 e2) { throw new MyException(); } catch (Exception3 e3) { System.exit(0); }

Tekststrenge En streng er en sekvens af tegn. I Java repræsenteres strenge som objekter fra en af følgende to klasser: String: konstante (immutable) strenge StringBuffer: ikke-konstante (mutable) strenge

Klassen String To særlige egenskaber: (1) Objekter kan skabes ved hjælp af strengkonstanter String s = "Dette er en streng"; (2) Operatorerne + og += kan bruges til at sammensætte strenge String s1 = "Dette er "; String s2 = "en streng"; String s = s1 + s2; De enkelte tegn i en streng er indekseret fra 0 til n-1, hvor n er længden af strengen.

Operationer på strenge s.length() s.charAt(i) s.indexOf(c) s.indexOf(c, i) s1.indexOf(s2) s1.indexOf(s2, i) s.substring(i) s.substring(i, j) s.toLowerCase() s.toUpperCase() s.trim() s1.endsWith(s2) s1.startsWith(s2) s1.equals(s2) s1.equalsIgnoreCase(s2) s1.compareTo(s2)

toString-metoden toString-metoden tillader en klasse at definere en String-repræsentation af sine objekter. public class Point { double x, y; public String toString() { return "(" + x + ", " + y + ")"; } } Hvis str en String-objekt, og obj er et objekt, vil udtrykket str + obj blive fortolket som str + obj.toString()

Indlæsning og udskrivning af strenge Standardstrømme er erklæret i klassen System: public class System { public static final InputStream in; public static final PrintStream out; public static final PrintStream err; }

Kopiering fra System.in til System.out import java.io.*; public class Copy { public static void main(String[] args) { try { BufferedReader in = new BufferedReader( new InputStreamReader( System.in)); String line; while ((line = in.readLine()) != null) System.out.println(line); } catch (IOException e) {} }

Kopiering af en tekstfil import java.io.*; public class CopyTextFile { public static void main(String[] args) { if (args.length >= 2) { try { BufferedReader in = new BufferedReader( new FileReader(args[0])); PrintWriter out = new PrintWriter( new BufferedWriter( new FileWriter(args[1]))); String line; while ((line = in.readLine()) != null) out.println(line); out.close(); } catch (IOException e) {} }

Klassen StringBuffer public final class StringBuffer implements Serializable { public StringBuffer(); public StringBuffer(int length); public StringBuffer(String str); public StringBuffer append(...); public char charAt(int i); public StringBuffer delete(int start, int end); public deleteCharAt(int i); public StringBuffer setCharAt(int i, char c); public StringBuffer insert(int offset, ...); public StringBuffer replace(int start, int end, String str); public int length(); public String subString(int start); public String subString(int start, int end); public StringBuffer reverse(); public String toString(); // ... }

Opdeling af en tekst i dens grundbestandele (tokens) Klassen StringTokenizer: package java.util; public class StringTokenizer { public StringTokenizer(String str); public StringTokenizer(String str, String delim); public StringTokenizer(String str, String delim, boolean returnDelims); public boolean hasMoreTokens(); public String nextToken(); public int countTokens(); }

Opdeling af en indlæst tekst i ord import java.io.*; import java.util.*; public class Words { public static void main(String[] args) { BufferedReader in = new BufferedReader( new InputStreamReader(System.in)); try { String line; String delim = " \t\n.,:;?!-/()[]\"\'"; while((line = in.readLine()) != null) { StringTokenizer st = new StringTokenizer(line, delim); while(st.hasMoreTokens()) System.out.println(st.nextToken()); } } catch(IOException e) {}

Endimensionale arrays Erklæring Type[] Identifier Eks. int[] a; eller Type Identifier[] Eks. int a[]; Skabelse med new: newType[n] Eks. int[] a = new int[10]; Point[] p = new Point[20]; eller ved initialisering (initializer): { v0, v1, ..., vn-1 } Eks. int[] a = { 7, 9, 13 };

Dynamisk udvidelse af array String[] resize(String[] arr, int newSize) { String[] original = arr; arr = new String[newSize]; int numToCopy = Math.min(original.length, newSize) for (int i = 0; i < numToCopy; i++) arr[i] = original[i]; return arr; } original arr

Flerdimensionale arrays (array af arrays) Erklæring Type[]...[] Identifier Eks. int[][] a eller Type Identifier[]...[] Eks. int a[][] Skabelse med new: newType[n1][n2]...[nk] Eks. int[][] a = new int[2][3]; Point[][] p = new Point[4][5]; eller ved intialisering: { I0, I1, ..., Ik-1 } Eks. int[][] a = {{3, 1, 7}, {6, 3, 2}};

Matematiske konstanter og funktioner Tilgængelige som statiske felter og metoder i klassen Math: E, PI sin, cos, tan, asin, acos, atan, atan2 toDegrees, toRadians exp, pow, log sqrt rint, ceil, floor, round random abs min, max Flere af metoderne er overlæssede.

Pakker En pakke er en samling af relaterede klasser, grænseflader eller andre pakker. Pakker bruges til at organisere store programmer, så de bliver håndterbare. Alle klasser i samme fil tilhører den samme pakke. Pakkens navn kan angives således i starten af filen: package packageName;

Eksempel på konstruktion af en pakke Filen Point.java: package geometry; public class Point { public double x, y; // ... } Filen Line.java: public class Line { Point p1, p2;

Eksempel på anvendelse af pakken (1) Anvendelse ved fuldt kvalificeret navn: import geometry; geometry.Point p = new geometry.Point(3, 4); (2) Anvendelse ved importering af en specifik klasse: import geometry.Point; Point p = new Point(3, 4); (3) Anvendelse ved importering af alle pakkens klasser: import geometry.*; Point p1 = new Point(3, 4), p2 = new Point(6, 9); Line l = new Line(p1, p2);

Organisering af Javas klassebiblioteker java.applet java.awt java.beans java.io java.lang java.math java.net java.rmi java.security java.sql java.text java.util java.vecmath javax.activation javax.mail javax.media javax.naming javax.servlet javax.swing org.omg.CORBA Mere end 1900 klasser

Ugeseddel 1 18. september - 25. september • Læs kapitel 4 Løs følgende opgaver fra lærebogen Opgave 1: 1.13 (1 point) Opgave 2: 1.22 (2 point) Opgave 3: 2.13 (2 point) Opgave 4: 3.13 (1 point) Opgave 5: 3.15 (3 point, ikke obligatorisk) Afleveringsfrist: tirsdag den 9. oktober.