Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej."— Præsentationens transcript:

1 KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej

2 KVALITET I DAGTILBUD Kvalificeret POLITISK STYRING
Kvalificeret LEDELSE og kvalificeret PÆDAGOGIK er forudsætningen for en høj faglig standard, hvor man som et led i en helhed sikrer kvalitet i samspil og læreprocesser med barnet sikrer et velstruktureret læringsmiljø Kvalificerede normeringer GØR en forskel Hensigtsmæssig arkitektur og indretning Fordele og ulemper i store og små institutioner? Mest kvalificeret til at tale om egen størrelse- alt andet er antagelser Overordnet: Vis respekt for det gode børneliv i styringen- for mange indbyggede modsætningsforhold i balancen mellem krav til kvalitet og effektivisering Nærværende ledelse i kontakt med det levede liv i institutionen Velorganiseret tilrettelæggelse af pædagogikken Alt det vi dyrker, får vi tifold tilbage…. Det levede liv er dynamisk og ikke statisk. Det samme gælder kvalitet.

3 Barnets Hus - Amerikavej, En selvejende vuggestue med 100 børn og ca
Barnets Hus - Amerikavej, En selvejende vuggestue med 100 børn og ca. 35 ansatte & et 3-strenget ledelsesteam med 2 afdelingsledere 26-29 m2 80 m2 ARKITEKT BLIVER JEG ALDRIG Grupperum til 12,5 børn og 2 pædagoger og 1 medhjælp ( Dør til søsterstue) Personalerum og afdelingslederkontor Kontor og mødelokale Fællesrum på 80 m 2. Kan opdeles i 2 Køkken til stordrift

4 KVALITETSUDVIKLING I DAGINSTITUTIONER
RELATIONER Læringssyn og teori * Psykisk miljø * Pædagogens rolle LEG OG AKTIVITET Rutiner * Struktur * Temaer FYSISKE OMGIVELSER Indretning * Legezoner * Legetøj Kvalitetsudvikling i daginstitutioner KIDS er et redskab til at vurdere den pædagogiske kvalitet i daginstitutioner med henblik på efterfølgende at kunne udvikle og forbedre de omgivelser, der udgør børnenes betingelser for læring og udvikling. ( Charlotte Ringsmose ) KVALITETSUDVIKLING I DAGINSTITUTIONER Vi arbejder ud fra KIDS- forhold skal vi være særligt opmærksomme på at tage højde for, når vi tilrettelægger læringsmiljøer for børn. Fokus er ikke alene på individ, men på relationer, leg og aktiviteter og fysiske omgivelser. ( Kvalitetsforhold, der skal være tilstede i en daginstitution ( KIDS) Vi har understreget struktur.

5 Pædagogens rolle Relationer
Mestre følelsesmæssige kompetencer i aflæsning af barnets følelsesmæssige udtryk At kunne praktisere en anerkendende tilgang i praksis      Mestre medlevelse, og kunne stille sig mentalt til rådighed. GOD KONFLIKTSTIL

6 INSTITUTIONENS MENNESKE- OG LÆRINGSSYN ER NERVEN I DET PÆDAGOGISKE ARBEJDE
Betydningen af de voksnes sindsstemninger Anerkendelse frem for underkendelse Anvisning frem for irettesættelse Forudsigelighed Når vi taler relationer… Barnets afhængighed af den voksne- sindstemninger/ spændingsfelter Kropsprog, tone, fysisk håndtering Stemninger. Minus analytisk evne.. Affektiv afstemning- aflejring af stemninger…. Barnets oplevelse af at blive forstået, lyttet til og talt med. Måden..

7 PÆDAGOGENS ROLLE Leg og aktiviteter
Arbejd didaktisk Rammesætning Tematisk arbejde i mindre grupper Aldersrelaterede aktiviteter og legetøj FORBERED SÆT RAMMEN- lad børnene sætte indholdet

8 Udgangspunktet skal tages i børnene og deres perspektiver
Aflæs og følg op på børnenes INITIATIVER. Udfordre dem der, ud fra der, hvor de er rent udviklingsmæssigt. Tag afsæt i nærmeste UDVIKLINGSZONE med forståelse og RESPEKT for barnets udviklingsmæssige niveau.

9 PÆDAGOGENS ROLLE Struktur
Fordeling af roller og ansvar Velovervejet positionering i rummet Bevidsthed om betydningen af rutiner TYDELIG og NÆRVÆRENDE tilstedeværelse i og omkring både formelle og uformelle aktiviteter RIGID STRUKTUR modarbejder børns læring

10 Organisering i mindre grupper
  

11 Tillæg de små ting i hverdagslivet værdi - Rutiner er ikke noget, der skal overstås
At børnene kan aflæse og forstå meningen med aktiviteten

12 PÆDAGOGENS ROLLE Fysiske omgivelser
Let aflæselige legezoner, der tilgodeser forskellige aldre og interesser. Små forskellige zoner/ kroge, hvor børnene kan lege uden at blive forstyrret.

13 INDRETNINGEN, DEN 4. PÆDAGOG

14 Eksempel på legezoner

15 Eksempel på legezoner

16 Udfordrende legeplads på taget

17 LEDELSENS ROLLE SIKRING AF FÆLLES FODSLAG OG FÆLLES STRATEGI
AT REDUCERE KOMPLEKSITETEN FOR PERSONALET SIKRING AF RELEVANTE LEDELSESFAGLIGE OG PÆDAGOGFAGLIGE KOMPETENCER SIKRING AF EN TYDELIG ORGANISERING AF DET PÆDAGOGISKE ARBEJDE SIKRING AF ET ORDENTLIGT ARBEJDSMILJØ At være på FORKANT MEDINDDRAGELSE i kvalificering af beslutningsprocesserne RUM OG RAMMER for refleksion PROFESSIONEL FAGLIGGØRENDE KONFLIKTHÅNDTERING Differentier ledelseslag!!! Den daglige ledelse skal være tæt på børn, forældre og personale. Sikre en passende balance i et hensyn til et nærværende hverdagsliv og daglige drift- og driftforstyrrelser…

18 En institution skal ikke kun sikre sin drift, den skal også sikre sin fremdrift

19 Sikring af en stabil drift med læreplansmål og pædagogiske principper
at nye ansatte i institutionen bliver sat ind i principperne repetition af den grundlæggende pædagogik at der løbende bliver arbejdet aktivt med pejlemærker og læreplanstemaer Organisering Synlighed Overskuelighed

20

21 Fælles fodslag i form af fælles overordnede målsætninger / opmærksomhedspunkter for børn, personale, forældresamarbejde og ledelse. (B) FX Alle børn opbygger en legeevne, som udvikler fantasi samt fordybelse i sociale relationer.

22 Fælles mål for den samlede børnegruppe på stuen
Mål for specifikke børnegrupper på stuen   Individuelle mål for specifikke børn Stuer og ledelse konkretiserer og skaber egne mål i lyset af overordnede målsætninger i et børneperspektiv,

23 Film om hverdagslivet i vuggestuen


Download ppt "KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google