Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningsforløb i kulturfag om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv på C – og B-niveau Opfylder følgende kernestofpunkter på C-niveau:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningsforløb i kulturfag om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv på C – og B-niveau Opfylder følgende kernestofpunkter på C-niveau:"— Præsentationens transcript:

1 Undervisningsforløb i kulturfag om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv på C – og B-niveau Opfylder følgende kernestofpunkter på C-niveau: a) kulturbegrebet e) kulturforståelse og kulturmisforståelse… evt. b) traditionel og nutidig grønlandsk kultur… evt. f) metoder i forbindelse med feltarbejde Opfylder følgende kernestofpunkter på B-niveau: a) kulturbegrebet b) traditionel og nutidig grønlandsk kultur i et globalt perspektiv e) kulturforståelse og kulturmisforståelse… j) kulturanalytisk terminologi… k) ….feltarbejde Forløbet lægges i starten af skoleåret i 1.G og der er afsat ca. 16 moduler til intro og teori samt ca. 30 moduler til selve forløbet (moduler à 50 minutter) Fundamentet lægges i det foregående teoretiske forløb om kulturbegrebet og grundlæggende kulturbegreber. (kultoori, kapitel 1 og 2) som præsenteres her…

2 Definition af begrebet ”kultur” og definition af de forskellige kulturbegreber
Hvad er kultur? Det beskrivende og det komplekse kulturbegreb Etnocentrisme og kulturrelativisme Didaktiske ideer Didaktiske ideer Tilføj her overskrifter

3 Kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv
Kort introduktion til perioden og anvendte materialer (KULTURMØDER, SLAVERNES RØDDER, DOKUMENTAR BELGISK Congo, feltarbejde, samarbejde med arkiv og universitetet) med udgangspunkt i verdenskortet skal eleverne reflektere over danske ”aktiviteter” verden over Kort opsamlende diskussion: hvorfor vidste vi ikke det ??

4 Den historiske ramme gruppearbejde: - oplysningstiden - imperialismen - slavehandel - danske handelsstationer / plantagekolonier. Læreren laver ”skelettet” til power-pointen. Dvs. de får nogle overskrifter de skal arbejde videre med. (arbejdsark nr. ? sæt link ind)

5 Slavernes rødder Filmklip her.
En appetizer til det videre forløb og ikke mindst inspiration til eget feltarbejde

6 opsamlingsopgave Opsamling / udfyldningsøvelse på baggrund af elevoplæggene og udsendelsen. Sæt link ind her til opgaven

7 (dansk)Vestindien Dansk vestindien i 1700-tallet
Det vestindiske samfund Den hvide overklasse Ophævelse af slaveriet Husk at ændre overskrifter her så de passer til hvad vi faktisk lavede

8 Kulturmøder fortsat… teoretisk afsnit om fremmedbilleder (fjendtlig, eksotisk, venlig, arrogant, paternalistisk) Forskellige tekstafsnit udleveres med henblik på afklaring af fremmedbilledet Skriv evt. her hvilke tekster fx: Jurgensens breve. ( ) Begrundelser for at sorte skal være slaver (Sct Croix) 1739, s. 108

9 Slavernes rødder Alberta og Victor
Appetitvækker: en elev læser citat op fra ”kulturmøder” om Victor og Alberta. Eleverne researcher videre på nettet for at vide lidt mere… Husk: Her følger Indslag fra ”slavernes rødder” (hyperlink

10 Et kulturmøde i Belgisk congo
Om danskere i imperialismens tjeneste Kolonisering og imperialisme Kapløbet om afrika. De store erobrere Fristaten congo og kong leopold Danskere i congo – kulturmøde og kulturchok. Congo som belgisk koloni.

11 Kilder til en afklaring af kulturmødet
R. Kipling: hvid mands byrde (link) Kilde 1. uddrag af leksikonartikel ”Afrika” 1893 (link) Elevopgave: sammenlign formuleringer i leksikon / wikipedia om Afrika i dag. Jurgensens breve. ( ) Begrundelser for at sorte skal være slaver (Sct Croix) 1739, s. 108

12 Kursistopgave 1 Udarbejd elevopgave med udgangspunkt i følgende materialer: leksikonartikel om afrika (1813) samt en aktuel fra fx wikipedia eller leksikon.net

13 Belgisk Congo (den demokratiske republik Congo)
Dokumentar udsendelse (hyperlink)

14 Belgisk congo Tintin tegneserien lægges ind her

15 Kursistopgave 2 Udarbejd (gerne kreativ) elevopgave til den omdelte tintin-tegneserie samt diskussion om retssag. Materialer: tintintegneserier + 4 artikler om nævnte retssag. (husk også at scanne disse)

16 Minifeltarbejde på c-niveau
Indføring i metode Interview af forældre, bedsteforældre og andre slægtninge inden videre arbejde på B-niveau hvor arkivet også vil blive brugt.

17 Arbejd videre på B-niveau kulturmøder i grønland
Oplagte Fokusområder: - Koloniseringen Nordboerne hvalfangertiden

18 Kursistopgave 3 Kulturmøder i grønland
Kursisterne inddeles i 3 grupper (som evt. efterfølgende kan deles op i mindre enheder) Disse arbejder med: et miniforløb / arbejdsopgave til et af de nævnte perioder: 1) Kolonisering, 2) hvalfangertid, 3) nordbotid. materialer: artikel om hhv. nordboere og hvalfangerperiode (udleveres) Indscannede sider fra kulturmøder om grønland. Evt. bogen ”rødder i syd og i nord”. Inddrag gerne et museumsbesøg !

19 Opstart feltarbejde Indføring i metode
Inspiration: ph.d om ægteskabskontrakter i 1850’ernes Grønland. (inge høst seiding) Alternativt: grønlandske slægter af Niels frandsen Indføring i arkivet (Niels Frandsen) Hyperlink her: guage/da-DK/Default.aspx

20 Arbejdsopgaver til kursisterne
Udarbejd elevopgave ud fra tekst om afrika (1813) og leksikonartikel om afrika i dag. Materialer: leksikontekst fra 1813 (udleveres) Brug ellers internettet til at finde aktuelt stof. Udarbejd (gerne kreativt) elevopgave til den omdelte tintin-tegneserie samt diskussion om retssag. Materialer: tintintegneserie, 4 artikler om nævnte retssag. Kulturmøder i grønland. Kursisterne inddeles i 3 grupper, som så efterfølgende kan deles op i mindre enheder. Disse 3 arbejder med: et miniforløb / arbejdsopgave til et af følgende perioder: materialer: artikel om hhv. nordboere og hvalfangerperiode. Indscannede sider fra kulturmøder om grønland. Særligt om koloniseringen. Evt. bogen ”rødder i syd og i nord”. Inddrag gerne et museumsbesøg !

21 Kursistopgave 4 Lav idéudkast til et tværfagligt emneforløb med udgangspunkt i det præsenterede forløb om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv


Download ppt "Undervisningsforløb i kulturfag om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv på C – og B-niveau Opfylder følgende kernestofpunkter på C-niveau:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google