Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for."— Præsentationens transcript:

1 25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. 1.Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”.

2 En virksomhed kan kun sælge sine varer, hvis der er kunder, der har behov og penge. 25.2 Efterspørgsel Der skal med andre ord være efterspørgsel efter varerne. Ved efterspørgsel efter en vare eller serviceydelse forstås den:  mængde, der i løbet af en  periode kan sælges på et  marked.

3 Friis Sko, der producerer modestøvlen High Heel, har vurderet efterspørgslen således: 25.2 Efterspørgsel Efterspørgslen efter mode-støvlen High Heel har været på:  8.000 par  i 1. kvartal  i Danmark.

4 Bemærk at efterspørgsel ikke måles i kr., men i enheder, (fx i par, stk., kg eller liter). 25.2 Efterspørgsel Efterspørgslen efter mode-støvlen High Heel har været på:  8.000 par  i 1. kvartal  i Danmark.

5 Efterspørgslen angives for et afgrænset tidsrum, (fx for en dag, uge, måned, kvartal eller år). 25.2 Efterspørgsel Efterspørgslen efter mode-støvlen High Heel har været på:  8.000 par  i 1. kvartal  i Danmark.

6 Efterspørgslen angives for et afgrænset marked, (fx en bestemt målgruppe, by, region eller land). 25.2 Efterspørgsel Efterspørgslen efter mode-støvlen High Heel har været på:  8.000 par  i 1. kvartal  i Danmark.

7 25.2 Efterspørgsel For en sælger er det vigtigt at kende de efterspørg- selsforhold, der påvirker efterspørgslens størrelse. Forhold, butikken ikke kan påvirkeikke kan påvirke Forhold, butikken kan påvirke kan påvirke Forhold, butikken selv fastlægger selv

8 25.2 Efterspørgsel Sælger skal kende de forhold, der kan påvirke efterspørgslens størrelse (efterspørgselsforhold). Forhold, butikken ikke kan påvirkeikke kan påvirke Forhold, butikken kan påvirke kan påvirke Forhold, butikken selv fastlægger selv

9 Fashion Shoe fastlægger selv produkt, pris, beliggenhed (place) og promotion (de 4 P’er). 25.2 Efterspørgsel Produkt: Sortiment Kvalitetsniveau Design Emballage Pris: Salgspris Betalingsbetingelser Prisniveau i forhold til konkurrenterne Beliggenhed (place): Beliggenhed Distributionskanaler Medlem af en kæde Lager og opbevaring Promotion: Personlig salg Reklame og PR Sales promotion Butiksindretning Forhold, butikken selv fastlægger

10 Fashion Shoe kan påvirke de efterspørgselsforhold, der findes i butikkens nærmiljø. 25.2 Efterspørgsel Forhold, butikken kan påvirke KunderLeverandører Medarbejdere Konkurrenter Ledelsen Långivere

11 25.2 Efterspørgsel Fashion Shoe kan ikke påvirke de efterspørgselsforhold, der findes i butikkens fjernmiljø. Forhold, butikken ikke kan påvirke Tidsmæssige svingninger: Modesvingninger Sæsonsvingninger Trends Konjunktursvingninger Massemedier Samfunds- økonomien Kulturelle forhold Teknologi Politik og lovgivning Interesse- organisationer

12 25.2 Efterspørgsel Du har nu lært at: Ved efterspørgsel efter en vare eller serviceydelse forstås den mængde, der i løbet af en periode kan sælges på et marked En sælger skal kende de efterspørgselsforhold, der påvirker efterspørgslens størrelse Efterspørgselsforholdene kan opdeles i:  Forhold, sælgeren selv fastlægger (de 4 P’er)  Forhold, sælgeren kan påvirke (nærmiljøet)  Forhold, sælgeren ikke kan påvirke (fjernmiljøet).

13 25.2 Efterspørgsel Du har nu lært at: Ved efterspørgsel efter en vare eller serviceydelse forstås den mængde, der i løbet af en periode kan sælges på et marked En sælger skal kende de efterspørgselsforhold, der påvirker efterspørgslens størrelse Efterspørgselsforholdene kan opdeles i:  Forhold, sælgeren selv fastlægger (de 4 P’er)  Forhold, sælgeren kan påvirke (nærmiljøet)  Forhold, sælgeren ikke kan påvirke (fjernmiljøet).


Download ppt "25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google