Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tag følelserne med på arbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tag følelserne med på arbejde"— Præsentationens transcript:

1 Tag følelserne med på arbejde
Tag følelserne med på arbejde. Betydningen af følelser og emotionel intelligens i arbejdslivet IDA 10 sep. 2015

2 „Evnen til at etablere meningsfuld og tilfredsstillende kontakt er væsentligt for menneskets evne til at opleve selvværd og mening“

3 Sunniva Høgsberg/Essens-coaching
Jeg identificerer mig med mit lys, men jeg lærer af min skygge" Mindfulness-instruktør Transpersonlig coach Rød tråd mit arbejde: Bliv den du er Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

4 Essens-coaching /Sunniva Høgsberg
Øvelse 1 At komme til stede med krop og sind Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

5 Aftenens emner Opgøret med Descartes (Goleman, Damasio, Gardener)
Følelsernes rolle i menneskelivet Følelser og sindsstemninger Følelser og evner Positive/negative sindsstemningers indflydelse på adfærd hvad er emotionel intelligens? Hvad er emotionel intelligent ledelse ? Mindfulness og emotionell intelligens

6 Descartes: jeg tænker, altså er jeg/
Jeg tænker, jeg er til 1995

7 Damasio: Følelser er en en vigtig bestanddel af at være menneske
Følelser er komplekst indvævet i den måde: vi tænker Vi handler Vi træffer beslutninger på

8 Howard Gardener: mange intelligenser
Gardner, H. (1983;2003). Frames of mind. The theory of multiple intelligences. New York: BasicBooks. Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. New York: Basic Books. Gardner, H. (2000). The Disciplined Mind: Beyond Facts And Standardized Tests, The K-12 Education That Every Child Deserves. New York: Penguin Putnam.

9 Daniel Goleman 1995 1

10 Emotionel intelligens – også i arbejdslivet
2004 1998

11 Daniel Goleman: 2015

12 Daniel Goleman- også på den danske arbejdsplads
Goleman: Følelsernes intelligens på arbejdspladsen (2008) Goleman m.fl.: Følelsesmæssig intelligens i lederskab (2009)

13 Hvad er følelsesmæssig intelligent ledelse ?1
Menneskets evne til: Selverkendelse, selvkontrol, social bevidsthed, håndtering af relationer Har man det, kann man udøve resonant ledelse, ledelse der vækker genklang og forstærker positive følelser i medarbejderne så de bedre kann nå deres mål.

14 Hvad er følelsesmæssig intelligent ledelse ?2
Et følelsesmæssigt modent menneske kan: tilgodese egne og andres behov på en ansvarlig måde kann balancere mellem et selv- og et omverdensansvar kann både yde personlige resultater og have altruistiske egenskaber (visdomsaspektet) .

15 Essens-coaching /Sunniva Høgsberg
Øvelse 2 (2 og 2): refleksion: har du selv praktiseret resonant ledelse? Har du oplevet dig selv/andre optræde emotionelt intelligente? Hvad var karakteristisk? tilgodese egne og andres behov på en ansvarlig måde kann balancere mellem et selv- og et omverdensansvar kann både yde personlige resultater og have altruistiske egenskaber Selverkendelse, selvkontrol, social bevidsthed, håndtering af relationer Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

16 Følelsernes rolle i menneskers liv- en revurdering
Sindsstemninger og følelser spiller en central rolle i kognitive processer og adfærd

17 Menneskets følelsesliv er præget af emotioner og sindsstemninger
Er omfattende og generaliserede følelsestilstande, løsrevet fra de begivenheder/omstændigheder, som oprindelig udløste dem Har lav intensitet Griber ikke ind i igangværende aktiviteter (??) Udløses af bestemte stimuli (indre eller ydre i forhold tilpersonen Høj intensitet dermed også mere flygtige Kræver opmærksomhed og griber ind i kognitive processer

18 Følelser påvirker mange af menneskets evner:
Evnen til at vurdere Evnen til at genkalde sig ting fra hukommelsen Opfattelsen af succes/fiasko Kreativitet Evnen til induktive/deduktive ræsonnementer

19 Positiv sindstemning betyder:
Opfattelser/virderinger er mere positive Mere tilbøjelig til at huske positiv information Mere selvsikker Mere tilbøjelig til at tage æren for succeser og undgå bebrejdelser for fiaskoer Mere hjælpsom overfor andre Øget fleksibilitet i kategoriseringsopgaver Fremmer kreativitet og induktive ræsonnementer

20 Negative sindsstemninger
Fremmer deduktive ræsonnementer Fremmer grundigere og mere kritiske vurderinger (betyder at systematisk og omhyggelig info-bearbejdning bliver fremmet- fordel hvis man arbejder med komplekse problemstillinger, hvor fejl er forbundet med betydelig risiko)

21 Opgør med stereotypen, rationel beslutningstager =med følelsesfri beslutningstager
„Selvom meget intense følelser kann være stærkt forstyrrende for effektive beslutningsprocesser, kan reduceret emotion („…“) være en ligeså vigtig kilde til irrationel adfærd“ (Damasio)

22 Case „Eliot“ viser: Følelserne hjælper os med at tage beslutninger, vælge mellem de alternativer, der er produktet af vores analyse og træffe et fornuftigt valg. Følelser er en intim del af det at være menneske. Følelser er komplekst indvævet i den måde vi tænker, handler og træffer beslutninger på

23 Jennifer George undersøger sammenhængen mellem effektiv ledelse og emotionel intelligens
„Kann det tænkes, at nogle ledere har særlige evner i forhold til sindsstemninger/emotioner, der gør det muligt for dem at udnytte og have gavn af de forskellige følelser, de oplever på jobbet? Og kan det tænkes, at disse evner gør det muligt for ledere at påvirke og udvikle gode relationer til de mennesker, de leder? Interpersonelle relationer er præget af sindsstemninger og emotioner, og det samme gælder effektiv social indflydelse“ (Jennifer George: Emotioner og ledels. Betydningen af emotionel intelligens in: Susan Hart og Henrik Hvilshøj: Ledelse mellem hjerne og hjerte( Kbh. 2013) Vi har jo her i begyndelsen af aftenen beskæftiget os med EQ, Nu vil vi gå et spadestik dybere- jeg vil understrege at ordet , emotionel her dækker både over sindsstemninger og emotioner.

24 Emotionel intelligens
Hvad er emotionel intelligens? (teoridannelse og forskning) Emotionel intelligens som kilde til effektiv ledelse Hvordan kann de forskellige aspekter af emotionel intelligens styrke de aktiviteter, der indgår i effektiv ledelse?

25 Hvad er emotionel intelligens?
„evnen til at opfatte emotioner, udnytte og generere emotioner til støtte for tanken, at forstå emotioner og emotionel viden, samt refleksivt at regulere emotioner med henblik på at fremme emotionel og intellektuel vækst.“ (Mayer og Salovey 1997, s 5) evnen til at danne sammenhæng mellem emotioner og fornuft bruge emotioner til støtte for fornuften ræsonnere intelligent om emotioner

26 Par-øvelse : en oplevelse, som gjorde indtryk… 15 min. Til hver
1. Find en oplevelse, som har gjort indtryk på dig. 2. Vælg hvem, der er A/B 3. B lytter til As fortælling om oplevelsen ud fra en dobbelt bevidsthed, dvs. er både lyttende og empatisk og har samtidigt kontakt til sine egne følelser. 4. B noterer sine observationer vedr. As og egne følelser + reaktioner 5. Samtale: B beskriver de emotioner han har observeret (egne og As) 6 . Byt Øvelse , hvor i havde mulighed for at praktisere Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

27 Aspekt 1 af EQ: at bedømme og udtrykke emotioner
Bevidst om egne emotioner Kann udtrykke egne emotioner præcist Bevidst om andres emotioner Kan udtrykke andres følelser præcist Empati

28 Aspekt 2 af EQ: at bruge emotioner til at styrke kognitive processer
Emotioner styrer opmærksomheden og signalerer fokus for opmærksomheden Emotioner hjælper os med at træffe valg Brug af betemte emotioner til at styrke bestemte typer af kognitive processer

29 Aspekt 3 af EQ: Viden om emotioner
Viden om årsager til emotioner Viden om konsekvenser af emotioner Viden om hvordan emotioner udvikler sig over tid Viden om E handler om at forstå kilderne til og konsekvenserne af sindstemninger/emotioner og den måde de udvikles og forndrer sig på over tid.vigtugt. Bevidsthedom/forståelseaf hvordan begivenheder, mennesker eller andre stimuli skaber emotioner. Hvis vi tager en leder, som bliver overrasket over at meadarbejdernes spontane reaktion på en omstrukturereing af firmaet (selv med garanti mod fyring) er frygt og angst, har ikke et særlig godt kendskab til kilderne til emotioner. Evnen til at bedømme konsekvenserne sindstemninger/emotioner varierer også fra oerson til person. En leder der skal holde gruppemøde om ændring, ved at han ikke kann skabe fælles fodslag , når han er i en negativ sindstsemning. En boligkøber i positiv stemning , som han godt kann li- udsætter den endelige beslutning . Et klasisk eksempel. Uvidenhed om følelsernes indvirkning: person der efter en hård dag kommer hjem fra arbejde er i sårligt humør og lander i et skænderi- erkender ikke at hun selv bidrager

30 Aspekt 4 af EQ: Håndtering af emotioner
Meta-regulering af sindsstemninger (refleksion over emotioners årsager, hensigtsmæssighed og foranderlighed) Opretholdelse af positiv sindstemning Reparation eller forbedring af negativ sindsstemning Håndtering af andres emotioner

31 En god leder? Et menneske som andre ønsker at følge og lære af. Godt lederskab er resultatet af vedvarende, opmærksomme og reflekterede handlinger, snarere end medfødt Vigtige ingredienser: overordnet, vision, ildhu, vedholdenhed, integritet som tager udgangspunkt i selvkendskab Dette menneske har en høj accept af sig selv og har en accept der kann favne andres holdninger , være åben over for det nye og ukendte

32 Definitioner af mindfulness
Mindfulness er: -”at være opmærksom på en særlig måde: bevidst i det aktuelle øjeblik og uden at dømme” (Kabat-Zinn 1994) - ”at være med det som er- uanset hvordan det er på en ikke –dømmende måde fra øjeblik til øjeblik” (SH) Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

33 OPMÆRKSOMHED BEVIDSTHED
Hvad foregår der inden i mig, hvad foregår der uden for mig? Hvad vil jeg rette min opmærksomhed i mod?

34 Daniel Goleman: 2015

35 En veltrænet opmærksomhed betyder:
Jeg kan rette min opmærksomhed mod det, jeg ønsker Jeg har kontakt med mine og andres følelser Jeg formår at være nærværende Jeg har en god egen-kontakt Jeg bliver ikke på samme måde offer for min autopilot Jeg styrker mine meta-kognition

36 Essens-coaching /Sunniva Høgsberg
Refleksion Hvor mærker du dine følelser? Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

37 Følelser- dem vi kan lide, dem vi ikke kan lide og dem vi ikke vil vide af- byd dem alle velkommen- husk mindfulness-værdierne! Vi kan ikke bestemme hvilke følelser vi har Følelser er hverken gode eller dårlige Følelser kan ikke styres, men skal håndteres Følelser udgør vigtige signaler Følelser kommer og går

38 Mindfulness- principper
Beginners mind -mød verden som var det første gang Ikke-bedømmelse - opgør med den indre kommentator Accept- ja-det er der jo alligevel Tålmodighed- vækst , udvikling, opgaver tager tid At give slip Aversion og tiltrækning Kærlig venlighed Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

39 Mindfulness en hjælp til håndtering af egne og andres følelser
Jeg har kontakt med mine følelser og bruger dem funktionelt Jeg holder min autopilot i snor Jeg møder mine og andres følelser med accept Træner min emotionelle intelligens Kender motivationen bag min handling Essens-coaching /Sunniva Høgsberg

40 Udover den nævnte litteratur
Følelser i ledelse (Moderne arbejdsliv, nr. 1) af Claus Elmholdt


Download ppt "Tag følelserne med på arbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google