Konsignationsbehandling SAP Best Practices Baseline Package

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele
Advertisements

Salgsmulighedsstyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Levering uden beregning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Interaction Center salg (med ERP-kundeordre) SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Kreditstyring SAP Best Practices Baseline Package
Anskaffelsesaftale SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Beholdningsstyring: Kassation og spærret beholdning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tilbagekaldelse af batch SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Periodeafslutningsprojekter SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Intern ordre for marketing og andre indirekte faktiske omkostninger SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Behandling af kreditnotaer SAP Best Practices Baseline Package
Tilbud SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Intern faktisk ordre for F&U SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Kundeordrebehandling med samlefakturering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Salg af ikkelagerført materiale med ordrespecifik anskaffelse SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Virksomhedsstruktur Oversigt
Salg af planlagte serviceydelser SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Salgskontrakt med fastpris- og tids- og materialefakturering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele
Beholdningsvurdering for årsafslutning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Indtægtsplanlægning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele
Prisplanlægning for indkøbsmateriale SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Interne projekter SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Behandling af kundeordrer for kundeemne SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Kundeordrebehandling med forudbetaling fra kunde SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Lean-kampagnestyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Anskaffelse og forbrug af konsignationsbeholdning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Returneringer til leverandør SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Beregning af standardomkostninger SAP Best Practices Baseline Package
Debitorregnskab SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tilbud om anskaffelse SAP Best Practices Baseline Package
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele Hovedpunkter
Omlagring uden levering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tidsregistrering SAP Best Practices Baseline Package
Forudsatte procestrin SAP Best Practices Baseline Package
Lønforarbejdning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Serieproduktion SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Segmentrapportering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tilgang af anlægsaktiver via direkte aktivering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Serviceydelser med tids- og materialebaseret fakturering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Indkøb af forbrugsmateriale SAP Best Practices Baseline Package
Funktionsopdelt resultatopgørelse SAP Best Practices Baseline Package
Lead Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Serienummerstyring SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Controlling af indirekte faktiske omkostninger SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele
Intern vedligeholdelse SAP Best Practices Baseline Package
Aktivitetsstyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Kunde- og kontaktstyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Udførelse af efterbehandling (varer under fremstilling) SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Interaction Center Service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele
Aktivering af bilagsopdeling SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Behandling af returemballage SAP Best Practices Baseline Package
Lean-lagerstyring SAP Best Practices Baseline Package
Intern anskaffelse: Firmakodeovergribende omlagring SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Serviceordrer ved periodeafslutning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Udførelse af efterbehandling (lagerfremstillet materiale) SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Pipeline Performance Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Bonusbehandling: Naturalrabat SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Omlagring med levering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Spotkonsulentydelser med fast pris-fakturering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Serviceordrebehandling SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Returneringer og reklamationer SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Territory Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Kreditorregnskab SAP Best Practices Baseline Package
Anskaffelse uden QM SAP Best Practices Baseline Package
Beholdningsstyring: Kassation og spærret beholdning SAP Best Practices.
SAP Best Practices Færdigpakket branchespecifik og brancheovergribende knowhow Tilgængelighed for SAP-kunder og SAP-partnere.
Præsentationens transcript:

Konsignationsbehandling SAP Best Practices Baseline Package

Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele Konsignationsvarer er varer, der lagres hos kunden, men som ejes af din virksomhed. Kunden skal ikke betale for disse varer, før kunden fjerner dem fra konsignationsbeholdningen. Ellers kan kunden normalt returnere konsignationsvarer, der ikke er nødvendige. Fordele Konsignationsbeholdning styres individuelt for hver enkelt kunde Konsignationsbeholdning styres individuelt fra den øvrige beholdning Omfattede nøgleprocesforløb Konsignationsopfyldning Konsignationsudtagning Konsignationsafhentning Returnering til konsignationslager Plukning og forsendelse Fakturering

Scenarieoversigt – 2 Nødvendige SAP-applikationer: Forudsætning SAP enhancement package 4 for SAP ERP 6.0 Virksomhedsroller, der indgår i procesforløbet Salgsadministration Lagerforvalter Debitorregnskab

Scenarieoversigt – 3 Detaljeret procesbeskrivelse: Konsignationsbehandling SAP ERP-systemet omfatter fire hovedtransaktioner til behandling af konsignationsbeholdninger, som hver især understøtter separat lagerstyring: Konsignationsopfyldning Konsignationsopfyldning anvendes til opfyldning af kundens konsignationsbeholdning. Vareafgang fra den relevante beholdning bogføres fra den frit anvendelige beholdning til konsignationsbeholdningen (specialbeholdning). Varerne forbliver leverandørens ejendom. Konsignationsafhentning Endnu ikke anvendt konsignationsbeholdning, der lagres på kundens lager, kan omposteres til din virksomheds lager med en konsignationsafhentning. Hvis kunden returnerer konsignationsbeholdning til dig, registrerer du transaktionen i systemet ved at oprette en konsignationsafhentningsordre (ordreart KA). Dette resulterer i følgende systemhandlinger: Når vareafgang bogføres, fratrækkes den relevante mængde fra kundens specialbeholdning og tilføjes til dit generelle lager ved den fabrik, hvortil varerne returneres. Din samlede lagerværdi er uændret, idet den returnerede beholdning blev opfattet som en del af din egen beholdning, selv om den fysisk blev opbevaret på kundens lokation. Denne transaktion er ikke faktureringsrelevant.

Scenarieoversigt – 4 Detaljeret procesbeskrivelse: Konsignationsbehandling Konsignationsudtagning Med konsignationsudtagning kan kunden tage konsignationsvarer fra specialbeholdningen til forbrug eller salg. Konsignationsudtagning omfatter overførsel af varerne fra specialbeholdningen og konvertering til kundens ejendom. Når kunden udtager konsignationsbeholdning mhp. forbrug eller salg, registrerer du transaktionen i systemet ved at oprette en konsignationsudtagningsordre. Returnering til konsignationslager Returnering til konsignationslager anvendes, når kunden ønsker at returnere varer til konsignationsbeholdningen. Hvis kunden reklamerer over konsignationsvarer, som allerede er udtaget, kan du registrere denne transaktion ved at oprette en ordre til returnering til konsignationslager.

Flowdiagram Konsignationsbehandling – konsignationslageropfyldning Hændelse Behov for indkøb af konsignations-varer Daglig transportliste, tilstrækkelig beholdning Kunde Ordre-bekræftelse Følgeseddel Fragtbrev Salgs-administration Registrering af kundeordre til konsignations-lageropfyldning Lagerforvalter Leveringsliste Plukning Kontrol af batches/tildeling af serienummer (valgfrit) Bogføring af vareafgang Afslutning af proces Leverings-plukliste

Flowdiagram Konsignationsbehandling – konsignationsudtagning Hændelse Vareafgang fra konsignation Daglig transportliste, tilstrækkelig beholdning Salg: Periodeafslut-ningsarbejder (203) (valgfrit) Debitorregn-skab (157) Salgsadministration Registrering af konsignations-udtagnings-ordre Lager-forvalter Leveringsliste Bogføring af vareafgang Salgs-fakturering Fakturering Debitor-regnskab Faktura Afslutning af proces

Flowdiagram Konsignationsbehandling – konsignationslagerafhentning Hændelse Behov for returnering af konsignations-beholdning Daglig transportliste, tilstrækkelig beholdning Salgsadministration Registrering af kundeordre til konsignations-lagerafhent-ning Lagerforvalter Leveringsliste Bogføring af varetilgang Afslutning af proces

Flowdiagram Konsignationsbehandling – returnering til konsignationslager Hændelse Salg: Periodeafslut-ningsarbejder (203) (valgfrit) Debitorregn-skab (157) Returnering til konsignations-lager Daglig transportliste, tilstrækkelig beholdning Kundeservice Registrering af ordre til returnering til konsignations-lager Lager-forvalter Leveringsliste Bogføring af varetilgang Salgs-fakturering Fakturering Debitor-regnskab Kreditnota Afslutning af proces

Forklaring Symbol Beskrivelse Bemærk- ninger til anvendelsen Symbol Række: Identificerer en brugerrolle, såsom fakturakontrolmedarbejder eller salgsansvarlig. Rækken kan også identificere en organisatorisk enhed eller gruppe som alternativ til en bestemt brugerrolle. De øvrige forløbssymboler i tabellen placeres i disse rækker. Der er lige så mange rækker, som der er brugerroller i scenariet. Brugerrolle- rækken indeholder typiske opgaver for brugerrollen. Eksterne hændelser: Indeholder hændelser, der starter eller afslutter scenariet eller påvirker hændelsesforløb i scenariet. Forløbslinie (ubrudt): Linien angiver den normale rækkefølge for trin og flowretningen i scenariet. Flowlinie (stiplet): Linien angiver forløbet for sjældent anvendte eller betingede opgaver i et scenario. Linien kan også føre til relevante bilag for procesforløbet. Forbinder to opgaver i en scenarieproces eller en hændelse uden trin Forretningsaktivitet/-hændelse: Identificerer en handling, som fører enten ind i eller ud af scenariet, eller en ekstern proces, som finder sted under scenariet Modsvarer ikke et opgavetrin i dokumentet Enhedsproces: Identificerer en opgave, der er omfattet af et trindelt scenarieforløb Modsvarer et opgavetrin i dokumentet Reference til proces: Hvis scenariet gengiver et andet scenario i sin helhed, anføres scenariets nummer og navn her. Reference til underproces: Hvis scenariet gengiver dele af et andet scenario, anføres scenariets nummer, navn og trinnumrene fra scenariet her Procesbeslutning: Identificerer en beslutning/forgrening, som angiver et valg, slutbrugeren har truffet. Linier angiver forskellige valg, som udgår fra forskellige dele af romben. Modsvarer normalt ikke et opgavetrin i dokumentet. Angiver, at der skal træffes et valg efter udførelsen af trinnet. Symbol Beskrivelse Bemærkninger til anvendelsen Til næste/fra forrige diagram: Fører til næste/forrige side i diagrammet Flowdiagrammet fortsætter på næste/forrige side Udskrift/dokument: Identificerer et printet dokument, rapport eller formular Modsvarer ikke et opgavetrin i et dokument, men anvendes derimod til at angive et dokument, der er oprettet af et opgavetrin. Denne form har ingen udgående flowlinier. Økonomisk fakta: Angiver et journalpostdokument Budgetplanlægning: Angiver et budgetplanlægningsdokument Manuel proces: Omfatter en opgave, der udføres manuelt Modsvarer normalt ikke et opgavetrin i et dokument, men anvendes derimod til af angive en opgave, der udføres manuelt, såsom losning af en lastbil på lageret, som påvirker procesforløbet. Eksisterende version/data: Denne blok omfatter data, der tilgår fra en ekstern proces Modsvarer normalt ikke et opgavetrin i et dokument, men angiver derimod data, der tilgår fra en ekstern kilde. Dette trin har ingen indgående flowlinier. Systembeslutning godkendt/fejl: Denne blok omfatter en automatisk beslutning, der træffes af softwaren Modsvarer normalt ikke et opgavetrin i dokumentet, men anvendes derimod til at angive en automatisk systembeslutning, der træffes efter udførelsen af et trin. Diagramfor-bindelse <Funktion> Udskrift/ dokument Ekstern til SAP Økonomisk fakta Forretningsaktivitet/-hændelse Budget-planlægning Enhedsproces Manuel proces Proces-reference Eksisterende version/data Reference til under-proces System-beslutning godkend-else/fejl Procesbe-slutning

© 2010 SAP AG. All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice.  Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors.  Microsoft, Windows, Excel, Outlook, and PowerPoint are registered trademarks of Microsoft Corporation.  IBM, DB2, DB2 Universal Database, System i, System i5, System p, System p5, System x, System z, System z10, System z9, z10, z9, iSeries, pSeries, xSeries, zSeries, eServer, z/VM, z/OS, i5/OS, S/390, OS/390, OS/400, AS/400, S/390 Parallel Enterprise Server, PowerVM, Power Architecture, POWER6+, POWER6, POWER5+, POWER5, POWER, OpenPower, PowerPC, BatchPipes, BladeCenter, System Storage, GPFS, HACMP, RETAIN, DB2 Connect, RACF, Redbooks, OS/2, Parallel Sysplex, MVS/ESA, AIX, Intelligent Miner, WebSphere, Netfinity, Tivoli and Informix are trademarks or registered trademarks of IBM Corporation.  Linux is the registered trademark of Linus Torvalds in the U.S. and other countries.  Adobe, the Adobe logo, Acrobat, PostScript, and Reader are either trademarks or registered trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries.  Oracle is a registered trademark of Oracle Corporation.  UNIX, X/Open, OSF/1, and Motif are registered trademarks of the Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, and MultiWin are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems, Inc.  HTML, XML, XHTML and W3C are trademarks or registered trademarks of W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology.  Java is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc.  JavaScript is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc., used under license for technology invented and implemented by Netscape.  SAP, R/3, SAP NetWeaver, Duet, PartnerEdge, ByDesign, Clear Enterprise, SAP BusinessObjects Explorer, and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries.  Business Objects and the Business Objects logo, BusinessObjects, Crystal Reports, Crystal Decisions, Web Intelligence, Xcelsius, and other Business Objects products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP France in the United States and in other countries.  All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serves informational purposes only. National product specifications may vary.  The information in this document is proprietary to SAP. No part of this document may be reproduced, copied, or transmitted in any form or for any purpose without the express prior written permission of SAP AG.  This document is a preliminary version and not subject to your license agreement or any other agreement with SAP. This document contains only intended strategies, developments, and functionalities of the SAP® product and is not intended to be binding upon SAP to any particular course of business, product strategy, and/or development. Please note that this document is subject to change and may be changed by SAP at any time without notice.  SAP assumes no responsibility for errors or omissions in this document. SAP does not warrant the accuracy or completeness of the information, text, graphics, links, or other items contained within this material. This document is provided without a warranty of any kind, either express or implied, including but not limited to the implied warranties of merchantability, fitness for a particular purpose, or non-infringement. SAP shall have no liability for damages of any kind including without limitation direct, special, indirect, or consequential damages that may result from the use of these materials. This limitation shall not apply in cases of intent or gross negligence.  The statutory liability for personal injury and defective products is not affected. SAP has no control over the information that you may access through the use of hot links contained in these materials and does not endorse your use of third-party Web pages nor provide any warranty whatsoever relating to third-party Web pages.