C# introduktion. using System; Namespace MyFirst { class eks1 { public static void Main() { Console.WriteLine("Hej!"); Console.Write("Skriv dit navn her:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

1 PC baseret dataanalyse og simulering PLAS. 2 Hjemmeside:
Programmeringsparadigmer.
07 – Kort om OO Introduktion.
RT Speciale Evaluering af Java til udvikling af indlejrede realtidssystemer ved brug af en eksisterende ”Java Optimized Processor” (JOP) Speciale – efterår.
Distribueret programmering, specielt Web Services Rasmus D. Lehrmann DM
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Array og ArrayList Et slideshow. Som er sødt.. Hvordan virker ArrayList?  ArrayList NAVN = new ArrayList ();  NAVN.add(”Værdi”);  NAVN.add(index, ”værdi”)
1 Pentium IA-32 Maskinarkitekturen Kort resume – uge 5.
C#: Udtryk og metoder. Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what you would come to expect from a modern OOPL…” Udtryk.
06 – Java Packages Packages og ClassPath. 2 NOEA2009Java-kursus – Packages og class path Hvad er Packages? En package er en gruppering af relaterede typer.
Distribueret programmering, specielt.NET Remoting Rasmus D. Lehrmann DM
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. Collections Motivation –hvorfor bruge collections? Realisering af en-til-mange relationer –Importer, erklær,
1 Parsing. 2 Mål: Et program til indlæsning og beregning af aritmetiske udtryk Eksempel: Beregn (3*5 + 4/2) - 1 Løs et lettere problem først: Læs en streng.
// Semaphore.java package semaphore; public class Semaphore { int resources = 1; // Constructors Semaphore() {} Semaphore(int i) { resources = i; } synchronized.
Objekter og klasser Applikationsdesign Code Namespace Value og reference typer Reference type Rasmus D. Lehrmann1.
Hvordan man skriver koden.
Tietgen Skolen Syntaks: while ( betingelse for loop ) statement; Eksempel: int tal = 0; while ( tal/3 != 4 ) { System.Console.WriteLine(tal); tal = tal.
Tietgen Skolen Trick med facadeklasse og serialisering ”Trick” – model ”samles” til eet overordnet objekt Alle klasser i model skal have attriutten [Serializable]
WCF service Hostet på website x. Opret tomt web applikations projekt.
Introduktion Bjørk Boye Busch Otto Knudsen
Object-Orienteret Programmering og Design Kilde: Joe Hummel.
FEN IntroJava AAU1 Opsamling: afvikling af Java-programmer Input fra keyboard og fil Fra en prompt Fra BlueJ Fra NetBeans.
Programering af mobile enheder Windows Phone Storage.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
C# programmering Per P. Madsen Afd. for Proceskontrol
Session Når man hoster en WCF Service på ASP.NET website, kan man bruge ASP.NET’s Session.
Gruppe sort Morten, Peter, Jesper, Spencer & Støving.
Begreber og Redskaber 5. Collections i Java 1.2 Framework: samling af datastrukturer og algoritmer som generelt værktøj. En ramme til at arbejde med søgning.
Begreber og Redskaber 5. Plan for idag Overblik over klasser,objekter,nedarvning –Repetition fra Dat A/Indledende programmering –Centrale begreber om.
Paradigmer i Programmering 4. IO + oversigt over udtryk.
Begreber og Redskaber 2. Plan for idag Noget om bestanddelene i et programmeringssprog Syntaksbeskrivelse af java Næste gang: –Binære tal –Repræsentation.
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
Lektion 7 Læsestof: Kopier fra Caranno
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
10. Datastrukturer. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Collections library Datastrukturer i.NET kaldes normalt Collections Findes i namespace System.Collections.
Begreber og Redskaber 7. Plan for idag Rekursive underprogrammer Rekursive datastrukturer Rekursion vs iteration Rekursivt: Flette sortering.
11 - Exceptions. 2 NOEA2009Java-kursus – Exceptions Hvad er en exception? En undtagelse. Typisk en fejl der opstår runtime Afbryder det normale programflow.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
PDA2 - Timesystem. TimeSystemDbFasade – public static metoder Collections.ArrayList GetAlleProjekter () ProjektData FindProjekt (int projektnr) void OpretProjekt.
JavaCC Top-down (Recursive descent). Mest populære mht Java. Regulær grammatik og Context-free grammatik i en fil. Tillader EBNF: (..)*, (..)+ og (..)?
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Længste plateau En klassisk problemstilling (Gries, 1981) - og her i Java!!! Denne opgave drejer sig om at bestemme længden af det længste plateau i en.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
Identitet vs lighed. Spørgsmål Hvad udskriver run metoden? 1.”Ens!” 2.”Forskellige!” 3.Ved ikke public class Driver{ public static void run(){ String.
Paradigmer i Programmering 3. Højere ordens funktioner Idag: Højere ordens funktioner Algebraiske datatyper Næste gang: I/O, Filer, interaktive programmer.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Spec. af LottotalsGenerator interface LottoTal{ // S: mgd. af udtrukne tal // min, max: int - angiver intervallet (incl.) void set(int min, int max); //PRE.
Søgning.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSøgning.2 Søgeproblemer... Søgning efter fil(er) Søgning i databaser.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
I det efterfølgende kommer nogle eksempler på C kode som adskiller sig fra det vi normalt anvender i C# Hvis du har behov for hurtigt at afprøve små stumper.
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Studiepraktik Thomas Bøgholm Mikkel Hansen Jacob Elefsen
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Præsentationens transcript:

C# introduktion. using System; Namespace MyFirst { class eks1 { public static void Main() { Console.WriteLine("Hej!"); Console.Write("Skriv dit navn her: "); string navn = Console.ReadLine(); Console.WriteLine("Hej igen - " + navn + ". Jeg er en meget nyttig og arbejdsom medhjælp."); }

C# program struktur. De eksisterende systemer der bruges. Navnet på dette system Komponet1(class) Data og kode Komponet2(class) Data og kode Komponet3(class) Data og kode Komponet4(class) Data og kode

Using System; Namespace { classe komponentnavn1 { Data. metoder. } classe komponentnavn2 { Data. metoder. } class startkomponent { static void Main() { kode; }

SimpelPlot

Main vindue Vælge fil Indlæse fil Plotedata Datafil Databuffer Plot vindue Replot Print color graf read()

namespace SimpelPlot { public class Databuf { private float[] data_val; public int antelm = 0; public Databuf(int size) { data_val = new float[size]; } public void putdata(float val) { data_val[antelm]=val; antelm= antelm + 1; } public float getdata(int x) { return data_val[x]; }

using System; namespace SimpelPlot { public class start { private int heltal1= 3; public static void Main() { Databuf buffer= new Databuf(10); buffer.putdata(3.4); buffer.putdata(4.4); float a; a= (float)Math.Sqrt(3.4*4/5); buffer.putdata(a); a= buffer.getdata(0); }

Typer

Kontrolstrukturer if (x < y) { min = x; max = y; } else { min = y; max = x; } > < >= <= == != || && ! (x<=y) && (y< z)

Kontrolstrukturer int x= 4; switch (x) { case 1: Console.WriteLine("x=1"); break; case 2: case 3: Console.WriteLine("x= 2 eller 3"); break; default: Console.WriteLine("x er ikke lig 1,2 eller 3"); break; }

Kontrolstrukturer: Loop double[] databuf = new double[5]; for (int i = 0; i < 5; i++) { databuf[i] = 0.0; } int i=0; while (i<5) { databuf[i] = 0.0; i=i+1; }

Tekst strenge float b = 5; Console.WriteLine("a= {0,5:f2}",b); Console.WriteLine("a= {0,-5:f2}", b); b =.678e2F; string str = string.Format("a= {0,7:f2}", b); String str2 = "her er en tekst"; str = str + " her er en tekst - " + str2; Console.WriteLine(str); a= 5,00 a= 67,80 her er en tekst – her er en tekst

Skrivning til fil FileStream stream = new FileStream("udfil.txt", FileMode.Create); StreamWriter filoutput = new StreamWriter(stream); float b = 5; filoutput.WriteLine("a= {0,5:f2}", b); filoutput.WriteLine("a= {0,-5:f2}", b); float b =.678e2F; str = string.Format("a= {0,7:f2}", b); str2 = "her er en tekst"; str = str + " her er en tekst - " + str2; filoutput.WriteLine(str); filoutput.Flush(); filoutput.Close(); a= 5,00 a= 67,80 her er en tekst – her er en tekst Filen: udfil.txt

Binær fil FileStream bstream= new FileStream("udfil.bin", FileMode.Create); BinaryWriter bfil = new BinaryWriter(bstream); BinaryReader bin = new BinaryReader(bstream); bfil.Write((double)b); bfil.Write((double)b + 1); bfil.Write((double)b + 2); bstream.Seek(0, SeekOrigin.Begin); Boolean eof = false; while (!eof) { try { Console.WriteLine("in værdi= {0,7:f2}",bin.ReadDouble()); } catch (EndOfStreamException) { eof = true; } bfil.Close();

Grafik. Skaf ’’Graphics’’ objektet for det du vil tegne på. Fx: Graphics g= grafBox.CreateGraphics(); Pen pen = new Pen(Color.Black,3); g.DrawLine(pen, 0, 0, 100, 100); 0,0

Grafik. Skal gentegnes når: Vindue flyttes, foran liggende vindue fjernes, osv. Løsning: Re-tegn hver gang der komme et Paint-event. private void plot_but_Click( object sender, EventArgs e) { PlotForm pwin = new PlotForm(); pwin.Show(); pwin.setfilname(filename); pwin.setData(databuf); } private void grafBox_Paint(object sender, PaintEventArgs e) { g = e.Graphics; gpen= new Pen(gcolor,1); Pen axpen = new Pen(Color.Black); graf = new Graf(g, grafBox.Width, grafBox.Height); graf.axis(axpen, (float)0.0, (float)10.0); if (data != null) { for (int i = 0; i <= data.antset; i++) graf.curve(g, gpen, data.antelm, data.data_val[i]); }

DataFil var1 3,4 5, e var

SimpelPlot Main vindue Vælge fil Indlæse fil Plotedata Datafil Databuffer Plot vindue Replot Print color graf read()

Klasser MainForm Public Databuf databuf; Private void fil_but_Click(); Private void in_but_Click(); Private void plot_but_Click(); Filclass Public Filclass(); Public void read(); Databuf Public float[][] data_val; Public int antset; Public int antem; Public Databuf(int,int); Public void putdata(int,int,float); Public float getdata(int,int); PlotForm Private Graf graf; Public PlotForm(); Public void setData(Databuf); Private void replot_Click(); Private void print_Click(); Private void color_Click(); Graf Public void axis(); Public void curve();