Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)"— Præsentationens transcript:

1 Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)
H.C. Ørsted Gymnasiet på Frb. Fællespædagogiske dage - juni 2015

2 Gruppefeedback – hvorfor?
Generelt Gruppefeedback – hvorfor? Eleverne får mundtlig feedback i stedet for skriftlig feedback Mange elever får aldrig læst de skriftlige rettelser og kommentarer igennem Læreren anvender sin rettetid på at give mundtlig / direkte feedback Det er problem at finde tid til at give individuel mundligt feedback til alle elever – derfor er gruppefeedback effektivt Gruppefeedback betyder at eleverne også kan lære noget af andres fejl Meget feedback er den samme for mange elever

3 Gruppefeedback - forudsætninger
Generelt Gruppefeedback - forudsætninger Formålet med evalueringsformen skal være klart for eleverne Hvorfor benyttes denne form for feedback Hvad er elevernes udbytte ved denne form for feedback Hvad er det præcist der evalueres Hvad er der fokus på? / hvilken retning har feedback Fokuspunkter er i overensstemmelse med de opstillede krav til opgaven Formen skal være tydelig / hvilke ”spilleregler” benyttes Hvad er lærerens rolle og hvordan arbejder læreren i denne sammenhæng Hvad er elevens rolle og hvad er elevens eget bidrag i denne sammenhæng

4 HUSK !! Evaluering skal have et mål:
Generelt HUSK !! Evaluering skal have et mål: Evalueringens formål - HVORFOR Evalueringens genstand – HVAD Evalueringens metode: Evalueringstidspunkt – HVORNÅR Evalueringsteknik – HVORDAN Evaluator - HVEM Evalueringens sammenligningsgrundlag Evalueringens interessenter / aktører Hvem skal bruge resultaterne? Hvordan skal resultaterne bruges? Hvad skal resultaterne bruges til?

5 Gruppefeedback på individuelle arbejder – forudsætninger:
Eksempel Gruppefeedback på individuelle arbejder – forudsætninger: Læreren har ikke rettet / set elevens aflevering igennem Elevens arbejde foreligger i fysisk form (udskrevet) Læreren sidder med et eksempler af opgaven Eleven sidder med et eksemplar af opgaven Eleverne får udleveret evalueringsarket Fokuspunkter er i overensstemmelse med de opstillede krav til opgaven

6 Gruppefeedback på individuelle arbejder - evalueringsark
Eksempel Eksempel: Biologi rapport 1.G – 2. semester Fokus: Korrekt opbygning og besvarelse af rapport

7 Feedback individuelle arbejder. Situationen
Eksempel 3 til 4 elever sidder sammen med læreren Gruppen beslutter hvilken elev der får den grundigste gennemgang af opgaven. Læreren påbegynder rette arbejdet med ”øje for” fokuspunkter Læreren ”taler sig” højt gennem rette arbejdet og skiver notater/rettelser i sit eksemplar af opgaven Eleverne følger med i rette arbejdet og nedfælder egne relevante notater/rettelser i eget eksemplar af opgaven samt ”sætter hak” i evalueringsarket Eleverne udfylder den resterende / nederste del af evalueringsarket Eleven giver sit bud på en karakter med begrundelse i hvad vor godt / hvad var mangelfuldt / fejl mm Karakteren drøftes Læreren skimmer de øvrige opgaver igennem for at tjekke at eleverne har ”fået øje” på relevante rettelser Øvrige elevers karakter drøftes

8 Gruppefeedback individuelle arbejder. Tidsforbrug
Eksempel Elevernes arbejder skal printes ud Evalueringsark skal konstrueres / printes ud Eleverne skal introduceres til hvad der skal ske og hvordan Der skal laves arbejdsopgaver til klassen – så de laver noget meningsfyldt medens der rettes. 6 grupper i en klasse a 20 min  120 min 1 blok + 1 studietidsblok  Det går langsommet i starten og hurtigere til sidst: Man skal lige finde rytmen og nedslagspunkterne Eleverne er mere forberedt på hvad der skal ske mod slutningen


Download ppt "Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google