Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NY AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen Horsens -Fredericia.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NY AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen Horsens -Fredericia."— Præsentationens transcript:

1

2 P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NY AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen Horsens -Fredericia

3 B AGGRUND FOR PROJEKTET Få almindelige uge kurser Et ønske om fleksibilitet på tid, sted mm Partnerskaber Nye og andre udfordringer i samarbejdet

4 Videreudvikle, tilrettelægge og afvikle fleksible koncepter Modsvar til kravene om pædagogisk og økonomisk bæredygtighed Udarbejdelse af håndbog Uddannelseskoncepterne skal kunne bruges af andre AMU-udbydere Gratis læreruddannelse M ÅL MED PROJEKTET

5 R ESULTAT Håndbog – Sådan kan man gøre… Manual for afholdelse af fleksible AMU forløb Udvikling og afholdelse af efteruddannelse for AMU – undervisere

6 D E MANGE MULIGHEDER Hele arbejdspladsen kan deltage Lokal tilpasning af uddannelsens indhold Uddannelsen kan afholdes delt eller samlet I normal arbejdstid, aften eller weekend Som almindelig undervisning, helt eller delvist netbaseret Praksislæring kan integreres i uddannelsen Opstart med IKV kompetencebevis/uddannelsesplan

7 Katalog eller aftale For hele arbejds- pladsen På skole eller arbejds- plads Forplej- ning P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NYE AMU Tilpasning af indhold Fleksible strukturer Undervis- ningsfor- mer IKV VEU- godtgø- relse Husk også… Økonomi

8 Å BEN A NNONCERING Uddannelser aftalt med en samarbejds- partner skal annonceres åbent, på Vidar og skolens hjemmeside Der skal formelt og reelt være adgang for alle

9 U DDANNELSE PÅ ARBEJDSPLADSEN Mulighed for at hele arbejdspladsen får det samme uddannelsesforløb på tværs af faggrupper (organisatorisk læring) Husk: Ledige pladser kan betyde deltagere ”udefra” Mulighed for køb af tomme pladser er på vej (ikke til at lukke holdet for tilmeldinger) Kun de kortuddannede kan få VEU- godtgørelse

10 F ORLAGT UNDERVISNING Skolen er ansvarlig for: at lokaler, som samarbejdspartner stiller til rådighed, er velegnede til undervisning at alle deltagere har fået information om tid og sted at der er adgang til lokalerne

11 I NDIVIDUEL KOMPETENCEVURDERING  IKV (tidligere IKA)skal tilbydes alle, som ønsker det  IKV kan anvendes som opstart for at vurdere:  hvilke uddannelser kan udstedes kompetencebeviser for  Udarbejde individuelle uddannelsesplaner  Herefter besluttes det, hvilke uddannelser der skal etableres. Målretning af uddannelsesudbuddet

12 S TRUKTUR En AMU-uddannelse kan udbydes: Samlede dage Fordelt ud over enkeltdage I arbejdstiden Aften og weekend Hele, halve og kvarte dage mv. Blot det samlede timetal for uddannelsen passer

13 U NDERVISNINGSFORMER Almindelig klasseværelsesundervisning Praksislæring Fjernundervisning Vejledning Kombinationer af alle former Åbent Værksted

14 F ORPLEJNING Forplejning indgår ikke i AMU-taksameteret, men samarbejdspartneren har mulighed for at give deltagerne forplejning Forplejningen skal i så fald være for alle deltagere, dvs. også eventuelle deltagere, som kommer andre steder fra

15 T ILPASNING AF UDDANNELSER Uddannelserne kan tilpasses deltager-gruppen og samarbejdspartnerens behov, men alle uddannelsens mål skal være dækket Uddannelsen skal annonceres med sin officielle titel og uddannelsesnummer

16 Å BENT V ÆRKSTED Uddannelsen i åbent værksted giver mulighed for:  At undervisningen kan være spredt over en given periode  Nogle uddannelsesdage kan placeres efter eget valg inden for en given periode  En lærer kan afholde flere forskellige kurser samtidig  En del af indlæringen kan foregå ved gruppe- net- eller selvstudie, men altid med en underviser parat til at yde vejledning Små hold bliver mulige

17 Ø KONOMI AMU-taksameteret følger deltageren Hvordan er økonomien i de fleksible afholdelsesformer! Mulighed for mindre hold, når der ikke er fuld lærer timedækning. Hvor små? Økonomimatrix

18 V EU - GODTGØRELSE VEU-godtgørelse, kan kun ydes, når deltageren har arbejdsfri for at være på kursus Ingen VEUgodtgørelse, når deltageren har ferie, er er sygemeldt, har orlov eller arbejder med uddannelsen efter arbejdstid (med mindre der afspadseres) VEU-godtgørelse bortfalder ved mere end 50% fjernundervisning

19 HUSK OGSÅ…..  Skolen der visiterer til og optager på uddannelsen og er ansvarlig for indrapportering af fremmøde  Undervisere ansat hos aftalepartner, må ikke lønnes af skolen, kan være ulønnede gæstelærere  Tilmelding er i princippet individuel  Partneren kan have ønsker om indhold og struktur, men skolen har det endelige ansvar for, at de landsdækkende kompetencemål er opfyldt.  Man skal enten have bopæl eller arbejde i Danmark for at deltage i en AMU-uddannelse. Færøerne og Grønland er ikke længere med i Amu-systemet.

20 Ø KONOMIMATRIX - EKSEMPEL Antal deltagere Antal lærerarbejdstimerOmregnet til antal lærerdækkede lektioner 5168 61910 72211 82613 92914 103216 113518 123819 134221 144522 154824 165126 175427 185829 196130 206432 Nøgletalsoplysninger Standartnorm: 20 deltagere på ugekursus udløser: 64 lærerarbejdstimer Per deltager per kursusuge udløser: 64:20 = 3,2 lærerarbejdstimer X antal deltagere med Y antal kursusuger (5 kursusdage)


Download ppt "P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NY AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen Horsens -Fredericia."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google