Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter i uge 46 og 47

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter i uge 46 og 47"— Præsentationens transcript:

1 Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter i uge 46 og 47

2 Velkommen! I uge 46 og 47 afvikler vi årets nationale kampagne for digital kommunikation med det offentlige. I år sætter vi særligt fokus på dem, der har svært ved at bruge en selvbetjeningsløsning på borger.dk eller læse sin digitale post. Det er bl.a. nogle blandt de unge, ældre, socialt udsatte og ikke-vestlige indvandrere. Derfor opfordrer vi frivillige organisationer og offentlige myndigheder, der har kontakt med de grupper, til at lave en aktivitet i de to kampagneuger. Formålet er at hjælpe dem, der har svært ved det digitale. I kan hjælpe på mange måder. Alt fra et nyt arrangement til lidt ekstra fokus på det, I allerede gør. Alt sammen kan bidrage, skabe opmærksomhed og gøre en forskel. På de næste sider har vi samlet nogle idéer til aktiviteter i kampagneugerne. I er meget velkomne til at lade jer inspirere. På borger.dk/kampagne ligger informationsmaterialer, I frit kan anvende. Vi hører gerne fra jer – send input til Tak, fordi I vil være med. Og god fornøjelse!

3 Målgrupper Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet en segmentanalyse blandt målgrupper, der er udfordrede i forhold til den digitale kommunikation. Her er de udfordringer, som er udbredte i målgrupperne. Segmentanalysen findes på Unge på år Synes ikke, digital selvbetjening og Digital Post er særligt relevant, men at det derimod kan være svært og uoverskueligt Foretrækker i sammenhænge personlig hjælp Ikke-vestlige indvandrere Har svært ved it og oplever sprogproblemer Foretrækker hjælp på fx biblioteker og sprogskoler Ufaglærte 30+ Synes, at digital selvbetjening er uoverskueligt og irrelevant Har svært ved at læse og bruge it generelt Kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister og socialt udsatte Mangler motivation Synes, det er for upersonligt og besværligt Er skeptiske over for det offentlige Har svært ved NemID og derfor brug for personlig hjælp Ældre og borgere i ændrede livssituationer Er skeptiske og nervøse for, at oplysninger går tabt Savner den personlige kontakt og tovejs- kommunikation Oplever det som besværligt at få og bruge NemID Har svært ved at navigere i det offentlige system overhovedet – måske pga sygdom.

4 Indhold Aktiviteter på Facebook Borgerservice to-go
Info-arrangement om læseadgang for pårørende It-café Digitalt generationsmøde Website Digitalt kørekort Materiale handout Materialer – et overblik

5 Aktiviteter på Facebook
Hvad: Brug Facebook! Hvis I ikke har jeres egen Facebook-side, kan I samarbejde med andre sider, hvor jeres målgruppe kommer. Det kan f.eks. være Landsforeningen for Fleks- og Skånejobbere, Ældresagen, Mød os – indvandrere i København og Århus, Folkebevægelsen mod ensomhed og mange flere. Hvordan: Udforme opslag, som I ønsker at slå op på siden. Sørg for, at indholdet er relevant for lige præcis de målgrupper, I vil have fat i. Opslagene må gerne være lidt forskellige. Det kan være et billedopslag, et link eller en video. Lav fx det ene opslag til en lille konkurrence. Find ud af, hvad man kan vinde, og hvordan man deltager. Det nemmeste er at lave en konkurrence, hvor folk deltager ved at svare på et spørgsmål i kommentarfeltet. Husk, at det ikke er tilladt at lave konkurrencer, hvor man opfordrer folk til at dele opslaget. Hvor og hvornår: Denne aktivitet kan foregå løbende over begge uger. Lav en plan for, hvilke opslag I lægger op hvornår. Et godt pejlemærke er at gøre det i tidsrummene og Hvis I har jeres egen Facebook-side, kan I også tjekke, hvornår jeres fans er mest aktive. Få en Facebook-pakke, I kan bruge direkte Bagerst i idekataloget finder I to eksempler på Facebook-aktiviteter. I er velkomne til at bruge eksemplerne direkte. Materialer: Posts til Facebook Budskabspapir Kampagnefilm Annoncer Målgrupper: Unge Ufaglærte medarbejdere 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer Socialt udsatte

6 Borgerservice to-go Hvad: Hvordan: Materialer: www.borger.dk/kampagne
Borgerservice to-go handler om at flytte jeres tilbud ud til de steder, hvor jeres målgruppe færdes. På den måde får I mulighed for at møde dem, der ikke normalt bruger jeres tilbud, og høre om deres udfordringer, og hvordan I kan hjælpe dem. Hvordan: Planlæg borgerservice to-go i god tid, så I kan nå at fortælle om det i forvejen. Hvis I laver borgerservice to-go i forbindelse med undervisning på fx en sprogskole eller folkeskole, kan læreren gøre opmærksom på det inden og sørge for, at alle husker deres NemID. I kan bruge Borgerservice to-go på forskellige måder. Det kan fx være til: undervisning uddeling af materialer spørgetime Hvor og hvornår: Det er en god idé at lave borgerservice to-go i samarbejde med de foreninger eller institutioner i området, som har kontakt med den målgruppe, I gerne vil nå. Hvis det fx er unge, kan det være en god idé at samarbejde med en folke- eller ungdomsskole. Det kan også være mere uformelt i shoppingcentre eller på det lokale bibliotek. Kontakt stedet og undersøg, hvor og hvornår det giver bedst mening for jer at komme forbi. Materialer: Foldere og faktaark Postkort om Digital Post Plakater Visitkort om Digital Post Målgrupper: Unge Ikke-vestlige indvandrere Ufaglærte medarbejdere 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer Socialt udsatte

7 Info-arrangement om læseadgang for pårørende
Hvad: Pårørende er ofte den allervigtigste kontaktflade til de borgere, der ikke har så let ved den digitale kommunikation med det offentlige – og med it generelt. Læseadgang er en god mulighed, hvor borgeren kan give den pårørende læseadgang til sin digitale post, så den pårørende kan læse med og guide. Hvordan: Planlæg et arrangement i de rammer, der er mest nærliggende for jer. Saml foldere og faktaark, som er let for den pårørende at orientere sig i og evt. give videre. Hvor og hvornår: Arrangementet kan holdes på biblioteket, i et indkøbscenter, i fitnesscenteret, på s- togsstationen. Det er ikke fakta-tungt, men handler mere om at informere om muligheden for læseadgang. Vælg et tidspunkt på dagen, hvor der er mange mennesker – typisk morgen og eftermiddag. Materialer: Folder: ”Til dig, der har svært ved det digitale” Annonce om læseadgang Faktaark Visitkort Målgrupper: Ikke-vestlige indvandrere Ufaglærte medarbejdere 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer

8 It-café Hvad: Materialer: www.borger.dk/kampagne Hvordan:
Alle, der har behov for at vide mere eller få hjælp, kan komme forbi til en god kop kaffe og få vejledning og hjælp til deres konkrete situation. Hvordan: Indret et caféområde, hvor borgere kan få hjælp til digital selvbetjening og fx gå ind og se sin digitale post. Hav informationsmateriale om de digitale selvbetjeningsløsninger og eventuelt også noget af det merchandise, der bliver stillet til rådighed i kampagnen, klar. Annoncér arrangementet de steder, hvor borgerne færdes, fx via opslag i borgerservice, svømmehallen, sportsklubber, på biblioteket, hos aftenskolerne mv. Brug også kommunens og bibliotekets hjemmeside og Facebook-side samt andre relevante nyhedskilder. Det kan være en god idé at opfordre borgeren til at medbringe sin computer, da nogle er mest trygge ved at bruge deres egen. Hvor og hvornår Aftenskolerne vil gerne bidrage til kampagnen som et sted, man kan henvende sig, hvis man har brug for it-hjælp. Derfor er det oplagt at kontakte lokale aftenskoler og høre, om de vil være vært for en it-café. Materialer: Folder: ”Til dig, der har svært ved det digitale” Faktaark om digital kommunikation med det offentlige + sådan oplyser borgeren om ændringer digitalt (UDK) Postkort om Digital Post Visitkort Målgrupper: Unge Ikke-vestlige indvandrere Ufaglærte medarbejdere 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer Socialt udsatte

9 Digitalt generationsmøde
Hvad: De unge er teknisk dygtige, fordi de er vokset op med computeren og mobiltelefonen. Ældre har derimod erfaringer fra tiden før internettet og kan derfor forholde sig reflekteret til formålet med teknologien og informere de unge om det offentlige. Hvordan: Inviter de ældre. Hvis I selv er en ældreorganisation, har I måske kontakt til ældre, der gerne vil deltage. Ellers kan I kontakte det lokale ældreråd, aktivitetscentre, ældreklubber eller andre frivillige organisationer. Kontakt skoleklasser fra fx gymnasieskolerne, teknisk skole eller en højskole med henblik på at lave et digitalt generationsmøde Lav konkrete opgaver, som de unge og ældre kan løse i fællesskab – fx at logge på Digital Post og lave en mappe, finde en konkret selvbetjeningsløsning mv. Eventen kan eventuelt indeholde et kort oplæg (max 10 minutter) fra en ældre it-bruger, der fortæller om sine udfordringer og positive erfaringer. Formen skal passe de ældre, der deltager. Og et kort oplæg (også max 10 minutter) rettet mod de unge, der forklarer, hvordan teknologi og digital selvbetjening er relevant for dem. Hvor og hvornår Start fx med at kontakte skolerne og hør, om de vil deltage. De kan evt. stille lokaler til rådighed. Men der kan også være andre oplagte muligheder i jeres lokalområde. Materialer: Drejebog og invitation inkl. opgaver til et generationsmøde ligger på borger.dk/kampagne Folder: ”Til dig, der har svært ved det digitale” Faktaark om digital kommunikation med det offentlige Plakater– via borger.dk/kampagne Målgrupper: Unge Borgere i ændrede livssituationer Ældre

10 Brug jeres hjemmeside Hvad: Materialer: www.borger.dk/kampagne
Brug jeres hjemmeside til at sætte fokus på den digitale kommunikation med det offentlige. Det er en nem måde at få ekstra synlighed i kampagneugerne. Hvordan: Digitaliseringsstyrelsen stiller online-materialer til rådighed, der kan bruges direkte på jeres site: Læg webbannere eller kampagnefilmene på jeres forside. Gør opmærksom på aktiviteter på jeres hjemmeside og/eller Facebook-side. Hvor og hvornår: Annoncerne og/eller webbannere kan ligge på jeres website. Det kan være en god idé at skifte dem ud løbende, så indholdet varierer, og så jeres besøgende ikke bliver blinde over for det. Materialer: Webbanner til jeres website Annoncer: "Husk at tjekke din digitale post og opgiv og mobilnummer" Ikon: Digital post fra det offentlige Kampagnefilm med budskabet: Husk at læse din digitale post og opgiv og telefonnummer. Målgrupper: Alle

11 Digitalt kørekort Hvad: Materialer: www.borger.dk/kampagne Hvordan:
Digital Post og digital selvbetjening kan helt oplagt indgå i undervisningen på skoler og uddannelsessteder. Målet er, at eleverne udfører konkrete opgaver, der involverer digital kommunikation med det offentlige. Aarhus Kommune og biblioteker har udarbejdet et anvendeligt læringsredskab, som allerede er testet og anvendt blandt flere skoler og med stor tilfredshed. Du finder det her: Hvordan: Lav en aftale med de lokale skoler, ungdomsuddannelser og sprogskoler om at komme ud og fortælle om digital kommunikation med det offentlige. Gør præsentationen kort og vedkommende. Anvend digitalabc.dk og find inspiration på borger.dk/kampagne under ”Præsentationer”. Mange unge har bærbare computere med i skole, så det er en god idé at opfordre dem til at gå ind og tjekke deres digitale post. I kan også være til stede i kantinen i frokostpausen og holde ”spørgecafé”. Lav en aftale med uddannelsesstedet om dette. Hvor og hvornår: Særligt sprogskolerne, ungdomsuddannelserne og VUC er oplagte steder. Kontakt skolens kontor og aftal, hvornår det giver bedst mening for jer og dem, at I kommer forbi. Materialer: Folder: ”Til dig, der har svært ved det digitale” Faktaark om digital kommunikation med det offentlige App’en: NemQuiz til unge Præsentationer til unge Målgrupper: Unge

12 Del materialer ud og skab opmærksomhed
Hvad: Digitaliseringsstyrelsen har en lang række materialer, der kan deles ud på gaden, i indkøbscentret, i foreninger, sprogskoler, VUC, ældrecentre osv. Hvordan: Besøg kampagnens hjemmeside, og beslut jer for, hvilket materiale I vil anvende. Det kan enten være helt konkret materiale, der vejleder og guider i Digital Post og digital selvbetjening. Det kan også være enklere materiale, som bare vækker en interesse, f.eks. postkort eller annoncer. Lav en stand med materialer, roll-ups og gerne noget spiseligt, så folk bliver lokket til. Det kan være bolsjer, frugt eller kage. Hvor og hvornår: Tidspunktet afhænger selvfølgelig af de folk, I gerne vil have fat i. Der kan hentes inspiration til målgruppernes berøringsflader mv. i den segmentanalyse, der ligger på borger.dk/kampagne, som berører de mange målgrupper. Materialer: Foldere og faktaark Postkort Plakater Visitkort Bolsjer Roll-ups – find dem på Målgrupper: Unge Ikke-vestlige indvandrere Ufaglærte medarbejdere 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer Socialt udsatte

13 Materialer – et overblik
Find materialer, der er relevante for jeres arrangement og den målgruppe, I ønsker at ramme på Folder: ”Til dig, der har svært ved det digitale” Faktaark om digital kommunikation med det offentlige Faktaark: Sådan oplyser borgeren om ændringer digitalt Webbaner til jeres website: Der findes en lang række webbannere, der er målrettet forskellige målgrupper og situationer. Annoncer: "Husk at tjekke din digitale post og opgiv og mobilnummer" Posts til Facebook til forskellige målgrupper Postkort: Husk at tjekke din digitale post Ikon: Digital post fra det offentlige Kampagnefilm: Husk at læse din digitale post Plakater: Husk at tjekke din digitale post Gulvklistermærker: Husk at tjekke din digitale post Visitkort: Husk at tjekke din digitale post Billeder målrettet unge, ældre og familier Spørgsmål? Skriv til: Borgerservice og biblioteker modtager merchandise (tasker og bolsjer) i uge 44/

14 Facebook-pakke vol. 1 Hvis I ønsker at lave aktiviteter på Facebook, kan I finde eksempler på opslag her, som I kan hente på kampagnesiden:

15 Facebook-pakke vol. 2 Her er flere eksempler på Facebook-opslag:


Download ppt "Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter i uge 46 og 47"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google