Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Center for Regional Udvikling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Center for Regional Udvikling"— Præsentationens transcript:

1 Center for Regional Udvikling
Region Hovedstadens perspektiv på at udvikle attraktive erhvervsuddannelser - herunder styrke tilgangen og etablere flere praktikpladser v. Projektleder, Søren Sandahl Center for Regional Udvikling

2 Plan- og administrationsgrundlag
Vision Hovedstadsregionen er den grønne og innovative metropol med høj vækst og livskvalitet, samt et sammenhængende sundhedsvæsen på internationalt topniveau. Mission Vi står for behandling, uddannelse og forskning inden for borgernes sundhedsvæsen, og sammen med andre udvikler vi hovedstadsregionen, hvor vi har særlige opgaver, inden for miljø, trafik, erhverv, uddannelse og det sociale område. Politiske målsætninger Patientens situation styrer forløbet Indikator: LUP spørgsmål om inddragelse/-indflydelse og samlet indtryk af forløb Høj faglig kvalitet Indikator: Kliniske kvalitetsdatabaser Ekspansive vidensmiljøer Indikator: Udtagne patenter Grøn og innovativ metropol Indikator: CO2 i hovedstadsregionen Strategikort Driftsmålstyring Perspek-tiver Strategiske indsatsområder og budgetønsker Brugere, borgere og samarbejds-partnere Sammen-hængende patientforløb Ventet og velkommen Forskning og samarbejde Regional vækst- og udviklings- strategi Kvalitet Sundheds-platform Lighed i sundhed Økonomi og aktivitet Effektivisering Hospitals-byggerier Miljørigtig drift og udvikling Medarbejdere og ledere Sikring af medarbejder ressourcer Måle-punkter Sundhed Regional Udvikling Det Sociale Område Tilfredshed Samlet indtryk af indlæggelse eller ambulant besøg Brugerundersøgelser Samlet indtryk af forløb Levering Akutbehandling Kræftbehandling Udredning Ventetid Ventetid på V1 og V2 kortlægninger Strukturfondsmidler udmøntes 100 % Belægningsprocent Kvalitet Infektioner Uventede dødsfald Genindlæggelser Ekstern finansiering til forskning og innovation Passagerkilometer i den regionale kollektive trafik Magtanvendelser e Trivsel Sygefravær Produktivitet Aktivitet Vs. Omkostning Passager km . i kollektive trafik  / driftsudgifter Miljørigtig drift og udvikling Plan- og administrationsgrundlag

3 Mål i udviklingsplan ”Flere unge og voksne får kompetencer, der kan styrke væksten i regionen”
Succeskriterier Undervisningen i uddannelsessystemet tilpasses erhvervslivets kompetencebehov. Flere unge får en erhvervskompetencegivende uddannelse. Flere ufaglærte opkvalificeres til faglærte. ”Forbedrede muligheder for borgere på kanten af arbejdsmarkedet” Bl.a. Efteruddannelse, svage unge og at virksomheder indsluser personer med særlige behov

4 Talent og kompetencer i verdensklasse - Alle talenter i spil
Flere praktikpladser gennem regionalt samarbejde om det praktikpladsopsøgende arbejde Opkvalificering af ufaglærte ved at udvikle den Grundlæggende Voksenuddannelse og styrke realkompetencevurdering Ungdomsuddannelser karakteriseret af innovation, tværfaglighed og samarbejde med erhvervslivet gennem etablering af nye partnerskaber Reduktion af restgruppen uden uddannelse gennem etablering af praktiske veje til ungdomsuddannelse for den målgruppe, som mangler motivation for skolebaseret uddannelse

5 Flere praktikpladser Vi vil arbejde for flere praktikpladser
Den regionale praktikpladsenhed skal i samarbejde med erhvervsskolerne etablere 2500 nye uddannelsesaftaler ved at koordinere og systematisere det praktikpladsopsøgende arbejde. Samarbejdspartnere: alle regionens tekniske og merkantile erhvervsskoler samt jobcentre og Ungdommens Uddannelsesvejledning RegionH bevilling: 12 mio. kr. Partneres budget: 10 årsværk. Skolekampagne: Skoler identificerer mangel på p-pladser og telefirma ringer rundt. Skolerne får noget igen og bakker op. Status: p-pladser etableret. Ringer rundt i samarbejde, vækstvirksomheder besøges af PPE og møder etableres (møder er succes, fordi så er man inde) – stor hitrate, fordi de ikke nødvendigvis har tradition for p-pladser, store virksomheder har skolerne ikke tid til, fordi de har lang inkubationstid. Der er etableret netværk for skolernes p-pladsopsøgende arbejde med kompetenceudvikling, videndeling osv. Slutter om 1,5 år.

6 Opkvalificering af ufaglærte
Vi vil bidrage til opkvalificering af ufaglærte ”Fra ufaglært til faglært på rekordtid” arbejder for at opkvalificere 1250 af regionens ufaglærte til faglært status gennem udvikling af fleksible modeller til ”Grunduddannelse for Voksne” (GVU). Deltagere: 4 erhvervsskoler, 2 VoksenUddannelsesCentre, jobcentre, kommuner, A-kasser, erhvervsorganisationer, virksomheder og Beskæftigelsesregionen RegionH bevilling: 2,6 mio. kr. Samlet budget: 26,6 mio. kr. Status er 700 påbegyndte og gennemførte forløb. Udviklet turbo GVU-forløb indenfor 12 uddannelser, reduceret gennemsnitlig varighed af GVU-længde på skolerne med 32%, jf. GVU-planer. Ny GVU-plan er udviklet for de 4 skoler og ambitionen er hele regionen. Nye FVU-forløb med gastro-dansk og rengørings-matematik. Borgere visiteres til GVU som aldrig før. GVU nedlægges 1. august 2015: Normalt slutter projekter med bevillingen, men UFFA kommer til at indgå i de faglige udvalgs videreudvikling af procedurer for merit ind i voksenforløb (EUV).

7 Ungdomsuddannelser karakteriseret af innovation, tværfaglighed og samarbejde med erhvervslivet
Vi vil skabe attraktive erhvervsuddannelser ”Next EUD - Fremtidens erhvervsskole” – nyt og innovativt grundforløbskoncept med samarbejde på tværs af tekniske, merkantile og social- og sundhedsuddannelser. Der tages udgangspunkt i dogmer for, hvordan unge lærer, hvad der motiverer dem, og hvilke tværgående vækstkompetencer, der er brug for. Deltagere: 3 erhvervsskoler, videregående uddannelsesinstitutioner og virksomheder RegionH bevilling: 12 mio. kr. Samlet forventet budget: 30 mio. kr. Gode historier: Auto-elever fokuserer på sundhed, og data-elever fra tekniske uddannelser begynder at tænke på udvikling af en ny type kørestol eller en app. Status: 40 ugers grundforløbskoncepter på tværs af 3 indgange og 7 uddannelser. Dette er meget interessant ift. EUD-reform, som jo også bygger på fire indgange og at man skal kunne skifte mellem uddannelserne. : Next EUD – Fremtidens erhvervsskole. Vi har udviklet og er i gang med at afprøve et nyt og innovativt 40 ugers grundforløbskoncept på tværs af 3 indgange og 7 udddannelser(merkantil/HG, Sosu&PAU, Auto/data/elektrikker). Den er en slags 20/20-model. 20 fællesmodul uger og 20 uger på eget lokalt  tilpasset grundforløb. Vi arbejder med dogmer som vi har forsøgt at lade gennemsyrer projektet: læring i bevægelse, digitalisering, internationalt udsyn, innovation, virksomhedssamarbejde(praksisnær undervisning) og elevinddragelse. Jeg har også vedhæftet en model. Der er desværre en fejl i modellen.  Du kan måske have den med som lille billede på sliden. Vi har faktisk lige reduceret vores budget med 4 mio, så det må være 30 mio, men det ved jeg ikke om man behøver at rode rundt i. Projektet bliver drevet som et tæt samarbejde mellem de 3 partnerskoler. Vi samarbejder med virksomheder og videreuddannelses inst. Men de er ikke en del af projektfinansieringen eller budgettet. Eleverne har fået udvidet deres referenceramme og opfører sig (ifølge underviserne) anderledes end ordinære grundforløbselever. Underivsere oplever at de har rykket sig mere end ordinære elever og har fået et bredere perspektiv på hvordan og hvor de kan sætte deres kompetencer i spil. Arbejdet har også skabt stor forandring hos de deltagende lærere og det har givet stor pædagogisk udvikling.

8 Reduktion af restgruppen
Vi vil bringe flere unge tilbage på uddannelsessporet ”Jobs med Uddannelsesperspektiv” har udviklet en ny fleksibel jobuddannelsesmodel, som motiverer unge fra restgruppen til uddannelse. Dette sker gennem dokumentation af jobkompetencer. Deltagere: 7 erhvervsskoler og 17 kommuner og 6 UU-centre RegionH bevilling: 12 mio. kr. Samlet budget: 19,7 mio. kr.

9 Young Skills og Jobs med Uddannelsesperspektiv
Young Skills og Jobs med Uddannelsesperspektiv - et eksempel på en sammenhængende indsats Young Skills Jobs med Uddannelsesperspektiv Tema 1 Tema 2 Tema 3 Tema 4 Ungemiljøer, deres forældre og ny fælles vejledning Udskoling, fx med erhvervs- og EUD-samarbejde Dokumentation af kompetencer fra unges ufaglærte jobfunktioner i virksomheder Mindske frafald på EUD og garantiskole klasse 6. – 10. klasse 15-30 år Alle på EUD


Download ppt "Center for Regional Udvikling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google