Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Differentiering og motivation
Betydningen af Struktur Multimodalitet Stilladsering Peter Brodersen, december 2014
2
Anslag (Nr. 1: 2.3 min inde)
3
Anslag: Jeres elever i hvilket fag?
Sikre/usikre ud fra Faglige kriterier Almene kriterier som fx arbejdsvaner Særlige psykologiske forhold Sikre? Usikre?
4
1 Hvad er motivation i undervisningen?
Peter Brodersen, december 2014
5
Movere bevægelse, rettethed og intensitet
Motivationsbegrebet Movere bevægelse, rettethed og intensitet Indre trang til at … Ydre-styret nødvendighed fra … 5 Peter Brodersen, december 2014
6
Tegn på motivation opmærksomhed vedholdenhed interesse
Peter Brodersen, december 2014
7
Motiveret af indholdet i sig selv Motiveret af måden at arbejde på
Motiveret af den psykologiske bekræftelse af selvet, fx selvstændighed, mestring og social tilknytning eller lignende Peter Brodersen, december 2014
8
International forskning peger på …
Mestring: ”Jeg er i stand til at gøre dette” Kontrol: ”Det er mig, der er årsag til det jeg kan, det er ikke andre personers hjælp eller tilfældigheder, der er årsag” Interesse: ”Det er spændende nyt, og det er anderledes” (nyhedsværdi eller variation) Værdifuldhed: ”Det er relevant, og jeg kan bruge det” Mål og retning: ”Jeg kan overskue opgaven og samarbejdet med kammeraterne” Peter Brodersen, december 2014
9
2 Hvad peger Tegn på læring på?
Peter Brodersen, december 2014
10
”Tegn på Læring”: To spor
Praksisnær kompetenceudvikling Differentiering af undervisningen Peter Brodersen, december 2014
11
Zonen for nærmeste udvikling?
Peter Brodersen, december 2014
12
Scenarieorienteret forberedelse sikre/usikre elever
Zonen for nærmeste udvikling? Peter Brodersen, december 2014
13
Scenarieorienteret (a)
FAGLIG MESTRING Aktivitet/opgaveeksempel: Terningespil (parvis), hvor elever skal - genkende ægte og u-ægte brøk - omregne til blandet tal – notere indbyrdes point PLUS-tegn på faglig mestring MINUS-tegn på faglig mestring Peter Brodersen, december 2014
14
Scenarieorienteret (b)
Motivation Aktivitet/opgaveeksempel: Terningespil (parvis), hvor elever skal - genkende ægte og u-ægte brøk - omregne til blandet tal – notere indbyrdes point PLUS-tegn på motivation MINUS-tegn på motivation Peter Brodersen, december 2014
15
Scenarieorienteret (c)
Fordelene? Scenisk afprøvning af forventninger og muligheder udvider spillerum Forestillede ”læringsveje” kan blive tydelige Elevens kognitive, affektive og viljemæssige reaktioner Testning af lærerens eget repertoire i krævende situationer Kritisk analyse af scenarier og det praktiske udfald Peter Brodersen, december 2014
16
struktur Indikatorer: Scenarie- Læring og motivation orienteret
Multimodalitet Indikatorer: Opmærksomhed Deltagelse Selvhjulpenhed Læring og motivation Stilladsering Peter Brodersen, december 2014
17
Programteorien Stilladsering Scenariebaseret Forberedelse Motivation
Struktur Multimodalitet Opmærksomhed Deltagelse selvhjulpenhed Peter Brodersen, december 2014
18
RESULTATER vedr. motivation
alle lærere forstår de sikre elevers motivation i matematikundervisningen særdeles signifikant bedre end de usikre elevers. interventionslærerne forstår de usikre elevers motivation signifikant bedre end kontrollærerne gør. interventionslærerne er signifikant bedre til at forstå de usikre elevers bedømmelse af egne kompetencer og vedholdenhed. interventionslærerne forstår ikke de sikre elevers motivation signifikant bedre end kontrollærerne gør. Peter Brodersen, december 2014
19
3 Hvordan arbejde med forforståelse multimodalitet stilladsering ?
Peter Brodersen, december 2014
20
Forforståelse, spørge ind …
Anderledes forståelse Peter Brodersen, december 2014
21
FORFORSTÅELSE Episodiske aspekter Situationer og handlinger
KOGNITIVT Sprog og begreber Forestillinger og billeder Kropslige fornemmelser AFFEKTIVT Følelser Holdninger KONATIVT Vilje Stræben handletendenser Episodiske aspekter Situationer og handlinger Aktør-handler-mål- miljø-midler Soldater i skyttegrave Semantiske aspekter Begreber og betydninger Følelser og holdninger Handletendenser Gas - hjemlængsel kampvilje Koblinger Peter Brodersen, december 2014
22
Forforståelse, hvordan aktivere?
Faglig indføring Dialogisk refleksion Praktisk afprøvning Æstetisk oplevelse Peter Brodersen, december 2014
23
Aktiv brug af forforståelse
Hvorfor har træer blade? - Som mad eller læsted for dyr - For at fange regnen - Så vi ved hvornår det er efterår - For at lave vind - For at det skal se pænt ud - Som camouflage - Som dekoration (efter fem min. brainstorm i 1. klasse) a) Vis hvor forforståelsen glipper Giv eksempler på hvor forforståelsen ikke slår til b) Hold forbindelsen til forforståelsen Sjældent er forforståelsen fuldstændig forkert Træk tråde c) Oversæt til dagligsprog Fagsprog - hverdagssprog
24
Multimodalitet er et samspil mellem repræsentationsformer og måder at bearbejde et indhold på
Symbolsk Symbolsk Sproglig Billedlig Diagram-matisk Konkret abstrakt Konkret Abstrakt Billedlig Kropslig * Genstands-mæssig Kropslig Peter Brodersen, december 2014
25
Multimodalitet i matematik Kolorit til 4. klasse
Fem repræsentationsformer: Genstandsmæssig: spillet klunse Billedlig: bananer og bog Diagrammatisk: skålvægten Sproglig: regnehistorier fra hverdagen Symbolsk: matematisk notation og symbol-manipulation Peter Brodersen, december 2014
26
Nogle multimodale funktioner
Forankre (elaboration) Billede specificerer tekst (illustration) Tekst specificerer billede (forankring) Tekst/billede parafraserer hinanden (forklaring) Komplettere (extension) Tekstens billede kan ligne indholdet (lighed) Tekstens indhold kan stå i kontrast til billedet (kontrast) Tekst og billede kan supplere hinanden (afløsning) Peter Brodersen, december 2014
27
Stilladsering (scaffolding)
Det eleven kan gøre i dag med lærerens hjælp, kan han gøre i morgen ved egen hjælp (zonen for nærmeste udvikling) Fra andre-reguleret styring til selvreguleret styring Krav: Forståelse af mål/retning og assistance: Assistance = stille stilladser op / og pille dem ned Peter Brodersen, december 2014
28
Stilladsering jf. Wood et al
Rekruttering Reducering af frihedsgrader Retningsfastholdelse Markering af kritiske træk Frustrationskontrol Demonstration Nielsen (1999), s.23 Peter Brodersen, december 2014
29
Stilladsering jf. Wood et al
Rekruttering Stimulering af opgaveløserens interesse at gå i gang med problemet Reducering af frihedsgrader Indsnævring af opgavens omfang Beskrivelse af de skridt problemløseren må tage for komme videre Feedback og korrektion er nødvendig Retningsfastholdelse Sikring af problemløserens målrettethed i forhold til opgaveløsning: Progressiv risikovillighed Undgåelse af tangenter og regressiv tryghedssøgen Markering af kritiske træk Beskrivelse af skilleveje / korsveje i problemstillingen Skærpelse af det væsentlige / uvæsentlige Frustrationskontrol Støtte til at turde den optimale frustration Hvor vejlederen er med hele vejen uden at være for vejledende Demonstration Præsentation af eksempler på, hvordan det kan gøres Nielsen (1999), s.23 Peter Brodersen, december 2014
30
4 Forslag til fordybelse
Peter Brodersen, december 2014
31
Afprøv scenarieorienteret planlægning på sikre og usikre elever
Motivation Aktivitet/opgaveeksempel: Terningespil (parvis), hvor elever skal - genkende ægte og u-ægte brøk - omregne til blandet tal – notere indbyrdes point PLUS-tegn på motivation MINUS-tegn på motivation Peter Brodersen, december 2014
32
Overvej kilder til og aktivering af elevernes motivation
Mestring: ”Jeg er i stand til at gøre dette” Kontrol: ”Det er mig, der er årsag til det jeg kan, det er ikke andre personers hjælp eller tilfældigheder, der er årsag” Interesse: ”Det er spændende nyt, og det er anderledes” (nyhedsværdi eller variation) Værdifuldhed: ”Det er relevant, og jeg kan bruge det” Mål og retning: ”Jeg kan overskue opgaven og samarbejdet med kammeraterne” Peter Brodersen, december 2014
33
Afprøv forskellige former for aktivering af forforståelse
Faglig indføring Dialogisk refleksion Praktisk afprøvning Æstetisk oplevelse Peter Brodersen, december 2014
34
Afprøv forskellige multimodale aktiviteter
Multimodalitet er et samspil mellem repræsentationsformer og måder at bearbejde et indhold på Afprøv forskellige multimodale aktiviteter Symbolsk Sproglig Diagram-matisk Konkret Abstrakt Billedlig Genstands-mæssig Kropslig Peter Brodersen, december 2014
35
Overvej stilladsering af jeres sikre og usikre elever?
Skal de sikre elever have … - Markering af kritiske træk - demonstration af måder at løse problemer og opgaver på - Støtte til formulering af nye udfordringer - Andet? Skal de usikre elever have … - Retningsfastholdelse - Frustrationskontrol Demonstration af måder at løse problemer og opgaver på Andet?
36
Stilladsering jf. Wood et al
Rekruttering Reducering af frihedsgrader Retningsfastholdelse Markering af kritiske træk Frustrationskontrol Demonstration Nielsen (1999), s.23 Peter Brodersen, december 2014
37
Afprøv observation elever
Tegn på motivation opmærksomhed vedholdenhed interesse Peter Brodersen, december 2014
38
Præsentation af digt og tre musikstykker, valg og drøftelse Meget
høj grad Høj grad Nogen grad Mindre grad Ringe grad Slet ikke 1 Eleverne er opmærksomme og koncentrerede 2 Eleverne er vedholdende og målrettede 3 Eleverne er interesserede og entusiastiske Kommentar
39
Afprøv observation af lærer
Anskueliggørelse Visualisering af program Dialog med forforståelsen multimodalitet Peter Brodersen, december 2014
40
Observation af lærerens anskueliggørelse
præsentationsfase Meget høj grad Høj grad Nogen grad Mindre grad Ringe grad Slet ikke 1 Visualisering af program 2 Dialog med elevernes forforståelse 3 Multimodale aktiviteter Kommentar
41
Slut Peter Brodersen, november 2014
42
Scotts kommunikationsmodel (2004) ,
kan være både Interaktiv Ikke interaktiv
43
Kommunikationsmodel (Scott, 2004) ,
Fokus på fagbegreber Autoritativ Fokus på elevtænkning Dialogisk Kommunikation kan også være
44
Kommunikationsmodel (Scott, 2004) ,
Fokus på fagbegreber Autoritativ Fokus på elevtænkning Dialogisk Interaktiv Ikke interaktiv Autoritativ interaktiv Autoritativ Ikke-interaktiv Dialogisk interaktiv Dialogisk ikke- interaktiv
45
Kommunikationsmodel (Scott, 2004) ,
Fokus på fagbegreber Autoritativ Fokus på elevtænkning Dialogisk Interaktiv Ikke interaktiv Præsentere spørge og svare I-R-F Præsentere formidle og instruere sagsfremstilling Undersøge Sammenligne Udvikle Støtte I-D-R-F Bedømme sammenligne vurdere Kommunikationsmodel (Scott, 2004) ,
46
Læreren præsenterer og instruerer
AI A -I DI D -I 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Læreren præsenterer og instruerer Fælles dialog undersøgende, opklarende Læreren opsummerer bedømmer, sammenligner, vurderer
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.