Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forældremøde kl. Helms Skole 2015/16

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forældremøde kl. Helms Skole 2015/16"— Præsentationens transcript:

1 Forældremøde 8.-9. kl. Helms Skole 2015/16
Dagens emne fra mig er en kort gennemgang af skolens og uddannelsesejledningens arbejde i skolen for at lede elever og forældre frem til beslutningen om hvilken ungdomsuddannelse, der vil være den rette at starte på efter 9. eller 10. kl. – Desuden ser vi kort på uddannelsessystemets muligheder og krav til den enkelte. Skulle jeg få sagt noget uklart eller er der spørgsmål må I gerne markere, så vi kan få det klaret med det samme. (Disse dias er at betragte som et oplæg frem til dias resten kan inddrages ved spørgsmål eller ved mere dybdegående information). Alternativt foredrag: (Udgangspunkt i dias 17 om uddannelsesparathed) Alle www adresser kan laves til hyperlinks ved at stille curseren efter dk og trykke return – derefter reorganiseres teksten – Siden med hjemmesideadresser kan måske så være udgangspunkt, så forældre/elever kan se hjemmesiderne og deres muligheder i praksis. Evt. med udgangspunkt i hvorfra der kan linkes til de øvrige. I øvrigt modtages gerne oplæg til andre måder at afholde informationsmøde på. Også gerne i f.eks. Prezi og helt anderledes.

2

3 Vejledningsaktiviteter i 7., 8., 9. kl.
Forældremøder (Forældrekursus) Uddannelse og job - obligatorisk emne i klassen SUK Festival i Slagelse (3. september 2015) Uddannelsemesser. Kollektiv vejledning / gruppevejledning / individuel vejledning Skole-hjem samtaler evt. med vejleder Erhvervspraktik uge 41 Introduktionskursus for 8. kl. Brobygning for enkelte elever (ikke uddannelsesparate) i 9. kl. Arbejde med uddannelsesplan / samtaler med elever, der har behov for det Endelig uddannelsesplan m. ansøgning til ungdomsuddannelse / 10. kl. – (Senest 1. marts) Vejledningsaktiviterne i 9. kl. er: Forældremøde – her i aften – information og et kort rids af uddannelsessystemet i forlængelse af det I måske kender fra hæftet i 8.kl. Forældrekursus - Da jeg ved, at nogle af jer allerede skal i gang med forældremøder i 8./9. klasse i næste uge, vil jeg bede alle om at slå et slag for det forældrekursus, som vil blive afviklet i løbet af oktober/november Fire moduler, fire forskellige steder med 14 dages mellemrum hver gang.  Invitation og program fremsendes ultimo august. Sidste år var det for 8. årgang, og de er jo 9. årgang i dette skoleår, men det udbydes ekstrraordinært i 14/15 for såvel 8. som 9 åtgangs forældre. Uddannelse og job i klassen – Det er et obligatorisk emne efter folkeskolelovens § 7 som skolen/klasseteamet/klasselæreren står for. Bl.a. information om og brug af vejledningsværktøjer som minfremtidk.dk med Spor og Selekt og ug.dk m.fl. Forberedelse og efterbehandling af vejledningsaktiviteter i samarbejde med UU SUK Festival i Slagelse 4. september – Slagelse Uddannelses- og Karriere Festival afvikles i 2014 på området ved Ungehuset, Xclass, Gymnasiet og Erhvervsgymnasiet og Selandia iøvrigt – Festivalen er obligatorisk i kl. med skolen, og er et godt tilbud til unge og forældre også i 9. kl. hvor valget er af ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. kl. er tættere på. Der er åbent indtil kl. 14 – I vil høre nærmere i pressen og via skolen, hvor der I øvrigt er der uddannelsesmesser andre steder bl.a. i København vist med aftenåbent en dag. Desuden vil det være fornuftigt at besøge de Åbent Hus og Informationsmøder, som de enkelte uddannelsessteder afholder som regel i januar måned – se oversigten i den nye version af hæftet Fremtidsparat om ungdomsuddannelser i region Sjælland (det nye hæfte vises) – Hæftet uddeles til samtlige elever i klasse og kan ses på vores hjemmeside uuvestsjælland.dk – desuden er der i klassen opslag om åbent hus datoerne. Det kan være fornuftigt at deltage de steder/uddannelser, som man evt. vakler mellem inden valget træffes. Kollektiv vejledning i kl. samt 10. kl. med vejlederen i klassesammenhæng om relevante emner som valg af arbejde med ug.dk og eVejledning, uddannelsessystemet, ungdomsuddannelsernes indhold og struktur, uddannelsesplaner (se bek.) - 2. fremmedsprog, vejledningsforløbet, intro, praktik, uddannelsesparat, m.m. I den kollektive vejledning skal eleverne udfordres i deres uddannelsesvalg Gruppevejledning i 8. kl. i løbet af efteråret især omkring uddannelsesønsker, uddannelsesparathed m.m. (efter bekendtgørelsen kun til ikke uddannelsesparate i kl.) Skole-hjem samtaler (evt. med vejleder) – i det omfang det ønskes af skolen eller elev/forældre vil jeg så vidt muligt være til rådighed efter forhåndsaftale – måske er det spørgsmål, som kan afklares telefonisk eller på eller måske hos e-Vejledningen. Erhvervspraktik i uge ? – seneste aflevering 5 arbejdsuger før praktikugens start – dvs. 23. august - eleverne skal selv finde praktikplads – der er enkelte særpraktikpladser, som søges via vejlederen f.eks. hos Forsvaret (se nærmere på hjemmesiden uuvestsjaelland.dk) – Tidspunktet er ofte udenfor den egentlige praktikuge, hvorfor det skal aftales med klasselæreren om det er OK. Ansøgningen motiveres og afleveres med påtegning fra klasselæreren til vejlederen i god tid inden tidsfristen udløb. Introduktionskursus 8. kl.: (Ny ordning) obligatorisk for alle elever i 8. kl. Det skal kvalificere og udfordre elevernes valg af ungdomsuddannelse efter kl. Afvikles 2+2 dage med en dag i løbet af året med SKILLS konkurrence i samarbejde med Selandia m.fl. - Der skal introduceres til mindst én erhvervsuddannelse eller erhvervsgymnasial uddannelse. 9. kl. Brobygning for enkelte ikke uddannelsesparate elever – Det er et forløb på en ungdomsuddannelse i lighed med 8. kl. introduktionskurser på 2-10 dage, som regel 1 uge på samme uddannelsesretning. Forløbet aftales med klasselærer og vejleder samt elev/forældre. Brobygning 2015: 9. kl. er omfattet af gældende ordning, hvor det er enkelte elever, som er i tvivl om deres valg af ungdomsuddannelse : Brobygning for 9. kl. elever, som i 8. kl. er erklæret ikke uddannelsesparate, kan tilbydes eleven. Arbejde med uddannelsesplan / samtaler med elever, der har behov for det – uddannelsesplanen fra 8. kl. bygges der videre på, så eleven er afklaret med hvilken ungdomsuddannelse eller evt. 10. kl. der skal fortsættes på efter grundskolens afslutning i 9. kl. eller evt. efter 10. kl. Uddannelsesvejlederen er til rådighed for de elever/forældre, som mener de har behov Ligesom skolen og vejlederen kan aftale samtaler med elever og/eller forældre om enkelte elever, som de mener der er behov for en snak med. F.eks. Elever forældre medet urealistisk uddannelsesønske og elever som ikke vil blive erklæret uddannelsesparat til den pågældende uddannelse. – mere om uddannelsesparathed senere - Endelig uddannelsesplan m. ansøgning til ungdomsuddannelse / 10. kl. - (Senest 1. marts) – den endelige uddannelsesplan og dermed uddannelsesplan afleveres senest 1. marts til skolen – processen startes så småt inden jul og intensiveres stærkt i slutningen af januar / starten af februar. NYT 2015: Uddannelsesparate elever og deres forældre har selv ansvaret for at udarbejde uddannelsesplan og tilmelde sig til ungdomsuddannelse, 10. kl. eller andet via den nationale portal - UU har ansvaret for at ikke uddannelsesparate elever udarbejder en uddannelsesplan og tilmelder sig ungdomsuddannelse, 10. kl. eller andet.

4 Erhvervspraktik Opleve og undersøge, hverdagen på en arbejdsplads.
En praktikuge er 37 timer normal arbejdstid i jobbet Sammenhæng med uddannelsesønske. Selv finde praktikplads / lave aftale Tænk også over alternative ønsker – det kan være svært at finde praktikplads Aflever praktikaftalen på skolen rettidigt Evt. dækning af transportudgifter. Særpraktik. Information om erhvervspraktik til elever og forældre Erhvervspraktik er en vejledningsaktivitet, som du har mulighed for at deltage i 9. og 10. kl. Her kan du opleve og undersøge, hvordan dagligdagen fungerer på en arbejdsplads. Det kan være et meget afklarende forløb i forhold til dine tanker om et fremtidigt uddannelsesønske. Før erhvervspraktikken Du skal selv finde din praktikplads – som udgangspunkt er alt muligt! Tal med dine forældre og din UU vejleder om dine ønsker og muligheder Tænk også over alternative ønsker – det kan være svært at finde praktikplads Sørg for, at praktikvært udfylder praktikaftalen Aflever praktikaftalen på skolen rettidigt (se dato i praktikaftale) Din UU vejleder mailer en bekræftelse på praktikaftalen til din praktikvært Du får selv en bekræftelse på praktikaftalen Kontakt din skole vedr. transport og om evt. dækning af transportudgifter Særpraktik er til dig som gerne vil i praktik følgende steder: Forsvaret, Rigshospitalet, Slagelse Sygehus, Slagelse Sygeplejeskole, Politiet, Forskningscenter Flakkebjerg, DMI, Beredskabsstyrelsen, Københavns Universitet og Kolonien Filadelfia. Disse praktikker ligger spredt over hele året. Der er kun få pladser, og der skal søges særskilt. Kontakt din UU vejleder for at høre mere, der er et særligt hæfte på uuvestsjælland.dk Særlige praktiksteder er forskellige tilbud om praktik i virksomheder og på særlige arbejdspladser. Hør nærmere hos vejlederen, som har en beskrivelse af mulighederne. Under erhvervspraktikken: Mød op på praktikpladsen med et positivt og åbent sind – så de gerne vil have praktikanter igen ☺ En praktikuge svarer til 37 timer indenfor normal arbejdstid (evt. weekend) Ved sygdom skal det meddeles til praktiksted og skolen hurtigst muligt Tal med din kontakt-/klasselærer på skolen, hvis du får problemer i praktikken Du kan ikke satse på, at du kan passe fritidsjob/-aktiviteter i praktikperioden Du er forsikret af Statens Forsikringsordning, når du er i praktik i en dansk virksomhed Efter erhvervspraktikken: Tal med dine forældre, kontakt-/klasselærer og dine kammerater om dine oplevelser Har du haft en usædvanlig oplevelse - god eller dårlig - så tal med din UU vejleder, det kan have indflydelse på, hvordan praktikken skal foregå fremover Mere information: Kig på Lad dig inspirere på (Jobkompasset og JobCity), og på (Spor/Selekt).

5 ug.dk

6 Uddannelser efter 9. og 10. klasse
Job eller uddannelse Erhvervsuddannelser (EUD) 1½ - 5 år Fx murer, smed, bager, elektriker, salgsassistent, social- og sundhedsassistent Gymnasiale uddannelser 3 år Stx Hhx Htx Hf (2 år) Flere muligheder Fx efterskole, produktionsskole, Erhvervsgrunduddannelse (egu) Kombineret ungdomsUddannelse Eux (4 år) Erhvervsuddannelser: vekseluddannelse / skiftevis på skole og i praktik. Krav: have gået 9 år i skole. Trækker stadig ikke fra at man har hørt godt efter… Gymnasiale uddannelser: Ligge på et rimeligt karakterniveau. Bemærk : EUX Andre muligheder: Efterskole, produktionshøjskole, erhvervsgrunduddannelse (egu) (forenklet uddannelse og beregnet til elever som har vanskeligt ved at klare sig) – Kombineret Ungdomsuddannelse (starter 1. januar 2015) 2 år (erhvervsassistent) – se senere Power Point. 9. eller 10. klasse

7 10. klasse på folkeskoler / 10. klasse-centre
Afklaringsforløb 10. klasse på folkeskoler / 10. klasse-centre 10. klasse på fri- og privatskoler 10. klasse på efterskoler og husholdningsskoler Produktionsskole Med afklaringsforløb menes muligheder for at finde ud af, hvilken ungdomsuddannelse man kan klare / man ønsker, hvis man er meget i tvivl. Men hvornår bliver man 100 % sikker? 10. kl. i Slagelse - Xclass - er et fint tilbud, med mange retninger men der er også andre muligheder fri- eller privatskole, efterskole, husholdningsskole.

8 Erhvervsuddannelse (EUD) 1
Fra august 2015: 4 hovedområder til 107 erhvervsuddannelser: Omsorg, sundhed og pædagogik Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelse Teknologi, byggeri og transport Adgangskrav: 2 i snit i både dansk og matematik. (Ellers prøve i juli samme år). De 4 hovedområder, som alene tjener et vejledningsformål i forhold til at signalere en skolekultur og en identitet til, som de unge skal se sig selv i forhold til. Der vil ikke blive placeret uddannelser under hovedområderne – (så dem kan vi kun gætte os til.)

9 Erhvervsuddannelse (EUD) 2
Efter kl.: Grundforløb 1. del og 2. del (20+20 uger) Hovedforløb – varighed er uddannelsesbestemt Unge under 25 år: Grundforløb 2. del Adgangsbegrænsning på nogle uddannelser til 2. del. EUX – senest 2 uger efter start på GF1 GF1 skal startes inden for 12 mdr. efter afslutning af folkeskolen – kan kun tilmeldes én gang til GF1 – GF1 kan ikke forlænges. Må ikke samlæses med ældre elever – ensartet opbygning på tværs af hovedområde – Fagretning er styrende for holddannelse og organisering. Valg af fagretning efter 2. uge – endeligt uddannelsesvalg ved afslutning af del 1. Adgangskrav til GF1: Karakteren 2 i dansk og matematik – Praktikaftale (giver altid adgang) – Optagelsesprøve og samtale. Eleverne skal ved afslutningen af GF1 frit kunne vælge mellem 107 uddannelser ved optagelse på GF2. Uddannelsesstedet har pligt til at vejlede eleven om realismen i uddannelsesvalget. Der vil være adgangskrav til hovedforløb, det er derfor vigtigt, at eleven tidligt vælger de nødvendige fag og niveauer på GF1.

10 Adgangsbegrænsninger gammel ordning I følgende EUD uddannelser er der pt. krav til, at eleven skal have en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, inden han/hun kan starte på et grundforløb Fotograf Frisør Mediegrafiker Kosmetiker Digital Media Fitness instruktør Beklædningshåndværker Teater-, udstillings- og eventtekniker Ædelsmed Sundhedsservicesekretær Film- og tv produktion Veterinærsygeplejerske Adgangsbegrænsningen betyder, at der skal være en praktikaftale hos en virksomhed inden eleven kan optages på uddannelsesindgangens grundforløb. Enkelte uddannelser har ”kvotepladser”, som særligt egnede elever på grundforløbet kan være heldige at få.

11 Gymnasiale uddannelser
STX – Studentereksamen Dansk A – Historie A – Engelsk B Religion C – Idræt C – Oldtidskundskab C – Matematik C – Fysik C – Samfundsfag C Kunstneriske fag C HHX – Højere Handelseksamen Dansk A – Engelsk A – Virksomhedsøkonomi B – Afsætning B – Samtidshistorie B – International økonomi B – Erhvervsret C – Matematik C - Samfundsfag C HTX – Højere Teknisk Eksamen Dansk A – Engelsk B – Matematik B – Fysik B – Kemi B – Teknologi B – Biologi C – Kommunikation/it C – Samfundsfag C – Teknologihistorie C HF – Højere forberedelseseksamen Dansk A - Engelsk B - Matematik C - Idræt C - Praktisk/musisk fag C - Biologi C – Geografi C - Kemi C - Historie B - Samfundsfag C - Religion C (EUX Gymnasial eud) En oversigt over de gymnasiale uddannelser – X - uddannelserne er 3 årige og kan startes efter 9. kl., hvis adgangskravene kan opfyldes. HF kan først startes efter 10. kl. eller senere. NB: EUX kræver en uddannelsesaftale (som alle EUD forløb) efter grundforløbet med en virksomhed og gennemføres sammen med en EUD. En stor del af fagene er obligatoriske på alle uddannelserne Man skal så sætte sig ind i de enkelte uddannelsers studieretninger på det konkrete uddannelsessted og vælge den retning som man har interesse for og/eller har brug for, hvis man ved hvad den gymnasiale uddannelse skal bruges til. Brug de enkelte uddannelsessteders hjemmesider samt fagvælgeren på ug.dk Læs meget mere på ug.dk

12 Gymnasiale optagelseskrav
Optagelseskrav på 3-årige gymnasiale uddannelser (STX, HTX,HHX) Folkeskolens obligatoriske prøver (FA) (5 bundne og 2 ved udtræk) Tysk eller fransk fra 7. klasse Uddannelsesplan Vurderet uddannelsesparat Optagelseskrav på 2-årig gymnasial uddannelse (HF) 10. klasseprøven mundtlig/skriftlig i dansk, engelsk og matematik. Folkeskolens afgangsprøve el. 10. kl. prøve i fysik/kemi Indstillet til folkeskolens afgangsprøve eller 10. klasse-prøve tysk/fransk (Tysk eller fransk fra 7. klasse) Opfylder man ikke disse krav, skal man til obligatorisk optagelsesprøve i dansk, engelsk og matematik samt andet fremmedsprog eller fysik/kemi (gymnasiet vælger) OG/ELLER samtale med henblik på en parathedsvurdering

13 Uddannelsesparat Skolen vurderer i samarbejde med uddannelsesvejlederen, om eleverne er parate til at fortsætte med en erhvervsuddannelse eller en gymnasial uddannelse efter grundskolen Personlige forudsætninger Sociale forudsætninger Faglige forudsætninger Alle elever i 8. kl. skal inden 1. december have vurderet deres uddannelsesparathed af skolen. Lærernes vurdering skal fremgå af elevplanen. Uddannelsesparate elever som falder i niveau bliver henvist til revurdering af deres uddannelsesparathed i UU.

14 Uddannelsesparat eksempler på hvad der indgår i vurderingen
Personlige udfordringer:   Eleven kan lade sin telefon ligge, når den ikke bruges i undervisningen   Eleven kan tage imod kritik uden at blive sur og gal  Når der er noget, han/hun ikke kan forstå, undersøges det  Sociale udfordringer: Eleven respekterer fælles regler, fx i klassen Eleven kan arbejde sammen med en, han/hun ikke selv har valgt Eleven kan tale, så andre kan forstå, hvad han/hun siger Faglige udfordringer: Eleven kender sine stærke og svage sider Eleven kan regne med brøker og decimaltal Eleven kan deltage i en samtale på engelsk og udtrykke sig i et sammenhængende sprog En anden måde at se uddannelsesparathed på: - elevens udfordringer kan f.eks. være som anført på denne PP. Skole og vejleder vurderer elevens generelle kompetencer. Det betyder, at man godt kan være uddannelsesparat, selvom man for eksempel ikke er dygtig i alle fag. Uddannelsesparat: Elever skal i 8. kl. dog have mindst 4,0 som gennemsnit i standpunktskarakter af de fag, der gives karakter i 8. kl. Elever i 9. eller 10. kl. elever, som ønsker en erhvervsuddannelse skal have mindst 2,0 i gennemsnit i hvert af fagene dansk og matematik Efter § 10 i bekendtgørelsen: Ved vurdering af de personlige forudsætninger skal indgå mindst: 1) Motivation til uddannelse og lyst til læring. 2) Selvstændighed, herunder at eleven tager initiativ i opgaveløsninger. 3) Der vil altid blive lavet en plan for, hvordan eleven kan få hjælp til at blive uddannelsesparat, så alle elever får den hjælp, de har brug for, til at blive parat til at begynde på en ungdomsuddannelse. Skolen vil iværksætte særlige undervisningsforløb/-tiltag. Indsatsen koordineres med UU, som har ansvaret for en særlig vejledningsindsats for de ikke uddannelsesparate elever. BEMÆRK: 2 cases, som er fundet og skrevet i Ringsted (sidst i diasserien) kan tages ind her, hvis man har tid og så bruges evt. også med arket om forældrenes eget barn.

15 Uddannelsesparat dette skal indgå i vurderingen:
Personlige forudsætninger:   Motivation til uddannelse og lyst til læring.   Selvstændighed - tager initiativ i opgaveløsninger.   Ansvarlighed, - forberedt til timerne. Mødestabilitet - rettidighed og lavt fravær. Valgparat i forhold til det forestående valg af ungdomsuddannelse eller andet Sociale forudsætninger Samarbejdsevne – kan løse opgaver sammen med andre, overholde fælles aftaler og bidrage positivt til fællesskabet. Respekt - udviser forståelse for andre mennesker. Tolerance - kan samarbejde med mennesker, der er forskellige fra en selv. Faglige forudsætninger: 8. kl. standpunktskarakter mindst 4,0 i gennemsnit 9. kl kl. ved søgning til EUD mindst 2,0 i dansk og matematik. ved søgning til GYM indgår standpunkts- og prøvekarakterer. Skole og vejleder vurderer elevens generelle kompetencer. Det betyder, at man godt kan være uddannelsesparat, selvom man for eksempel ikke er dygtig i alle fag. Uddannelsesparat: Elever skal i 8. kl. dog have mindst 4,0 som gennemsnit i standpunktskarakter af de fag, der gives karakter i 8. kl. Elever i 9. eller 10. kl. elever, som ønsker en erhvervsuddannelse skal have mindst 2,0 i gennemsnit i hvert af fagene dansk og matematik Skoleåret : kl. efter de hidtil gældende regler, hvor de parathedsvurderes ved slutningen af kl. Skoleåret : 10. kl. efter de hidtil gældende regler. Efter § 10 i bekendtgørelsen: Ved vurdering af de personlige forudsætninger skal indgå mindst: 1) Motivation til uddannelse og lyst til læring. 2) Selvstændighed, herunder at eleven tager initiativ i opgaveløsninger. 3) Ansvarlighed, herunder at eleverne er forberedt til timerne. 4) Mødestabilitet herunder rettidighed og lavt fravær. 5) Valgparat i forhold til det forestående valg af ungdomsuddannelse eller andet. Ved vurdering af de sociale forudsætninger skal indgå mindst: Samarbejdsevne, herunder at kunne løse opgaver sammen med andre, overholde fælles aftaler og bidrage positivt til fællesskabet. 2) Respekt, herunder at udvise forståelse for andre mennesker. 3) Tolerance, herunder at kunne samarbejde med mennesker, der er forskellige fra en selv. Faglige forudsætningen (§ 9) : 8. kl. standpunktskarakter mindst 4,0 i gennemsnit 9. kl kl. ved søgning til EUD mindst 2,0 i dansk og matematik. - ved søgning til GYM indgår standpunkts- og prøvekarakterer. Skolens leder indberetter senest 1. dec. til optagelse.dk oplysningerne, som skal være til rådighed for uddannelsesparathedsvurderingen herunder også ønske om ungdomsuddannelsesområde. UU foretager derefter en vurdering af om ikke uddannelsesparate unge i 8. kl. kan forventes at være parate efter 9. kl. Der vil altid blive lavet en plan for, hvordan eleven kan få hjælp til at blive uddannelsesparat ved slutningen af 9. kl., så alle elever får den hjælp, de har brug for, til at blive parat til at begynde på en ungdomsuddannelse. Skolen vil iværksætte særlige undervisningsforløb/-tiltag. Indsatsen koordineres med UU, som har ansvaret for en særlig vejledningsindsats for de ikke uddannelsesparate elever. BEMÆRK: 2 cases, som er fundet og skrevet i Ringsted (sidst i diasserien) kan tages ind her, hvis man har tid og så bruges evt. også med arket om forældrenes eget barn.

16 E-vejledning Få en app til telefonen! eVejledning
er et tilbud til alle, der har brug for vejledning om uddannelser og de erhverv, de kan føre til. eVejledning har åbent både om dagen, om aftenen og i weekenden. Du finder eVejledning på internettet på Få en app til telefonen! giver dig tid til at formulere dine spørgsmål i eget tempo og vende tilbage med flere spørgsmål Telefon giver mulighed for hurtige svar på dine spørgsmål eller en længere samtale om dine muligheder. Sms egner sig til korte spørgsmål Chat bringer dig i direkte dialog med en vejleder og giver mulighed for at modtage links undervejs. Efter endt chat kan du gemme dialogen. eVejlederen sidder klar på chatten og kan vejlede dig fra du logger på. Du kan spørge om alt, hvad der har med uddannelse og karriere at gøre. Måske har du brug for afklaring i forhold til dit uddannelsesvalg? Din datter eller en søn skal søge ind på en erhvervsuddannelse eller på gymnasiet, hvordan gør I? Du har brug for at høre om dine muligheder i forhold til videreuddannelse? Du har spørgsmål til en bestemt uddannelse?   Skal jeg vælge en erhvervsuddannelse eller en gymnasial uddannelse? Hvilke videregående uddannelser kan jeg tage senere? Hvor kan jeg tage grundforløb og hovedforløb? Hvordan får jeg en uddannelsesaftale? Hvad er forskellen på hhx, htx, stx og hf? Hvilken studieretning skal jeg vælge?

17 Her findes oplysninger
Alternativt foredrag: (Udgangspunkt i dette dias) Alle www adresser kan laves til hyperlinks ved at stille curseren efter dk og trykke return – derefter reorganiseres teksten – Siden med hjemmesideadresser kan måske så være udgangspunkt, så forældre/elever kan se hjemmesiderne og deres muligheder i praksis. Evt. med udgangspunkt i hvorfra der kan linkes til de øvrige. UU: Se hvad det er vi laver. Se de forskellige vejledningsaktiviteter der laves for jeres børn. Min fremtid: oplysninger om uddannelse og erhverv, først og fremmest SPOR… test med spørgsmål samt Selekt – med billeder. Klogere på sig selv, udvide sit valgrum, kende flere uddannelser Efterskole: økonomi, ledige pladser, et første indtryk af efterskoler inden man udvælger de der skal besøges (mindst 3 skoler) – Husk og brug efterskolernes dag i starten af september – desuden efterskolernes aften i januar. Men ellers ring til skolerne for at få en besøgsaftale. De tager gerne imod. Der er åbent hus på efterskoler i hele landet hvert år på Efterskolernes Dag sidste søndag i september og på Efterskolernes Aften den anden onsdag i januar. Husk at du altid kan kontakte efterskolerne og aftale et besøg. Efterskolernes Dag afholdes den 28. september 2014 fra kl Efterskolernes Aften afholdes den 14. januar 2015 fra kl UG oplysninger om uddannelse og erhverv. Undervisningsministeriets officielle uddannelseshjemmeside. Optagelse. Ved tilmelding/ansøgning til ungdomsuddannelse. Fremtidsparat: Er knyttet til hæftet om Ungdomsuddannelser i Region Sjælland her er bl.a. også årets version af hæftet om ungdomsuddannelser De enkelte uddannelsessteders hjemmesider giver specifikke oplysninger om netop dette uddannelsessteds uddannelser. Andre: Elevplan oplysninger om erhvervsuddannelser, fag på forskellige indgange osv. Praktikpladsen om ledige praktikpladser

18 Hvem kan tage EUD fra 2015? Tre hovedveje til at påbegynde en erhvervsuddannelse: Mindst 02 i hhv. dansk og matematik ved de afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse – samt folkeskoleelever -vurderet uddannelsesparat (sociale/personlige kompetencer) Elever med en uddannelsesaftale. Elever med anden ungdomsuddannelse, hvis niveauet i dansk og matematik er opnået. Herudover mulighed for optagelse via: Optagelsesprøve sidste uge i juni/ 1 uge i juli med samtale og helhedsvurdering. Forsøg med betinget optag og faglige kursusforløb.

19 EUD 2015

20 Skolerne kan herefter holdplacere på fagretninger
Grundforløb 1 Eleven har søgt ind på et hovedområde og en fagretning, uden forhånds tilkendegivelse af ønsket fagretning. Skolen udbyder et antal fagretninger indenfor hvert hovedområde – antal i dk? 2 ugers erhvervsintroducerende undervisning, der slutter med valg af fagretning og evt. EUX Skolerne kan herefter holdplacere på fagretninger Skolerne arbejder med at etablere det nye klassefællesskab, der skal være bærende for resten af grundforløb 1. Skolen skal vejlede mod relevant arbejdsmarked, kompetencer mv..

21 Grundforløb 2 Forventes i grundstruktur at minde en del om kendt grundforløb – dog mere brancherettet Flere grundfag – kræver tilpasning af lærerkompetencer Undervisningsplan – Ny beskrives Grundforløbsprøve Overgangskrav til hovedforløbet afventes – stor betydning for uddannelsen og skolerne

22 EUX

23 EUX NB! Kræver som EUD en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver
gymnasial EUD uddannelse, der kvalificerer til korte, mellemlange og lange videregående uddannelser. Visse videregående uddannelser kræver faglig suppleringskurser. Uddannelsen er fokuseret om er bredt udsnit af videregående uddannelser, dansk på A-niveau, engelsk på B-niveau og matematik og samfundsfag på C-niveau. samt et antal fag på A-, B- eller C-niveau. tilsammen mindst to fag på B-niveau eller højere. NB! Kræver som EUD en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver efter grundforløbet r EUX Kræver uddannelsesaftale med en arbejdsgiver/virksomhed efter grundforløbet i lighed med EUD uddannelser.

24 STX 3-årig gymnasial uddannelse, der kvalificerer til korte, mellemlange og lange videregående uddannelser. Visse videregående uddannelser kræver faglig suppleringskurser. Uddannelsen er fokuseret om er bredt udsnit af videregående uddannelser, afhængig af hvilken studieretning man vælger. Fagligt skal alle undervises i dansk og historie + 2 andre fag på A-niveau. Derudover normalt 3 på B-niveau og 7 på C-niveau.

25 HF En 2-årig gymnasial uddannelse efter 10. klasse
Kvalificerer til korte og visse mellemlange videregående uddannelser så som pædagog- og læreruddannelsen, mens andre mellemlange og lange videregående uddannelser kræver suppleringskurser i visse fag. Ingen årskarakterer; kun eksamen De næste 4 dias om de enkelte gymnasiale uddannelser lidt tættere på, hvis der spørges ind til forskellen.

26 HHX 3-årig gymnasial uddannelse, der kvalificerer til korte, mellemlange og lange videregående uddannelser. Visse videregående uddannelser kræver faglig suppleringskurser. Uddannelsen er fokuseret mod uddannelser indenfor handel, finans, kommunikation og jura, og er fagligt centreret om dansk, matematik, sprog, afsætning, samfundsfag, økonomi og erhvervsret. Heraf mindst 4 på A-niveau, 3 B-niveau og 1 C-niveau

27 HTX 3-årig gymnasial uddannelse, der kvalificerer til korte, mellemlange og lange videregående uddannelser. Visse videregående uddannelser kræver faglig suppleringskurser. Uddannelsen er fokuseret mod uddannelser indenfor teknologi, it, proces, biologi, fysik og kemi og er fagligt centreret om dansk, matematik, engelsk, fysik, kemi, teknikfag, it, samfundsfag og ide/teknikhistorie. Heraf mindst 3 på A-niveau, 3 B-niveau og 1 C-nivea

28 Styrker/udfordringer
Prøv at finde frem til dit barns styrker og udfordringer - det kan være både faglige og personlige! - måske har den unge et andet syn på sig selv?! Hvor ser jeg mit barns tre vigtigste styrker: 1. 2. 3. Hvad ser jeg som mit barns tre største udfordringer:

29 Mentor for unge på vej fra skolens 9.-10. kl.
Hvorfor en mentor? Den unges uddannelsesvejleder og skolen har sammen med den unge og forældre fundet ud af, at der er brug for en person til at hjælpe med at komme sikkert i gang med en ungdomsuddannelse eller i 10. Hvad er en mentor? Mentor er en voksen person, som har meldt sig frivilligt, der ud fra sine erfaringer fra livet og fra arbejdsmarkedet ved, hvilke kompetencer, som er vigtige at udvikle. Hvor lang tid? Den unge mødes med mentor, når der er brug for det. Et mentorforløb varer fra 3-6 måneder. Som regel med start i april og stop 31. august. Hvad kan en mentor? Lytte og give gode råd! Stille kritiske spørgsmål! Få øje på den unges talenter! Høre på den unges drømme! Hjælpe den unge med at sætte mål og med at forfølge dem! Hjælpe med mange andre spørgsmål! Det er er en overgangsmentor til at sikre og hjælpe i overgangen fra skolens kl. til det nye uddannelsessted som kan være 10. kl. eller erhvervs- eller gymnasial uddannelse. Hvad skal elev eller forældre gøre? Når eleven er gået ind på at have en mentor skal han eller hun være aktiv i kontakten med sin mentor. Det vigtigt for udbyttet af det at have en mentor, at den unge tager et ansvar for, at samspillet mellem den unge og mentor bliver godt. Se foldere om at have en mentor og om at være mentor.


Download ppt "Forældremøde kl. Helms Skole 2015/16"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google