Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

At gøre virksomhedens ambitioner synlige

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "At gøre virksomhedens ambitioner synlige"— Præsentationens transcript:

1 At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Videndeling og nye videnformer - At gøre sig principperne klart og se på konsekvenserne af de ting man gør Kjeld Fredens Mål: At gøre virksomhedens ambitioner synlige At anskaffe, udvikle, dele og forankre den viden, som skal være med til at sikre fremtiden At sikre bedre grundlag for kreativitet og innovation Midler: Videnressourcer: Hvordan udvikler man et potentiale? Videndeling: Hvad er en god læringskultur? Videnledelse: Hvad er en videnmentor? Videnregnskab: Hvilke former for evaluering?

2 Hvilken viden? Kjeld Fredens
Indsigt i brugernes situation Viden om, hvordan organisationens systemer kan anvendes til at forbedre service og ydelser Indsigt i kollegers kompetence og forståelse for, hvordan samarbejde kan udvikles Forståelse for, hvor behovet for viden er på vej hen, og indsigt i, hvordan man kan bidrage til at understøtte denne udvikling Færdigheder, kvalifikationer og kompetencer, der gør en forskel

3 Et miljø der fremmer læring – et kompetencemiljø Kjeld Fredens
Læringscentreret: 1. Arbejdsopgave Fagspecifik viden, kvalifikation 2. Videnudvikling Læringskompetence Energi Fremme talent Idéudvikling 3. Videndeling Relationskompetence Samarbejde Netværk 4. Videnledelse Meningskompetence Forandringskompetence Eksekutive funktioner Innovation Videnscentreret Videncentreret: 1. Indsamling, og organisering af af viden 2. Adgang til viden Omverden Viden Læring Vurdering Relation Vurderingscentreret: Formativ (læringsprocesser) og summativ evaluering (resultater) Præcisering af nøgleværdier, såvel immaterielle som materielle (ACSI; EPSI) Relationscentreret: Partnerskab Bruger og kundeorienteret Ansvarlighed Gøre sig synlig Foregribe begivenheder

4 Der er forskel på at gøre tingene rigtigt og at gøre de rigtige ting
Har jeg for travlt! Har jeg gang i for mange projekter? Er jeg god til at sige nej? Lave jeg alle opgaverne selv? Skal jeg selv få alle ideer? Arbejder jeg hele tiden? Hvad vil jeg opnå? Sover jeg godt om natten? Hvordan er min værdiprioritering Hvor henter jeg min energi? Har jeg talt med nogen om det? Hvad føler jeg lige nu? Bruger jeg min tid rigtigt! Er det lige vigtigt alt det jeg har travlt med? Er jeg allerede på vej inden jeg er færdig med noget andet? Planlægger jeg det vigtigste først? Planlægger jeg frirum i min kalender? Hvad kunne jeg godt tænke mig at bruge mere tid på? Hvad er mit største ønske? Eksperimenterer jeg med tid?

5 Fire medarbejdertypers forhold til udvikling i arbejdet og orientering mod arbejdsfællesskabet Den motiverede medarbejder: Mandag Morgen, 2002 30% 25% 15%

6 Individ og fællesskab Kjeld Fredens
Kvalificeret At udøve faglig viden og færdigheder (holdninger). Kompetent Evne til at kunne håndtere opgaven anderledes, hvis situationen forandres. Kreativ At udvikle nye og værdifulde ideér og resultater. Innovativ At føre nye og værdifulde ideér og resultater ud i livet. Kvalificeret Kompetent Kreativ Innovativ

7 Videnssamfundets kernekompetencer - ”det hele menneske” Kjeld Fredens
Læringskompetence Kendskab til læreprocesser, strategier og læringsstil og tværkulturel læring; kognitive evner Forandringskompetence Evne og vilje til at flytte sig mentalt, fysisk og rollemæssigt; følelsesmæssige evner Relationskompetence Samarbejdsevne; kommunikation; netværksskabende; sociale evner Meningskompetence At opleve sammenhænge og retning; at værdsætte; identitet; musiske, narrative og intuitive evner

8 Undervisningssyn - undervisning med læring i spændingsfeltet mellem
instruktion…. Lærercentreret Læreren som underviser, didaktiker og vidensformidler Eleven lytter og modtager Fokus på færdigheder og fakta Viden lig fakta som ophobes og huskes ….og konstruktion Elevcentreret Eleven som samarbejdspartner Eleven er aktiv Fokus på læring, kreativitet og samarbejde Viden lig evne til at forandre og anvende fakta

9 Litteratur Guideline for vidensregnskaber – en nøgle til videnledelse. Erhvervsfremme Styrelsen, erhvervsministeriet,2000 ( Vidensamfundets virksomhedsmodel? Kompetencerådet, Mandag Morgen, 2001. Den motiverede medarbejder – kompetencemiljøer i praksis. Kompetencerådet, Mandag Morgen, 2002


Download ppt "At gøre virksomhedens ambitioner synlige"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google