Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til 2014-bekendtgørelsen"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Den 17. april formiddag Birgitte Højberg April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

2 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Formiddagens program Intro til den nye pædagoguddannelse Baggrund for 2014-bekendtgørelsen Hvad er nyt? Rammen om uddannelsen i UCC Forskelle mellem 2007-bekendtgørelsen og 2014-bekendtgørelsen Rammen om praktikken Praktikken i bekendtgørelsen Praktikkens tilrettelæggelse Praktikstedets opgaver og ansvarsområder Professionshøjskolens opgaver og ansvarsområder Praktikken i UCC Forskelle på praktikken i 2007-bekendtgørelsen og 2014-bekendtgørelsen Praktikkens mål og indhold Kompetencemålenes fokusområder Kompetencemål, videns- og færdighedsmål for de tre praktikperioder Kompetencemål som styrings-og måleredskab April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

3 Baggrund for 2014-bekendtgørelsen
Baseret på konklusionerne fra Rambølls evaluering af pædagoguddannelsen i 2012 Højere faglighed og kvalitet Handlekompetencer og bedre sammenhæng til praksis Øget specialisering med mere arbejdsmarkedsrelevans Styrkede tværprofessionelle kompetencer Styrket international dimension April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

4 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Hvad er nyt? Uddannelsens formål Formålet med uddannelsen er, at den studerende erhverver sig professionsrelevante kompetencer, viden og færdigheder til selvstændigt og i samarbejde at udøve, udvikle og formidle udviklings-, lærings- og omsorgsopgaver i et samfundsmæssigt perspektiv Fra fag/fagområder til kompetencemål De studerende prøves i kompetencemål 10 kompetencemål i alt Fra semesteropbygning til modulopbygning 13 moduler i alt i UCC April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

5 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Hvad er nyt? Enhedsuddannelse med øget specialisering Fællesdel (70 ECTS) Specialiseringsdel (140 ECTS) med 3 specialiseringer Nye specialiseringer Dagtilbudspædagogik ( 0 – 5 år) Skole- og fritidspædagogik ( 6 – 18 år) Social- og specialpædagogik Bachelorprojektet skal skrives i tilknytning til specialiseringsområdet April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

6 Rammen om uddannelsen i UCC
Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor som pædagog (BEK nr. 211 af 06/03/2014) Gælder for alle landets professionshøjskoler Studieordning, Pædagoguddannelsen 2014, professionshøjskolen UCC Fælles uddannelsesstruktur Fælles beskrivelser af modulernes videns-, færdigheds- og læringsmål Alle studerende skal bruge digital portfolio som obligatorisk studieredskab Studieplan for Pædagoguddannelsen, UCC Fællesdelen ( ) supplerer og uddyber studieordningen indeholder en beskrivelse af: UCC’s uddannelsestænkning Uddannelsens opbygning i Fællesdelen Modulernes opbygning og indhold Prøverne og procedure for evaluering af den studerendes udbytte af hvert modul. Forventningerne til de studerendes studieaktiviteter Studievejledning og læringsmiljø April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

7 Fællesdelen Omsorg, læring og udvikling 1. semester: 1.-3. modul
(3 x 10 ECTS) Omsorg, læring og udvikling  Udfoldelse, udtryk og erkendelse Køn, seksualitet, ligestilling og familieformer (nationalt modul) 2. semester: Praktik og 4.-5. modul 1. praktik med intern prøve Pædagogisk teori og praksis Intern prøve i kompetenceområde 1 ”Pædagogiske miljøer og aktiviteter” Profession, velfærd og værdier 3. semester: 6. modul (10 ECTS) Pædagogen som myndighedsperson (nationalt modul) Intern prøve i kompetenceområde 2 ”Profession og samfund” April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

8 Specialiseringsdelen
Dagtilbudspædagogik Skole- og fritidspædagogik Social- og specialpædagogik 3. semester: 7. modul (10 ECTS) Omsorg, udvikling og læring  3.-4. semester (30 ECTS) 2. praktik med intern prøve 4. semester: 8. modul Valgfrit kompetenceområde 1. del 5. semester: 9. modul Valgfrit kompetenceområde  2. del Ekstern prøve i valgfrit kompetenceområde 10. modul Profession og samarbejde (tværprofessionelt element) Intern prøve i tværprofessionelt element 5.-6. semester (30. ECTS) 3. praktik med ekstern prøve April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

9 Specialiseringsdelen (fortsat)
6. semester: 11. modul (10 ECTS) Individ, fællesskab og samfund 7. semester: 12. modul Forskningsmetodologi (nationalt modul) Ekstern prøve i specialisering 13. modul ( ECTS) Bachelorprojekt 4. praktik Ekstern prøve i bachelorprojekt April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

10 Forskelle mellem 2007-uddannelsen og 2014-uddannelsen
2007-bekendtgørelsen 2014-bekendtgørelsen Fag og tværfaglighed Moduler og transfaglighed Fagenes mål Kompetencemål Forskellige studieplaner i UCC Én studieplan i UCC’s pædagogprogram Specialisering på 70 ECTS Specialisering på 140 ECTS 3 specialiseringer: Børn og unge Mennesker med sociale problemer Mennesker med nedsat funktionsevne Dagtilbudspædagogik Skole- og fritidspædagogik Special- og socialpædagogik April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

11 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Rammen om praktikken Praktikken i 2014-uddannelsen Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor som pædagog (BEK nr. 211 af 06/03/2014) Praktikken i UCC Studieordning, Pædagoguddannelsen 2014, professionshøjskolen UCC Studieplan for Pædagoguddannelsen, UCC Fællesdelen ( ) - samles og uddybes i Praktikhåndbog Pædagoguddannelsen 2014 April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

12 Praktikken i bekendtgørelsen
§ 8: Praktikkens tilrettelæggelse § 9: Praktikstedets opgaver og ansvarsområder § 10: Professionshøjskolens opgaver og ansvarsområder § 11: Praktik i udlandet § 17: Prøve Praktikkens mål og indhold: Bilag 1, område 3: 1. praktik Bilag 2, område 3: 2. praktik – Dagtilbudspædagogik Bilag 3, område 3: 2. praktik – Skole- og fritidspædagogik Bilag 4, område 3: 2. praktik – Social- og specialpædagogik Bilag 2, område 4: 3. praktik – Dagtilbudspædagogik Bilag 3, område 4: 3. praktik – Skole- og fritidspædagogik Bilag 4, område 4: 3. praktik – Social- og specialpædagogik Bilag 6: 4. praktik - Bachelorprojektet April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

13 Praktikkens tilrettelæggelse
2. semester 01.02./medio august Knyttet til fællesdelen 32 dage + 3 studiedage 1 arbejdsdag = 6 timer Ulønnet – SU-finansieret 10 ECTS-point Prøve 2. praktik Start i 3. semester 01.12./01.06. Knyttet til specialiseringen 6 måneder inkl. 10 studiedage 32½ time om ugen Lønnet 30 ECTS-point 3. praktik Start i 5. semester 01.12./ 4. praktik 7. semester Knyttet til specialiseringen og bachelorprojektet 16 arbejdsdage à 6 timer Del af bachelor-projektet April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

14 Praktikstedets opgaver og ansvarsområder
Ifølge uddannelsesbekendtgørelsens skal praktikstedet: § 9 Udarbejde praktikbeskrivelse og uddannelsesplan Vejlede den studerende i overensstemmelse med kompetencemål for perioden Senest når 2/3 af praktikperioden er forløbet udtale sig om, hvordan den studerende kan opfylde kompetencemålene for praktikperioden efter et møde med professionshøjskolen og den studerende §§ 17 og 18 Deltage i prøven, hvor det bedømmes, i hvilken grad den studerende har opfyldt kompetencemålet for praktikperioden April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

15 Professionshøjskolens opgaver og ansvarsområder
Ifølge uddannelsesbekendtgørelsens skal professionshøjskolen: § 10 Forberede de studerende på uddannelsen i praktikken, herunder på studiemetoder, og på periodens kompetencemål forud for hver praktikperiode Undervise og vejlede de studerende på studiedagene Inddrage de studerendes erfaringer i undervisningen og praktikstedets udtalelse i den løbende vejledning §§ 17 og 18 Deltage i prøven, hvor det bedømmes, i hvilken grad den studerende har opfyldt kompetencemålet for praktikperioden April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

16 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Praktikken i UCC Studieordning Tilrettelæggelse og placering af praktikperioder, herunder studiedage Samspil mellem praktikken og den øvrige uddannelse Studieplan Praktikuddannelsen i Fællesdelen (og snart også i specialiseringerne) Den studerendes arbejde med praktikkens kompetencemål Studiedage Prøve i første praktik Praktikhåndbog Pædagoguddannelsen 2014 Uddyber og konkretiserer bestemmelser i Studieordning og Studieplan April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

17 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Praktikken i UCC Praktikhåndbog Pædagoguddannelsen 2014 Praktikken i pædagoguddannelsen Fordeling af praktikpladser Praktikkens forløb Forbesøg på praktikstedet Praktikforberedelse Digital portfolio Praktikvejledning Studiedage Møde og udtalelse Prøven i praktikken Praktikken i specialiseringerne Formalia i øvrigt NB  Fra praktikansvarlig underviser til studiekonsulent* Fra uddannelsesaftaler til informationsmail *I 2. praktik er det underviserne fra modul G, der varetager den praktikrelaterede undervisning April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

18 Forskelle på praktikken i 2007-uddannelsen og 2014-uddannelsen
2007-bekendtgørelsen 2014-bekendtgørelsen 3 praktikperioder 4 praktikperioder Individuelle læringsmål, der godkendes og fungerer som formelt bedømmelsesredskab Centrale kompetence-, videns- og færdighedsmål , som alle studerende arbejder med i praktikken 2/3-besøg og skriftlig udtalelse Digitalt 2/3-møde (UCC: midtvejs) på skype/lync (evt. telefon) og skriftlig udtalelse Afsluttende godkendelse senest tre uger før praktikkens ophør. Efterfølgende §22-sag, hvis praktikken ikke godkendes Praktikken afsluttes med en prøve på UCC. Bedømmes en praktikprøve til »Ikke bestået«, afholder professionshøjskolen en samtale om det videre forløb med den studerende. Som resultat af samtalen kan den studerende i særlige tilfælde tilbydes at gå praktikperioden om én gang. Praktikdokument som refleksions- og dokumentationsværktøj samt grundlag for udtalelse og afsluttende indstilling Digital portfolio som refleksions- og dokumentationsværktøj samt prøvegrundlag 5 studiedage i 1. praktik 3 studiedage i 1. praktik 10 studiedage i 2. og 3. praktik 4. praktik April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

19 Praktikkens mål og indhold
Centralt fastlagt i bekendtgørelsen i form af: Kompetencemål beskriver den viden, de færdigheder og den refleksion, den studerende skal demonstrere ved de afsluttende prøver for at have opfyldt målene (BEK nr. 211 af 06/03/2014, § 5, stk. 2). styrende og retningsgivende for, hvad den studerende skal beskæftige sig med i praktikperioderne. angiver det, som den studerende skal kunne ved afslutningen af praktikperioden, hvor det ved en prøve bliver bedømt, i hvilken grad kompetencemålet er opfyldt (BEK nr. 211 af 06/03/2014, §§ 17 og 18). dækker ét eller to fokusområder Indeholder en række videns- og færdighedsmål April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

20 Kompetencemålenes fokusområder
1. praktik Fællesdelen: Pædagogens praksis 2. praktik Dagtilbudspædagogik: Relation og kommunikation Skole- og fritidspædagogik: Udviklings- og læringsrum Social- og specialpædagogik: 3. praktik Samarbejde og udvikling 4. praktik Bachelorprojekt: Professionsrelevant problemstilling Indhente empiri April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

21 1. praktik - Fællesdelen: Pædagogens praksis Bilag 1, område 3
Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde. Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer og dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, og såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima. anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

22 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
2. praktik - Dagtilbudspædagogik: Relation og kommunikation Bilag 2, område 3 Området retter sig mod relationer, samspil og kommunikation i pædagogisk praksis med 0-5-årige børn, herunder betydningen af børns forskellige livsbetingelser for trivsel, relationer og kommunikation. Kompetencemål: Den studerende kan skabe relationer til det enkelte barn og børnegruppen, støtte børnene i at indgå i relationer til hinanden, støtte udviklingen af børns kommunikative kompetencer, beherske professionel kommunikation samt reflektere over sine egne evner til at kommunikere og indgå i relationer. Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan det 0-5 årige barns forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlige behov tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børns forudsætninger, interaktion og kommunikation, samspil og interaktion samt relationernes betydning for det 0-5 årige barns leg, læring, socialisering, trivsel og udvikling, skabe nærværende relationer og understøtte det enkelte barns udfoldelses- og deltagelsesmuligheder i fællesskabet, dialog og professionel kommunikation kommunikere nuanceret, præcist og forståeligt med børn, familier og kolleger leg, legeteorier og legekulturer rammesætte børns leg kropslig, kreativ, musisk og æstetisk læring og udfoldelse i pædagogisk praksis og målsætte, tilrettelægge og evaluere pædagogiske aktiviteter og generelt motivere og understøtte børns leg og æstetiske, musiske og kropslige udfoldelse og omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser for omsorg, sundhed og forebyggelse. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

23 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
2. praktik – Skole- og fritidspædagogik: Udviklings- og læringsrum Bilag 3, område 3 Området retter sig mod pædagogisk arbejde i forskellige udviklings- og læringsrum dvs. skole- og fritidsinstitutioner, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af og kommunikation om pædagogiske aktiviteter i pædagogisk praksis. Kompetencemål: Den studerende kan skabe sammenhænge mellem forskellige udviklings- og læringsrum og varetage pædagogiske og didaktiske opgaver i fritidstilbud og skole samt indgå i professionel kommunikation herom. Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan professionsfaglig kommunikation, argumentation og samarbejde, kommunikere og samarbejde professionelt med forældre, kolleger, lærere og andre relevante aktører, ledelse af udviklings- og læringsrum, herunder om klasserumsledelse, motivere, lede og samle børn og unge om konkret læring didaktik og metodik knyttet til læring, redegøre for sammenhængen mellem metodiske og didaktiske overvejelser og egen pædagogiske praksis, bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning for trivsel, læring og udvikling, tilrettelægge, gennemføre og evaluere differentierede læreprocesser inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn og unges perspektiv, omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde og tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser, der styrker forebyggelse samt børn og unges omsorg og sundhed, og 6-18 åriges forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlig behov. tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børn og unges forudsætninger og udviklingsmuligheder . April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

24 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
2. praktik – Social- og specialpædagogik: Relation og kommunikation Bilag 4, område 3 Området retter sig mod pædagogens relationer, professionelle kommunikation og pædagogiske aktiviteter og midler i pædagogisk praksis. Kompetencemål: Den studerende kan kommunikere professionelt i relation til målgruppen og kolleger og kan på den baggrund gennemføre pædagogiske aktiviteter på et etisk forsvarligt grundlag. Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan kommunikationsformer og relationsdannelse, herunder om den professionelle samtale, kommunikere professionelt, etablere og indgå i professionelle relationer til mennesker i udsatte positioner, professionsetik og pædagogiske værdier, analysere og vurdere etik, magt og ligeværd i sin egen og andres tilgang til det enkelte menneske og til fællesskaber, konflikt- og voldsforebyggelse, konfliktnedtrapning og udadreagerende adfærd, vurdere konflikter, forebygge og håndtere konflikter samt evaluere indgreb i konflikt- og voldsepisoder, bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning i den socialpædagogiske praksis og tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn, unge og voksnes kreativitet og perspektiv og hjælpemidler og professionsteknologier i et lærings- og udviklingsperspektiv. vurdere og anvende hjælpemidler og professionsteknologier i samarbejde med mennesker med særlige behov med henblik på at understøtte udvikling og læring. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

25 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
3. praktik – Dagtilbudspædagogik: Samarbejde og udvikling Bilag 2, område 4 Området retter sig mod systematisk og videnbaseret refleksion over og bidrag til udvikling og innovation i pædagogisk praksis. Kompetencemål: Den studerende skal målrettet kunne tilrettelægge, gennemføre, dokumentere og evaluere aktiviteter og læreprocesser, der støtter barnets trivsel, læring, dannelse og udvikling. I den forbindelse skal den studerende på et fagligt grundlag kunne udfordre eksisterende praksis, afsøge og vurdere alternative muligheder og bidrage til udvikling af pædagogisk praksis. Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan samfundsmæssige og institutionelle problemstillinger forbundet med pædagogisk arbejde i dagtilbud, identificere, analysere og vurdere samfundsmæssige rammer og institutionskulturens betydning for samarbejde, pædagogisk udvikling og kvalitet, leg, bevægelse, natur- og kulturoplevelser, digitale medier samt skabende aktiviteters betydning for 0-5 åriges dannelse, trivsel, læring og udvikling, udvikle det fysiske, psykiske, sociale og æstetiske børnemiljø, forandringsprocesser og innovation, bidrage til udvikling af pædagogisk praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, inddragelse af børn og forældres perspektiv i udviklings- og forandringsprocesser, inddrage børn og forældres ideer og kreativitet som en del af pædagogiske udviklings- og forandringsprocesser, didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis og førstehjælp. udføre grundlæggende førstehjælp. April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

26 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
3. praktik – Skole- og fritidspædagogik: Samarbejde og udvikling Bilag 3, område 4 Området retter sig mod tværprofessionelt samarbejde og det lovgivningsmæssige og organisatoriske grundlag for pædagogens ansvar og opgaver. Kompetencemål: Den studerende kan arbejde tværprofessionelt med udvikling af skole- og fritidspædagogik, så børn og unges trivsel, udvikling og læring fremmes. Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan institutionelle og organisatoriske rammer for det skole- og fritidspædagogiske arbejde, agere professionelt inden for de givne institutionelle og organisatoriske rammer for området, tværprofessionelt samarbejde med lærere og andre faggrupper, herunder teamsamarbejde og kollaborative fællesskaber, analysere, vurdere og agere på faglige udfordringer i samarbejdet med lærere og andre faggrupper, praktikstedets organisation i forhold til tværprofessionelt samarbejde, indgå i samt analysere og vurdere praktikstedets tværprofessionelle samarbejdspraksis, forandringsprocesser og innovation, deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis og førstehjælp udføre grundlæggende førstehjælp April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

27 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
3. praktik – Social- og specialpædagogik: Samarbejde og udvikling Bilag 4, område 4 Området retter sig mod samarbejdsrelationer i og udvikling af social- og specialpædagogisk praksis i samspil med målgrupperne. Kompetencemål: Den studerende kan gennem udvikling af pædagogisk praksis understøtte de tre målgruppers lærings-, udviklings- og omsorgsbehov og perspektiver i samarbejde med relevante aktører. Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan institutionelle, organisatorske og ledelsesmæssige rammer for social- og specialpædagogiske indsatser, agere professionelt inden for de givne institutionelle, organisatoriske og ledelsesmæssige rammer, forskellige social- og specialpædagogiske tilgange og metoder , foretage en faglig vurdering af de metoder, som anvendes på praktikstedet, tilgrænsende fagligheder og rammerne for tværprofessionelt samarbejde, indgå i tværprofessionelt samarbejde om løsningen af konkrete opgaver og/eller problemstillinger, opgave- og ansvarsfordeling mellem målgrupperne, professionelle, frivillige og pårørende, redegøre for egen faglighed, opgaver og ansvar i et mangefacetteret samarbejde, forandringsprocesser og innovation, deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis og førstehjælp udføre grundlæggende førstehjælp April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

28 Kompetencemål som styrings- og måleredskab
Selvom målene er delt op i forhold til de enkelte praktikperioder Selvom målene er konkretiseret i forhold til de enkelte specialiseringer Selvom målene er delt op i videns- og færdighedsmål Så skal de alligevel dække bredt: Fællesdelen. hele det pædagogiske felt Dagtilbudspædagogik: det lille nystartede barn på ni måneder i vuggestuen og det femårige barn børnehaven Skole- og fritidspædagogik: det seksårige barn i børnehaveklassen og den unge på 18 år i ungdomsklubben Social- og specialpædagogik: barnet med Aspergers Syndrom på behandlingshjemmet, den unge med stof- og kriminalitetsproblemer på ungdomsinstitutionen og det voksne menneske med nedsat funktionsevne på aktivitetscentret April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

29 Kompetencemål som styrings- og måleredskab
Målene må derfor konkretiseres eller ’oversættes’, så de matcher: Det konkrete praktiksted Den konkrete studerende Den konkrete praktikperiode Målene må med andre ord: Rekontekstualiseres Personliggøres Fordi: Teori kan ikke oversættes direkte til praksis – viden aktiveres og skabes i relation til konkrete situationer i tid og sted, den ejes af specifikke personer, og den relaterer sig til den lokale kontekst Handlekompetence er kontekstafhængig – bundet til både situation og person Den lærende må være subjekt i sin egen læreproces – ejerskab Målene må rette sig både mod praktikstedets praksis og udover denne  innovationskompetence April 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen


Download ppt "Introduktion til 2014-bekendtgørelsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google