Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 1 Nye opgaver, nye social- og sundhedsuddannelser? Velkommen til konference den 26.marts 2007 Udvalget.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 1 Nye opgaver, nye social- og sundhedsuddannelser? Velkommen til konference den 26.marts 2007 Udvalget."— Præsentationens transcript:

1 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 1 Nye opgaver, nye social- og sundhedsuddannelser? Velkommen til konference den 26.marts 2007 Udvalget for social og sundhedsuddannelserne

2 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 2 Den velfærdspolitiske dagsorden  Den vedvarende pressemølle der kører på ældreområdet  De daglige og faglige dilemmaer når arbejdsfeltet er reguleret af to selvstændige lovgivninger – og ministerier – samtidig med at der er fokus på sammenhæng i indsatsen  De langsigtede konsekvenser af sundhedsreformen  Generelt fokus på kompentenceudvikling og ledelse – lige nu i relation til Kvalitetsreformen

3 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 3 Modellen for indsatsen Erhvervsuddannelse/ SOSU Rekruttering Arbejdsmarkedets behov 95 % af alle unge (uddannelsespolitiske intentioner) KVU/MVU Kvalificeret arbejdskraft, som modsvarer arbejdsmarkedets behov

4 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 4 Eksempler på arbejdsmarkedets behov Erhvervsuddannelse/ SOSU Eks Nye opgaver i kommunerne Sundhedfremme og forebyggelse Genoptræning og rehabilitering Sammenhængende patientforløb Private udbyder på ældreområdet Fysisk/psykisk handicappede Udvikling på hospitalerne Accelerede patientforløb Øget specialisering Børneområdet Sundhedsfremme på dagtilbudsområdet Fokus på dagplejepædagogik Samordning mellem skole og fritidsordninger KVU/MVU Kvalificeret arbejdskraft, som modsvarer arbejdsmarkedets behov

5 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 5 SOSU-udvalgets formål med rapporten  Skabe debat om fremtidens social- og sundhedsuddannelser  Kan social- og sundhedsuddannelserne  leve op til fremtidens krav?  modsvare kommende opgaver?  uddanne kvalificeret arbejdskraft fremover?  leve op til uddannelsespolitiske intentioner?

6 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 6 Baggrund for rapporten  Tendenser i tiden  Ændringer i opgaver  Strukturændringer for uddannelsesinstitutionerne  Den ny ”samlelov”, ny indgang  Den pædagogiske grunduddannelse

7 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 7 Program formiddag Tidspunkt 10.00-10.15 10.15-10.45 10.45-11.15 11.15-11.30 11.30-12.00 12.00-13.00 Tema Nye opgaver – nye uddannelser på SOSU-området? Regeringens globaliseringsstrategi og kommunernes nye roller ift ungdomsudd. SOSU-området i et regionalt perspektiv PAUSE Rekruttering, fastholdelse og nye faglige udfordringer FROKOST Oplægsholder Nanna Højlund, FOA Lars L. Jensen, KL Jens Stenbæk, KKR-formand Ingelise Hansen Næstformand reg.råd xx Borgmester

8 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 8 Program eftermiddag Tidspunkt 13.00-13.50 13.50-14.30 14.30-14.50 14.50-15.30 15.30-15.45 Tema Hvilken betydning får de nye ændringer for arbejdspladser og for skoler? Hvem er de unge, og hvad ønsker de af deres uddannelse og deres arbejde? PAUSE SOSU-skolernes visioner for bedre uddan- nelser og samarbejdet med praktikken Afrunding og tak for i dag Oplægsholder Debat Anne Liveng Ph.d, RUC Søren Clausen næstformand SOSU-leder- sammenslutningen og skoleleder

9 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 9 Rapportens indhold  1. del  Præsentation af udfordringer som udd. står over for  Arbejdsmarkedets udvikling, opgaver og kompetencebehov  Rekruttering og fastholdelse  Tendenser i uddannelsespolitikken  2. del  Præsentation af  visioner og perspektiver for fremtidens SOSU-uddannelser  en inspirationsmodel til videre drøftelser

10 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 10 Eksempler på rekruttering og fastholdelse Erhvervsuddannelse/ SOSU Kampen om de unge Mange går på pension Flest social- og sundhedspersonale mellem 45-49 år 81 % flere over 65 år i 2045 Fastholdelse Ikke råd til at miste elever eller ansatte. Kvalificeret arbejdskraft, som modsvarer arbejdsmarkedets behov KVU/MVU Eks

11 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 11 Eksempler på uddannelsespolitiske intentioner Erhvervsuddannelse/ SOSU KVU/MVU Kvalificeret arbejdskraft, som modsvarer arbejdsmarkedets behov Uddannelse har en central rolle i velfærdsudspillet 95 % af alle unge gennemfører en ungdomsuddannelse i 2015 Fokus i uddannelserne på Trindeling Fleksibilitet individualisering Realkompetencevurdering Niveauinddeling Sammenhængende forløb Velværeservice, iværksætteri og folkesundhed Eks

12 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 12 Visioner og perspektiver for fremtidens SOSU-uddannelser  Indhold  Bevaringsværdigt og fornyende  Struktur  Bevaringsværdigt og fornyende  Praktikuddannelse  Drøftelser og centrale punkter

13 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 13 Eksempler på aspekter om indhold  Bevaringsværdigt  Vekseluddannelsespricippet  De almene dannende fag  Tematiseret undervisning  Centralt med individuel vejledning  Efter-, videreuddannelses- muligheder på alle uddannelsestrin  Fornyende  PGU:  Fokus folkesundhed, etik  Udvikling af flere spidskompetencer  Praktik inden for flere områder  GF og SSH:  Flere digitale kompetencer  Mere sundhedsfrem/forebyg  Sproglige og komm. komp.  SSA:  Velværebegrebet i relation til yngre kronikere  Kvalitetssikring

14 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 14 Eksempler på aspekter om struktur  Bevaringsværdigt  Dimensionering og praktikpladsgaranti  Trindeling på SSH/SSA pga selvstændig erhvervskompetence  Fastholdelse af uddannelsestitler på SSH/SSA  Fornyende  PGU:  Evt fælles platform  GF og SSH:  Flere digitale kompetencer  Mere sundhedsfrem/forebyg  Sproglige og komm. komp.  SSA:  Velværebegrebet i relation til yngre kronikere  Kvalitetssikring

15 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 15 Grundtankerne i inspirationsmodellen  Modellen (side 23) forsøger at favne tidligere nævnte aspekter om indhold og struktur  Bevaringsværdigt og fornyende  Der ud over:  Nyt syn på den indholdsmæssige sammensætning af temaer i social- og sundhedshjælperuddannelsen  Specialiseringsmoduler (samlæsning) på Den pædagogiske grunduddannelse og Social- og sundhedsassistentuddannelsen  Fx misbrug, kost, sundhedspædagogik, iværksætteri, velvære  Øget sammentænkning mellem grund- og efterudd.

16 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 16 Så………..  Lad debatten fortsætte!

17 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 17 Opsamling  Regioner og kommuner skal (stadig) finde deres ben..  SSA´ernes fremtidige rolle – udspændt mellem regioner og kommuner  PGU!  Rekruttering – både til uddannelserne og i det hele taget – ”få dem ind i folden”  Elever med særlige behov kontra ”skraldespand”  Ikke tale området ned….

18 Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 18 Opsamling  Vejledning, hvem er det der vejleder?  www.sosuinfo.dk


Download ppt "Uddannelseskonference 26. marts 2007 Nanna Højlund 1 Nye opgaver, nye social- og sundhedsuddannelser? Velkommen til konference den 26.marts 2007 Udvalget."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google