Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges."— Præsentationens transcript:

1 TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større vægt på anvendelse af den rigtige metode SST : kompetencevurderingsmetoder Hvor mange initiativer fik I indført på jeres afdeling i året der gik? 3-timersmødet 2015

2 3- TIMERSMØDE 2014 Alle læger modtager og giver uddannelse En positiv og udviklende kultur fremmer den kontinuerlige professionelle udvikling Yngre læger i uddannelsesforløb kan med 3- timersmødet selv bidrage til at fremme gode udviklingsforløb Hvor og hvordan kan yngre læger bidrage i 2015 til at uddannelsen bliver endnu bedre? 3-TIMERSMØDE 2015 FRIE EMNER

3 3 Målbeskrivelsen fastlægger hvilke mål, man skal opnå for at blive speciallæge Målene kan være svære at få lært i det daglige høje tempo. Hvilke muligheder ser I? Det kan være forskellige emner, som optager den enkelte YL eller den enkelte afdeling. I den første fase er det vigtigt at så meget som muligt kommer op, så der kan prioriteres og laves forslag til forbedringer. Dit bidrag i dag og dine initiativer er vigtige! 3-TIMERSMØDE 2015 FRIE EMNER

4 3 Fokus på uddannelse: De yngre læger skal uddannes løbende, der hvor patienterne er. Hvad optager afdelingen/YL i 2015? Hvordan opbygges/vedligeholdes den gode uddannelse? Hvordan kan det indgå i arbejdsplanlægningen? Hvordan bliver vi gode til at sætte scenen, så uddannelsen forløber planmæssigt for alle uddannelseslægerne i afdelingen? 3-TIMERSMØDE 2015 FRIE EMNER

5 3 Vision: Hvilke initiativer foreslog I i 2014? Hvilke blev gennemført? Hvad skulle der til for at det lykkedes? Hvorfor blev de øvrige ikke til noget? 3-TIMERSMØDE 2015 FRIE EMNER

6 V EJLEDENDE TIDER FOR 1. Velkomst v/mødeleder – 5 minutte r 2. Præsentation af formål og forløb samt valg af referent – 10 minutter 3. Hvad fik vi indført efter 3-timer 2014 - 15 minutter 4. Individuelt samt diskussion med sidemand – 25 minutter 5. Pause – 10 minutter 6. 4 - 8 mandsgrupper arbejder. Gruppeark udfyldes og indsamles af mødeleder – 40 minutter 7. Plenum, hvor Fællesreferat 1 og Fællesreferat 2 udfærdiges i fællesskab – 60minutter 8. Prioritering og buffer – 15 minutter Efterfølgende sørger mødeleder for indberetning elektronisk (mail af skemaer) 3-timersmødet

7 I NSTRUKTION 1 Gå sammen to og to. Først bruger I 5 min. hver for sig til at reflektere over nedenstående spørgsmål (nedskriv små sætninger, der kan illustrere dine svar på det individuelle arbejdsark). Herefter interviewer I hinanden i 2 x 10 min: 1.Når du tænker tilbage på din tid i den afdeling, du er i nu – hvilke 2-3 gode læringsoplevelser vil du så fremhæve i forhold til din uddannelse på afdelingen? 2. Hvad gjorde du og hvad gjorde andre (ledelsen, den uddannelsesansvarlige overlæge, din vejleder, den uddannelseskoordinerende yngre læge, andre kolleger og samarbejdspartnere), der bidrog til, at det blev til gode oplevelser? 3. Har du forslag til ændringer, som kan medvirke til at styrke uddannelsen af den enkelte yngre læge? 4. Hvilken effekt vil ændringerne få? OBS POSITIV TILGANG!

8 I NSTRUKTION 2 Gå sammen med 2 - 4 andre par: (såfremt I kun er få læger i afdelingen, kan dette foregå i plenum, men det er vigtigt, at gruppearket udfyldes) 1.Fortæl om din makkers gode og mindre gode oplevelser, om forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, samt mulige effekt, hvis ændringer gennemføres. Husk fokus uddannelsen og de emner I har valgt. 2. Formuler i gruppen jeres fælles oplevelser (gode og mindre gode) omkring uddannelsen. Nedskriv på vedlagte Gruppeark. 3. Formuler gruppens forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, eller som I formoder vil gøre det. Hvilke mulige effekter forventer I? Nedskriv på vedlagte Gruppeark. 4. Forbered jeres fremlæggelse i Plenum. Forbedret uddannelse

9 I NSTRUKTION 3 Husk fokus på uddannelsesemner. Der kan være store og små emner – lette og svære løsninger. Når Fællesark 1 og 2 skal udfyldes er det vigtigt, at I er opmærksomme på de forskellige niveauer: ● Hvad kan I selv gøre? (alt hvad der kan gøres i egne rækker, er vigtigt at få med) Dette anføres i Fællesark 1. Her skal også anføres forslag til initiativer, som I gerne vil være ansvarlige for, men som kræver involvering af ledelsen og seniore lægekolleger. I så fald skal det også anføres i Fællesark 2 (evt. blot med stikord og henvisning til forslag nr.) ● Hvad håber vi, at andre tager fat på/hjælper med? Dette anføres i Fællesark 2. Frie uddannelsesemner


Download ppt "TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google