Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Verden ind i undervisningen
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Undervisningsplanlægning
Bedre faglig læsning med aktionslæring
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Evaluering.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Den sproglige forståelse bag tallene i erhvervsøkonomi på HG  Den dobbelte udfordring i faget Erhvervsøkonomi ◦ At få eleverne til at knække debet/kredit-
Klasseledelse Lene Heckmann.
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø
At udforske sin egen praksis
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Videoundervisning i klinisk mikrobiologi
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
EUD reform konference 16. september 2014
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Madkamp - DM i madkundskab
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Et fagligt løft af folkeskolen.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Vores fælles fremtidige opgave med gråzoneelever……… ”Hvordan vil du fremover indtænke ”gråzoneelever” i din undervisning”? Hvordan ser du din egen rolle.
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Velkommen til Grundforløb+ Et grundforløbstilbud til frafaldstruede elever Program: Baggrunden for og opbygningen af G+ Elever og deres adgang til G+ Afklaring.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
LÆRING, DER SES!.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Work-shop 3 Hvordan sikrer vi lærernes kompetenceudvikling i korte forløb i virksomheder? SIP kursus Aalborg
På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Lærere og team arbejder videre
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Læsevejlederen som kamæleon.
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Vejledning i forflytning
Præsentationens transcript:

Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV 1.12.2014 Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV ZBC Ringsted – Næstved – Vordingborg HG Merkantil ZBC Næstved og Vordingborg SSI og MTM ZBC Ringsted 5 læsevejledere Ringsted (2) Næstved (2) Vordingborg (1) 1 Projektleder ZBC Ringsted – Karl Østergaard (SSI) 1 Konsulent Lektor Stig Guldberg 1 interessentskole – HG Merkantil Køge – Helge Breindahl

Fælles grundlag for didaktik og pædagogik 1.12.2014 Fælles grundlag for didaktik og pædagogik Afklaring af elevernes forudsætninger for læring Alle medarbejderne skal arbejde systematisk med differentiering i undervisningen Alle elever udfordres og lærer så meget, som de kan Differentieringen sker i klasser og på hold Medarbejderne klædes af læsevejlederne på til at kunne fungere som ”læselærere” ?! ”Fælles grundlag for didaktik og pædagogik” på ZBC feb. 1014

1.12.2014 Idé til projektet Hvordan kan læsevejlederen som en kamæleon tilpasse sin vejledning i forhold til lærerne? Køn Kultur Hvordan kan vi forankre læsevejledningen på skolen? Ledelse/Faglærere Synliggørelse

Hvordan er køns- og kulturaspektet afdækket i vores projekt? 1.12.2014 Hvordan er køns- og kulturaspektet afdækket i vores projekt? Spørgeskema til elev og lærer m/k Interview med elev og lærer m/k Opsamling og evaluering af spørgeskema og interviews Udvikling og afholdelse af workshops Udvikling af model til en tilpasset læsevejledning af faglærere Evaluering og tilpasning af vejledningsprocedurer m/k Udvikling af materialer/materialesamling

Hvordan arrangerer vi workshops? 1.12.2014 Hvordan arrangerer vi workshops? Næstved & Ringsted – Invitation Dato – Tid? Koncept? Pauser? Afveksling? Par – Gruppecoaching? Fagretninger? M/K? 3 spørgsmål? Refleksionsskema? Evalueringer? Observationer?

Så blev lærerne kastet ud i arbejdet!

1.12.2014

1.12.2014

1.12.2014

1.12.2014

1.12.2014 Område / produkt / uddannelse

1.12.2014

Status ”Læsevejlederen som kamæleon 1.12.2014 Status ”Læsevejlederen som kamæleon Tendens: forskel på køn og kultur Vejledning: tilpasset den enkelte afdeling/underviser Metode: aktionslæring m. udgangspunkt i praksis Implementering: værktøjer der kan bruges nu! Ledelse: opbakning ift. ”Pædagogisk og didaktisk grundlag” Overvejelser: vi skal være ydmyge, synlige kamæleoner Kan I kende det?