Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind."— Præsentationens transcript:

1 Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind

2 VI VIL : – Velfærd, konkurrenceevne, sammenhængskraft HVAD ER vores udgangspunkt : –Arbejdsmarkedet –VEU ET FÆLLES ANSVAR : –Hvad kan AMU bidrage til

3 Danmark ligger i front i deltagelse i VEU Andel af 25-64-årige, der har deltaget i uddannelsesaktiviteter inden for de seneste 4 uger Pct.

4 60 % af beskæftigede og ledige deltager årligt i VEU Brug af VEU

5 VEU giver effekt Ca. 60 pct. af arbejdspladserne vurderer udbyttet af VEU som positivt Ca. 77 pct. af deltagerne oplever, at de har fået et godt fagligt udbytte Erhvervsrettet VEU for faglærte og ufaglærte har en positiv og vedvarende effekt på beskæftigelsesgraden Deltagelse i VEU medfører en generel tendens til at tage mere uddannelse i fremtiden - MEN………

6 Uanset virksomhedsstørrelse afhænger VEU-deltagelsen af medarbejdernes uddannelsesbaggrund Andel af beskæftigede deltagere i VEU-aktiviteter fordelt på virksomhedsstørrelse

7 SVAGHEDER Mest udsatte deltager mindst –ufaglærte –visse grupper af faglærte –læsesvage –manglende prioritering af virksomhederne –manglende motivation Problemer med at læse, skrive og/eller regne. –150.000 med markant utilstrækkelige basale færdigheder –op imod ¼ af arbejdsstyrken i varierende grad –primært koncentreret i gruppen af ufaglærte og faglærte. Virksomheder og arbejdspladser foretager ikke systematisk afdækning af medarbejdernes behov for kompetenceudvikling. –ufaglærte får i mindst omfang vurderet deres uddannelsesbehov. –virksomheder med få ansatte – en særlig udfordring

8 Efterspørgsel – og udbud af kompetencer KOMPETENCE - BALANCEN MARGINA- LISERING UDBUDUDBUD EFTERSPØRGSELEFTERSPØRGSEL FLASKE- HALSE

9 Hvad påvirker kompetencebalancen? Globalisering og den teknologiske udvikling Demografi Kompetencer opnået i grunduddannelses-systemerne Kompetencer opnået gennem voksen- og efteruddannelse VEU er håndtaget – her og nu

10 Vi har et fælles ansvar Den enkelte Virksomhederne Arbejdsmarkedets parter Staten

11 AMUs bidrag til en øget VEU-indsats Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse Ufaglærte og faglærte Ca. 2500 korte uddannelser fordelt på ca. 140 jobområder for ufaglærte og faglærte Ca. 140 udbydere – fordelt over hele landet Tilskuds-berettigede uddannelser med ingen eller mindre deltagerbetaling Mulighed for godtgørelse/lønkompensation Definerede mål - tilknyttet jobområder og beskrevede arbejdsmarkedsrelevante kompetencer Fleksibel tilrettelæggelse Praksisnær tilrettelæggelse

12 Børnehaven Myreturen Udfordringen –Servicelovens krav til pædagogiske lærerplaner for alle dagtilbud –Forældrebestyrelsen ønsker, en indsats indenfor temaet ”sprog” –Lille uddannelsesbudget – kun pædagogerne kommer afsted –Behov for at alle er klædt på til den fælles opgave Løsning –Pædagogmedhjælpere på AMUs: ”Pædagogiske lærerplaner i dagtilbud” (2 dage) ”Leg med sprog” (5 dage), som tilrettelægges i ’split’ over 1½ måned Ingen deltagerbetaling og VEU-godtgørelse Resultat –Hele personalegruppen opkvalificeres og alle har fået et fokus på indsatsen –Arbejdet har kunne hænge samme trods fravær af medarbejdere –Kursusbudgettet slår til

13 Plejehjemmet Solgården Udfordringen –Svært at rekruttere kvalificeret arbejdskraft –Svært at få fat i uddannede sosu-hjælpere og svært at finde tid til at opkvalificere nyrekrutterede, ansat ’fra gaden’ Løsning Alle nye uden grundudd. kommer på AMUs : –”Praktisk hjælp til ældre” (15 dage) og –”Arbejdsmiljø i sosu-arbejdet – etik og adfærd” (3 dage) Ingen deltagerbetaling og VEU-godtgørelse Resultat –Kvaliteten i arbejdet styrkes –Kurserne giver nogle af deltagerne motivation til på sigt, at tage en grunduddannelse –Ønsket om kurser breder sig til andre personalegrupper : Uddannede sosu-hjælpere og sosu-assistenter bliver obs på de mange efteruddannelsestilbud i AMU Også personalet i plejehjemmets køkken og på kontoret opdager, at AMU har uddannelsestilbud til dem

14 Sygehuset Udfordringen –Et højt arbejdstempo og stadige omstillinger slider på personalet på medicinsk afdeling –Problemer med kvalitet og arbejdsmiljø –Assistentgruppen har i lang tid ikke været på efteruddannelse –Sygeplejerskerne presser på med at få noget efteruddannelse –Kursusbudgettet er lille Løsning –I samarbejde med sosu-skolen tilrettlægges et samlet forløb for assistent-gruppen og sygeplejerskerne –De deltager sammen i AMUs : ”Medarbejderen som deltager i forandringsprocesser” (2 dage) ”Medarbejdernes personlige ressourcer i jobbet (4 dage) Deltagerbetalingen er 150 kr. pr. dag og der er VEU-godtgørelse til assistentgruppen –Endvidere deltager sosu-assistenterne i en faglig opkvalificering via AMUs : ”Pleje af patient med akut medicinsk sygdom” (20 dage) Kurset tilrettelægges i fire kursusperioder af fem dage Ingen deltagerbetaling og VEU-godtgørelse Resultat –Samarbejdet på tværs af personalegrupper styrkes –Tæt sammenhæng mellem uddannelses og arbejde – også så vagtplanen kan fungere –De gode vilkår på AMU, har lettet kursusbudgettet, så sygeplejerskerne også får den tidligere efterspurgte efteruddannelse udover deres deltagelse i AMU

15 Behovs-afklaring og efterspørgselsstyring Hvem afklarer/definerer behovet –Arbejdspladsen –Uddannelsesinstitutionen –Ansvarlige for udvikling af uddannelsesmål Fra ’undervisnings-leverandør’ til ’sparrings-partner om kompetenceudvikling’ Dialog, dialog, dialog


Download ppt "Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google