Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. Praktik F august-9.oktober 2015

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. Praktik F august-9.oktober 2015"— Præsentationens transcript:

1 1. Praktik F15 24. august-9.oktober 2015
Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

2 Baggrund for 2014-bekendtgørelsen
Baseret på konklusionerne fra Rambølls evaluering af pædagoguddannelsen i 2012 Højere faglighed og kvalitet Handlekompetencer og bedre sammenhæng til praksis Øget specialisering med mere arbejdsmarkedsrelevans Styrkede tværprofessionelle kompetencer Styrket international dimension Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015 UCC Mette Hannibal

3 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015 UCC Mette Hannibal
Hvad er nyt? Uddannelsens formål Formålet med uddannelsen er, at den studerende erhverver sig professionsrelevante kompetencer, viden og færdigheder til selvstændigt og i samarbejde at udøve, udvikle og formidle udviklings-, lærings- og omsorgsopgaver i et samfundsmæssigt perspektiv Fra fag/fagområder til kompetencemål De studerende prøves i kompetencemål 10 kompetencemål i alt Fra semesteropbygning til modulopbygning 13 moduler i alt i UCC Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015 UCC Mette Hannibal

4 Rammen om uddannelsen i UCC
Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor som pædagog (BEK nr. 211 af 06/03/2014) Gælder for alle landets professionshøjskoler Studieordning, Pædagoguddannelsen 2014, professionshøjskolen UCC Fælles uddannelsesstruktur Fælles beskrivelser af modulernes videns-, færdigheds- og læringsmål Alle studerende skal bruge digital portfolio som obligatorisk studieredskab Studieplan for Pædagoguddannelsen, UCC Fællesdelen ( ) supplerer og uddyber studieordningen indeholder en beskrivelse af: UCC’s uddannelsestænkning Uddannelsens opbygning i Fællesdelen Modulernes opbygning og indhold Prøverne og procedure for evaluering af den studerendes udbytte af hvert modul. Forventningerne til de studerendes studieaktiviteter Studievejledning og læringsmiljø Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015 UCC Mette Hannibal

5 Fællesdelen Omsorg, læring og udvikling 1. semester: 1.-3. modul
(3 x 10 ECTS) Omsorg, læring og udvikling  Udfoldelse, udtryk og erkendelse Køn, seksualitet, ligestilling og familieformer (nationalt modul) 2. semester: Praktik og 4.-5. modul 1. praktik med intern prøve Pædagogisk teori og praksis Intern prøve i kompetenceområde 1 ”Pædagogiske miljøer og aktiviteter” Profession, velfærd og værdier 3. semester: 6. modul (10 ECTS) Pædagogen som myndighedsperson (nationalt modul) Intern prøve i kompetenceområde 2 ”Profession og samfund” Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015 UCC Mette Hannibal

6 Specialiseringsdelen
Dagtilbudspædagogik Skole- og fritidspædagogik Social- og specialpædagogik 3. semester: 7. modul (10 ECTS) Omsorg, udvikling og læring  3.-4. semester (30 ECTS) 2. praktik med intern prøve 4. semester: 8. modul Valgfrit kompetenceområde 1. del 5. semester: 9. modul Valgfrit kompetenceområde  2. del Ekstern prøve i valgfrit kompetenceområde 10. modul Profession og samarbejde (tværprofessionelt element) Intern prøve i tværprofessionelt element 5.-6. semester (30. ECTS) 3. praktik med ekstern prøve Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015 UCC Mette Hannibal

7 Specialiseringsdelen (fortsat)
6. semester: 11. modul (10 ECTS) Individ, fællesskab og samfund 7. semester: 12. modul Forskningsmetodologi (nationalt modul) Ekstern prøve i specialisering 13. modul ( ECTS) Bachelorprojekt 4. praktik Ekstern prøve i bachelorprojekt Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015 UCC Mette Hannibal

8 Forskelle mellem 2007-uddannelsen og 2014-uddannelsen
2007-bekendtgørelsen 2014-bekendtgørelsen Fag og tværfaglighed Moduler og transfaglighed Fagenes mål Kompetencemål Forskellige studieplaner i UCC Én studieplan i UCC’s pædagogprogram Specialisering på 70 ECTS Specialisering på 140 ECTS 3 specialiseringer: Børn og unge Mennesker med sociale problemer Mennesker med nedsat funktionsevne Dagtilbudspædagogik Skole- og fritidspædagogik Special- og socialpædagogik Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015 UCC Mette Hannibal

9 Kompetencemål som styrings- og måleredskab
Møde og udtalelse: Den studerende, praktikvejleder og studiekonsulent drøfter praktikplanen ved et virtuelt møde. Praktikplanen inkl. udtalelse uploades i portfolio og mailes til studiekonsulent Før praktik: Den studerende: overvejelser over faglige og personlige forudsætninger i digital portfolio Praktikstedet udarbejder praktikbeskrivelse og uddannelsesplan Praktikvejledning: Den studerende og praktikvejleder samarbejder om at konkretisere målene i en praktikplan Prøve: Praktikvejleder og studiekonsulent (og censor) vurderer, i hvilken grad kompetencemålet er opfyldt Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

10 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015
Ligger i 2. semester Er på 6 uger og 2 dage (32 dage), med et timetal på 6 timer pr dag i snit, plus 3 studiedage(dvs i alt 7 uger) 3 dages praktikforberedelse i På studiedagene arbejdes der med indhold fra kompetencemålene og forberedelse til prøven Afsluttes med en intern prøve, vurderes af en repræsentant fra praktikstedet og en repræsentant fra professionshøjskolen. Prøven tager udgangspunkt i den studerendes portfolie med uddybende mundtlig refleksion Prøven kan tages om efter gældende prøveregler, praktikken kan i særlige tilfælde tages om Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

11 Kompetencemålet for 1. praktik:
De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

12 4 konkrete videns- og færdighedsmål
Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, målrette, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder evaluering-, undersøgelses- og dokumentationsformer og dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, og Såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima Anvende viden om sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

13 Praktikbeskrivelse og uddannelsesplan
Praktikbeskrivelsen: en beskrivelse af praktikstedet som pædagogisk tilbud Formål Karakteristik af brugergruppe og arbejdsmetoder Uddannelsesplanen: en beskrivelse af praktikstedet som uddannelsessted beskrive praktikstedets praksis i relation til kompetencemålene uddybe og konkretisere, hvordan de enkelte mål optræder i den daglige pædagogiske praksis angive læringsmuligheder og rammerne for den studerendes læring angive hvordan praktikstedet kan understøtte den studerendes læreproces i relation hertil angive relevant litteratur angive organisering af vejledning angive hvordan den studerendes portfolio inddrages Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

14 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015
Praktikbeskrivelse Institutionens navn: Adresse: Tlf.: adresse: Hjemmesideadresse: Åbningstider: Specialiseringsmuligheder på praktikstedet: Praktikstedets formål - jævnfør lovgrundlag: Beskrivelse af brugergruppen: Antal børn/unge/voksne: Aldersgruppe: Arbejdsmetoder: Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis herunder teoretiske og metodiske grundlag. (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål) Fysiske rammer; ude og inde: Faciliteter (herunder faciliteter i lokalområdet) Ansatte (Antal og faggrupper – pædagogisk faggruppe og andre faggrupper) Dato for sidste revidering: Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

15 Uddannelsesplan 1. praktik
Uddannelsesplan for 1. praktikperiode - Pædagogens praksis Pædagogisk Grundfaglighed - Pædagogens praksis – 1. praktikperiode. Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde. Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. Vidensmål: Den studerende har viden om ……. Færdighedsmål: Den studerende kan …….. Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette? praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

16 Uddannelsesplan 1. praktik – fortsat
Evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer, Dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima. anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. Anbefalet litteratur: i 1. praktik  Praktikvejledning i 1. praktikperiode   Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

17 Uddannelsesplan 1. praktik – ex fra fritidsklub
målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, Selvom Puk har et væld af aktiviteter, er aktiviteterne ikke et mål i sig selv. Vi ser dem som en indgangsvinkel til at opnå og skabe kontakt til det enkelte barn. Samtidig giver det os mulighed for at bruge aktiviteterne som pædagogisk værktøj til fx at hjælpe de unge med at skabe gode relationer i fællesskabet. Den studerende følger og deltager i pædagogiske tilrettelagte aktiviteter både i skolen og i fritidsklubben. Herunder fx USU, projektuger, sport i gymnastiksalen, fodbold, hockey, mountainbike, fisketure, lazerdome, spil osv. Anbefalet litteratur i 1. praktik: Anerkendende dialog Det fælles tredje Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

18 Uddannelsesplan 1. praktik – ex fra fritidsklub
såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima. anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. Folkeskolereformen indeholder en række krav om bevægelse i skolen. Motion og bevægelse skal medvirke til at fremme sundheden hos børn og unge og understøtte motivation og læring i skolens fag. Den studerende har mulighed for fokus på kostpolitik og krop og bevægelse bla i understøttende undervisning, den daglige eftermiddagsmad samt middagsmads-tilbuddet som børnene har mulighed for at tilmelde sig til man-tor i fritidsklubben. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

19 Praktikforberedelsen består af:
16 lektioner i ugerne Indholdet fokuserer på disse punkter: Mål og rammer forpraktikken – kompetencemål og prøve Opsamling på forbesøg – arbejdet med plan for praktikken Iagttagelsesmetoder Arbejdet med portfolien i praktikken Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

20 Praktikkens 3 studiedage (fra Studieplanen)
Studiedagene i første praktik afvikles som tre enkeltdage, der så vidt muligt placeres i forløbets og 6 uge. Studiedagene tilrettelægges med fokus på temaer, som relaterer sig til de bekendtgørelsesbestemte videns- og færdighedsmål. Der er tale om disse temaer: Pædagogik og æstetik/pædagogisk didaktik som retter sig mod at begrunde, tilrettelægge og evaluere pædagogiske aktiviteter. Samfundsmæssige opgaver, herunder om lovgivning til grund for tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. Sundhed, herunder om måltider, hygiejne og miljø fx børnemiljøvurderinger. I temaerne indgår internationale og tværprofessionelle perspektiver Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

21 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015
Uge 36. Den 1. september Uge 38. Den 18. september Uge 39. Den 25. september Kl v. Kirsten –Hansen og Sofie Merret. Oplæg for hele årgang om Didaktik F15- 1 Jacob og Heidi F15 -2 Gitte og Mette E F15 – 3 Erik og? F15 – 4 Sofie og Kirsten F15 – 5 Mette S og? F15 – Pia og Kaj Kl v. studiekonsulenterne Tema: Didaktik i pædagogisk arbejde på baggrund af arbejdet med temaet i portfolioen Kl V. Kaj Jensen Samfundsvilkår og lovgivning i de forskellige pædagogiske områder. Kl Eksamensinfo den 1. praktik v. Peter Jacobsen Kl v. studiekonsulenterne Tema: Observation og iagttagelse på baggrund af arbejdet med temaet i portfolioen Til Studiekonsulenterne: I skal huske at tjekke, at der er styr på planen for mødet og prøven. Kl v. Mette Ehrenrich Oplæg for alle om sundhedsfremme i pædagogisk arbejde F15- 1 Heidi F15 – 4 Sofie Kl v. studiekonsulenterne Tema: Sundhedsfremme i pædagogisk arbejde på baggrund af arbejdet med temaet i portfolioen Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

22 Portfolio som lærings- og dokumentationsredskab
Digital portfolio et krav i UCC gennem hele studiet Portfolio i praktikken Et redskab til dokumentation og læring med henblik på at: understøtte refleksion og læring individuelt og i fællesskab med andre dokumentere, evaluere og vurdere arbejdet med kompetencemål, videns- og færdighedsmål gennem systematisk opsamling af erfaringer anvendes som afsæt for refleksion og sparring i vejledningstimerne danner sammen med praktikbeskrivelse og uddannelsesplan grundlag for mødet mellem studerende, praktikvejleder og studiekonsulenten danner grundlag for prøven i praktikken Maj 2015 Introduktion til 2014-bekendtgørelsen

23 Informationsdag for praktikvejledere
Arbejdsrummet: den studerendes beskrivelser, refleksioner og overvejelser udforskende -> praktikstedets og egen praksis fokuserede -> kompetencemål, videns- og færdighedsmål løbende gennem hele praktikken bruges som afsæt for praktikvejledning Den studerende skal give jer eksempler fra dette rum til brug i vejledningen, enten i print, elektronisk, eller ved at I sammen kigger i materialet Maj 2015 Informationsdag for praktikvejledere

24 Informationsdag for praktikvejledere
Præsentationsrummet Her kan studiekonsulenten se materialet , og vil stille opgaver til studiedagene. Der kan være forskel på de konkret opgaver som studiekonsulenterne stiller til indholdet op til studiedagene Maj 2015 Informationsdag for praktikvejledere

25 Mødet i praktikken – hvordan og ikke om?
Senest når halvdelen af praktikken er forløbet (særligt i UCC), bliver den studerendes portfolio samt praktikstedets beskrivelse og uddannelsesplan gjort til genstand for samtale mellem den studerende og dennes praktikvejleder. Derefter afholdes et møde mellem praktiksted, studerende og professionshøjskole, hvorefter praktikstedet udtaler sig om, hvordan den studerende kan opfylde kompetencemålet. Som udgangspunkt afholdes dette møde som et telefonmøde, et Lync-møde eller et Skype-møde. (Studieplanen). Der er udarbejdet fast dagsorden til mødet/samtalen Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

26 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015
Praktikvejleder og studerende - drøfter ovenstående på en vejledning inden mødet; og til arbejdet med portfolio i praktikken udarbejder praktikvejleder og studerende senest ved denne vejledning en plan for, hvordan den studerende kan opfylde praktikkens kompetencemål. Denne plan er udgangspunktet for mødet. Når den studerende har fremlagt den begrundede plan, sikrer alle parter sig, at planen giver den studerende mulighed for at etablere det nødvendige "prøvegrundlag" - altså opfyldelse af viden- og færdighedsmål, som sandsynliggør, at den studerende tilegner sig de nødvendige kompetencer - formuleret i praktikkens kompetencemål. Når det er foregået, er mødet slut. Eventuelle justeringer af planen på baggrund af input fra mødets deltagere vil fremgå af praktikstedets udtalelse. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

27 Dagsorden for mødet i praktikken
Samtalen varer max. 30 minutter. 1) Praktikvejleder og studerende præsenterer plan for den studerendes arbejde med opfyldelsen af praktikkens kompetencemål 2) Alle parter kommenterer planen med henblik på eventuelle justeringer 3) Kort status på den studerendes opfyldelse af deltagelsespligten i praktikken 4) Den studerende fremlægger portefolio-"nedslag", som dokumenterer den studerendes arbejde med praktikkens kompetencemål 5) Evt. Udtalelse: Efter samtalen laver praktikstedet en skriftlig udtalelse, som sendes til den studerende og til studiekonsulenten. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

28 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015
Prøve i første praktik Første praktikperiode afsluttes med en prøve, som finder sted på professionshøjskolen. Ved prøven afprøves den studerende i praktikkens kompetencemål: Den studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. Deltagelsespligt i praktikken: Det er en forudsætning for prøven, at den studerende har arbejdet med sin portfolio og derudover været til stede på praktikstedet og på studiedagene i mindst halvdelen af tiden. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

29 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015
Prøve i første praktik Prøveform Individuel mundtlig prøve med afsæt i præsentations-portfolio, som består af udvalgte produkter samt dokumentation, der viser den studerendes arbejde med kompetencemålet herunder tilhørende videns- og færdighedsmål. Præsentationsportfolioen indeholder skriftlige refleksioner over udvalgte produkter/elementer, som understøtter praktikkens kompetencemål. Bedømmelse: Prøven bedømmes med en intern bedømmelse af en praktikvejleder fra praktikstedet og en underviser fra professionshøjskolen. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

30 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015
Prøve i første praktik Prøvegrundlag: Præsentationsportfolioen består af skriftlige refleksioner, max anslag inklusive mellemrum (6 normalsider) samt bilagsmaterialet max. 2 siders tekst, max. 5 minutters film og max. 5 PowerPoint slides. Bedømmelse: Prøven bedømmes "Bestået/Ikke Bestået". En prøve kan alene bedømmes Ikke Bestået, hvis begge bedømmere er enige om bedømmelsen. Bedømmes en praktikprøve til "Ikke Bestået" afholder professionshøjskolen en samtale med den studerende om det videre forløb. I særlige tilfælde kan resultatet af samtalen blive, at den studerende tilbydes at gå praktikperioden om. Den studerende kan kun tilbydes at gå praktikperioden om én gang. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

31 Et eksempel: Den mundtlige prøve i 1. praktik
Prøvens tidsramme: 5 min. præsentation, 20 min. diskussion. Vi opfordrer den studerende til i eget oplæg/præsentation at lægge vægt på analyse og diskussion (ad2) Den studerende får mulighed for at dokumentere evne til - refleksion over og vurdering af nye situationer og problemstillinger, som kræver selvstændige vurderinger og alternative måder at handle på i pædagogisk praksis (punkt 3) - ved at kunne perspektivere egne erfaringer/læreprocesser. Dette sker via svar på spørgsmål fra de to bedømmere. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

32 Udvalgte produkter samt dokumentation
Den studerende kan vælge at dokumentere sit arbejde med kompetencemålet ved nedslag, som ikke har samme fokus. Eller Den studerende kan vælge sig ét fokus – en problemstilling, som har været omdrejningspunktet i praktikken, været fokus for de pædagogiske aktiviteter. Den begrundende tilrettelæggelse kan fx. dokumenteres via iagttagelser/plan for aktiviteten/terne. Her kan også hentes materiale fra ex. Modul A. Gennemførelsen kan fx dokumenteres via portfolio-logbog over forløbet/aktiviteter eller med reference til planen. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

33 Struktur – præsentationsportfolio til K3 prøve
Indholdsfortegnelse. Kort præsentation af praktikstedet og målgruppen Begrundelse for udvælgelse af fokus/nedslag. Herefter dokumentation og refleksion over arbejdet med kompetencemålet Refleksion over og vurdering af egen læreproces i praksis Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

34 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015
Hvad vægtes ved prøver? I følge uddannelsesbekendtgørelsens § 5, stk. 2 beskriver kompetencemålet den viden, de færdigheder og den refleksion, den studerende skal kunne demonstrere ved afslutningen af forløbet. Dette bliver bedømt ved en prøve, hvor den studerende skal kunne: gøre rede for kendt viden, færdigheder og grundlæggende processer fremstille sammenhænge og analysere kendte situationer og problemstillinger gennem anvendelse af tilegnet viden og færdigheder og på den baggrund handle i pædagogisk praksis reflektere over og vurdere nye situationer og problemstillinger, som kræver selvstændige vurderinger og alternative måder at handle på i pædagogisk praksis (§ 18, stk. 2)  Disse tre forhold skal alle demonstreres samlet set ved præsentationsportfolio, mundtligt oplæg og efterfølgende uddybende samtale. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

35 Roller og ansvar til prøven
Studiekonsulentens rolle og ansvar: • Prøvens formelle afvikling. Studiekonsulenten har ansvar for prøvens begyndelse, afslutning og afgivelse af bedømmelse • At understøtte og kvalificere den studerendes faglige og analytiske refleksioner over egen og praktikstedets pædagogiske praksis Praktikvejlederens rolle og ansvar: • At støtte den studerende i at præsentere oplevelser og erfaringer fra mødet med praktikstedet og dets aktører • At støtte den studerende i at præsentere de refleksioner og erkendelser, dette har givet anledning til Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

36 Begge parters opgave og ansvar:
At vurdere i hvilken grad kompetencemålet er opfyldt. Det vil sige, om den studerende: 1. kan gøre rede for kendt viden, færdigheder og grundlæggende processer 2. kan fremstille sammenhænge og analysere kendte situationer og problemstillinger gennem anvendelse af tilegnet viden og færdigheder og på den baggrund 3. handle i pædagogisk praksis 4. kan reflektere over og vurdere situationer, som kræver selvstændige vurderinger og alternative måder at handle på i praksis (BEK 211 af 06/03/14, § 18, stk. 2). Prøveformerne skal sikre professionskompetencer i forhold til en praksisnær problemstilling. Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015

37 Det praktiske i forbindelse med mødet og prøven
Liste fra Kamilla De studerende medbringer listen til praktikstedet. Tjekkes på første studiedag Maj 2015 Informationsmøde om 1. praktik efterår 2015


Download ppt "1. Praktik F august-9.oktober 2015"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google