Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bisidderrollen i praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bisidderrollen i praksis"— Præsentationens transcript:

1 Bisidderrollen i praksis
Bisidderintroduktionskursus 9. – 10. marts Kalundborg Vandrehjem

2 Målet er: Det gode møde! God stemning Gensidig respekt / mediation
Medlemmet får afleveret sit budskab. Myndighedsperson og medlem opnår fælles forståelse. Sagt med andre ord – det gode møde er: At udleve værdigrundlaget i praksis!

3 Principper i bisidderarbejdet
Formøde Det indledende møde, hvor medlemmet og bisidder taler om, hvad formålet med mødet med offentligheden er. Hvad er vigtigt at få sagt? Er der nogen særlige forhold – glemsomhed, temperament, grådlabilitet? Der indgås aftale om rollefordeling ved offentlighedsmødet. Offentlighedsmøde Mødet med myndigheden, hvor medlemmet skal have fremført alt det, som er vigtigt at få sagt. Kontakten foregår imellem medlem og myndighedsperson, mens bisidder har en mere passiv rolle og er placeret ved siden af de andre.

4 Principper i bisidderarbejdet
Eftermøde - Hvordan gik mødet? Blev noget glemt? Hvad nu? - Er der måske et behov for at søge rådgivning? - Er der andet, som medlemmet skal følge op på? - Afslutning af samarbejdet – henvis herefter til DHF!

5 Formødet Indledning – skab stemning! Træd i karakter (høj status)!
Præsenter din funktion – hvad er en bisidder? Kontrakt – Hvad er formålet med mødet? – Hvor lang tid har vi? Gå ind i sagen – anvend systematisk spørgeteknik! Opsummer – Hvad er kernen i sagen? Indgå aftale om mødet med myndigheden – rollefordeling? Afslutning – bekræft det praktiske! Brug huskelisterne!

6 Spørgeteknik Skab stemning
- Small talk – Der er dejligt herude i området etc… At åbne en samtale - Hvad? Hvordan? Hvorledes? Skab refleksion - Hvad er din egen fornemmelse? - Kunne det tænkes, at…? - Har du overvejet, at…? - Hvad er vigtigst for dig lige nu?

7 Spørgeteknik Afgræns samtalen - Hvornår begyndte det?
- Hvor mange gange i løbet af dagen? - Hvem…? - Hvor…? Luk samtalen - Ja eller nej? - Betyder det, at…? - Så du vil gerne tale om…?

8 Mødet med myndigheden Indledning - Præsentation af bisidderrollen
Præsentation af sagforholdet - Dialog mellem myndighedsperson og medlem. Bisidder er mere passiv, men observerende, afklarende, opsummerende, medierende, hjælper med at huske og hjælper med at holde samtalen på sporet. Reagerer, efter aftale, hvis medlemmet fx reagerer voldsomt. Foreslår evt. pause.

9 Mødet med myndigheden Mål
- Sammen skal I nå det, I aftalte ved det indledende møde. Alt relevant skal frem og beskrives, så myndigheden forstår det, som medlemmet gerne vil have frem. Hvordan? - Ved at følge principperne for bisidderrollen og stile imod at sikre ’det gode møde’. - Husk, at du er Dansk Handicap Forbunds repræsentant!

10 Eftermødet Vigtig opsamling og debriefing - Hørte og oplevede du det samme som mig? - Fik du sagt det, du ville? - Hvad skal der ske nu? - Behov for faglig rådgivning? - Behov for kontakt til andre? - Afslut samarbejdet og henvis til DHF!


Download ppt "Bisidderrollen i praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google