Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV 1.12.2014 Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV ZBC Ringsted – Næstved – Vordingborg HG Merkantil ZBC Næstved og Vordingborg SSI og MTM ZBC Ringsted 5 læsevejledere Ringsted (2) Næstved (2) Vordingborg (1) 1 Projektleder ZBC Ringsted – Karl Østergaard (SSI) 1 Konsulent Lektor Stig Guldberg 1 interessentskole – HG Merkantil Køge – Helge Breindahl
Fælles grundlag for didaktik og pædagogik 1.12.2014 Fælles grundlag for didaktik og pædagogik Afklaring af elevernes forudsætninger for læring Alle medarbejderne skal arbejde systematisk med differentiering i undervisningen Alle elever udfordres og lærer så meget, som de kan Differentieringen sker i klasser og på hold Medarbejderne klædes af læsevejlederne på til at kunne fungere som ”læselærere” ?! ”Fælles grundlag for didaktik og pædagogik” på ZBC feb. 1014
1.12.2014 Idé til projektet Hvordan kan læsevejlederen som en kamæleon tilpasse sin vejledning i forhold til lærerne? Køn Kultur Hvordan kan vi forankre læsevejledningen på skolen? Ledelse/Faglærere Synliggørelse
Hvordan er køns- og kulturaspektet afdækket i vores projekt? 1.12.2014 Hvordan er køns- og kulturaspektet afdækket i vores projekt? Spørgeskema til elev og lærer m/k Interview med elev og lærer m/k Opsamling og evaluering af spørgeskema og interviews Udvikling og afholdelse af workshops Udvikling af model til en tilpasset læsevejledning af faglærere Evaluering og tilpasning af vejledningsprocedurer m/k Udvikling af materialer/materialesamling
Hvordan arrangerer vi workshops? 1.12.2014 Hvordan arrangerer vi workshops? Næstved & Ringsted – Invitation Dato – Tid? Koncept? Pauser? Afveksling? Par – Gruppecoaching? Fagretninger? M/K? 3 spørgsmål? Refleksionsskema? Evalueringer? Observationer?
Så blev lærerne kastet ud i arbejdet!
1.12.2014
1.12.2014
1.12.2014
1.12.2014
1.12.2014 Område / produkt / uddannelse
1.12.2014
Status ”Læsevejlederen som kamæleon 1.12.2014 Status ”Læsevejlederen som kamæleon Tendens: forskel på køn og kultur Vejledning: tilpasset den enkelte afdeling/underviser Metode: aktionslæring m. udgangspunkt i praksis Implementering: værktøjer der kan bruges nu! Ledelse: opbakning ift. ”Pædagogisk og didaktisk grundlag” Overvejelser: vi skal være ydmyge, synlige kamæleoner Kan I kende det?