Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den attraktive spejdergruppe

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den attraktive spejdergruppe"— Præsentationens transcript:

1 Den attraktive spejdergruppe
Claus Kastberg Nielsen Ermelunden distrikt, 10 marts 2008

2 Nedtur! -27% I 1990 var der DDS spejdere (uden ledere), mens der i 2005 kun var DDS spejdere – et fald på 27%. Hvis man fortsætter kurven ud i fremtiden er der ikke flere DDS spejdere om 30 år. Der er faldende medlemstal i alle spejderkorps. Børnetallet i Danmark er faldet lidt fra 1990 til 2000, men har siden da været stigende. Der var lige så mange børn i alderen 6-23 år i 2005 som i 1993 og væsentligt flere børn i alderen 6-12 år nu end der ellers har været (Antal børn i alderen 6-12 år var i 1990 på og i 2005 på ). Faldet skyldes altså ikke færre børn

3 Optur! + 260% Men selvom der er faldende medlemstal er der stadig grupper der vokser. Her er et eksempel på udviklingen i en attraktiv spejdergruppe. Der er mange andre.

4 Der er stor forskel… Grafen viser alle spejdergrupper hver repræsenteret ved en prik. Prikkens placering angiver antal medlemmer i henholdsvis 1990 og Grupper lige på den sorte streg har lige mange medlemmer i de to år, mens grupper, der ligger over har flere og dem under har færre medlemmer. 30% af grupperne har stigende medlemstal i perioden. Spørgsmålet er hvad der så kan forklare den store forskel.

5 Den attraktive spejdergruppe
Attraktive grupper har mange medlemmer Er det et tilfælde? Hvad er formålet med projektet. Vores definition på en attraktiv spejdergruppe er en gruppe der har flere medlemmer end man kan forvente ud fra de ydre forhold. Vi ser det kvantitative mål (medlemstallet) som vores hjælp til at finde kvalitet, da det angiver hvor mange børn der aktivt har tilvalgt gruppen (på grund af god kvalitet i arbejdet). Hensigten med projektet har været at finde ud af hvad de attraktive grupper gør anderledes end andre grupper

6 De stabilt præsterende
Hvem er de? De stabilt præsterende 2227 Bellahøj 106 3214 Møn Gruppe 2205 Søndermark Gruppe 7704 Erik Menved Gruppe 3310 Trelleborgspejderne Hornslet Gruppe 7801 Brande Gruppe 7301 Delfinerne Kolding Gruppe 6512 Sindal Gruppe Højdespringerne 2608 Køgespejderne 4401 Stjernegruppen Holme Gruppe Hvidovre Gruppe 1601 Bagsværd Gruppe 1801 Alugod Gruppe Søborg Gruppe 1807 Hjortespring Gruppe Holte Gruppe Helsingør Umiddelbare kan der være to forbehold imod undersøgelsen. For det første at de ”attraktive” grupper måske går på kompromis med kvaliteten for at tiltrække mange børn. Ved fx at lave ting som børnene synes er sjove, men som ikke er spejderaktiviteter. Men alle de grupper vi har besøgt har arbejdet inden for spejderbevægelsens værdigrundlag og principper. Og det andet ”Skal spejdergrupperne være ens?”. Vores svar er klart nej. Grupperne vi har talt med er meget forskellige og der er mange måder at være attraktiv på. Men samtidig så er der flere fællestræk, som alle grupper kan lære af. Heldigvis!

7 Den attraktive spejdergruppe
Hvad er formålet med projektet. Vores definition på en attraktiv spejdergruppe er en gruppe der har flere medlemmer end man kan forvente ud fra de ydre forhold. Vi ser det kvantitative mål (medlemstallet) som vores hjælp til at finde kvalitet, da det angiver hvor mange børn der aktivt har tilvalgt gruppen (på grund af god kvalitet i arbejdet). Hensigten med projektet har været at finde ud af hvad de attraktive grupper gør anderledes end andre grupper Tager børns og unges valg dybt alvorligt

8 Den attraktive spejdergruppe
De attraktive grupper gør noget der er anderledes Det er (især) ledergruppen der gør det Det lederne gør skaber attraktivitet Lær af de attraktive grupper Lær af de bedste Hvad er formålet med projektet. Vores definition på en attraktiv spejdergruppe er en gruppe der har flere medlemmer end man kan forvente ud fra de ydre forhold. Vi ser det kvantitative mål (medlemstallet) som vores hjælp til at finde kvalitet, da det angiver hvor mange børn der aktivt har tilvalgt gruppen (på grund af god kvalitet i arbejdet). Hensigten med projektet har været at finde ud af hvad de attraktive grupper gør anderledes end andre grupper

9 Nej, nej og atter NEJ! Men…
Går de attraktive grupper ikke bare på kompromis? Er der kun én måde at være attraktiv på? Kan vi ikke alle sammen lære af hinanden? Nej, nej og atter NEJ! Umiddelbare kan der være to forbehold imod undersøgelsen. For det første at de ”attraktive” grupper måske går på kompromis med kvaliteten for at tiltrække mange børn. Ved fx at lave ting som børnene synes er sjove, men som ikke er spejderaktiviteter. Men alle de grupper vi har besøgt har arbejdet inden for spejderbevægelsens værdigrundlag og principper. Og det andet ”Skal spejdergrupperne være ens?”. Vores svar er klart nej. Grupperne vi har talt med er meget forskellige og der er mange måder at være attraktiv på. Men samtidig så er der flere fællestræk, som alle grupper kan lære af. Heldigvis!

10 Undersøgelsen Den mest grundige kvalitative og kvantitative undersøgelse nogensinde af en friluftsorganisation Database og statistik – alle 500 grupper Identificere de attraktive spejdergrupper Spørgeskemaundersøgelse – 100 grupper Finde fællestræk og forskelle Fokusgruppeinterview – 10 grupper Gå bag om tallene og få konkrete erfaringer og historier Præsentation af projektets metode. Læs evt. nærmere i rapporten.

11 Ligger de attraktive grupper bare godt?
Ydre forhold forklarer 18 % Alt andet forklarer 82 % Børnetal Uddannelsesniveau Indkomstniveau DGI medlemmer FDF grupper Andre DDS grupper Geografi Gruppens handlinger Ledernes handlinger Tilfældigheder ? Den statistiske analyse sammenligner DDS medlemstal med socioøkonomiske forhold og medlemskab af andre fritidsorganisationer. Analysen viser at ydre forhold kan forklare noget, men ikke meget. Gode lokale forhold kan gøre det nemmere at tiltrække mange spejdere, men er ikke afgørende. Det afgørende er hvad lederne i gruppen gør.

12 Den Blå Trekant (3+1) Et overblik over projektets konklusioner og anbefalinger. I de attraktive grupper fungerer alle punkter godt.

13 De 3+1 egenskaber i Den Blå Trekant
Holdånd – Hele ledergruppen fungerer som ét team Ambition – Gruppen har høje, synlige ambitioner Enkelhed – Lederarbejdet er enkelt og overskueligt Ledelse – Gruppen har en samlende og visionær ledelse Ingen kan undværes Ingen kan erstattes Alt kan man få for meget af Præsentation af projektets metode. Læs evt. nærmere i rapporten.

14 Holdånd Et overblik over projektets konklusioner og anbefalinger.
I de attraktive grupper fungerer alle punkter godt.

15 Holdånd En ledergruppe er ét team, når fx:
Lederne ser sig som en del af én samlet ledergruppe Større problemer løses i ledergruppen og ikke kun i grenen Lederteams er en sag for alle ledere, ikke kun grenens ledere Aftaler kan laves på tværs af grene og aftalerne bliver holdt Man møder op arrangementer som andre ledere står for Se folder for uddybende beskrivelse

16 Holdånd Blandede ledergrupper God kommunikation Højt kvalitetsniveau
Resultatorienterede ledermøder Beslutninger føres ud i livet Særlige lederarrangementer Anerkendelse og værdsættelse Holdånd blir’ til sammenspisthed Svært for nye at komme ind i For megen accept af manglende rutiner Se folder for uddybende beskrivelse

17 Ambition Et overblik over projektets konklusioner og anbefalinger.
I de attraktive grupper fungerer alle punkter godt.

18 Ambition Deltager i og vinder spejderturneringer
En gruppe har høje, synlige ambitioner når gruppen fx: Deltager i og vinder spejderturneringer Får spejderne til at lave aktiviteter der kræver mestring Gennemfører usædvanligt store projekter på Blå Sommer. Arrangerer store, udfordrende og traditionsrige spejderløb Gennemfører sommerlejre til eksotiske rejsemål Flytter gruppen til ny grund med bedre spejdermuligheder Gennemfører store arrangementer for lokalsamfundet Se folder for uddybende beskrivelse

19 Ambition Vind turneringer Rejs ud i verden
Lav jeres eget Apokalypseløb Flyt til en naturgrund Byg ny hytte Lav et stort Blå Sommer projekt Lav byens største midsommerfest, år efter år Bliver skræmmende Slider på frivillige ledere Give bagslag hvis man ikke gennemfører dem Se folder for uddybende beskrivelse

20 Enkelhed Et overblik over projektets konklusioner og anbefalinger.
I de attraktive grupper fungerer alle punkter godt.

21 Enkelhed En gruppe har et enkelt og overskueligt lederliv når fx:
Gruppens spejdergrej er velorganiseret og velplejet Gruppen har en gennemtænkt rød tråd i spejderarbejdet ofte kombineret med egne spejderprøver eller duelighedstegn Gruppen har en god tradition at forældre hjælper med at varetage væsentlige hjælpefunktioner Gruppen har en høj grad af arbejdsdeling i ledergruppen Gruppen har mange aktiviteter, traditioner eller faciliteter der er lagt fast i simple gennemprøvede rutiner Gruppen køber hjælp udefra frem for altid at gøre alt selv Se folder for uddybende beskrivelse

22 Enkelhed Vedholdenhed Traditioner og rutiner Rød tråd
Spejdermærker og -prøver Arbejdsdeling Grejlager Rengøringsordning For mange rutiner betyder at fornyelse og inspiration går af fløjten For lidt frihed til lederne Se folder for uddybende beskrivelse

23 Ledelse Et overblik over projektets konklusioner og anbefalinger.
I de attraktive grupper fungerer alle punkter godt.

24 Ledelse En visionær og samlende ledelse gør det muligt
at skabe en god holdånd, at føre høje ambitioner ud i livet og at skabe enkelhed og rutiner. Afgørende er ledelsens evne til at gennemføre praktiske ting. Ledelsen i de attraktive grupper er typisk karakteriseret ved: Erfaring – de har set hvor god en god gruppe kan være. Lang tidshorisont – de har slået sig ned Pragmatisme – de evner at løse konflikter og skære igennem. Se folder for uddybende beskrivelse

25 Ledelse Gruppeleder er kun gruppeleder
Ildsjæle falder ikke ned fra himlen Chance favours the prepared mind Ledelse er en naturlig del af en arbejdsdeling der virker Gør noget nyt i dag – ros en gruppeleder For stram styring Dårlig kommunikation Ledelse bliver udbrændt Se folder for uddybende beskrivelse For stram styring kan gøre det for svært for de andre ledere at deltage i beslutningsprocessen. Dårlig kommunikation fra ledelsens side gør det svært at følge med i hvad der sker bag kulisserne Udbrændthed: At ledelsen ender med at tage alle ekstra opgaver

26 Lad os så høre…

27 Udfordringer Lær af de bedste Undervurder ikke betydningen af enkelhed
Overvurder ikke betydningen af holdånd (for lidt, for meget) For få synlige og realiserede ambitioner For mange værdier, for få resultater af værdier Ved man hvor godt godt kan være? Enkelhed kræver traditioner og rutiner Gruppeledelse er afgørende


Download ppt "Den attraktive spejdergruppe"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google