Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til MED- uddannelsen del 3. Præsentation af underviser og deltagere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til MED- uddannelsen del 3. Præsentation af underviser og deltagere."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til MED- uddannelsen del 3

2 Præsentation af underviser og deltagere

3 Program for dagen 09.00 – 15.30 Velkomst og præsentation Formål og udbytte Status på det lokale arbejde Lokal-MED/Trios forandringsberedskab Lokal-MED/Trios arbejde med strategiske mål Lokal-MED/Trios opsamling på opgaver, projekter, retningslinjer m.v. Forberedelse af valg `15

4 Udbytte af dagen Erfaring i arbejdet med strategier Omsætte strategier til konkrete forandringer Skabe overblik over Lokal-MED/Trios involvering i igangværende opgaver, projekter, retningslinjer m.v. Forberedelse af valg til MED ´15

5 Hjemmeopgave - status Hvad har I arbejdet med siden modul 2? Hvad er Lokal-MED/Trios kerneopgave? Hvad kendetegner Lokal-MED/Trios arbejde? Hvilke opgaver ligger og venter? Tænk allerede nu over en forandring, I skal arbejde strategisk med senere i dag Hvordan kommer medansvar til udtryk hos jer – i såvel Lokal-MED/Trio som hos kollegerne? Hvad skal fortællingen om Lokal-MED/Trios arbejde være om to år?

6 Brændende spørgsmål Brændende spørgsmål kan være fx undren, en frustration, en blind plet eller lignende Spørgsmålet kan være til afklaring på kurset eller på institutionen, skolen eller kontoret

7 Kaffe – 15 minutter

8 Lokal-MED/Trio – fra forandring til strategi Forandringsledelse? Arbejdet med forandringer i Lokal-MED/Trio? Hvilke forandringer?

9 Hvad er forandringsledelse? ”Forandringsledelse er det, der leder organisationen fra en tilstand over til anden ønsket tilstand”

10 Hvordan kan man arbejde med forandringer… De tre grundprincipper i forandringsprocessen: Forklaring Præciser forventninger Involvering

11 Hvordan kan man arbejde med forandringer… Forklaring I skal forklare kolleger og medarbejdere, hvorfor der skal ske forandring. Især er det vigtigt, at I forklarer, hvorfor de enkeltes input eller ideer eventuelt bliver valgt til eller fra i det videre forløb. Ved at forklare processen viser I, at I vil bruge tid på at reflektere over deres ideer i forhold til de konkrete forandringer. Det skaber en gennemsigtighed i beslutningsprocessen og gør det i højere grad muligt, at have forståelse for jeres beslutninger, selvom ideer er blevet afvist.

12 Hvordan kan man arbejde med forandringer…. Præcisér forventninger Den enkelte skal hele tiden have en klar forståelse af, hvad der forventes før, under og efter beslutninger tages. Det kan fx være en forventning om, at medarbejderne deltager aktivt i processen og (løbende) kommer med forbedringsforslag. Det er vigtigt, at der er klare mål, som fx kan være ”hvad skal kunne lade sig gøre, som ikke kan lade sig gøre nu”. Rammerne er vigtige: ”Hvad er ikke til diskussion/ligger fast - og hvad er til diskussion/kan der gøres noget ved”. Klare og præcise forventninger er forudsætning at udvælge løsninger til afprøvning og implementering.

13 Forandringer… Involvering I skal involvere kolleger og medarbejdere i den udvikling og afprøvning af løsninger, der har indflydelse på deres arbejde. Når kollegerne og medarbejderne involveres, er tydelige mål og rammer afgørende. Det er vigtigt, at I inviterer kollegerne og medarbejderne til at bidrage og være med til at udforske ideerne.

14 Forandringer - opgave Hvorfor er det nødvendigt med en forandring? – Hvilken fremtid er vi på vej i mod, hvis vi fortsætter med at gøre det, vi gør nu? – og hvis vi gør noget andet? – Hvilke forventninger har organisationen ”længere oppe” til os? Hvad er formålet? – Hvad ønsker vi, der skal ske? – Hvad skal kunne lade sig gøre bagefter, som ikke kan lade sig gøre nu? Hvilken effekt skal det skabe for hvem og hvornår? Hvordan skal de berørte inddrages og hvornår? Hvordan hænger det sammen med organisationens øvrige strategier? Hvad er rammerne? – Hvad er ikke til forhandling? – Hvad skal vi diskutere og blive klogere på? Formuler forventninger, opgaver og kommunikationsplan i forhold til ledelse/Lokal-MED/Trio/medarbejder Hvad er tidsrammen?

15 Frokost – 45 minutter Velbekomme!

16 MEDs strategiske arbejde Hvad er strategisk arbejde i forhold til forandringer? Hvordan kan man arbejde strategisk i en organisation med konstante forandringer og nye krav? Hvilke temaer kan være i spil?

17 Strategi?! Strategi er fastsættelsen af virksomhedens langsigtede mål. Alt det virksomheden ønsker at blive, og de mål virksomheden ønsker at nå.

18 OBSpunkter for strategisk arbejde Strategiarbejde kan indeholde følgende elementer: 1. Bak op om implementeringsfasen Den lokale leder skal søge input til strategien i ledelsesgruppen og hos medarbejdere – og afsætte de nødvendige ressourcer til opgaven. I skal sørge for at en strategi er godt i gang, før I begynder på et nyt strategisk projekt. 2. Udbred de nye værdier, normer og rutiner Det er vigtigt, at alle i organisationen kender og finder mening i de nye værdier og normer. Det kan sikres ved, at I bringer medarbejderne sammen på tværs af organisationen - fx ved fællesarrangementer og workshops.

19 Strategisk arbejde 3. Udvikl strategien i samspil med organisationen og intressenterne Ledelsen og Lokal-MED/Trio skal indgå i netværk med interessenter i og uden for organisationen. Formålet er at involvere interessenterne i hele processen for at afdække og afhjælpe de problemer, som interessenterne oplever. 4. Medarbejderne skal være aktive medproducenter af strategien Strategien skal løbende på dagsordenen på alle niveauer i organisationen. Det er vigtigt, at I inddrager medarbejderne, så de bliver aktive medejere og formidlere af strategien. Giv tid til at evaluere strategien!

20 Strategisk arbejde…. Der er ofte langt fra tanke til handling. Sådan er det også i strategiprocesser. Lokal-MED/Trio skal indtænke tiltag og forandringer fra starten og kontinuerligt arbejde med dem i det daglige arbejde – på alle niveauer i organisationen. Lokal-MED/Trio skal gå foran som et eksempel på sammentænkning af strategisk tanke og operationel handling.

21 Pas på med: 70 % af alle strategier lykkes ikke tilfredsstillende. De typiske grunde til, at strategien taber pusten, er, at: - Der mangler fokus fra ledelsen i implementeringsfasen (de tænker allerede på det næste projekt). - Strategien bygges op om nye arbejdsgrupper, ledere mv., men gamle værdier, normer og rutiner hersker stadig. - Strategien er en kopi af andres succesfulde strategier og tager ikke hensyn til den lokale kontekst. - Kollegerne/medarbejderne forstår ikke strategien – de fine ord på papiret er svære at omsætte til ny praksis (og der helt sikkert eksempler på, at den gamle praksis hænger ved). Corby og O’Corrbui /1999

22 Temaer for strategisk arbejde Støj Nedslidning fysisk/psykisk Sygefravær Kompetencer Fysiske rammer Økonomi Udvikling af kerneopgaven hos jer Social kapital Organisatoriske ændringer Introduktion af nye medarbejdere M.fl.

23 Opgave i Lokal-MED og Trioer Hvilket langsigtet mål (1 stk.!) vil Lokal-MED/trio arbejde med? Hvorfor? Hvordan kan I se, at målet er nået? Hvem er interessenterne? – Hvad kan de bidrage med? Hvad er deres egen dagsorden? Har I viden nok om indsatsen? Hvem kan hjælpe jer? Hvordan skal det kommunikeres i forhold til Lokal- MED/Trio/medarbejdere, kolleger og interessenterne? Hvordan kan der sikres MED-mæssig og organisatorisk tydelighed og opbakning om strategien?

24 Kaffe og kage – 15 minutter

25 Projekter, politikker, retningslinjer og andet i BUF Balanceprojekt Pionérprojekt Sygefraværspolitik Miljøledelse Folkeskolereform Fremtidens fritidstilbud Pejlemærker Egne projekter M.fl.

26 Opgave i Lokal-MED/Trio Udarbejd en oversigt over jeres nuværende og fremtidige projekter Drøft Lokal-MEDs/Trios eventuelle roller og opgaver i forbindelse med projektet/erne Lav en handleplan for Lokal-MEDs/Trios og medarbejdernes involvering Hvornår og hvordan hhv. afslutter og evaluerer I projekterne?

27 Valg til MED ´15 Valg til TRIO i september 2015 -TR vælges efter regler fra den faglige organisation -AMR og øvrige medarbejderrepræsentanter vælges af alle medarbejdere Valg til Lokal-MED i oktober og november 2015 - Medarbejderrepræsentanter vælges primært af og blandt tillidsrepræsentanterne -Øvrige medarbejderrepræsentanter vælges af og blandt alle medarbejdere -Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af og blandt arbejdsmiljørepræsentanterne -Ledelsesrepræsentanter udpeges af arbejdspladsens øverste leder Valg til HovedMED november 2015

28 Opgave Hvordan vil hhv. Lokal-MED og Trio tilrettelægge valgprocessen? Hvad vil I fortælle om jeres arbejde i Lokal- MED/trio? Hvordan vil I besvare spørgsmål om tid, møder, opgaver, ansvar, nytteværdi, beskyttelse etc?

29 Udbytte af dagen Har I fået: Erfaring i arbejdet med strategier? Øvelse i arbejdet med forandringer? Overblik over Lokal-MED/Trios ansvar i forhold til projekter, politikker etc.? Forberedt valget til MED i efteråret 2015?

30 Temaer vi MED-sekretariatet kan hjælpe med Lokale retningslinjer i forbindelse med sygefravær Konkretisering af Lokal-MED/Trios opgaver på den enkelte arbejdsplads Arbejdspladsvurdering Årlig arbejdsmiljødrøftelse Social kapital Samarbejde Proces omkring ’Fremtidens fritidstilbud’ Proces i forbindelse med lærernes arbejdstidsregler i Københavns Kommune Andre indsatser

31 På gensyn Tak for i dag og på gensyn – hjemme hos jer!


Download ppt "Velkommen til MED- uddannelsen del 3. Præsentation af underviser og deltagere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google