Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMia Krog Redigeret for ca. et år siden
1
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 1 Nye opgaver, nye social- og sundhedsuddannelser? Velkommen til konference den 26.marts 2007 Udvalget for social og sundhedsuddannelserne
2
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 2 Den velfærdspolitiske dagsorden Den vedvarende pressemølle der kører på ældreområdet De daglige og faglige dilemmaer når arbejdsfeltet er reguleret af to selvstændige lovgivninger – og ministerier – samtidig med at der er fokus på sammenhæng i indsatsen De langsigtede konsekvenser af sundhedsreformen Generelt fokus på kompentenceudvikling og ledelse – lige nu i relation til Kvalitetsreformen
3
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 3 Modellen for indsatsen Erhvervsuddannelse/ SOSU Rekruttering Arbejdsmarkedets behov 95 % af alle unge (uddannelsespolitiske intentioner) KVU/MVU Kvalificeret arbejdskraft, som modsvarer arbejdsmarkedets behov
4
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 4 Eksempler på arbejdsmarkedets behov Erhvervsuddannelse/ SOSU Eks Nye opgaver i kommunerne Sundhedfremme og forebyggelse Genoptræning og rehabilitering Sammenhængende patientforløb Private udbyder på ældreområdet Fysisk/psykisk handicappede Udvikling på hospitalerne Accelerede patientforløb Øget specialisering Børneområdet Sundhedsfremme på dagtilbudsområdet Fokus på dagplejepædagogik Samordning mellem skole og fritidsordninger KVU/MVU Kvalificeret arbejdskraft, som modsvarer arbejdsmarkedets behov
5
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 5 SOSU-udvalgets formål med rapporten Skabe debat om fremtidens social- og sundhedsuddannelser Kan social- og sundhedsuddannelserne leve op til fremtidens krav? modsvare kommende opgaver? uddanne kvalificeret arbejdskraft fremover? leve op til uddannelsespolitiske intentioner?
6
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 6 Baggrund for rapporten Tendenser i tiden Ændringer i opgaver Strukturændringer for uddannelsesinstitutionerne Den ny ”samlelov”, ny indgang Den pædagogiske grunduddannelse
7
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 7 Program formiddag Tidspunkt 10.00-10.15 10.15-10.45 10.45-11.15 11.15-11.30 11.30-12.00 12.00-13.00 Tema Nye opgaver – nye uddannelser på SOSU-området? Regeringens globaliseringsstrategi og kommunernes nye roller ift ungdomsudd. SOSU-området i et regionalt perspektiv PAUSE Rekruttering, fastholdelse og nye faglige udfordringer FROKOST Oplægsholder Nanna Højlund, FOA Lars L. Jensen, KL Jens Stenbæk, KKR-formand Ingelise Hansen Næstformand reg.råd xx Borgmester
8
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 8 Program eftermiddag Tidspunkt 13.00-13.50 13.50-14.30 14.30-14.50 14.50-15.30 15.30-15.45 Tema Hvilken betydning får de nye ændringer for arbejdspladser og for skoler? Hvem er de unge, og hvad ønsker de af deres uddannelse og deres arbejde? PAUSE SOSU-skolernes visioner for bedre uddan- nelser og samarbejdet med praktikken Afrunding og tak for i dag Oplægsholder Debat Anne Liveng Ph.d, RUC Søren Clausen næstformand SOSU-leder- sammenslutningen og skoleleder
9
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 9 Rapportens indhold 1. del Præsentation af udfordringer som udd. står over for Arbejdsmarkedets udvikling, opgaver og kompetencebehov Rekruttering og fastholdelse Tendenser i uddannelsespolitikken 2. del Præsentation af visioner og perspektiver for fremtidens SOSU-uddannelser en inspirationsmodel til videre drøftelser
10
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 10 Eksempler på rekruttering og fastholdelse Erhvervsuddannelse/ SOSU Kampen om de unge Mange går på pension Flest social- og sundhedspersonale mellem 45-49 år 81 % flere over 65 år i 2045 Fastholdelse Ikke råd til at miste elever eller ansatte. Kvalificeret arbejdskraft, som modsvarer arbejdsmarkedets behov KVU/MVU Eks
11
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 11 Eksempler på uddannelsespolitiske intentioner Erhvervsuddannelse/ SOSU KVU/MVU Kvalificeret arbejdskraft, som modsvarer arbejdsmarkedets behov Uddannelse har en central rolle i velfærdsudspillet 95 % af alle unge gennemfører en ungdomsuddannelse i 2015 Fokus i uddannelserne på Trindeling Fleksibilitet individualisering Realkompetencevurdering Niveauinddeling Sammenhængende forløb Velværeservice, iværksætteri og folkesundhed Eks
12
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 12 Visioner og perspektiver for fremtidens SOSU-uddannelser Indhold Bevaringsværdigt og fornyende Struktur Bevaringsværdigt og fornyende Praktikuddannelse Drøftelser og centrale punkter
13
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 13 Eksempler på aspekter om indhold Bevaringsværdigt Vekseluddannelsespricippet De almene dannende fag Tematiseret undervisning Centralt med individuel vejledning Efter-, videreuddannelses- muligheder på alle uddannelsestrin Fornyende PGU: Fokus folkesundhed, etik Udvikling af flere spidskompetencer Praktik inden for flere områder GF og SSH: Flere digitale kompetencer Mere sundhedsfrem/forebyg Sproglige og komm. komp. SSA: Velværebegrebet i relation til yngre kronikere Kvalitetssikring
14
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 14 Eksempler på aspekter om struktur Bevaringsværdigt Dimensionering og praktikpladsgaranti Trindeling på SSH/SSA pga selvstændig erhvervskompetence Fastholdelse af uddannelsestitler på SSH/SSA Fornyende PGU: Evt fælles platform GF og SSH: Flere digitale kompetencer Mere sundhedsfrem/forebyg Sproglige og komm. komp. SSA: Velværebegrebet i relation til yngre kronikere Kvalitetssikring
15
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 15 Grundtankerne i inspirationsmodellen Modellen (side 23) forsøger at favne tidligere nævnte aspekter om indhold og struktur Bevaringsværdigt og fornyende Der ud over: Nyt syn på den indholdsmæssige sammensætning af temaer i social- og sundhedshjælperuddannelsen Specialiseringsmoduler (samlæsning) på Den pædagogiske grunduddannelse og Social- og sundhedsassistentuddannelsen Fx misbrug, kost, sundhedspædagogik, iværksætteri, velvære Øget sammentænkning mellem grund- og efterudd.
16
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 16 Så……….. Lad debatten fortsætte!
17
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 17 Opsamling Regioner og kommuner skal (stadig) finde deres ben.. SSA´ernes fremtidige rolle – udspændt mellem regioner og kommuner PGU! Rekruttering – både til uddannelserne og i det hele taget – ”få dem ind i folden” Elever med særlige behov kontra ”skraldespand” Ikke tale området ned….
18
Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 18 Opsamling Vejledning, hvem er det der vejleder? www.sosuinfo.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.