Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER"— Præsentationens transcript:

1 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-modellen.dk Forskningsbaseret viden-vi gør det, der virker L Implementering af LP-modellen, LP-uddannelsen Uddannelseskonsulent Lena Lund Pedersen Høgskolen i Hedmark uge LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

2 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
LP-modellen i praksis Et udviklingsprojekt, der involverer alle pædagogiske medarbejdere En forskningsbaseret analysemodel til den pædagogisk praksis Et ledelsesværktøj til organisatorisk udvikling og læring gennem kortlægning og analyse af det pædagogiske læringsmiljø Kræver implementering og uddannelse LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

3 Implementeringen af LP- erhvervsskoler fem uddannelsesforløb
Implemen-tering af LP-modellen LP-gruppe Tov-holder Vejleder Uddan-nelses-leder Top-ledelse LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

4 LP-uddannelsen 3 moduler med mellemliggende hjemmeopgaver.
Introduktion til LP-modellens systemteoretiske grundlag Problembeskrivelse og målformulering Indhentning af information Modul 2: De tre perspektiver i modellens systemteoretiske grundlag Analyse af opretholdende faktorer Iværksættelse af tiltag Modul 3: Tiltag og evidens Evaluering af tiltagenes effekt Gruppeprocesser og metakommunikation LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

5 Tovholderuddannelse - 6 moduler
Introduktion til tovholderrollen Udfordringer i.f.t. mødeledelse Analysemodellen i et tovholderperspektiv Modul 3 – 6 (tager udgangspunkt i tovholdernes erfaringer og udfordringer.) Temaer på modulerne kan fx være: At arbejde med modstand Den vanskelige samtale Mødekultur Kommunikation Domæneteori Spørgeteknik Systemteori Kollegavejledning LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

6 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Vejlederuddannelse Høgskolen i Hedmark uge LP-modellens systemteoretiske og empiriske grundlag Modellens analysemetoder Vejlederperspektivet Strategier for implementeringen af modellen Kommunikation i grupper Vejlederens konkrete opgaver og rolle. Som opfølgning afholdes 2 temadage med fokus på vejledernes aktuelle udfordringer LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

7 Lederuddannelse for uddannelsesledere
8 dages lederforløb Modul 1 - Forstå LP Modul 2 - Pædagogisk intervention Modul 3 - Uddannelseslederen som coach Modul 4 - Effekt og læring 3 dages LP-uddannelse (sammen med lærerne) 2 fælles ledelsestemadage Snitflader mellem de forskellige roller og de forskellige ledelseslag i LP-projektet Kortlægningsresultaterne Action learning Coaching som garant for fremdrift og målopfyldelse LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

8 Lederuddannelse for topledelsen
4 dages lederforløb (2 moduler á 2 dages internat) Modul 1 – målsætninger i organisationen Systemisk teoriforståelse Forståelse af roller i LP LP som forandringsagent/driver Organisatoriske målsætninger Mine målsætninger som chef Modul 2 – chefen som driver Chefen som rollemodel i LP Egen kommunikation og Relationer til medarbejdere 2 fælles ledelsestemadage Snitflader mellem de forskellige roller og de forskellige ledelseslag i LP-projektet Kortlægningsresultaterne LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

9 Refleksion over vejlederrollen
Individuel tavs refleksion Hvordan ser du din vejlederfunktion i forhold til din nuværende viden om LP-modellen? Hvad er din vigtigste opgave? Fælles drøftelse… LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

10 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Vejledernes opgave: være ”superbruger” på LP-modellen hjælpe og vejlede LP-gruppen til at holde sig på LP-sporet, at følge modellens systematik og progression bidrage til integritet i brugen af analysemodellen og til gruppens forpligtelse overfor de fælles aftaler være det forstyrrende udefrakommende blik, der kan åbne op for nye perspektiver og tilgange til den valgte udfordring LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

11 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Vejledernes opgave: stille undrende, nysgerrige, uærbødige spørgsmål, bede om faglig argumentation og komme med alternative forslag og dermed bidrage til at højne kvaliteten af gruppens LP-arbejde samarbejde med uddannelseslederne om implementeringen og institutionaliseringen af LP-modellen, herunder at give ledelsen sparring i forhold til afdelingsomfattende tiltag i forbindelse med LP-arbejdet tilbyde hver LP-gruppe 4 årlige vejledninger (2 pr halve år) – herunder at tage kontakt LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

12 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Vejledernes opgave: stille undrende, nysgerrige, uærbødige spørgsmål, bede om faglig argumentation og komme med alternative forslag og dermed bidrage til at højne kvaliteten af gruppens LP-arbejde samarbejde med uddannelseslederne om implementeringen og institutionaliseringen af LP-modellen, herunder at give ledelsen sparring i forhold til afdelingsomfattende tiltag i forbindelse med LP-arbejdet tilbyde hver LP-gruppe 4 årlige vejledninger (2 pr halve år) – herunder at tage kontakt deltage i halvårlige interne tovholder/vejledernetværksmøder LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

13 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Kortlægningsundersøgelsen Elevernes fokusområder: Undervisningens indhold og arbejdsmetoder Undervisningens relevans Læringsmiljø Relationer mellem elev og lærer Elevrelationer Trivsel Arbejde på skolen Fysisk miljø Adfærd på skolen Sociale kompetencer Indstilling til skole og læring Mig selv LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

14 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Kortlægningsundersøgelsen Lærernes fokusområder: Organisering af grupper/hold Differentiering Arbejdsmåder Struktur Skolens kultur og klima Skolens elevsyn Feedback Relationer mellem elev og lærer Elevernes motivation og arbejdsindsats Elevadfærd Frafald og fravær LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

15 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Kortlægningsundersøgelsen Ledernes fokusområder: Skolens kultur og klima Jeg arbejder aktivt for at alle lærere indgår i udviklende faglige fællesskaber Jeg arbejder aktivt for at lærerne tilrettelægger, gennemfører og evaluerer undervisningen i team Relationer mellem lærer og ledelse Jeg bruger meget tid på at afsøge den enkelte medarbejders potentiale Jeg laver uddannelses/udviklingsplaner sammen med den enkelte medarbejder LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

16 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Kortlægningsundersøgelsen Eksempel LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

17 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Kortlægningsundersøgelsen Eksempel LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER


Download ppt "LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google