Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAksel Christensen Redigeret for ca. et år siden
1
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback
2
2 ▪ Regionshospitalet Randers Hvad er 360°’s feedback 360°’s feedback er en formativ helhedsorienteret kompetencevurderingsmetode. Data indsamles fra et antal samarbejdspartnere, der oplever, hvordan personen fungerer i praksis. Data sammenholdes med personens egen vurdering af egen adfærd. Metoden kan anvendes til at udpege mulige udviklingsområder.
3
3 ▪ Regionshospitalet Randers Målgruppe Alle uddannelseslæger ansat på RRA skal have foretaget 360°’s feedback mindst én gang i løbet af deres ansættelse KBU-læger efter 4 måneders ansættelse I-læger efter 8 måneders ansættelse H-læger 6 måneders før ophør af ansættelse AP-læger efter 3 måneders ansættelse i akutafdelingen
4
4 ▪ Regionshospitalet Randers Medvirke til at kvalificere yngre læger til at matche den moderne lægerolle Medvirke til at opfylde krav fra specialernes målbeskrivelser Bidrage til en fortsat velfungerende feedbackkultur 360°’s feedback kan også bruges i forbindelse med håndtering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb, til evaluering af speciallæger og andre personalegrupper end læger. Formål
5
5 ▪ Regionshospitalet Randers Fokusområder I den lægelige videreuddannelse sætter modellen fokus på kompetencer indenfor de fire ”bløde” lægeroller:
6
6 ▪ Regionshospitalet Randers SAMARBEJDER 1. Empati - kan omgås andre - beder om input fra andre, når det er relevant - stiller afklarende spørgsmål i en samtale - er i stand til at sætte sig ind i andres situation - evner at opfange og forstå hvad andre føler 2. Tillidsskabende - udviser tillid til kollegers evner, beslutninger mv. - patienter har tillid til denne person - andre samarbejdspartnere har tillid til denne person 3. Kender egne grænser - beder om hjælp ved for store belastninger - involverer kolleger når det er nødvendigt - er bevidst om egne grænser KOMMUNIKATOR 4. Lytte - lytter aktivt i en samtale - er nærværende under en samtale - giver andre ”plads” i en samtale - har situationsfornemmelse - udviser indlevelsesevne 5. Samtale - tilpasser sit sprog til målgruppen - tilpasser sit sprog til situationen - forklarer tingene enkelt og forståeligt - giver andre tid til at formulere spørgsmål 6. Kritik - agerer konstruktivt på kritik - kan acceptere kritik fra andre PROFESSIONEL 7. Ansvarlighed - respekterer andres roller - kommer til tiden - følger op på egne arbejdsopgaver - giver rapport struktureret og udtømmende - udviser ansvarlighed over for fælles arbejdsopg. - arbejder på at forbedre egne præstationer 8. Ansvarlighed overfor patienter - tager hånd om og guider patienten - informerer patienterne om evt. komplik ved beh. - Involverer patienten i beslutninger om behandling - omtaler patienter respektfuldt 9. Beslutningsevne - indhenter nødvendige informationer - træffer beslutninger i tide - omsætter beslutning til handling LEDER / ADMINISTRATOR / ORGANISATOR 10. Stress tolerance - bevarer overblikket under pres - prioriterer opgaver under pres - bevarer roen under belastninger 11. Prioritering - evner at udnytte egne ressourcer - kan træffe vanskelige beslutninger - prioriterer arbejdsopgaverne - prioriterer ressourcer, tid mv. - udviser overblik - uddelegerer arbejdsopgaver 12. Feedback - giver feedback - er konstruktiv i sin feedback
7
7 ▪ Regionshospitalet Randers Svarmuligheder Skala Næsten aldrig = 0 Sjældent = 1 Af og til = 2 Oftest = 3 Altid = 4 Er der spørgsmål, som du ikke kan svare på, så undlad at svare. Det registreres som "Ved ikke"/"Ej svar" i rapporten. Der er også mulighed for at knytte kommentarer til besvarelsen Denne læge bør blive ved med…? Denne læge bør holde op med…? Denne læge bør begynde på…? Fri kommentarboks
8
8 ▪ Regionshospitalet Randers Uddannelseslægen selv Yngre læge kollegaer Speciallæge kollegaer Plejepersonale Andre 1 fx ambulatorie- og operationssygeplejersker, jordemødre m.fl. Andre fx sekretærer, eksterne samarbejdspartnere m.fl. Min. 12 og max. 16 respondenter Respondentgrupper
9
9 ▪ Regionshospitalet Randers En feedbackfacilitator (FF) sætter evalueringen i gang med en invitationsmail til YL YL besvarer selv spørgeskemaet og inviterer de respondenter, der ønskes De inviterede respondenter modtager deres invitation pr. mail. og besvarer spørgeskemaet elektronisk og anonymt via link FF danner en rapport med data og afholder feedbacksamtalen med YL på baggrund af rapporten YL og FF udarbejder en udviklingsplan, som YL præsenterer for hovedvejleder ve næste samtale Proces
10
10 ▪ Regionshospitalet Randers Ressourceforbrug Tidsforbrug 10 min. pr. respondent 10 min. + 1 time pr. facilitator 10 min. + 1 time pr. YL Webbaseret/elektronisk Alt er automatiseret og kører via mail Rapporten dannes i systemet Der optræder ingen regnefejl
11
11 ▪ Regionshospitalet Randers Etik Alle besvarelserne er anonyme Feedback må kun gives af certificerede FF’ere Rapporten tilhører den yngre læge Rapportens indhold er fortroligt, medmindre der i rapporten fremkommer oplysninger, som tyder på problemer af - arbejdsretslig karakter (ledende overlæge inddrages) - uddannelsesmæssig karakter (UAO inddrages) Indholdet i udviklingsplanen er ikke fortroligt – indsatsområder for navngivne uddannelseslæger kan fx drøftes på afdelingens interne vejledermøder Problematiske rapporter kan på et overordnet niveau og i anonymiseret form diskuteres mellem FF’ere
12
12 ▪ Regionshospitalet Randers Flere oplysninger På RRA’s hjemmeside for lægelig videreuddannelse findes Manual for elektronisk 360°’s feedback på RRA Pjecer til uddannelseslæger hhv. respondenter Liste over FF’ere Yderligere oplysninger fås hos RRA’s uddannelseskoordinerende læge Anita Sørensen anison@rm.dk, 784 20177anison@rm.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.