Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Målgruppeanalyse 31.01.11 ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Målgruppeanalyse 31.01.11 ITU forår 2011 Paul R. Metelmann."— Præsentationens transcript:

1 1 Målgruppeanalyse 31.01.11 http://maalgruppe.wordpress.com ITU forår 2011 Paul R. Metelmann

2 Paul Metelmann Underviser i Målgruppeanalyse Mange års erfaring med kommunikationsarbejde, web og IT ”Fra mediefascination til strategifetichist” 2

3 En lille sang… 3

4 4 Et kendt problem…

5 5

6 Lad os lave et nyt skilt! 6

7 Din mor arbejder ikke her! 7

8 8

9 9

10 Hvor er vi? 10 Evaluering og videre udviklingt Målgruppeanalyse Usabillity-test

11 Grundlaget - analysen Hvad er problemet? Hvad er de mulige løsninger? 11

12 12 En målgruppe er den gruppe mennesker, man som afsender er interesseret i at kommunikere til, hvad enten man vil: Oplyse dem om noget Få dem til at handle Underholde dem Ønsker at sælge dem et eller andet. Hvad er en målgruppe?

13 Vigtigt om målgrupper Forskel på målgruppe og masse Man skal ikke blot vide, hvem man henvender sig til; man skal også vide noget om dem 13

14 14 Pointer om målgrupper Fra modtager til bruger Når brugeren skal vælge Segmentering er ikke nok En præcis målgruppe giver et godt produkt

15

16 …for the masses! 16

17 17 Afsender - hvem siger noget Budskab - hvad siger de Medie - hvilken kanal bruger de Målgruppe - hvem siger de det til Effekt - hvad skal de gøre Modtager…

18 Og det gør vi så…? 18

19 19 Og så går det amok... Shannon og Weaver

20 Nyt syn på information Fra passiv modtager af information… 20

21 Kommunikation og dialog …til aktiv bruger af kommunikation 21

22 Store udfordringer Hvordan får vi ”kunderne” til at ”købe” vores ”produkter” 22

23 Kommunikationsprodukt 100 personer 3 personer Fra eksponering til handling

24 24 Så er der film...

25 Kurt ka’ li’ Kubik Mange priser Blev en del af sproget Kan huskes 26 år efter Men… 25

26 …den virkede ikke Ingen effekt hos målgruppen Hvad gik der galt? 26

27 Med den nye viden 27

28 28 Ca. 1-1.30 times oplæg med øvelser Aftensmad ca. 30-45 min. med en øvelser/opgave til projektet Opsamling på øvelser - senere i forløbet er der gruppevejledning Slides - de officielle og de ”hemmelige”, men altid bagefter.. http://maalgruppe.wordpress.com Den enkelte aften

29 29 Et projekt der skal laves i grupper på min. fire deltagere I skal lave en målgruppe-analyse Projektet er grundlaget for eksamen og må maks. fylde 35 sider eksklusiv bilag Det afleveres den 18. dec 2011 Projektrapporten

30 30 Målgruppeanalyse – hvem er målgruppen? –Videotelefoni –Iphones - Jailbreakeres – hvem og hvorfor –Hjemmeside - f.eks. information.dk –Netlydbog.dk Målgruppeanalyse - konceptudvikling - Lumsaaskirke.dk - Spar Energi, IT og beboerdemokrati - RKI - holdning til web-betjening Hvad kan et projekt handle om?

31 Målgruppeanalyse og evaluering –Giftlinien.dk –Borger.dk Undersøgelse af en metode –F.eks. kan man bruge personas eller fokusgrupper til at undersøge et bestemt problem? 31 Hvad kan et projekt – også - handle om?

32 32 3-5 enkeltmands interview eller 1-3 fokusgruppeinterview evt. suppleret med Et par kreative metoder/observation eller Mindre kvantitativ undersøgelse - spørgeskema på papir og/eller web Suppleret med statistik og andre undersøgelser Indhold i projektet?

33 33 Miniprojektet - en oversigt


Download ppt "1 Målgruppeanalyse 31.01.11 ITU forår 2011 Paul R. Metelmann."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google