Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMinna Holmberg Redigeret for ca. et år siden
1
Forskning med og for studerende Thomas Illum Hansen, docent, ph.d., forskningsleder
2
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Eksempler på spændvidde Faglige udviklingsskoler Professionsdidaktik og læremidler Læremiddellab Læremiddeldesign og entreprenørskab Tegn på læring Inklusion og undervisningsdifferentiering i digitale læringsmiljøer It i den innovative skole - nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede It-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv
3
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler
6
Inklusion og undervisnings- differentiering i digitale læringsmiljøer IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv IT i den innovative skole - nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede T T D D O O T T D D O O T T D D O O Førmåling Slutmåling Opgavestilling og elevprodukter Ledelse og spredninger af brande, blomstringer og braklægninger Interventionslogikker og interventionspraksis Lærerpraksis
7
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler InputModifikatorerEffekter Teknologiske Didaktiske Organisatoriske Interventioner Skolekultur Konservativ Prøvende Integrerende Innovativ Skolekultur Konservativ Prøvende Integrerende Innovativ Skoletype Elevgrundlag Land/by Region Skoletype Elevgrundlag Land/by Region Infrastruktur Netværk Båndbredde Computere Tavler Infrastruktur Netværk Båndbredde Computere Tavler Skolekontekst Læringsmiljø Organisation LMS IT-support Pæd. Support Teamstruktur Organisation LMS IT-support Pæd. Support Teamstruktur Lærertype Linjefag It-didaktiske kompetencer Typiske roller Lærertype Linjefag It-didaktiske kompetencer Typiske roller UV-former Formidling Øvelse & refl. Undersøgelse Projekt UV-former Formidling Øvelse & refl. Undersøgelse Projekt Fagforståelse Basisfaglig Redskabsfag Kompetence Dannelse Fagforståelse Basisfaglig Redskabsfag Kompetence Dannelse Elevtype Engagement Grad af selv- stændighed IT-komp. Elevtype Engagement Grad af selv- stændighed IT-komp. Bundsgaard og Hansen 2013 21. årh. kompetencer Arbejdstid Innovativ undervisning Innovativ skolekultur
8
Typer af empiriindsamling I alt Opgavestillinger og elevprodukter i dansk, matematik, natur/teknik og biologi 464 produkter Heraf 97 dobbeltscorede Svarprocent: 71 Klasserumsobservationer i alle fag 634 strukturerede observationer Heraf 60 dobbeltscorede Lærerspørgeskema I og II 390 svar Svarprocent: 54/46 Vejlederspørgeskema Svarprocent: 87 % af skolerne Lederspørgeskema Svarprocent: 100 % af skolerne Elevspørgeskema1989 svar Svarprocent: 55 Kompetencetest 2263 svar Svarprocent: 83 Empiriindsamling i forbindelse med førmåling
9
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler
11
Visualisering af aktiviteter i en session i samfundsfag
12
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler
13
Undervisningsmønstre i udvalgte fag
14
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Opgavetyper i udvalgte fag
15
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Typer af studenterinddragelse Målgruppe Informant/respondent Assistent/medhjælper Ambassadører/formidlere Dataindsamler (observatør, interviewer…) Databearbejder (transskribent, scorer…) Interventionskonsulent Medforsker Praktikant Projektansvarlig (bachelorprojekt)
16
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Parametre for studenterinddragelse Lav grad af deltagelse–Høj grad af deltagelse Høj rammesætning–Lav rammesætning Lav grad af autonomi–Høj grad af autonomi Ansvar for delprocesser–Ansvar for projekter
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.