Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afValdemar Frank Redigeret for ca. et år siden
1
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling, 14. september 2005
2
Baggrund Med digital forvaltning vil vi: Skabe værdi for borgere og virksomheder, ved at gøre det nemmere at være i kontakt med offentlige myndigheder Skabe effektiviseringsgevinster hos myndighederne Skabe et bedre grundlag for produkt- og procesudvikling hos myndighederne, ved at have it-løsninger og it-arkitektur, der er fleksibel overfor fx lov- og regelændringer
3
Udfordringerne: Krav om øget samarbejde mellem myndighederne om it-løsningerne Krav om at myndighederne kan gennemføre it- baserede forretningsudviklings-projekter, med fokus på Omkostninger og deadlines Optimale forretningsmæssige nytteværdi Afgørende at myndighederne selv er i stand til at sætte rammerne for it-udviklingen: It-strategi Programstyring og projektstyring Leverandørstyring It-arkitektur It-sikkerhed Myndighederne kan styre projektprocesserne Styring af leverandører på forskellige kontrakter og sikre sig processen er på rette spor gennem aktiv projektledelse, kvalitetssikring, risikostyring mv.
4
Hvad skal man gøre? Organisationen skal indrettes så der er fokus på it- governance (it-styring og –rammer) Ansvaret for it-governance skal være placeret hos et direktionsmedlem Direktionen skal udøve programstyring af den samlede projektportefølje Der skal være faste metoder og arbejdsgange for, hvordan man styrer, udvikler og implementerer it- systemer, så de giver forretningsmæssig nytte Der skal være en organisatorisk enhed, der har ansvaret for, at der løbende i organisationen sker den rette kobling af de forretningsmæssige behov og de it- mæssige muligheder. Dette kræver en øget modenhed hos myndighederne
5
Hvad er modenhed? Modenhed er: at træffe bevidste valg om styring og arbejdsgange, at sikre at de valgte metoder hertil anvendes at sikre sig at have de nødvendige kompetencer således at målet med it-anvendelsen med højst mulig sandsynlighed nås indenfor de givne rammer. Modenhed er også: at kunne gentage succes’er, uafhængigt af personer at kunne måle, hvor godt det går hele tiden at forbedre sig.
6
Gør øget modenhed en forskel? Kilde: Rambøll Management, It i praksis 2004
7
Hvordan opnå øget modenhed? Både det at fastlægge arbejdsgange i forbindelse med it-governance, og i praksis at kunne følge arbejdsgangene kvalificeret, kræver nye kompetencer for: Direktionen Fagorganisationens chefer og medarbejdere It-organisationen Dette kræver en meget klar kompetenceudviklingsstrategi, herunder specielt en prioritering af hvilke typer kompetencer, lønsummen skal anvendes til.
8
Hvilke opgaver er det man skal kunne løse selv? Centrale opgaver at kunne løse selv: Ledelse og styring Kobling mellem forretning og it Rammesætning (it-arkitektur + it.sikkerhed) Overlader man dette til eksterne konsulenter, outsourcer man reelt ledelsesansvaret. Ikke centralt at kunne selv: Udførelse af it-drift og support Hos mange myndigheder betyder det, at der forestår en betydelig kompetencetilpasningsopgave
9
Kompetencestyring – hvad er behovet?
10
Centrale roller og kvalifikationer: It-direktør/sponsor (direktion) Projektejer (forretning) Systemejer (forretning) Stabsfunktion til controlling mv ifm programstyring It-udviklingschef It-forretningsprojektleder It-forretningskonsulent It-driftsleverandørstyrer It-arkitekt It-sikkerhedsleder
11
Hvilke typer kompetencer kræver det at kunne løse disse opgaver? Ledelsesmæssige kompetencer Forretningsmæssige kompetencer Faglige kompetencer Projekt- og opgavestyring It (løsningsfastlæggelse mv) Stab (jura, controlling mv) Personlige kompetencer Disse kompetencetyper skal findes såvel i forretningsenhederne som i it-funktionen!
12
Videnskabsministeriets kompetencestyringsmodel Opbygning: Opgaver Roller Organisatorisk placering Kompetencetyper Kompetenceniveauer (0-4) Antal anslåede årsværk
14
Eksempel for ”It-forretningskonsulent” Opgaver: Dialog med forretningsenhederne om mulighederne for at it-understøtte forretningen Dialog med personale/administrative enheder om mulighederne for at it- understøtte forretningen Yde støtte til de forretningsmæssige systemejere Samarbejde og koordinering med integrationspartnere (eksterne systemejere) Idéindsamling, -behandling og –formidling Organisatorisk placering: It-funktionen Behovsomfang i gennemsnitsministerium: 2-4 årsværk
15
Eksempel for ”It-forretningskonsulent” Væsentligste kompetencebehov (og niveau): Koble it og forretning (4) Leverancestyring (4) Viden om fagorganisationens rammer og vilkår (3) Viden om it-funktionens rammer og vilkår (3) Forretningsledelse (3) Systemudviklingsmetoder (3) It-arkitektur (3) It-sikkerhed (3) Økonomi og værdi (3) Udarbejdelse af dokumentation (3)
16
Kompetencestyring:
17
Gruppearbejde – 20 minutter Hvilke udfordringer er de vigtigste for at få de organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger på plads? Brainstorm jer frem til de 3 vigtigste udfordringer Hvad skal der til for at fjerne barriererne? Brainstorm jer frem til 3 forslag
18
Fremlæggelse af gruppernes arbejde
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.