Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skrivekursus 1.e ..

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skrivekursus 1.e .."— Præsentationens transcript:

1 Skrivekursus 1.e .

2 Formål med kurset At blive bedre til at skrive ved: Processkrivning:
Få indsigt i skriveprocessen og dens faser og få værktøjer til at mestre skrive- processens faser Samarbejde om skrivning Kunne benytte sig af coaching og respons

3 Opvarmningsøvelse Hurtigskrivning Regler: Skriv hele tiden Skriv i hele sætninger Se dig ikke tilbage Skriv i et bestemt antal minutter

4 Opgave: skriv i 6 minutter om:
Hvad synes du om at skrive? Hvordan gør du, når du skal skrive en opgave i dansk?

5 Skrivning er et håndværk, der kan læres
Tag en fase ad gangen (fx først skrive, senere rette) Lav omskrivninger Modtag og brug konstruktiv kritik undervejs.

6 To former for skrivning
Tænkeskrivning Ind-tekster Kommunikationsskrivning Ud-tekster For at udforske, opdage Måske usammenhængende Har et privat og personligt præg Man skriver for sig selv Tænkeskrivning kan give input til en skriftlig opgave, men kan ikke stå alene. Her må kommunikationsskrivning til For at meddele sig Sammenhængende Korrekt skriftsprog Man skriver for andre

7 Skriveprocessens faser
Forberedelse (idefasen) a. finde (finde stof til opgaven) b. fokusere (finde fokus og den røde tråd i opgaven) c. formgive (lave en disposition) 2. Formulering (skrivefasen) Skrive kladde 3. Forbedring (redigeringsfasen) Rette kladden. Start med det overordnede: Er der en rød tråd? Skal der mere med? Skal der laves om på rækkefølgen af afsnittene? Til sidst: er sproget godt og sammenhængende. Er det korrekt?

8 Forberedelse Finde-metoder: Hurtigskrivning Brainstorming Mind-map
Spørg: Hvem- hvad- hvor- hvornår- hvordan- hvorfor? De retoriske topoi: Definition Sammenligning og kontrast Årsag og virkning Eksempler

9 Forberedelse Findemetoder – fortsat Registreringsskrivning:
Hvad ved jeg? Hvad tror jeg, at jeg ved? Hvad vil jeg gerne vide?

10 Øvelse Hurtigskrivning (8 minutter): Skriv en barndomserindring

11 Telling eller showing? Telling: direkte beskrivelse fx: ”Jeg synes det er sjovt at gå i Tivoli, fordi man kan prøve sjove forlystelser” Showing: indirekte beskrivelse fx: ”I Tivoli kan man køre i den gamle rutsjebane, men selvom den er gammel, giver den stadig et sug i maven!”.

12 Principper for respons
Den, der giver respons, taler Den der får respons, lytter. Lad være med at forsvare eller forklare dig Den, der får respons, bestemmer, hvad der skal ske med teksten Responsregler i denne omgang: Peg på, hvad der er godt ved teksten Stil spørgsmål til det, du ikke forstår. Kom med forslag til forbedring

13 Giv respons – gå tre sammen
Den første læser sin tekst højt De to andre giver på skift respons efter denne model: Peg på, hvad der er godt ved teksten Stil spørgsmål til det, du ikke forstår. Kom med forslag til forbedring Skriveren lytter imens og noterer forslag Rollerne bytter Herefter skriver alle barndomserindringen færdig.

14 Lav et portræt af en fra klassen
1. Fordel interview imellem jer 2. Barndomserindringerne læses op i gruppen. De skal indgå i portrættet. 3. I interviewer hinanden vha. registreringsskrivning. En spørger, en anden svarer, den tredje tager tid – 6 min. pr. runde. Vigtigt, at tiden overholdes. 4. I skriver et udkast til et portræt på baggrund af interviewet. 5. Responsrunde som sidst. Portrættet gøres færdigt. 6. ”Offeret” godkender portrættet.

15 Portrætgrupper Alexander, Amanda, Mie Gustav, Gabriella, Marcus
Anders, Hakan, Joachim Christian B., Emilia, Oliver Jonas, Rasmus K., Sara Marc, Marie, Peter Andreas, Nathasja, Christian T. Rasmus M., Freja, Mohammad Sylvester, Jonathan N., Jonathan S.

16 Essay Skriv et essay om et af disse ord: Sne, brød, nat, at åbne døre, oplyse, hånd, drøm. Følg anvisningen Essay –trin for trin i Faglige forbindelser i dansk s.216 Gå sammen to og to om punkt 1. Giv hinanden respons på udkast undervejs.

17 Giv respons – gå 2-3 sammen
Den første læser sin tekst højt De to andre giver på skift respons efter denne model: Peg på, hvad der er godt ved teksten Stil spørgsmål til det, du ikke forstår. Kom med forslag til forbedring i forhold til: Fokus- skrives frem til en pointe? Konkret – abstrakt Eksempler? Citater? Levende sprog? Skriveren lytter imens og noterer forslag Rollerne bytter Herefter skriver alle essayet færdigt.

18 Evaluering Hvad har du lært af skrivekurset?
Hvad kan du tage med dig i arbejdet med dine skriftlige opgaver fremover? - skriv i 6 min.


Download ppt "Skrivekursus 1.e .."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google