Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan er billedet bygget op?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan er billedet bygget op?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan er billedet bygget op?
Komposition Hvordan er billedet bygget op?

2 Er der centrale linjer i billedet? Horisontale Vertikale Diagonale
Organiske Statiske Er billedet bygget op over: Midteraksen? Diagonalen? Det gyldne snit? S-komposition? Danner kompositionen geometriske figurer? Cirkel Trekant Rektangel m.m.

3 Eksempel på det gyldne snit
Deling af et linjestykke i to dele, således at det længste stykke forholder sig til det korteste, som hele linjestykket forholder sig til det længste. Delepunktet findes i en afstand af 61,8% af hele linjestykkets længde fra et af endepunkterne. Eksempel på det gyldne snit

4 Den menneskelige figurs proportioner af Leonardo da Vinci
Det gyldne snit, også kendt som ”det guddommelige forhold”, har været brugt siden antikken, som grundlag for ideale proportioner i både billedkunst og arkitektur. Den menneskelige figurs proportioner af Leonardo da Vinci

5 Inspiration: Ideen udsprang af websteder, som fx youtube, hvor man bliver drevet af sin egen nysgerrighed – man oplever et kontinuerligt ”flow” i billedstrømmen. Hvor brugen af youtube ofte har karakter af nytteløs overspringshandling/tidsfordriv, ønskede vi at kombinere det positive element, oplevelsen af flow, med læringsaspektet. Vi ønskede at skabe en form for ”konstruktiv/nyttig overspringshandling”.

6 Formål: At give eleverne mulighed for, selv at opsøge viden på en uforpligtende og legende måde. At skabe mulighed, at den enkelte elev kan arbejde i eget tempo og på eget niveau Vi bygger vores idé om en interaktiv læringsproces, en individuel niveaupræget indlæring, på Vy’gotskij’s ”zonen for nærmeste udvikling” Det bærende princip for vores idé er, at læringsprocessen altid må være aktiv

7 Videre overvejelser Hensigten med vores IT-assistent er, at guide eleverne gennem en billedanalyse og derfor arbejder den indenfor begrænsede rammer. Man kunne dog sagtens forestille sig, at principperne kunne overføres til et bredere og mere flydende vidensrum, hvor fakta-boksene fortsatte og eleverne kunne forvilde sig endnu længere ud i ny viden.


Download ppt "Hvordan er billedet bygget op?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google