Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvorfor tidlig tysk? Hvordan tidlig tysk?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvorfor tidlig tysk? Hvordan tidlig tysk?"— Præsentationens transcript:

1 Hvorfor tidlig tysk? Hvordan tidlig tysk?
Anfang gut Alles gut. Hvorfor tidlig tysk? Hvordan tidlig tysk?

2 Programm: 15.15-15.30: Kaffee und Kuchen
: Sprachliche Aktivitäten : Pause und Essen : Sprachliche Aktivitäten

3 Marmor, Stein ind Eisen bricht
Weine nicht, wenn der Regen fällt, dam dam, dam dam. Es gibt einen, der zu dir hält, dam dam, dam dam. Marmor, Stein und Eisen bricht, aber unsere Liebe nicht. Alles, alles geht vorbei, doch wir sind uns treu. Kann ich einmal nicht bei dir sein, dam dam, dam dam. Denk daran, du bist nicht allein, dam dam, dam dam. Nimm den goldener Ring von mir, dam dam, dam dam. Bist du traurig, dann sagt er dir, dam dam, dam dam.

4 10 % von dem, was wir lesen 20 % von dem, Was wir hören 30 % von dem, was wir sehen 50 % von dem, was wir hören und sehen 70 % von dem, was man selbst sagt 90 % von dem, was man selbst tut

5 Fremmedsprog kan læres siddende, men også stående, gående, aktivt handlende og aktivt talende
Rime, remse, synge, lege, spille, agere (stimulering af hjernens affektive side) Den positive start trækkes med op i skolesystemet. Bibehold aktiviteter som Storyline, Sketchs, Stationenunterrich osv. Sproglig selvtillid, sprogligt selvværd – også for de elever, der måske ikke har så let ved at gå i skole

6 Fremmedsprogsforskere:
Tidlig beskæftigelse med flere fremmedsprog fremmer børnenes nysgerrighed og kommunikationstrang og stimulerer udviklingen af artikulationsevnen og den generelle evne til at lære

7

8 God beherskelse af flere fremmedsprog har en positiv virkning på identitetsdannelsen. Der er altså tale om både dannelse og uddannelse Mere nuanceret Tysklandsbillede Mindst to fremmedsprog i livsbagagen Sprog læres bedst i brug

9 Musik gør det lettere at tilegne sig sprog
Musik gør det lettere at tilegne sig sprog. Musik fremmer kommunikationen (Peter Vuust, hjerneforsker Center for integrativ funktionel neurovidenskab) Når vi bruger sproget aktivt, føler vi, vi bliver bedre til at udtale ordene og sætte ordene sammen til sætninger. Jo mere vi selv siger ordene, jo bedre forstår vi dem. Det styrker selvtilliden at høre sig selv snakke tysk. (Emilie og Maria, 8. klasse, januar 2013) Tysk bør gøres obligatorisk og starte tidligere, så sprog og handling naturligt kædes sammen

10 Ekspertudtalelser:  „Kommunikativ handlen kan kun udfoldes i undervisningen, når formel korrekthed og form kommer i anden række”. (Citat af Hans Eberhard Piepho, professor i fremmedsprogsdidaktik).

11 ”Den tidlige start med tysk har støttet mig meget til at komme igennem mine læsevanskeligheder i dansk. Mange tyske ord er helt eller næsten som på dansk.” (Citat af Katya, 9. klasse) ”Jeg kan godt lide selv at være aktiv, når jeg lærer sprog. Det er som om, man husker det bedre. Jeg kan stadig huske nogle af de rim og remser, vi havde i 5. klasse.” (Citat af Camilla, 9. klasse)

12 ”Jeg havde hørt fra nogle veninder fra en anden skole, at tysk var svært. Jeg syntes, det var let, da vi startede i 5. klasse, og det synes jeg stadig.” (Citat af Frederikke 6.a) ”Det er godt at kunne forstå tysk allerede i 5. klasse. Jeg kan bedst lide, når vi laver noget, hvor vi skal bevæge os.” (Citat af Magnus 6.a)

13 Det er godt at komme tidligt i gang med et andet sprog
(Citat af Mathilde 5. a) Det er godt for mig. Vi er altid på skiferie i Østrig. Folk bliver overrasket, når jeg siger, jeg har tysk fra 5. klasse (Citat af Christian 5. a)

14 Zungenbrecher, rim, remser: (Eksempler)
Wer will Willis wunderbares Weib werden? Wir Wiener Wäscherinnen wollen weiße Wäsche waschen Vier Verfasser vergessen viele Verse Viel Verwirrung verlangt viel von Vati Siebenundsiebzig Bienen zwingen vier Ziegen zum Zoo und fliegen weg Ein Eisbär und eine Eiderente eilen alle beide um ein Eis und ein Ei einzukaufen Blau ist ein Pfau, schwarz eine Katze, braun ein Hase und rot meine Nase

15 De 7 Udfordringer: Udfordringen at beskrive og placere (Zimmereinrichtung) Udfordringen at identificere (Wer bin ich) Udfordringen at matche (Im KaDeWe, Texte und Bilder) Udfordringen at ordne efter indhold, prioritere (Lieblings- , Mitbringsel Udfordringen at huske (Lesen-Laufen-Schreiben) Udfordringen at sætte i rækkefølge (Lied-Mischung) Udfordringen at gruppere (Grammatik, Wordarten)

16 Nysgerrighed Målrettethed Samarbejde Fællesskab Selvtillid Varme
Nøgleord for en tryg og kvalificeret fremmedsprogsundervisning  Kommunikation Nysgerrighed Målrettethed Samarbejde Fællesskab Selvtillid Varme Tillid Rum

17 Det enkle/banale har ofte det store i sig
Tak for i dag!!!


Download ppt "Hvorfor tidlig tysk? Hvordan tidlig tysk?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google