Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders."— Præsentationens transcript:

1

2 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders Dræby Sørensen, studielektor og fagleder Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

3 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Ressourcer og begrænsninger › Fra et medicinsk til et læringsorienteret perspektiv › Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv 2

4 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse  Fra et medicinsk til et læringsorienteret perspektiv 3

5 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Vision Ressourcer Begrænsninger Muligheder Barrierer Mål og strategier 4

6 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentielt perspektiv på mennesket (Emmy van Deurzen): Mennesket som udspændt mellem poler, f.eks.: 5

7 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse I karrierevejledning af personer med handicap ? 6

8 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Fra et medicinsk perspektiv: Diagnosticering af nedsat funktionsevne ved handicap (apparatfejl) Til et læringsorienteret perspektiv: Primært fokus på identifikation og stimulering af den enkelte persons kompetencer og ressourcer i forhold til karriere og arbejdssituation Samtidigt fokus på forståelse af det enkelte menneskes begrænsninger som udfordringer i forhold til karriere og arbejdssituation samt på stimulering af måder at håndtere dem på 7

9 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Læringsorientet perspektiv – fokus på personen og personens udvikling: På den måde er jeg meget stærk. Jeg finder mig ikke i noget, og jeg ved, hvad jeg vil. På den anden side har jeg også brug for hjælp en gang imellem – og for at passe mig selv. (Karen, 47 år, udviklingshæmmet) 8

10 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 1 1. Mennesker har behov for at kende til deres kompetencer og interessefelt  Formelle kompetencer gennem uddannelse o.l.  Andre erhvervede kompetencer gennem arbejde  Lærings- og problemløsningskompetencer  Personlige evner  Interesseområder 2. Mennesker har behov for at udvide deres kompetencer og interessefelt  Udforskning af nye aktiviteter  Udvikling af nye interesser og kompetencer frem for blot at basere sig på tidligere erfaringer og ønsker 9

11 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 2 3. Mennesker har behov for at kunne forberede sig på foranderlige arbejdsopgaver  Evne til at lære nyt og håndtere stress mv. 4. Mennesker har behov for at blive bestyrket i deres handlekompetence (empowerment)  Udvikle evnen til at handle selv og opnå kontrol over eget liv  Hjælpe den vejledte med at træffe beslutninger, foreslå nye spørgsmål, hvis vejledte kører fast eller i ring og støtte udforskning af nye muligheder 5. Mennesker har behov for at vide, hvilke ressourcer i omgivelserne de kan trække på 10

12 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 3 5. Mennesker har behov for at vide, hvilke ressourcer i omgivelserne de kan trække på 11

13 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Læringsorienteret fokus på: 1. Evner og kompetencer 2. Erfaringer 2. Kvaliteter 3. Holdninger og attituder 12

14 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ikke blot ”diagnosticering” men stimulerings-, udviklings- og løsningsorienteret fokus, f.eks.: ”…er der andre måder at se på dette?” ”..lad os lave en brainstorm” ”lad os kigge på dine potentialer igen” ”hvordan kunne vi?” ”hvad synes du, du er god til?” ”hvad har du lært” ”kunne man forestille sig?” ”er der andet, du har lært?” ”hvad kunne du godt tænke dig at udvikle endnu mere? 13

15 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ikke blot ”diagnosticering” men stimulerings-, udviklings- og løsningsorienteret fokus, f.eks.: ”…hvad har inspireret dig?” ”..hvad motiverer dig?” ”…hvad siger andre mennesker, du er god til?” ”..hvornår lykkes du med noget?” ”..hvornår har du taget ansvaret på dig for…?” ”..hvornår har du truffet store beslutninger om…?” 14


Download ppt "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google