PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Energi- & Vandværkstedet
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Innovation og iværksætteri
DProg2 E Programmering 2 dProg2 E2010
Projektarbejde og kommunikation
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Distribuerte Objekter Våren 2011 Professor II Eric Jul.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mini TYPO3 kursus - Arts.
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
Projektledelse og produktion af digitalt indhold 1 undervisningsdag 29/8 –2002 IT-højskolen Undervisere Marie Christensen og Bettina Lamm 26 studerende.
Distribuerte Objekter Våren 2013 Professor II Eric Jul.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ4. Dagens program Opsummering af evalueringen Overordnet feedback på OO1 Ugens opgave Individuel feedback Næste uge.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
FEN Diskret matematik/Seminar 11 Diplomuddannelsen i Softwarekonstruktion (Master-brobygning) Fagpakke: Formelle modeller for programmering Diskret.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Store IT- innovationer (SITIN) TØ3. Dagens program Status på OO1 Næsten midtvejsevaluering Ugens opgave.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Bachelorprojekter i fysik og nanoscience
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Biblioteket som læringscenter
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Distribuerte Objekter Våren 2015 Professor II Eric Jul.
Overdragelse af Naturfagsprøven November Punkter Prøvebekendtgørelsen for Trekronerskolen Vores prøveoplæg Afvikling Erfaringer.
Mød Aalborg Universitet
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Studiestartsprøve 2014 d. 18 September 2014.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
EKSAMEN OG PRØVER.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Kursus i Målgruppeanalyse
Dagens program – ugens program
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL DET RULLENDE UNIVERSITET Velkomst og præsentation af Det rullende Universitet v. Stinne Jørgensen og Jeppe Bergh Torp.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
KNÆK KODEN.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang

Dagens program Velkommen og gennemgang af dagens program Præsentation af underviserne Gennemgang af semesterplan Eksamensgennemgang Undervisningsformalia Introduktion til læsningsteknik Øvelse: interview af sidemand Præsentation af sidemand Næste undervisningsgang

CLAUS BRABRAND [ ] [ ]

Uddannelse  M.Sc., datalogi, Aarhus Uni., 1999 Université Louis Pasteur, Strasbourg, Frankrig (1995-'96)  Ph.D., datalogi, Aarhus Uni., 2003 "Domain Specific Languages for Interactive Web Services" ved "The BRICS International Ph.D. School", Aarhus  Associate Professor (lektor), ITU (siden september 2007)

Forskningsområder  Programmeringssprog: Design, Analyse og Implementation Domain Specific Languages (DSL) Syntax & Transformation  Arbejde: Tele Danmark Internet, Aarhus (1997) IBM T. J. Watson Research Center, New York (2001) INRIA Research Center, Bordeaux, Frankrig (2003-'04) International Student Center, Board member (2005-'06) Adjunkt, Aarhus Universitet (2004-'07)

Undervisning  Aarhus Universitet: Concurrency Semantik Programmeringssprog Web Teknologi Makro-sprog  Aalborg Universitet: Programmerings-paradigmer

Universitetspædagogik  Kort-film:  Foredrag, seminarer, kurser, publikationer, ny karakterskala,... "Teaching Teaching & Understanding Understanding"

MATHIAS GRÜTTNER [ ] [ ]

Om Mathias Ejer af Rhetorica og ekstern lektor Har seks medarbejdere i firmaet Cand.mag. i retorik fra KU Innovations- og projektleder fra CBS Hum-bas’er fra RUC Stud.mag. i sprogpsykologi Rådgiver vækstvirksomheder i Dansk Iværksætter Forening Har undervist på ITU i fire år

Om Rhetorica Rhetorica arbejder med undervisning og konsulentarbejde inden for formidling, præsentation, kommunikation og retorik. Blandt kunderne er IBM, Lundbeck, SF, Videnskabsministeriet, DM, KL, Finansministeriet og mange flere.

Kursets hjemmeside  På finder I information om kursethttp://  Her er også en opdateret semesterplan  Fra siden vil kunne downloades tekster, opgaver og slides fra undervisningen

Eksamen  For at deltage i eksamen, skal den skriftlige analyse være afleveret og godkendt.  Eksamen tager 40 minutter inkl. votering og feedback – det vil sige cirka 25 minutter, hvor I er i ilden  Eksamen falder i to dele: Først laver I en præsentation på cirka 5 minutter, som I har forberedt inden. Case til oplæg kommer senere. Herefter trækker I et teoretisk spørgsmål, som I skal svare på. I den forbindelse kan vi spørge rundt i pensum. Alle læste tekster er pensum.

Undervisningsformalia  Kom til tiden – overhold pauserne  Ingen spisning i lokalet – drikkevarer er o.k.  Læs teksterne inden undervisningen  Spørg – ikke al litteraturen er let, så det er o.k. ikke at forstå det hele fra starten. Vi bliver kun irriterede, hvis vi kan høre, I ikke er forberedte.  Vær aktiv – deltag i diskussionerne – så får I mest ud af kurset.

Eksamen: Form  Træk emne/spørgsmål: 40min forberedelse  1a) hjemmeforberedt præsentation 5min  1b) reflektion over "1a" 5min  2) snak+diskussion om emne/spørgsmål15min  3) gruppespørgsmål ( ~ løsning/forebyg.) 5min  4) votering og feedback 10min 0´40´25´30´10´ PræsentationRefleksionVotering & FeedbackGruppeproblemSnak og diskussion om spørgsmål

Læsningsteknik  Inden du læser teksten, skal du orientere dig i den  Sørg for at tage noter undervejs – man kan ikke huske det bagefter  Hvis du har tid, så læs først hurtigt igennem, så læs grundigere  Et par af teksterne mangler lidt i kanten – det er desværre originalen, der har en fejl, så vi kan ikke gøre noget ved det.

Ting, du skal overveje om teksterne  Hvem har skrevet teksten?  Hvornår er den skrevet?  Hvad er formålet med teksten? Hvad vil den dig?  Hvorfor er den en del af dette kursus? Hvad skal du lære af den?  Hænger den sammen med andre af teksterne?  Hvordan kan du forklare tekstens hovedpointer?

Interviewøvelse  I har 15 minutter til hvert interview  I skal efterfølgende præsentere sidemanden for resten af holdet. I har et minut til præsentationen, så I skal udvælge det vigtigste.  Til næste undervisningsgang skal I skrive en sides præsentation af sidemanden.  Interviewet kan/bør både omhandle personens baggrund og forventninger til faget/gruppearbejde osv.

Spørgeteknik  Spørg gerne den du taler med, hvad de ønsker at opnå med kurset  Folk kan generelt godt lide at tale om sig selv  Hvis man spørger, får man svar  Hav forberedt spørgsmål inden et interview

Spørg dig selv inden Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor?

Næste undervisningsgang  Omhandler retorikkens grundbegreber  Skal I aflevere præsentation af sidemanden – gerne elektronisk. Den kan sendes til senest mandag klokken 8 eller medbringes. Husk også billede af den  I skal alle læse Søndergaard om retorikkens grundbegreber i kompendiet, som kan købes i boghandlen på ITU. Desuden skal første gruppe forberede oplæg til mandag.